Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Puutarhailijat 2021

Vierailija
18.03.2021 |

Koska Suomessa kevät etenee eri tahtiin, niin olisi kiva saada yksi pysyvä ketju, jonka voisi aina kaivaa esiin ja lkea hyviä ajatuksia ja vinkkejä silloin kun itsellä sattuu olemaan menossa juuri se vaihe tai innostus.

Minulla on aina menossa jotain kokeiluja, koska yritän etsiä jokaiselle kasville optimaalista kasvatusaikaa. Kasvukausi on kumminkin niin lyhyt, että pitäisi saada aikaistettua alkupäätä etenkin kun satokasvien roudaaminen sisälle ja ulos syksyllä öiden kylmettyä on aika työlästä.

Leikkaaminen on yksi niksi aikaistaa satokautta, eli muille aloittelijoille: Älkää antako tomaatin kasvaa avomaalla 2-metriseksi, vaan leikatkaa se aiemmin ja se tuottaa aiemmin sadon valmiiksi.

Suurin saavutukseni on viime kesänä istutettu paprika (kaupan luomupaprikasta), joka on säilynyt sisällä hengissä koko vuoden.

Kesäkurpitsasta olen saanut satoa vain yhden kerran. Vinkkejä kaivataan!

Myös joidenkin kesäkukkien kanssa on niin, että kukkiminen menee niin myöhään syksyyn, että niitä on nyt esikasvatuksessa. Minulla on 2 hehkulampun kokoista kasvilamppua käytössä. Katsotaan miten käy :D

Mitä teillä on? Mitä laitatte, milloin laitatte, onko lisävaloja käytössä, jne. Haaveistakin saa kertoa!

Kommentit (1456)

Vierailija
901/1456 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut riesana harsosääsket, ei ole ennen tämmösiä ollut mutta eipä ne nyt niin kovin haitaksikaan ole vielä ollut. Aiempina vuosina ei ikinä mitään suurempaa ötökkäinvaasiota ole ollut kun olen parvekkeella kasvatellut. Nyt siis ekaa kertaa oma piha.

Kurkkua kasvatan itsekin nyt ekaa kertaa, tregrenissä olen idättänyt taimet turvebriketeissä samoin kuin aiemmin keväällä ensin chilit ja sitten tomaatit. Ovat parissa viikossa kasvaneet niin että pitäisi jo istuttaa multiin. Sama tilanne kyllä melkein kaikilla esikasvatetuilla kasveilla että mahdollisimman äkkiä uusiin ruukkuihin pitäisi siirtää kun vielä ei ulos pääse.

Vierailija
902/1456 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi! Kysynpä nyt täältä, kun varmaankin puutarha-harrastajina kenties luitte tuon St.Paulia-ketjun, että mitä ihmettä siellä tapahtui, kun näytti olevan poistettu? Ei voi ymmärtää, että mitä pahaa siinäkin nyt sitten on? :O Kiitos, jos joku viitsii lyhyesti kertoa.  T: Ruusufriikki

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
903/1456 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurkun ja kesäkurpitsan taimet kasvoivat siemenestä muutamassa päivässä tosi isoiksi ja honteloiksi. Vähän niitä siirsin, ja nyt kaksi nuokkuu kuin varsi olisi juuresta katkennut. Onko niillä enää toivoa, ja voiko noita muita isompaan ruukkuun siirtäessä istuttaa syvemmälle kuten tomaattia?

Vierailija
904/1456 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

käykää vilkaisemassa liljojanne....kukkoinvaasio on alkanut. 12 KUKKOA JO NITISTETTY, vaikka vasta tuokokuu. Aiempina vuosina tuo luku koko kesänä

Taitaa tulla vaikea vuosi, on n. 750 liljaa tarkastettava joka päivä 2 kertaa.

Voi v. minkä teki taas pienen ihmisen harmiksi.

Käytätkö valkosipuliliuosta? Mulla se auttaa. Ei tuu kukkoja.

Vierailija
905/1456 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kurkun ja kesäkurpitsan taimet kasvoivat siemenestä muutamassa päivässä tosi isoiksi ja honteloiksi. Vähän niitä siirsin, ja nyt kaksi nuokkuu kuin varsi olisi juuresta katkennut. Onko niillä enää toivoa, ja voiko noita muita isompaan ruukkuun siirtäessä istuttaa syvemmälle kuten tomaattia?

Jos ne otti nokkiinsa siirtelystä? Kokeile mullata varsia jos siitä tanakoituisivat?

