Puutarhailijat 2021
Koska Suomessa kevät etenee eri tahtiin, niin olisi kiva saada yksi pysyvä ketju, jonka voisi aina kaivaa esiin ja lkea hyviä ajatuksia ja vinkkejä silloin kun itsellä sattuu olemaan menossa juuri se vaihe tai innostus.
Minulla on aina menossa jotain kokeiluja, koska yritän etsiä jokaiselle kasville optimaalista kasvatusaikaa. Kasvukausi on kumminkin niin lyhyt, että pitäisi saada aikaistettua alkupäätä etenkin kun satokasvien roudaaminen sisälle ja ulos syksyllä öiden kylmettyä on aika työlästä.
Leikkaaminen on yksi niksi aikaistaa satokautta, eli muille aloittelijoille: Älkää antako tomaatin kasvaa avomaalla 2-metriseksi, vaan leikatkaa se aiemmin ja se tuottaa aiemmin sadon valmiiksi.
Suurin saavutukseni on viime kesänä istutettu paprika (kaupan luomupaprikasta), joka on säilynyt sisällä hengissä koko vuoden.
Kesäkurpitsasta olen saanut satoa vain yhden kerran. Vinkkejä kaivataan!
Myös joidenkin kesäkukkien kanssa on niin, että kukkiminen menee niin myöhään syksyyn, että niitä on nyt esikasvatuksessa. Minulla on 2 hehkulampun kokoista kasvilamppua käytössä. Katsotaan miten käy :D
Mitä teillä on? Mitä laitatte, milloin laitatte, onko lisävaloja käytössä, jne. Haaveistakin saa kertoa!
Kommentit (1456)
Kun juuret näkyy ruukun pohjassa on aika vaihtaa isompi purkki
Ja sisällä olleet taimet tulee karaista
Lumikello kirjoitti:
Hei! Täälläkin tontti on jo enimmäkseen vapaa lumesta. Aurauspenkkoja vielä löytyy (vaikka ahkerasti olen niitäkin hajottanut lapion kanssa) ja varjossa on paikoin lunta vielä parikymmentä senttiä. Krookukset ja lumikellot kukkii täysin, kiurunkannukset ja imikät on lämpimimmissä paikoissa nupullaan, tulppaaneissa on versot näkyvillä, parvitulppaanit on jo pitkällä lehdessä, kaikista muistakin sipulikukista on jo piippoja näkyvillä.
Mikäs muualla myyrätuhotilanne? Täällä vesimyyrä mylläsi jo syksyllä yhtä tontinreunaa, mutta on näköjään talven aikana laajentanut aluettaan pihan puolelle. Kasvimaalla olevasta kukkapenkistä näyttää hävinneen suurin osa uusimmista tulppaaninsipuleista, vanhat ovat saaneet olla rauhassa. Nyt vain odotellaan, onko napostellut perennojen ja hedelmäpuiden juuristoa... Ainakin yhden luumun alle menee reikä. Äh, vähän ottaa päähän!
Oi ihanaa kun kukkii <3
Harmi juttu myyrien kanssa :(
Meillä kans ollu aivan älyttömästi myyriä mellastamassa. :( Mutta aika hyvin oli silti perennanalkuja näkyvissä, ja jopa muutama krookus, mutta tulppaanit oli kyllä lähes kaikki kadonneet. Mulla oli ekaa vuotta nuori kirsikka, saa nähdä selvisikö se... Muutoin uskon että paksu lumipeite teki vaan hyvää täällä Etelä- Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Lumikello kirjoitti:
Hei! Täälläkin tontti on jo enimmäkseen vapaa lumesta. Aurauspenkkoja vielä löytyy (vaikka ahkerasti olen niitäkin hajottanut lapion kanssa) ja varjossa on paikoin lunta vielä parikymmentä senttiä. Krookukset ja lumikellot kukkii täysin, kiurunkannukset ja imikät on lämpimimmissä paikoissa nupullaan, tulppaaneissa on versot näkyvillä, parvitulppaanit on jo pitkällä lehdessä, kaikista muistakin sipulikukista on jo piippoja näkyvillä.
