Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puutarhailijat 2021

Vierailija
18.03.2021 |

Koska Suomessa kevät etenee eri tahtiin, niin olisi kiva saada yksi pysyvä ketju, jonka voisi aina kaivaa esiin ja lkea hyviä ajatuksia ja vinkkejä silloin kun itsellä sattuu olemaan menossa juuri se vaihe tai innostus.

Minulla on aina menossa jotain kokeiluja, koska yritän etsiä jokaiselle kasville optimaalista kasvatusaikaa. Kasvukausi on kumminkin niin lyhyt, että pitäisi saada aikaistettua alkupäätä etenkin kun satokasvien roudaaminen sisälle ja ulos syksyllä öiden kylmettyä on aika työlästä.

Leikkaaminen on yksi niksi aikaistaa satokautta, eli muille aloittelijoille: Älkää antako tomaatin kasvaa avomaalla 2-metriseksi, vaan leikatkaa se aiemmin ja se tuottaa aiemmin sadon valmiiksi.

Suurin saavutukseni on viime kesänä istutettu paprika (kaupan luomupaprikasta), joka on säilynyt sisällä hengissä koko vuoden.

Kesäkurpitsasta olen saanut satoa vain yhden kerran. Vinkkejä kaivataan!

Myös joidenkin kesäkukkien kanssa on niin, että kukkiminen menee niin myöhään syksyyn, että niitä on nyt esikasvatuksessa. Minulla on 2 hehkulampun kokoista kasvilamppua käytössä. Katsotaan miten käy :D

Mitä teillä on? Mitä laitatte, milloin laitatte, onko lisävaloja käytössä, jne. Haaveistakin saa kertoa!

Kommentit (1456)

Vierailija
961/1456 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lumikello kirjoitti:

Meillä laski viime yönä lämpö +1:een. Tomaatit toin sisälle, mutta muut taimet olivat harsojen alla kasvihuoneessa ja valopetroolilämmitin siellä puhaltamassa lämpöä. Taimia on niin paljon, että en lähtenyt siirtelemään, mutta hyvin olivat pärjänneet, arimmatkin. Tomaateissa on jo kukat, niin niitä siirtelen vielä tovin öiksi sisälle ja päiviksi kasvariin.

Täällä on yleensä vasta kesäkuussa tarpeeksi lämpimät yöt tomaateille, mutta olen istuttanut ne kasvihuoneeseen toukokuun lopulla, ja sitten vain harsottanut ja tarpeen vaatiessa lämmittänyt kasvihuonetta. Työlästähän se on, mutta... 🤷🏻‍♀️ 😄 Toivottavasti tämä olikin nyt ainoa näin kylmä yö.

Olet ihana ja miellyttävä persoona.

Kaikkea hyvää viljelyksillesi.

Vierailija
962/1456 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurpitsat vähintään päiväksi ulos etteivät veny pituutta turhaan ja karaistuvat.

Istutuskunnossa kun 3 kasvulehteä. Nyt näyttää ettei voi istuttaa ihan ajoissa. Ehkä ensi viikon lopulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
963/1456 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täysin into mennyt näillä säillä.

Jos ryhdistäydyn, niin istutan persiljantaimet kasvupaikoilleen.

Sisällä idätin n. 50kpl ruusupavun tainta ja terassilla maitopurkin puolikkaissa lämpimiin asti. Siihen asti että myös istutuskasvualusta on lämmin.

Pensaspavut n.90kpl lenkkivaiheessa sisällä.

Kurkut toin sisälle takaisin pari päivää sitten.

Mangoldit  ja lehtikaalit värjöttelee talon seinustalla. Samoin varsiselleri. Kaalia ei tuonne saviliejuun saa istutettua.

Jos joku on kylvänyt herneitä niin muovi päälle että pysyvät kuivempana ja eivät mätäne maahan.  Vaikka taitaa olla jo myöhäistä neuvoa.

Auts! Mä oon kylvänyt (Joensuussa) pensaspavut aina suoraan avomaalle ja vasta kesäkuun alkupuolella. Silloin maa on lämmennyt, hallaöitä ei kovin montaa yleensä enää ole ja jos on pavut pärjäävän itämisvaiheessa hyvin harson alla.  Pensaspavut kasvavat nopeasti ja alkavat kukkia tosi pieniä ja siitä ei meneekään enää kuin pari kolme viikkoa, kun jo tuottavat satoa. 

