Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puutarhailijat 2021

Vierailija
18.03.2021 |

Koska Suomessa kevät etenee eri tahtiin, niin olisi kiva saada yksi pysyvä ketju, jonka voisi aina kaivaa esiin ja lkea hyviä ajatuksia ja vinkkejä silloin kun itsellä sattuu olemaan menossa juuri se vaihe tai innostus.

Minulla on aina menossa jotain kokeiluja, koska yritän etsiä jokaiselle kasville optimaalista kasvatusaikaa. Kasvukausi on kumminkin niin lyhyt, että pitäisi saada aikaistettua alkupäätä etenkin kun satokasvien roudaaminen sisälle ja ulos syksyllä öiden kylmettyä on aika työlästä.

Leikkaaminen on yksi niksi aikaistaa satokautta, eli muille aloittelijoille: Älkää antako tomaatin kasvaa avomaalla 2-metriseksi, vaan leikatkaa se aiemmin ja se tuottaa aiemmin sadon valmiiksi.

Suurin saavutukseni on viime kesänä istutettu paprika (kaupan luomupaprikasta), joka on säilynyt sisällä hengissä koko vuoden.

Kesäkurpitsasta olen saanut satoa vain yhden kerran. Vinkkejä kaivataan!

Myös joidenkin kesäkukkien kanssa on niin, että kukkiminen menee niin myöhään syksyyn, että niitä on nyt esikasvatuksessa. Minulla on 2 hehkulampun kokoista kasvilamppua käytössä. Katsotaan miten käy :D

Mitä teillä on? Mitä laitatte, milloin laitatte, onko lisävaloja käytössä, jne. Haaveistakin saa kertoa!

Kommentit (1456)

Vierailija
881/1456 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kellään kokemusta erilaisista puutarhamultamerkeistä että missä merkissä ei ole niitä pieniä äkäisiä kärpäsiä? Tarkoitus siis ruukuttaa paprikoita ja tomaattia isompiin astioihin ja Greencaren puutarhamultaan. Vielä en kuitenkaan saa näitä ulos kasvamaan kun ei täällä pohjoisessa ole vielä riittävän lämmintä ulkona öisin. Eli jos pidän sisällä yöt, alkaako pikkukärpäset pörräämään? En viitsisi ihan kokeilemalla selvittää, sillä kerran olen sen virheen tehnyt ja kärpäsongelma oli kamala, enkä enää muista mitä merkkiä multa oli.

Toinen kysymys: onko kukaan kasvattanut sinistä perunalajiketta lavassa? Onko ronkelimpi kuin tavisperunat?

Vierailija
882/1456 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla 2. vyöhykkeellä jo herukat kukkii. Paikka on aurinkoinen. Rusokirsikan kukinta meni jo, marjakirsikat aloittavat nyt kukintaa.

Tulppaanit ovat myös enimmäkseen jo kukassa, narsissit ovat jo parhaat päivänsä nähneet, viimeiset niistä vielä kukkii.

Tulppaanit on myöhässä, aiempina vuosina esim. Qebec on aloittanut kukinnan jo jään läpi huhtikuun puolivälissä, nyt on vasta 3 päivää ollut auki, muutkin alkaa nuppujaan aukoa hiljalleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
883/1456 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helvata, puutarhaliikkeen kärhöt pari päivää sitten istutettu länsiparvekkeelle ja toisessa nyt muutama pieni, vielä poispyyhkiytyvä laikku härmää! Lemmikkien takia kaupan spraymyrkyt ei käy, onko jollain kokemusta ruokasooda-mäntysuopaliuoksen tehosta? Entä pitääkö koko kesä suihkutella esim. päivittäin vai riittääkö että jaksaa alkukesän tehdä sitä?

Mihin kärhöön tulee härmää? Onko jotain jalokärhöjä, minulla ei ole niitä, mutta vaatimattomampia on , eikä ole ikinä härmää ollut.

Loistokärhö Dr Ruppel kyseessä, mulla on kaksi niitä mutta vain toisesta löysin härmää. Molemmat nyt saaneet kertaalleen ruokasooda-mäntysuopa-vesi-käsittelyn kun jostain luin että vois auttaa myrkyttömään torjuntaan.