Vierailija
906/1456 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustaherukkasato tulee olemaan valtava <3

Älkää luovuttako mustikoiden kanssa. Minä toin ihan mökiltä kaupunkipihaan mustikoita ja vaikka ensimmäisen vuoden näyttivät kuolleilta, niin nyt kasvavat uutta varpua :)

Luumu on jo täydessä lehdessään ja kielon piikit alkavat rullautua auki.

Vierailija
907/1456 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kellään kokemusta erilaisista puutarhamultamerkeistä että missä merkissä ei ole niitä pieniä äkäisiä kärpäsiä? Tarkoitus siis ruukuttaa paprikoita ja tomaattia isompiin astioihin ja Greencaren puutarhamultaan. Vielä en kuitenkaan saa näitä ulos kasvamaan kun ei täällä pohjoisessa ole vielä riittävän lämmintä ulkona öisin. Eli jos pidän sisällä yöt, alkaako pikkukärpäset pörräämään? En viitsisi ihan kokeilemalla selvittää, sillä kerran olen sen virheen tehnyt ja kärpäsongelma oli kamala, enkä enää muista mitä merkkiä multa oli.

Toinen kysymys: onko kukaan kasvattanut sinistä perunalajiketta lavassa? Onko ronkelimpi kuin tavisperunat?

Osta laadukasta kylvömultaa ja älä osta multasäkkejä jotka ovat ulkona.

Vierailija
908/1456 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kellään kokemusta erilaisista puutarhamultamerkeistä että missä merkissä ei ole niitä pieniä äkäisiä kärpäsiä? Tarkoitus siis ruukuttaa paprikoita ja tomaattia isompiin astioihin ja Greencaren puutarhamultaan. Vielä en kuitenkaan saa näitä ulos kasvamaan kun ei täällä pohjoisessa ole vielä riittävän lämmintä ulkona öisin. Eli jos pidän sisällä yöt, alkaako pikkukärpäset pörräämään? En viitsisi ihan kokeilemalla selvittää, sillä kerran olen sen virheen tehnyt ja kärpäsongelma oli kamala, enkä enää muista mitä merkkiä multa oli.

Toinen kysymys: onko kukaan kasvattanut sinistä perunalajiketta lavassa? Onko ronkelimpi kuin tavisperunat?

Tuo ei vastannut kysymykseeni. Kylvömullassa ovat itäneet ja kasvaneet tähän saakka, nyt pitäisi ruukuttaa isompiin ja sitten siirtää ulos kun säät lämpenee. Kuten kommentissani jo kerroin. Ei mitään järkeä ostaa pieniä kalliita kylvömultasäkkejä kymmeniä että saa riittävästi isoille taimille isoihin astioihin. Astiat on 10 litraisia ja puutarhamullassa on ravinteitakin valmiiksi, mitä ei taas kylvömullassa ole.

Vierailija
909/1456 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirsikka nupulla!

Vierailija
910/1456 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo ei vastannut kysymykseeni. Kylvömullassa ovat itäneet ja kasvaneet tähän saakka, nyt pitäisi ruukuttaa isompiin ja sitten siirtää ulos kun säät lämpenee. Kuten kommentissani jo kerroin. Ei mitään järkeä ostaa pieniä kalliita kylvömultasäkkejä kymmeniä että saa riittävästi isoille taimille isoihin astioihin. Astiat on 10 litraisia ja puutarhamullassa on ravinteitakin valmiiksi, mitä ei taas kylvömullassa ole.

Anna mullan pinnan kuivaa ennen seuraavaa kastelua. Altakastelu olisi paras, jos sen saat toteutettua. Nuo kukkakärpäset nimittäin viihtyy koko ajan märkänä olevassa pintamullassa.

Itselläni ei ole koskaan tullut multapussien mukana mitään hyönteisiä, joten en osaa sanoa minkä valmistajan mullassa niitä ei ole tai on. Mutta antaisin vähän saman neuvon kuin edellinen, eli kannattaa ostaa laadukasta ja tuoretta multaa. (Greencarea pitäisin kyllä laadukkaana.)

Yleensä isoissa puutarhamyymälöissä on varmasti nopea kierto ja edellisen kauden säkkejä ei jää talven yli pihalle vettymään ja mahdollisesti keräämään tuholaisia. Itse olen taimien kanssa tosi ronkeli, enkä käytä edellisen kauden multia, vaikka ne ihan kelpoa vielä kaikessa muussa käytössä onkin. Siis kun monesti jää itselläkin edelliseltä kesältä multasäkkejä varastoon. Taimille haen aina uutta.

