Puutarhailijat 2021
Koska Suomessa kevät etenee eri tahtiin, niin olisi kiva saada yksi pysyvä ketju, jonka voisi aina kaivaa esiin ja lkea hyviä ajatuksia ja vinkkejä silloin kun itsellä sattuu olemaan menossa juuri se vaihe tai innostus.
Minulla on aina menossa jotain kokeiluja, koska yritän etsiä jokaiselle kasville optimaalista kasvatusaikaa. Kasvukausi on kumminkin niin lyhyt, että pitäisi saada aikaistettua alkupäätä etenkin kun satokasvien roudaaminen sisälle ja ulos syksyllä öiden kylmettyä on aika työlästä.
Leikkaaminen on yksi niksi aikaistaa satokautta, eli muille aloittelijoille: Älkää antako tomaatin kasvaa avomaalla 2-metriseksi, vaan leikatkaa se aiemmin ja se tuottaa aiemmin sadon valmiiksi.
Suurin saavutukseni on viime kesänä istutettu paprika (kaupan luomupaprikasta), joka on säilynyt sisällä hengissä koko vuoden.
Kesäkurpitsasta olen saanut satoa vain yhden kerran. Vinkkejä kaivataan!
Myös joidenkin kesäkukkien kanssa on niin, että kukkiminen menee niin myöhään syksyyn, että niitä on nyt esikasvatuksessa. Minulla on 2 hehkulampun kokoista kasvilamppua käytössä. Katsotaan miten käy :D
Mitä teillä on? Mitä laitatte, milloin laitatte, onko lisävaloja käytössä, jne. Haaveistakin saa kertoa!
Kommentit (1456)
Muutin pari vuotta asumattomana olleeseen taloon, jonka sinänsä tosi upeat kukkapenkit olivat päässeet pahasti heinittymään. Miten heinän saa pysyvästi pois? Onko taistelu hävitty ja ainoa vaihtoehto perustaa kukkapenkit uudelleen? Mikä olisi paras ajankohta uudelleenperustamiselle, jos haluaisin yrittää säilyttää osan kasveista, esim. pionit?
Vierailija kirjoitti:
Voiko tomaatintaimet jättää ulos yöksi ? n. 11 astetta yölämpö ?
Ei ne siihen kuole mutta eivät kyllä tykkääkään. Jos saavat kylmää niin kasvavat hitaammin sen jälkeen. Mulla ovat kasvihuoneessa ja harsoa päällä.
Vierailija kirjoitti:
Muutin pari vuotta asumattomana olleeseen taloon, jonka sinänsä tosi upeat kukkapenkit olivat päässeet pahasti heinittymään. Miten heinän saa pysyvästi pois? Onko taistelu hävitty ja ainoa vaihtoehto perustaa kukkapenkit uudelleen? Mikä olisi paras ajankohta uudelleenperustamiselle, jos haluaisin yrittää säilyttää osan kasveista, esim. pionit?
Kaivat kaiken ylös vain, ajankohdalla ei ole juuri väliä. Toki jos pionit kuitenkin kukkivat niin kaiva vasta kukinnan jälkeen. Heinä on viheliäistä, ei sitä saa helpolla pois.
Vierailija kirjoitti:
Jos penkki on kovin heinittynyt, helpompi on perustaa uudestaan kuin kaivella juuria kukkien väleistä. Voit tehdä sen vaikka nyt keväällä, nosta säilytettävät kukat pois ja puhdista niiden juuristo heinän juurista. Kun teet uuden penkin rajoita alue jollakin reunuksella tai juurimatolla ehkäistäksesi heinän juurien kulkeutumista alueelle. Poista juuret mahdollisimman tarkkaan, sen jälkeen voit peittää alueen sanomalehdillä joiden päälle multaa reilu kerros, alle jääneet juuret kuolevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko tomaatintaimet jättää ulos yöksi ? n. 11 astetta yölämpö ?
Ei ne siihen kuole mutta eivät kyllä tykkääkään. Jos saavat kylmää niin kasvavat hitaammin sen jälkeen. Mulla ovat kasvihuoneessa ja harsoa päällä.
Mitenhän se vaikuttaa kun nyt näin helteillä on kuitenkin kasvaneet vartta? ja onko shokki näin iso muutos lämpötilaan.
Sinililjat kukalla ja tulppaanit nupulla <3
Heippa!