Kurkku on hallanarka. Persiljat pärjää kyllä viileässä, lehtikaalit kestää syksyllä pakkasia, mutta lämpimässä olleet taimet voi kärsiä. Kaalien istuttaisi ennen kesäkuun alkupuolta ja silloin niille tiiviisti verkko päälle (ei harsoa, joka lämmittää kaaleja liikaa). 

Ruusupapu on eri juttu, ja kannattaa esikasvattaa.

Mutta kommentoinkin pensaspapuja, joita kirjoittajalla on peräti 90 kpl. 

(Ja nyt sitten kirjoitus oikeaan osoitteeseen, meni ensin ihan väärälle henkilölle)

Jos kesäkuun alkupuolella on huonot kelit niin et voi kalenterista huolimatta niitä papujasi kylvää. Tai herkimpiä herneitä.

Herneet voi kylvää riskillä siten, että ei kastele ollenkaan maata, vaan laittaa heti muovin päälle.  Maakosteutta on sen verran että itävät hiukan rauhallisempaan tahtiin, eivätkä mädänny. Jos huonoilla keleillä kylvää ja kastelee niin suuri vaara että menee pilalle.  Sinähän et tokikaan "kaikkitietävänä oikeassa olijana" tätä neuvoa tarvitse.

Vierailija
964/1456 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sisällä idätin n. 50kpl ruusupavun tainta ja terassilla maitopurkin puolikkaissa lämpimiin asti. Siihen asti että myös istutuskasvualusta on lämmin.

Mangoldit  ja lehtikaalit värjöttelee talon seinustalla. Samoin varsiselleri. Kaalia ei tuonne saviliejuun saa istutettua.

Jos joku on kylvänyt herneitä niin muovi päälle että pysyvät kuivempana ja eivät mätäne maahan.  Vaikka taitaa olla jo myöhäistä neuvoa.

Auts! Mä oon kylvänyt (Joensuussa) pensaspavut aina suoraan avomaalle ja vasta kesäkuun alkupuolella. Silloin maa on lämmennyt, hallaöitä ei kovin montaa yleensä enää ole ja jos on pavut pärjäävän itämisvaiheessa hyvin harson alla.  Pensaspavut kasvavat nopeasti ja alkavat kukkia tosi pieniä ja siitä ei meneekään enää kuin pari kolme viikkoa, kun jo tuottavat satoa. 

Kurkku on hallanarka. Persiljat pärjää kyllä viileässä, lehtikaalit kestää syksyllä pakkasia, mutta lämpimässä olleet taimet voi kärsiä. Kaalien istuttaisi ennen kesäkuun alkupuolta ja silloin niille tiiviisti verkko päälle (ei harsoa, joka lämmittää kaaleja liikaa). 

Ruusupapu on eri juttu, ja kannattaa esikasvattaa.

Mutta kommentoinkin pensaspapuja, joita kirjoittajalla on peräti 90 kpl. 

(Ja nyt sitten kirjoitus oikeaan osoitteeseen, meni ensin ihan väärälle henkilölle)

Jos kesäkuun alkupuolella on huonot kelit niin et voi kalenterista huolimatta niitä papujasi kylvää. Tai herkimpiä herneitä.

Herneet voi kylvää riskillä siten, että ei kastele ollenkaan maata, vaan laittaa heti muovin päälle.  Maakosteutta on sen verran että itävät hiukan rauhallisempaan tahtiin, eivätkä mädänny. Jos huonoilla keleillä kylvää ja kastelee niin suuri vaara että menee pilalle.  Sinähän et tokikaan "kaikkitietävänä oikeassa olijana" tätä neuvoa tarvitse.

Taas ohi lol.  

Vierailija
965/1456 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä täällä kylmemmäössa naapurikunnassa istutin tomaatit talon seinustalle ämpäreihin mutta en kyllä jaksa niitä kannella sisään kärsiköön tai kuolkoon jos ei kestä.

Ja muutkin isken multaan heti kun taas tulee sateeton päivä. Mustikka kukkii samoin puolukka, että taitaa olla tänä vuonna joko aikasin metsässä marjat tai sitten ei tuu ollenkaan kun pölyttäjille taitaa olla liian kylmää pohjois-karjalassa.

Vierailija
966/1456 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä täällä kylmemmäössa naapurikunnassa istutin tomaatit talon seinustalle ämpäreihin mutta en kyllä jaksa niitä kannella sisään kärsiköön tai kuolkoon jos ei kestä.