Vierailija
911/1456 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis 46 sivua puutarhaliljoista!

ei vaan tajuu

Vierailija
912/1456 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

siis 46 sivua puutarhaliljoista!

ei vaan tajuu

Hassua. Tykkäsin ennen liljoista, mutta en enää. Nykyään tykkään krookuksistakin enemmän.

Vierailija
913/1456 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

käykää vilkaisemassa liljojanne....kukkoinvaasio on alkanut. 12 KUKKOA JO NITISTETTY, vaikka vasta tuokokuu. Aiempina vuosina tuo luku koko kesänä

Valkosipulia on kasvamassa kukkapenkeissä, mutta ei siitä sinällään mitään apua ole, yhtenä kesänä siinä valkosipulin lehdellä köllötteli pari kukkoa tosi toimissa. 

Jostain myös luin ettei ne valkosipulit ainakaan istutettuina auta, koska kuuluvat saman suvun ryhmään.

Pitäisi kai kokeilla sitä liuosta, jos se auttaisi....miten sen teet? Viitsitkö ohjeen laittaa?

Vierailija
914/1456 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä lannoite tomaateille? Kesäkukille käytän aina kananlakkarakeita, on niin kätevä kun se laitetaan istutuksessa multaan ja siinä se. Ei tarvi muistaa aina kasteluveteen lotrata lannoitetta. Käykö tomaateille sama?

Vierailija
915/1456 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä lannoite tomaateille? Kesäkukille käytän aina kananlakkarakeita, on niin kätevä kun se laitetaan istutuksessa multaan ja siinä se. Ei tarvi muistaa aina kasteluveteen lotrata lannoitetta. Käykö tomaateille sama?

Käy myös tomaateille ja lisänä tuhkaa mikäli sitä löytyy puhtaasti poltettuna ettei mitään roskia ole poltettu.

Vierailija
916/1456 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lemmikkejä <3

Vierailija
917/1456 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt tulee tyhmä kysymys.

Laitoin kk sitten esikasvatukseen mm koristekurpitsaa ja myskikurpitsaa. Ne ovat ikkunalaudalla ja kamalan pitkiä rönsyjä kasvattavat. Ajattelin viedä ne ulos kesäkuussa. Mutta että siis kuuluuko niitä rönsyjä tukea ylöspäin jotenkin vai pitääkö niiden antaa rönsytä maata pitkin? Pitääkö niitä katkoa?

Vierailija
918/1456 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valkosipulia on kasvamassa kukkapenkeissä, mutta ei siitä sinällään mitään apua ole, yhtenä kesänä siinä valkosipulin lehdellä köllötteli pari kukkoa tosi toimissa. 

Jostain myös luin ettei ne valkosipulit ainakaan istutettuina auta, koska kuuluvat saman suvun ryhmään.

Pitäisi kai kokeilla sitä liuosta, jos se auttaisi....miten sen teet? Viitsitkö ohjeen laittaa?

Joo kasvamassa olevat valkosipulit ei auta, valitettavasti :)

Liuoksen voi tehdä monella tapaa, pilkkoa sipulia ja liottaa vedessä jne. mutta yksi tosi super helppo ohje on 4rkl valkosipulijauhetta litraan vettä, annat tekeentyä jonkun aikaa (jopa pari päivää, mutta olen ollut hätäisempikin) ja kaadat suihkepulloon, suihkutat sitten kasveille, lehtien alle ja vähän multaan juurelle. Kuunliljat hyötyy myös jos on etanaa tms. 

Vierailija
919/1456 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan sopii ihan hyvin. Itse ostin tänä vuonna ekaa kertaa ihan tomaattilannoite nimellä olevaa. Laitetaan istutuskuoppaan ja pitäisi riittää. Sama käy marjoille ja hedelmäpuille. Saa nähdä miten käy.. Minkä kokoisia tomaatintaimia sinulla jo on? Kasvihuone- vai minitomsuja?

Vierailija
920/1456 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo kasvamassa olevat valkosipulit ei auta, valitettavasti :)

Liuoksen voi tehdä monella tapaa, pilkkoa sipulia ja liottaa vedessä jne. mutta yksi tosi super helppo ohje on 4rkl valkosipulijauhetta litraan vettä, annat tekeentyä jonkun aikaa (jopa pari päivää, mutta olen ollut hätäisempikin) ja kaadat suihkepulloon, suihkutat sitten kasveille, lehtien alle ja vähän multaan juurelle. Kuunliljat hyötyy myös jos on etanaa tms. 

Siis auttaako etanoihin myös? Vau! Lähtee heti kokeiluun. Nimim. Sateen jälkeen penkit kotiloita täynnä 😟