Mikäs muualla myyrätuhotilanne? Täällä vesimyyrä mylläsi jo syksyllä yhtä tontinreunaa, mutta on näköjään talven aikana laajentanut aluettaan pihan puolelle. Kasvimaalla olevasta kukkapenkistä näyttää hävinneen suurin osa uusimmista tulppaaninsipuleista, vanhat ovat saaneet olla rauhassa. Nyt vain odotellaan, onko napostellut perennojen ja hedelmäpuiden juuristoa... Ainakin yhden luumun alle menee reikä. Äh, vähän ottaa päähän!
Oi ihanaa kun kukkii <3
Kyllähän näitä kukkijoita onkin niin kaivannut. ☺️
Unohdin mainita, että kukassa on nyt myös näsiä ja leskenlehti. Ensimmäiset nokkosperhosetkin jo liihottelee. Älkää kitkekö kaikkia nokkosia pois, jotta on perhostoukille ravintoa! 🦋🐛🌼
Lumikello kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lumikello kirjoitti:
Oi ihanaa kun kukkii <3
Kyllähän näitä kukkijoita onkin niin kaivannut. ☺️
Unohdin mainita, että kukassa on nyt myös näsiä ja leskenlehti. Ensimmäiset nokkosperhosetkin jo liihottelee. Älkää kitkekö kaikkia nokkosia pois, jotta on perhostoukille ravintoa! 🦋🐛🌼
Oi, perhosia jo!!!!
En ollut ajatuksissani edes vielä niin pitkällä, että perhosia voisi kohta näkyä. Ensimmäinen lumikelloni kököttää edelleen nupulla. Monessako päivässä yleensä alkaa aueta?
Äidilläni on mahtava ja toimiva perhosbaari, siinä on jotain helokkia ja paljon sellaista mitä en tiedä nimeltä. Se imee perhosia puoleensa ja niitä saattaa olla useita kymmeniä pienessä penkissä yhtäaikaa :)
Vierailija kirjoitti:
Meillä kans ollu aivan älyttömästi myyriä mellastamassa. :( Mutta aika hyvin oli silti perennanalkuja näkyvissä, ja jopa muutama krookus, mutta tulppaanit oli kyllä lähes kaikki kadonneet. Mulla oli ekaa vuotta nuori kirsikka, saa nähdä selvisikö se... Muutoin uskon että paksu lumipeite teki vaan hyvää täällä Etelä- Suomessa.
Aaak! Toivotaan, että kirsikka säilyi!
Kuljen tuskissani kaupalle ja odottelen kieli pitkällä milloin kaupan viereen keväisin tuleva puutarhamyymälä aukeaa.
Minäkin bongasin viime viikonloppuna jo pari nokkosperhosta. Mulla on kevättähdet puhjenneet kukkaan ja niissä perhoset kävivät.
🇺🇦🇮🇱
Voiko kelloköynnöksen taimia leikata - tuuheutuvatko? Taisin kylvää vähän liian aikaisin, terhakoita ovat, nuppujakin vaikka suurin osa vasta n 10 cm. Osa on kuitenkin kasvattanut vartta jo niin että meinaa tukikeppi loppua. Täällä III vyöhykkeellä menee varmaan kuukausi ennen kuin uskaltaa ulos laittaa..
Missä lämpötilassa karaisette tomaattien ja chilien taimia ? Kuinka pitkän aikaa ekoilla kerroilla ? ja miten kauan uskaltaa ekoilla kerroilla pitää?
Vierailija kirjoitti:
Voiko kelloköynnöksen taimia leikata - tuuheutuvatko? Taisin kylvää vähän liian aikaisin, terhakoita ovat, nuppujakin vaikka suurin osa vasta n 10 cm. Osa on kuitenkin kasvattanut vartta jo niin että meinaa tukikeppi loppua. Täällä III vyöhykkeellä menee varmaan kuukausi ennen kuin uskaltaa ulos laittaa..