Täällä on tämän viikon helteet ja sateet saaneet luonnon vihreäksi. Kaikki kasvaa ihan kohisten! Kukintavuorossa on parvitulppaanit ja jo osa aikaisimmista tarhatulppaaneistakin availee nuppujaan. Kevätesikot, vuokot, imikät, kiurunkannukset, scillat, mukulaleinikit ja kevätkaihonkukat kukkii, puista vaahterat (ja koivut 🤧). Tää on menoa nyt!!
Mulla on ollut kaikki taimet tämän viikon yötäpäivää kasvihuoneessa vahvistumassa (kuinka ihanaa oli saada ne taas ulos talosta 😅). Viimeiset kylvöt esikasvatukseen on tehty (kurpitsat, pavut, kurkut, basilikat, auringonkukat ja krassit) ja niitä laatikoita täytyy hetki sisällä katsella, kunnes itävät. Kasvimaallekin on kylvettynä jo jotain. Sääennusteet näyttää pitkälle hyvältä, ja varmaan teen muutkin kylvöt tässä. Mites muilla, joko kasvimaat on valmiina?
Vierailija kirjoitti:
Kitkemällä. Mikään kasvi, ei edes ruohot tai muutkaan heinät pysy hengissä, jos niiden yhteyttävät eli vihreät osat poistaa toistuvasti.
Vanhassa pihapiirissä kannattaa toimia "laiskan harkitusti", eikä uusia kaikkea kerralla. Vähän kun maata kääntelee, kasvuun saattaa lähteä todella kauniita perinnekasveja, joiden siemenet ovat uinuneet ruususen unilla maaperässä vuosikymmeniä. Suurin moka on kaivaa kaikki pois ja tehdä kukkapenkit kaupan mullalla ja tylsillä uusilla lajikkeilla.
Lumikello kirjoitti:
Heippa!
Täällä on tämän viikon helteet ja sateet saaneet luonnon vihreäksi. Kaikki kasvaa ihan kohisten! Kukintavuorossa on parvitulppaanit ja jo osa aikaisimmista tarhatulppaaneistakin availee nuppujaan. Kevätesikot, vuokot, imikät, kiurunkannukset, scillat, mukulaleinikit ja kevätkaihonkukat kukkii, puista vaahterat (ja koivut 🤧). Tää on menoa nyt!!
Mulla on ollut kaikki taimet tämän viikon yötäpäivää kasvihuoneessa vahvistumassa (kuinka ihanaa oli saada ne taas ulos talosta 😅). Viimeiset kylvöt esikasvatukseen on tehty (kurpitsat, pavut, kurkut, basilikat, auringonkukat ja krassit) ja niitä laatikoita täytyy hetki sisällä katsella, kunnes itävät. Kasvimaallekin on kylvettynä jo jotain. Sääennusteet näyttää pitkälle hyvältä, ja varmaan teen muutkin kylvöt tässä. Mites muilla, joko kasvimaat on valmiina?
Minulla tilanne on melkolailla sama paitsi että kasvihuonetta vasta rakennetaan (enää puuttuu seinät ja lattia). Kasvihuoneen kasvit on vielä sisällä kovan tuulen takia, olen karaissut niitä tyyninä hetkinä.
Kasvimaalle kylvin hyvin aikaseen tillin, persiljan, retiisin ja pinaatin ja peitin harsolla jonka nyt otin pois. Kaikki iti hyvin paitsi retiiseissa on lehdissä reikiä. Istutin sinne myös esikasvatettuja jättisipuleita. Suojaamattomaan kasvimaahan tuli babyporkkana, palsternakka ja punajuuri sekä samettikukkaa mutta näissä ei eloa näy. Nyt helteiden aikaan kylvin rukolaa joka jo itää. Ennestään kasvoi mansikka, oregano, ruohosipuli sekä lipstikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kitkemällä. Mikään kasvi, ei edes ruohot tai muutkaan heinät pysy hengissä, jos niiden yhteyttävät eli vihreät osat poistaa toistuvasti.
Vanhassa pihapiirissä kannattaa toimia "laiskan harkitusti", eikä uusia kaikkea kerralla. Vähän kun maata kääntelee, kasvuun saattaa lähteä todella kauniita perinnekasveja, joiden siemenet ovat uinuneet ruususen unilla maaperässä vuosikymmeniä. Suurin moka on kaivaa kaikki pois ja tehdä kukkapenkit kaupan mullalla ja tylsillä uusilla lajikkeilla.