Vierailija
884/1456 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kellään kokemusta erilaisista puutarhamultamerkeistä että missä merkissä ei ole niitä pieniä äkäisiä kärpäsiä? Tarkoitus siis ruukuttaa paprikoita ja tomaattia isompiin astioihin ja Greencaren puutarhamultaan. Vielä en kuitenkaan saa näitä ulos kasvamaan kun ei täällä pohjoisessa ole vielä riittävän lämmintä ulkona öisin. Eli jos pidän sisällä yöt, alkaako pikkukärpäset pörräämään? En viitsisi ihan kokeilemalla selvittää, sillä kerran olen sen virheen tehnyt ja kärpäsongelma oli kamala, enkä enää muista mitä merkkiä multa oli.

Toinen kysymys: onko kukaan kasvattanut sinistä perunalajiketta lavassa? Onko ronkelimpi kuin tavisperunat?

Älä puutarhamultaa käytä, se ei oo ravinnontuotantoon! maatuneita jätteitä.

Käytä turvetta. 

Vierailija
885/1456 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä puutarhamultaa käytä, se ei oo ravinnontuotantoon! maatuneita jätteitä.

Käytä turvetta. 

Valmistaja sanoo että vihannesmaalle ja kasvihuoneisiin sopiva multa.

886/1456 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivitystä tilanteeseen: Tulppaanit alkavat avautua, ja narsissit ovat täydessä kukassa!

Ruusut alkavat työntää lehteä.

Sarviorvokkeja (itsestään kylväytyneitä) alkaa putkahdella ylös siellä, täällä.

Kylvin tänään herneet avomaalla ja kurkun ja tomaatin taimet on mulla olleet jo viikon ulkona terassilla.

Ihan Etelä-Suomessa siis asutaan. Nyt sataa, mutta ilma on todella leuto yölläkin, en usko että tästä enää kylmenee.

Ihan mahtavaa päästä työntämään sormet multaan!

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
887/1456 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkähän helteellä ulos viedyt tomaatit mahtavat kestää sateita ja tuulta? Kävin hätäpäissäni virittelemässä päälle hallaharson, mutta en tiedä onko siitä enemmän haittaa kuin hyötyä, jos se painuu niin että tomaatinvarret litistyvät. Paikka on kyllä suojainen mutta ei katettu. Pk-seudulla ollaan.

888/1456 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että menevät miksikään, ei tässä nyt sentään mitään taifuunia ole tulossa.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
889/1456 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenkähän helteellä ulos viedyt tomaatit mahtavat kestää sateita ja tuulta? Kävin hätäpäissäni virittelemässä päälle hallaharson, mutta en tiedä onko siitä enemmän haittaa kuin hyötyä, jos se painuu niin että tomaatinvarret litistyvät. Paikka on kyllä suojainen mutta ei katettu. Pk-seudulla ollaan.

Jos varsi on niin paksu ettei taitu niin kestävät. Jos katkeaa niin silloin peli on menetetty. 

Kannattaa melko  alusta asti laittaa tomatin taimille tukikepit. 

tämän neuvon sain itse puutarhurilta ja on toiminut.

Vierailija
890/1456 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

En usko että menevät miksikään, ei tässä nyt sentään mitään taifuunia ole tulossa.

Kävinkin ottamassa jo sen harson pois, oli niin hatara viritelmä 😆

Vierailija
891/1456 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Päivitystä tilanteeseen: Tulppaanit alkavat avautua, ja narsissit ovat täydessä kukassa!

Ruusut alkavat työntää lehteä.

Sarviorvokkeja (itsestään kylväytyneitä) alkaa putkahdella ylös siellä, täällä.

Kylvin tänään herneet avomaalla ja kurkun ja tomaatin taimet on mulla olleet jo viikon ulkona terassilla.

Ihan Etelä-Suomessa siis asutaan. Nyt sataa, mutta ilma on todella leuto yölläkin, en usko että tästä enää kylmenee.

Ihan mahtavaa päästä työntämään sormet multaan!

Voiko herneet laittaa ihan jostain halpiskuivaherneistä ? Pitääkö liottaa ?

Vierailija
892/1456 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos varsi on niin paksu ettei taitu niin kestävät. Jos katkeaa niin silloin peli on menetetty. 

Kannattaa melko  alusta asti laittaa tomatin taimille tukikepit. 

tämän neuvon sain itse puutarhurilta ja on toiminut.