Joo, latvo vain. Kaikkien köynnösten kanssa yleensä kannattaa.
Vierailija kirjoitti:
Aloittelija täällä hei!
Kesäkuussa nakkasin lapsen kanssa auringonkukan siemeniä kukkapenkkiin, noh, sain 6 senttiä pitkän taimen alun, saattoi myös olla rikkaruoho.
Nyt viisastuneena taimet täällä sisällä aluillaan, auringonkukka, tomaatti, kuukausi mansikka, tomaatti ja paprika.
Missä vaiheessa on hyvä laittaa isompiin ruukkuihin taimet?
Onko kesällä parempi laittaa ne kukkapenkkiin (suora auringon paiste, tulppaanit kuolee nopeasti) vai laitanko kukkalaatikkoon ja varjoon?Kiitos :)
Karaisun kautta aurinkoon. Noi ei mikään halua olla varjossa.
Vinkkejä, miten elvyttää kuihtuvat ja ruskistuvat amppelimansikan taimet?
En ole vielä uskaltanut käydä tontin ala-laitamilla, varjoisessa osassa on ollut lunta vielä. Pelkään miten myyrät ja rusakot ovat siellä myllästäneet, viime keväänä jäi suht isoksi kasvanut omenapuu "käteen", juuret ihan syödyt :/ ja SILTI unohtui suojata syksyllä...
Lumikelloja on noussut 5, krookuksia kukassa n.30, osa vasta tiitit esillä. Tulppaaneja lehdessä n.20, narsissin ja ukkolaukan alkuja... ah, olipa kiva ettö syksyn istutustyö palkitaan!
Vanhan pihan esiin kaivaminen on palkitsevaa, mutta en osaa päättää keskitynkö yhteen alueeseen, vai yritänkö multitaskata siellä täällä. Kukkapenkeissä kasvaa kaikkea rikkaruohoa ja heinää, jättipalsamia, lupiinia ja tatarta piisaa... Mutta tilaa on, ihanaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen lukenut, että kelloköynnöksen taimet pitäisi latvoa, jotta haarottuisivat. Omani ovat vielä aika pieniä... ekaa kertaa siemenestä kasvattelen. Miten sulla voi olla jo nuppuja? Mulla niitä ilmestyi viime vuonna vasta elokuussa!
🇺🇦🇮🇱
Ostin syksyllä Viherpeukaloilta sadan kukkasipulin paketin tarjouksesta ja kaivelin ne maahan, nyt alkaa jo darwintulppaanit ja muut nousta, en enää muista mitä kaikkea istutinkaan.. Jäniksiä on ollut paljon talvella tontilla mutta onneksi jättivät omenapuut rauhaan. Kyllä tässä jo sormet syyhyää että pääsisi istuttamaan lisää uusia perennoja ja kasvukauden alku on muutenkin mielenkiintoista aikaa. Yleensä sitruunaperhoset ovat ensimmäisenä keväällä liikkeellä mutta nyt ei ole ollut niitä, nokkosperhosia kyllä. Olen koettanut lisätä puutarhaan perhosille ja muille pörriäisille mieluisia kasveja ja koettanut välttää teollisia torjunta-aineita. Onkin ollut hienoa huomata että kirvat häviävät kun leppäkerttuja tulee ja luonto hoitaa itse ongelmat kun kasvillisuus on tasapainossa.