Voin kertoa, että esim vuohenkello ei ole yhtään moksiskaan vaikka kuinka kitkee. Lähtee pienestäkin juurenpalasta. Väitän että heinän kanssa pääsee helpommalla kun kerran kaivaa koko penkin ylös ja huolehtii, ettei mitään ylimääräisiä juuria jää palautettavien kasvien juurakoiden joukkoon. Tarkoitus ei siis ole hävittää vanhoja kasveja vaan palauttaa ne puhdistuksen jälkeen.
Joko teillä on marjapensaat aloittaneet kukintansa?
Lumikello kirjoitti:
Heippa!
Ihanaa, että kukii <3
Niin kukkii meilläkin, ensimmäinen tulppaanikin avautui. Viljelykset on ulkona ja tarpeen mukaan saa vielä sisälle (astioissa). Varsinaista viljelyalaa maassa ei ole.
Minulla alkaa nyt näkyä vihreitä lehdenalkuja, kun laitoin huhtikuussa ruokakaupasta ostamiani perunoita lavakaulukseen! Olin jo varma, että takatalvi tässä välissä tuhosi ne, mutta ei onneksi 😀
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ainakaan minulla, piha on täällä Espoossa.
Narsissit kukkivat ja valko- ja sinivuokot sekä voikukat. Lehtisilmuja alkaa näkyä pensaissa ja puissa.
Orvokkeja kukkii myös, niitä ilmestyi yhtäkkiä maahan paikkaan, johon heittelin siemeniä 3 vuotta sitten! Ei ole näkynyt niitä aiempina vuosina vielä, aika hassua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ainakaan minulla, piha on täällä Espoossa.
Narsissit kukkivat ja valko- ja sinivuokot sekä voikukat. Lehtisilmuja alkaa näkyä pensaissa ja puissa.
Orvokkeja kukkii myös, niitä ilmestyi yhtäkkiä maahan paikkaan, johon heittelin siemeniä 3 vuotta sitten! Ei ole näkynyt niitä aiempina vuosina vielä, aika hassua.
Minulla on 1 marjapuska paikassa, johon osuu sekä aamuaurinko, että ylimpiin oksiin koko päivän päiväaurinko. Ylimmissä oksissa näkyy nupputerttuja <3
Minulla 2. vyöhykkeellä jo herukat kukkii. Paikka on aurinkoinen. Rusokirsikan kukinta meni jo, marjakirsikat aloittavat nyt kukintaa.
Tulppaanit ovat myös enimmäkseen jo kukassa, narsissit ovat jo parhaat päivänsä nähneet, viimeiset niistä vielä kukkii.
Helvata, puutarhaliikkeen kärhöt pari päivää sitten istutettu länsiparvekkeelle ja toisessa nyt muutama pieni, vielä poispyyhkiytyvä laikku härmää! Lemmikkien takia kaupan spraymyrkyt ei käy, onko jollain kokemusta ruokasooda-mäntysuopaliuoksen tehosta? Entä pitääkö koko kesä suihkutella esim. päivittäin vai riittääkö että jaksaa alkukesän tehdä sitä?
Vierailija kirjoitti:
Kukassa on ja runsas sato, mikäli ei halla vie, olisi tulossa kukkien perusteella.
Kotka
Vierailija kirjoitti:
Helvata, puutarhaliikkeen kärhöt pari päivää sitten istutettu länsiparvekkeelle ja toisessa nyt muutama pieni, vielä poispyyhkiytyvä laikku härmää! Lemmikkien takia kaupan spraymyrkyt ei käy, onko jollain kokemusta ruokasooda-mäntysuopaliuoksen tehosta? Entä pitääkö koko kesä suihkutella esim. päivittäin vai riittääkö että jaksaa alkukesän tehdä sitä?
Mihin kärhöön tulee härmää? Onko jotain jalokärhöjä, minulla ei ole niitä, mutta vaatimattomampia on , eikä ole ikinä härmää ollut.
Kyllä ja tomaatti ei pidä alle 8 asteen lämmöstä, mutta ei kuitenkaan kuole kuin nollan pinnassa.
Ja täältä opittua, niin voithan kylvää uudet...