Ja muutkin isken multaan heti kun taas tulee sateeton päivä. Mustikka kukkii samoin puolukka, että taitaa olla tänä vuonna joko aikasin metsässä marjat tai sitten ei tuu ollenkaan kun pölyttäjille taitaa olla liian kylmää pohjois-karjalassa.

Hyvä huomio tuo metsämarjojen kukinta.

En osaa sanoa mikä tilanne täällä Etelä-Pohjanmaalla. Hallaa ei ole näköpiirissä, mutta ei tuo rankkasade ja pölyttäjien puute hyvää voi tehdä. Toivon mukaan kukkiminen on kylmistä johtuen ottanut takapakkia ja varmasti onkin.

Vierailija
967/1456 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä lannoite tomaateille? Kesäkukille käytän aina kananlakkarakeita, on niin kätevä kun se laitetaan istutuksessa multaan ja siinä se. Ei tarvi muistaa aina kasteluveteen lotrata lannoitetta. Käykö tomaateille sama?

Varmaan sopii ihan hyvin. Itse ostin tänä vuonna ekaa kertaa ihan tomaattilannoite nimellä olevaa. Laitetaan istutuskuoppaan ja pitäisi riittää. Sama käy marjoille ja hedelmäpuille. Saa nähdä miten käy.. Minkä kokoisia tomaatintaimia sinulla jo on? Kasvihuone- vai minitomsuja?

Ostin ihan parveketomaatin taimia. Ei tullut nyt alusta asti itse laitettua. Sijoitan ne laatikossa kuistille aurinkoiselle seinustalle, sillä minulla ei ole kasvihuonetta. Nyt ne on ulkona ja kananpeerakeet mullissa.

Vierailija
968/1456 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten kasvihuoneeseen saisi lisälämpöä nyt kun sää viilenee, lämpötila laskee iltapäivällä +2-3 asteeseen.

Millaista lämmitintä olette käyttäneet.

Harmittaa tomaateista osa alkaa avata kukkiaan, kylmä ei hyvää niille tee.

Alkukesästä saa kotomaisia tomaatteja kaupasta alle euron kilo. Säilyvät muutaman viikon viileässä huoneessa.

1000watin lämpöpuhallin kustantaa n. 0,15 e tunnissa. x 24tuntia, on 3,6 kiloa kotimaisia tomaatteja vuorokaudessa.  

Lisäksi lämpöpuhallin "harakanpesässä" on täysin kestävän kehityksen normien vastaista.

Mutta se harrastus kasvattaa itse jää kokematta, kaikenlisäksi mielenkiintoista seurata kasvien edistymistä.

1000 watin patteri oli yön kasvihuoneessa päällä, yöllä kävi ulkona +0.7 asteessa ja kavihuoneessa oli +8-9 astetta lämpöä, lämpöä riitti ja kasvit voi hyvin, kurkut kukkii ja pieniä kurkun alkuja kasvaa, tomaatit nupulla osa niistäkin jo kukkiin.

Harrastaja e-p:ltä.

Vierailija
969/1456 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaako joku kasvien periytymistiedettä? Miksi tuottavan puun hedelmistä ei tulee samaa lajiketta?

Siksi ei tule samaa lajiketta, että pölyttäjä tuo kukkaan jonkun myyn siitepölyä.

Vierailija
970/1456 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaako joku kasvien periytymistiedettä? Miksi tuottavan puun hedelmistä ei tulee samaa lajiketta?

Siksi ei tule samaa lajiketta, että pölyttäjä tuo kukkaan jonkun myyn siitepölyä.

Todenäköisemmin se alkuperäinen puu on risteymä, jolloin siitä ei tule samanlaista kuin vanhempansa. Siksi todennäköisemmin risteymä, että omat kukat ovat niin lähelllä, että ne yleensä hedelmöittävät, kun jonkun muun puun siitepöly. Ehkä tyyliin jos laittaisit 20 siementä kasvamaan, niin niistä muutama varmaan olisi aikatavalla samanlainen kun alkuperäinen, ei kuitenkaan täsmälleen.

Vierailija
971/1456 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lannoitetietäjiä paikalla? Ketjussa suositeltiin kanankakkaa joten ostin nyt sitä. Paljonko laitan ruusuille ja paljonko perennoille? Säkissä ei ollut ohjetta näille. Noudatako ruusuissa marjapensaiden annostusta?

Voiko tässä edes mokata pahasti vai kokeilenko vaan :D

Vierailija
972/1456 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko lannoitetietäjiä paikalla? Ketjussa suositeltiin kanankakkaa joten ostin nyt sitä. Paljonko laitan ruusuille ja paljonko perennoille? Säkissä ei ollut ohjetta näille. Noudatako ruusuissa marjapensaiden annostusta?