Kiitos, täytyykin huomenna etsiskellä keppejä!

Vierailija
893/1456 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joko teillä on marjapensaat aloittaneet kukintansa?

Meillä on juuri pari päivää sitten tullut vähän lehteä viinimarjapensaisiin.

Tyrnin lehtisilmut on vähän turvonnut.

894/1456 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko herneet laittaa ihan jostain halpiskuivaherneistä ? Pitääkö liottaa ?

Voi. Ei tarvitse liottaa.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
895/1456 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valkoiset ja punaiset jähmeät jumittajat, sekä vihreät kipittävät kaverit valtasivat kaikki mun taimet. Ensimmäisenä ne kansoittivat unikot, joten heitin ne menemään. Seuraavaksi niitä löytyi kamomilloista, hävitin nekin. Tänään niitä kipitti sitten viimein rohtovirmajuurissa ja niissä lyhtykoisoissa joita niin innolla odotin. Ainoassa basilikapotissa ei näkynyt mutta murhemielen vallassa viskasin senkin pois ja sammutin taimivalon.

Ehkä menen aamulla katsomaan joko lumet olisivat sulaneet ojan varrelta ja väinönputkista näkyisi elonmerkkejä.

Vierailija
896/1456 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joko teillä on marjapensaat aloittaneet kukintansa?

Meillä on juuri pari päivää sitten tullut vähän lehteä viinimarjapensaisiin.

Tyrnin lehtisilmut on vähän turvonnut.

Meillä on herukat ja karviaiset . 

Mitenhän kylmästä kärsivät ? entä miten suojata linnuilta jos ei tahdo verkkoja ?

Vierailija
897/1456 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

käykää vilkaisemassa liljojanne....kukkoinvaasio on alkanut. 12 KUKKOA JO NITISTETTY, vaikka vasta tuokokuu. Aiempina vuosina tuo luku koko kesänä

Taitaa tulla vaikea vuosi, on n. 750 liljaa tarkastettava joka päivä 2 kertaa.

Voi v. minkä teki taas pienen ihmisen harmiksi.

898/1456 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikäviä nuo kaiken maailman tuholaiset!

Mulle kävi viime vuonna ruusujen kanssa niin, että jokin näkymätön öttiäinen söi lehdet kokonaan. Vain lehtiruodit jäivät jäljelle. Ruiskutin niitä ties millä aineilla, turhaan!

Kukinta lähti hyvin käyntiin, mutta tyssäsi sitten. Onneksi kaikki ruusuin näyttävät selvinneen talvesta hyvin.

Tietääkö kukaan, mikä tuholainen olisi voinut olla kyseessä?

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
899/1456 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurkusta asiaa. Innoissani kylvin sisälle, kai liian aikaisin. Ovat tosi komeita taimia, pitkiä ja hyvinvoivan näköisiä. Olen ulkoiluttanut nyt päivittäin. Mahtavatko nuukahtaa kun olisi aika istuttaa isoon astiaan ne? En saa kasvihuoneeseen kun vasta parin viikon päästä :( vai annanko olla vielä taimipurkeissa tuon pari viikkoa?

Vierailija
900/1456 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruusupistiäinen tai ruusuetanainen? Googlella tutkin, varsinaista tietoa ei ole.

On ne vain tympeitä. Minä kokeilin mäntysuopaliuoksella sumuttaa unikot ja kyllä ne olennot selkeästi harvenivat ja jähmettyivät hetkeksi, mutta seuraavana päivänä jo kipittivät entiseen malliin.

Taimet oli erillään muista huonekasveista, mutta en voinut ottaa riskiä että leviäisivät, mulla on aikanaan isoäidiltä pistokkaina saatuja kasveja joita en halua menettää.

Tulikohan ne mullasta? Olen minä ehtinyt kasvatella kaikenlaisia taimia useamman kevään eikä ole ollut ongelmia tuholaisten kanssa. Vitsailin että siinäpä varsinaisia nistipunkkeja, Eedenin puutarhassa elämäntuskaa paossa. Mikäs siinä syödessä ja notkuillessa, maaomenan tuoksussa nähdä valveunia. Toivottavasti oli hyvät bileet, valomerkki jäi multa laittamatta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kaksi