Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puutarhailijat 2021

Vierailija
18.03.2021 |

Koska Suomessa kevät etenee eri tahtiin, niin olisi kiva saada yksi pysyvä ketju, jonka voisi aina kaivaa esiin ja lkea hyviä ajatuksia ja vinkkejä silloin kun itsellä sattuu olemaan menossa juuri se vaihe tai innostus.

Minulla on aina menossa jotain kokeiluja, koska yritän etsiä jokaiselle kasville optimaalista kasvatusaikaa. Kasvukausi on kumminkin niin lyhyt, että pitäisi saada aikaistettua alkupäätä etenkin kun satokasvien roudaaminen sisälle ja ulos syksyllä öiden kylmettyä on aika työlästä.

Leikkaaminen on yksi niksi aikaistaa satokautta, eli muille aloittelijoille: Älkää antako tomaatin kasvaa avomaalla 2-metriseksi, vaan leikatkaa se aiemmin ja se tuottaa aiemmin sadon valmiiksi.

Suurin saavutukseni on viime kesänä istutettu paprika (kaupan luomupaprikasta), joka on säilynyt sisällä hengissä koko vuoden.

Kesäkurpitsasta olen saanut satoa vain yhden kerran. Vinkkejä kaivataan!

Myös joidenkin kesäkukkien kanssa on niin, että kukkiminen menee niin myöhään syksyyn, että niitä on nyt esikasvatuksessa. Minulla on 2 hehkulampun kokoista kasvilamppua käytössä. Katsotaan miten käy :D

Mitä teillä on? Mitä laitatte, milloin laitatte, onko lisävaloja käytössä, jne. Haaveistakin saa kertoa!

Kommentit (1456)

Vierailija
701/1456 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin kylvän joka kevät ruusupavut köynnösristikoihin.Upea,tuuhea,nopeakasvuinen köynnös!Aika hallanarka,joten kannattaa laittaa vasta hallojen mentyä tai suojata pikkutaimia.

Ja mikä parasta,saa pavut taas seuraavan kesän kasvatukseen.Ostaa ei tarvitse.

Maistanut en ole koskaan:)

Vierailija
702/1456 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen loppuivat kasvien ulkoilukelit vähäksi aikaa, kylmeni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
703/1456 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, harmittaa. Olen istuttanut jo tilliä ja erilaisia perennamukuloita, tuleekohan niistä mitään...

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
704/1456 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaivoin eilen illalla jo istuttamiani kasveja takaisin purkkiin ja vein kotiin... Osa taimista oli jo ehtinyt näivettyä edellisenä yönä, kun oli kylmää.

Vierailija
705/1456 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle myyjä selitti, kuinka kärhöistä tulee ostaessa tarkistaa, että ruukun pohjasta näkyy paljon valkoisia juuria. Hän tutki kaikki ruukut läpi ja valkkasi parhaat. Huonolta kuulostaa sinun kärhösi.

No just. Tuon kun olisi tiennyt. Kyseinen kärhö oli Prismasta, hollantilaista tuotantoa. Välttäkää!

Jos istuti kärhön tarpeeksi syvään (ja hyvään multaan), niin peli ei ole vielä menetetty, saattaa tehdä uusia versoja ja kasvattaa juuristoa. Mutta menee tietysti pidemmän aikaa kuin sellaisen kanssa, jolla on jo valmiiksi hyvä juuristo.

Kärhössä voi mennä vuosia jotta kärhö alkaa kasvattamaan ”runkoa”. Suurin vika on kärhön juuren suojaaminen.

https://www.meillakotona.fi/artikkelit/istuta-karho-oikein-taydelliset-…

Tarkoitit varmaan juuren suojaamatta jättäminen? Artikkelissa on hyvä ohje. Se kuinka nopeasti kärhö alkaa kasvamaan riippuu monesta asiasta, lajista, kasvupaikasta ja hoidosta (lannoitus, kastelu). Jotkut lajikkeet vaativat leikkaamista. Mutta totta on että kärhön kasvaminen _voi_ viedä vuosia.

Vierailija
706/1456 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko jollain ollut joskus musta silmä Susannaa? Miten nopeakasvuinen on, kuinka korkeaksi kasvaa, milloin pitäisi laittaa taimet?

Vierailija
707/1456 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kokemuksia viinirypäleistä kenelläkään? Mikä laji nopea, makea ja talvenkestävä?

Entä goji marjoista tai pensasmustikoista? Niitäkin näkyy taimia olevan myynnissä.... Millaiset ovat gojin kukat? Onko kaunis pensas? Satoisuus?

Onko kenelläkään puuliljoja? Nekin kiinnostaisi, kasvaako ne oikeasti isoiksi, 30 kukkaa?

Goji kannattaa istuttaa rajattuun paikkaan, se leviää hulluna jos menestyy

Minkä väriset kukat sillä on? Onko kauniit kukat?