En ole tietäjä, mutta kanankakkailija. Laitoin ruokalusikallisen per ruusupuska. Eivät ainakaan siihen kuolleet, joten sen verran voi laittaa. Tekivät paljon kukkia :)

Vierailija
973/1456 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä puutarhuroin kesämökillä, missä on mulla on kasvihuone ja kasvimaa ja kukkapenkit. Mökille on 100 km. 

Mulla on tomaatit kylvetty, mutta ovat tosi pieniä vielä. Ekat varsinaiset lehdet tulleet ja kasvilamppujen alla ovat. 

En tiedä mikä sulla menee sen kesäkurpitsan kanssa pieleen? Mä saan satoa aina liikaa, viime vuonna oli 4 tainta ja pakastin 15 purkkia kesäkurpitsaa. 

Me on jouduttu tammikuusta alkaen kahden mökin loukkuun (perintö). Tämä kakkosmökki tuli miehen isältä ja se on aika poikamiesmäisessä tilassa, vaatii paljon siivoamista ja piha varsinkin on vaan viikatteella vedetty ja vaatii huolenpitoa. Kaupaksi sitä ei saa, on ihan Venäjän rajan pinnassa kuivalla maalla vanha talo, korvessa. Istutuksia ei ole, pelkät omenapuut ja nurmikko, paikka ei ole mitenkään maisemallisesti viehättävä.  Etsin nyt sitten sellaisia ruusuja ja pensaita, jotka pärjäisi V-vyöhykkeellä. Sais edes jotain katseltavaa ja kukkivaa sille pihalle. 

Sinulla on ollut hyvä kesäkurpitsasato :) Viime vuonna kesäkurpitsa teki vain valtavia lehtiä ja kukkia. En tiedä. Samassa kohtaa olivat kuin aiemmin, jolloin tekivät satoa. Meilläkin on mökki vitosella, siellä viihtyy aika moni ruusukin yllättäen. Kanadaiset ruusut ainakin, niistä löytyy kauniita. Juhannusruusu myös.

Kesäkurpitsat kannattaa syödä silloin, kun ovat pieniä. Ylikasvaneet ovat jo kelvottomia syötäviksi.

Vierailija
974/1456 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotilot! Niitä on valtavasti tänä vuonna. Mitä niille voi tehdä...?

Vierailija
975/1456 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä puutarhuroin kesämökillä, missä on mulla on kasvihuone ja kasvimaa ja kukkapenkit. Mökille on 100 km. 

Mulla on tomaatit kylvetty, mutta ovat tosi pieniä vielä. Ekat varsinaiset lehdet tulleet ja kasvilamppujen alla ovat. 

En tiedä mikä sulla menee sen kesäkurpitsan kanssa pieleen? Mä saan satoa aina liikaa, viime vuonna oli 4 tainta ja pakastin 15 purkkia kesäkurpitsaa. 

Me on jouduttu tammikuusta alkaen kahden mökin loukkuun (perintö). Tämä kakkosmökki tuli miehen isältä ja se on aika poikamiesmäisessä tilassa, vaatii paljon siivoamista ja piha varsinkin on vaan viikatteella vedetty ja vaatii huolenpitoa. Kaupaksi sitä ei saa, on ihan Venäjän rajan pinnassa kuivalla maalla vanha talo, korvessa. Istutuksia ei ole, pelkät omenapuut ja nurmikko, paikka ei ole mitenkään maisemallisesti viehättävä.  Etsin nyt sitten sellaisia ruusuja ja pensaita, jotka pärjäisi V-vyöhykkeellä. Sais edes jotain katseltavaa ja kukkivaa sille pihalle. 

Sinulla on ollut hyvä kesäkurpitsasato :) Viime vuonna kesäkurpitsa teki vain valtavia lehtiä ja kukkia. En tiedä. Samassa kohtaa olivat kuin aiemmin, jolloin tekivät satoa. Meilläkin on mökki vitosella, siellä viihtyy aika moni ruusukin yllättäen. Kanadaiset ruusut ainakin, niistä löytyy kauniita. Juhannusruusu myös.

Kesäkurpitsat kannattaa syödä silloin, kun ovat pieniä. Ylikasvaneet ovat jo kelvottomia syötäviksi.

Ylikasvaneet kesäkurpitsat eivät ole kelvottomia syötäväksi.