Haluaisin kasvattaa puhtaita viinirypäleitä lapsille, onnistuuko se?

Vierailija
708/1456 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin puutarhakatoksen pylväsristikoihin jotain nopeakasvuista köynnöstä.

Onko kellään kokemusta näistä:

-ruusupapu

-kelloköynnös?

Miten on kastelu, hallanarkuus, kukinto jne?253

Olen kasvattanut ruusupapua nelosvyöhykkeellä muutamana kesänä. Parilla ekalla kerralla ostin taimia ja viime kesänä kasvatin siemenistä, loppukesällä köynnöstä oli metritolkulla kummallakin tavalla. Siemenestä kasvattaessani itivät noin viikossa. Kylvin toukokuun lopulla (voisi melkein puhua istuttamisesta, kun siemen = iso kuiva papu) pieniin kukkaruukkuihin ja pidin ulkona lämpimässä paikassa. Kukkii ja tekee papuja hyvin kun on aurinkoinen paikka. Ne ovat hyviä palkoineen keitettynä etenkin nuorina.

Kastella pitää jokseenkin joka päivä, hallalta en ole suojannut eikä vaurioita ole tullut. Punavalkeat kukinnot ovat kiva lisä vihreään köynnökseen, mutta eivät mitenkään erityisen näyttäviä, jos sitä hakee.

Jos haluat rehevän seinämän, niin laita monta kasvia rinnakkain. Mulla on tainnut olla suunnilleen neljä taimea metrin matkalla.

Tarvitseeko ruusupapuja Latvoa, niinkuin hajuherneitä? Vai kasvaako ne tuuheaksi itsekseen, sivuhaaroja?

Vierailija
709/1456 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisen kerran näyttäis että (kirsikka)tomaatintaimet onnistuu. Olen ne nyt ruukuttanut isompiin ja aloitin lannoitekastelun. Valaistus ei ihan ihanteellinen länsi-ikkunalla mutta ehkä noista jotain satoa tulee kesän aikana. taimet kuitenkin aika terhakoita. Nyt perehdyin asiaan kunnolla eli istutin taimet reilusti syvempään kun koulin ne omiin ruukkuihinsa, merkittävä ero aiempaan. Ihanaa odottaa kesää, olispa vain isompi puutarha ja talo, ehkä kasvihuonekin.  Haaveena olis olla mahdollisimman omavarainen ruoan suhteen.

Vierailija
710/1456 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistakaa Latvia haju herneen taimet! Kukkii runsaammin.

Hyvä kun muistutit. Mulla on jo 20 cm korkeat hajuherneen taimet kasvamassa.

Miten se latvominen tehdään??

Vierailija
711/1456 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin kylvän joka kevät ruusupavut köynnösristikoihin.Upea,tuuhea,nopeakasvuinen köynnös!Aika hallanarka,joten kannattaa laittaa vasta hallojen mentyä tai suojata pikkutaimia.

Ota nyt hitunen brittiä elämääsi, ja syö niitä palkoja.

Ne on todella hyviä ja maukkaita. Ihan saman veroisia maultaan muiden papujen kanssa, kaikkein hienoimpia papuja lukuun ottamatta.

Vierailija
712/1456 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin puutarhakatoksen pylväsristikoihin jotain nopeakasvuista köynnöstä.

Onko kellään kokemusta näistä:

-ruusupapu

-kelloköynnös?

Miten on kastelu, hallanarkuus, kukinto jne?253

Olen kasvattanut ruusupapua nelosvyöhykkeellä muutamana kesänä. Parilla ekalla kerralla ostin taimia ja viime kesänä kasvatin siemenistä, loppukesällä köynnöstä oli metritolkulla kummallakin tavalla. Siemenestä kasvattaessani itivät noin viikossa. Kylvin toukokuun lopulla (voisi melkein puhua istuttamisesta, kun siemen = iso kuiva papu) pieniin kukkaruukkuihin ja pidin ulkona lämpimässä paikassa. Kukkii ja tekee papuja hyvin kun on aurinkoinen paikka. Ne ovat hyviä palkoineen keitettynä etenkin nuorina.

Kastella pitää jokseenkin joka päivä, hallalta en ole suojannut eikä vaurioita ole tullut. Punavalkeat kukinnot ovat kiva lisä vihreään köynnökseen, mutta eivät mitenkään erityisen näyttäviä, jos sitä hakee.

Jos haluat rehevän seinämän, niin laita monta kasvia rinnakkain. Mulla on tainnut olla suunnilleen neljä taimea metrin matkalla.

Tarvitseeko ruusupapuja Latvoa, niinkuin hajuherneitä? Vai kasvaako ne tuuheaksi itsekseen, sivuhaaroja?

En ole tuota latvomista kokeillut, kuin vasta sitten kun on saavuttanut halutun korkeuden.  