Itse teen niistä karkealla terällä raastetta. Ensin muutama tomaatti, joita käristetään kattilan pohjalla, sitten vaikka valkosipulia mausteeksi ja mitä sattuu löytämään. Sitten kesäkurpitsaraaste ja nestettä maun mukaan, lämmitetään hiukan aikaa ja on valmista. Vaalean leivän kanssa välipalakeitoksi.

Vierailija
976/1456 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylikasvaneet kesäkurpitsat eivät ole kelvottomia syötäväksi.

Itse teen niistä karkealla terällä raastetta. Ensin muutama tomaatti, joita käristetään kattilan pohjalla, sitten vaikka valkosipulia mausteeksi ja mitä sattuu löytämään. Sitten kesäkurpitsaraaste ja nestettä maun mukaan, lämmitetään hiukan aikaa ja on valmista. Vaalean leivän kanssa välipalakeitoksi.

Ylikasvaneita voi käyttää mun mielestä melkein minkä vaan ruoan seassa pilkottuna tai siivutettuna! Vaikkapa lasagnessa ihan erinomaista. Teen myös usein täytettyjä kesäkurpitsoja. Melkeinpä tulee tarkoituksella kasvatettua "liian" isoksi, pieniä poimin salaattiin tai siivuiksi leivän päällä kurkun tapaan.

Vierailija
977/1456 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotilot! Niitä on valtavasti tänä vuonna. Mitä niille voi tehdä...?

Katso kaksi sivua taaksepäin...

Vierailija
978/1456 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen illalla lämpö meni niin alas että kaikki "irtonainen" tuli kasvarista sisälle. Olohuone täyteen kasveja.

Tomaatit peittelin kasvariin hallaharsolla. Ei pakkasta mutta 0 astetta alimmillaan lupasi. Vielä 2 kylmää yötä luvassa. 

Ei varman tee hyvää chilien kukille tämmöinen lämpöshokki. En tiedä vienkö ulos päiväksi vai en, kun alle 10 kuitenkin. En taida jaksaa.

Kurpitsat vein terassille päiväksi.

Vierailija
979/1456 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole tietäjä, mutta kanankakkailija. Laitoin ruokalusikallisen per ruusupuska. Eivät ainakaan siihen kuolleet, joten sen verran voi laittaa. Tekivät paljon kukkia :)

Kiitos vastauksesta :)

Vierailija
980/1456 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten kasvihuoneeseen saisi lisälämpöä nyt kun sää viilenee, lämpötila laskee iltapäivällä +2-3 asteeseen.

Millaista lämmitintä olette käyttäneet.

Harmittaa tomaateista osa alkaa avata kukkiaan, kylmä ei hyvää niille tee.

Alkukesästä saa kotomaisia tomaatteja kaupasta alle euron kilo. Säilyvät muutaman viikon viileässä huoneessa.

1000watin lämpöpuhallin kustantaa n. 0,15 e tunnissa. x 24tuntia, on 3,6 kiloa kotimaisia tomaatteja vuorokaudessa.  

Lisäksi lämpöpuhallin "harakanpesässä" on täysin kestävän kehityksen normien vastaista.

Mutta se harrastus kasvattaa itse jää kokematta, kaikenlisäksi mielenkiintoista seurata kasvien edistymistä.

1000 watin patteri oli yön kasvihuoneessa päällä, yöllä kävi ulkona +0.7 asteessa ja kavihuoneessa oli +8-9 astetta lämpöä, lämpöä riitti ja kasvit voi hyvin, kurkut kukkii ja pieniä kurkun alkuja kasvaa, tomaatit nupulla osa niistäkin jo kukkiin.

Harrastaja e-p:ltä.

Ei kasvatus mitään jää kokematta jos lähtee siitä että 10.6 (?) olisi viimeinen keväthallayö.

Tosin on toinen vuosi peräkkäin, että' on tämmöinen kylmä tässä vaiheessa, että jotain minunkin pitää keksiä. Joko myöhästyttää kylvöjä' tai sitten jotain lämmitystä kylmille öille. 

On kuitenkin varmaa, että lämpöpuhallin ei puhalla minun kasvihuoneessani. On liian helppo ratkaisu ja tosiaankin ei mitenkään ilmastoystävällinen. Tomaatit saisi kaupasta ilmastoystävällisemmin.

Ehkä teen kasvihuoneeseen jonkinmoiset "kaukalot" joihin riittää 100watin lämmitys tähän kevätvaiheeseen. Myös voin testata kylmien vaikutusta tomaattilajikkeisiin, joku voi paremmin sietää kylmää.