Vierailija
713/1456 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle myyjä selitti, kuinka kärhöistä tulee ostaessa tarkistaa, että ruukun pohjasta näkyy paljon valkoisia juuria. Hän tutki kaikki ruukut läpi ja valkkasi parhaat. Huonolta kuulostaa sinun kärhösi.

No just. Tuon kun olisi tiennyt. Kyseinen kärhö oli Prismasta, hollantilaista tuotantoa. Välttäkää!

Jos istuti kärhön tarpeeksi syvään (ja hyvään multaan), niin peli ei ole vielä menetetty, saattaa tehdä uusia versoja ja kasvattaa juuristoa. Mutta menee tietysti pidemmän aikaa kuin sellaisen kanssa, jolla on jo valmiiksi hyvä juuristo.

Kärhössä voi mennä vuosia jotta kärhö alkaa kasvattamaan ”runkoa”. Suurin vika on kärhön juuren suojaaminen.

https://www.meillakotona.fi/artikkelit/istuta-karho-oikein-taydelliset-…

Tarkoitit varmaan juuren suojaamatta jättäminen? Artikkelissa on hyvä ohje. Se kuinka nopeasti kärhö alkaa kasvamaan riippuu monesta asiasta, lajista, kasvupaikasta ja hoidosta (lannoitus, kastelu). Jotkut lajikkeet vaativat leikkaamista. Mutta totta on että kärhön kasvaminen _voi_ viedä vuosia.

Suojaamattomuus oli liian vaikea sana oikeinkirjoituksen tarkistuksessa ja päätti vaihtaa sen lennosta.

Vierailija
714/1456 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota nyt hitunen brittiä elämääsi, ja syö niitä palkoja.

Ne on todella hyviä ja maukkaita. Ihan saman veroisia maultaan muiden papujen kanssa, kaikkein hienoimpia papuja lukuun ottamatta.

Vierailija
715/1456 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisesta ketjusta. Nyt on hyvä syy osta punaviiniä ja käyttää loput fariinisokerit jota jäi siman teosta.

Vierailija
716/1456 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko jollain ollut joskus musta silmä Susannaa? Miten nopeakasvuinen on, kuinka korkeaksi kasvaa, milloin pitäisi laittaa taimet?

Taisin kylvää mustasilmäsusannaa maalis-huhtikuussa viime vuonna, kasvoi parimetriseksi kesän aikana, kiipesi tekemääni säleikköä vasten. Pitkässä parvekelaatikossa n.10 tainta? Olisi varmaan kukkinut paremmin jos olisin ehtinyt kastella/lannoittaa tasaisemmin, olin paljon poissa kesällä.

Vierailija
717/1456 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin pitkien iso auringonkukan siemenet tulisi laittaa maahan, että auringonkukat ehtisivät kukkia?

Vierailija
718/1456 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Joo, harmittaa. Olen istuttanut jo tilliä ja erilaisia perennamukuloita, tuleekohan niistä mitään...

Minäkin istutin jo Lidlin perennoja, mukuloita ja avojuurisia taimia. En ole varma onko oikea termi, mutta niitä sellaisia muovipussissa tulevia, ilman multapaakkua... :)

Rahallisesti ei ainakaan harmita jos eivät nyt lähde kasvamaan, maksoin koko kukkapenkillisestä n. 15e. Vähän kyllä harmitti kun aamulla katsoin ikkunasta ja näin lunta.

Olen siis hyvin aloitteleva puutarhuri ja lähinnä tämmöisellä tehdessä oppii -asenteella liikkeellä. Viime keväänä istutin muutaman pensaan, katsotaan miten lähtevät nyt kasvuun.

Onko kellään kokemusta kukkaniityn kasvattamisesta? K-Raudan mainoslehdessä oli jotain valmiita siemensekoituksia... Vaatiiko kamalat pohjatyöt jos lähtötilanne on nurmikko, pitääkö kuoria kokonaan pois? Ylläpito on ilmeisesti helppo, kukat leikataan kunhan pudottavat siemenet ja sitten kasvavat taas ensi vuonna? Miten tietää että siemenet on pudotettu...

Olen siis todella aloittelija.

Vierailija
719/1456 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taisin kylvää mustasilmäsusannaa maalis-huhtikuussa viime vuonna, kasvoi parimetriseksi kesän aikana, kiipesi tekemääni säleikköä vasten. Pitkässä parvekelaatikossa n.10 tainta? Olisi varmaan kukkinut paremmin jos olisin ehtinyt kastella/lannoittaa tasaisemmin, olin paljon poissa kesällä.

Onko tuuhea kasvi? Ennättäisikö vielä, jis katan tänään? Kukkia siis? Kiitos, tuo vinkki 10 laatikkoon, on hyvä.

Vierailija
720/1456 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valkosipulin varret törröttää lumen keskeltä.

Näin täällä Etelä-Pohjanmaalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yhdeksän