Vierailija kirjoitti:
Ostin syksyllä Viherpeukaloilta sadan kukkasipulin paketin tarjouksesta ja kaivelin ne maahan, nyt alkaa jo darwintulppaanit ja muut nousta, en enää muista mitä kaikkea istutinkaan.. Jäniksiä on ollut paljon talvella tontilla mutta onneksi jättivät omenapuut rauhaan. Kyllä tässä jo sormet syyhyää että pääsisi istuttamaan lisää uusia perennoja ja kasvukauden alku on muutenkin mielenkiintoista aikaa. Yleensä sitruunaperhoset ovat ensimmäisenä keväällä liikkeellä mutta nyt ei ole ollut niitä, nokkosperhosia kyllä. Olen koettanut lisätä puutarhaan perhosille ja muille pörriäisille mieluisia kasveja ja koettanut välttää teollisia torjunta-aineita. Onkin ollut hienoa huomata että kirvat häviävät kun leppäkerttuja tulee ja luonto hoitaa itse ongelmat kun kasvillisuus on tasapainossa.
Olet onnekas kun sinulla on leppäkerttuja, niitäkään ei ihan joka paikassa enää ole (toivoisin löytäväni). Minä myös laittelen pörriäiskasveja ja sadosta on niitä kiittäminen :)
Sama juttu syyhyämisen kanssa! Ja mikä onni onkaan kun ensimmäiset nuput tulevat!
n33IIvyöhyke kirjoitti:
En ole vielä uskaltanut käydä tontin ala-laitamilla, varjoisessa osassa on ollut lunta vielä. Pelkään miten myyrät ja rusakot ovat siellä myllästäneet, viime keväänä jäi suht isoksi kasvanut omenapuu "käteen", juuret ihan syödyt :/ ja SILTI unohtui suojata syksyllä...
Lumikelloja on noussut 5, krookuksia kukassa n.30, osa vasta tiitit esillä. Tulppaaneja lehdessä n.20, narsissin ja ukkolaukan alkuja... ah, olipa kiva ettö syksyn istutustyö palkitaan!
Vanhan pihan esiin kaivaminen on palkitsevaa, mutta en osaa päättää keskitynkö yhteen alueeseen, vai yritänkö multitaskata siellä täällä. Kukkapenkeissä kasvaa kaikkea rikkaruohoa ja heinää, jättipalsamia, lupiinia ja tatarta piisaa... Mutta tilaa on, ihanaa.
Oi ihanaa, minun kolmivuotisen yrityksen jälkeen on nyt yksi lumikello avaamassa nuppuaan, muoto alkaa hahmottua. Ripottelin niitä eri paikkoihin ja laitan lisää niihin mistä nyt nousevat. Aiemmin en saanut yhtään. Upeaa, että krookukset jo kukkivat sinulla!
Jättipalsami onneksi lähtee helpommin kun sen saa juurineen nostamalla helposti kokonaan pois, siis irtoaa helposti. Lupiinia taas saa kaivella maatapoistamalla ja juuria seuraamalla ihan urakalla. On tullut kaiveltua. Mutta nekään eivät palaa silloin kun seuraa jokaisen juuren loppuun asti, eikä luovuta jos juuri katkeaa. Etsii vaan jatkokohdan ja ottaa kaiken pois. Lupiini kyllä tekee mielettömän pitkää lonkeroa.
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lukenut, että kelloköynnöksen taimet pitäisi latvoa, jotta haarottuisivat. Omani ovat vielä aika pieniä... ekaa kertaa siemenestä kasvattelen. Miten sulla voi olla jo nuppuja? Mulla niitä ilmestyi viime vuonna vasta elokuussa!
Hmmm.. on viimevuotisen köynnöksen siemeniä, joita keräsin. Muistelin että on kelloköynnös (mutta kukka on vaaleanpunainen ja kerrottu) mutta ehkä muistakin väärin. Viime vuonna taisi aloittaa kukinnan heinäkuussa. Googlaamalla en löytänyt samannäköistä.
Aloittelija täällä hei!
Kesäkuussa nakkasin lapsen kanssa auringonkukan siemeniä kukkapenkkiin, noh, sain 6 senttiä pitkän taimen alun, saattoi myös olla rikkaruoho.
Nyt viisastuneena taimet täällä sisällä aluillaan, auringonkukka, tomaatti, kuukausi mansikka, tomaatti ja paprika.
Missä vaiheessa on hyvä laittaa isompiin ruukkuihin taimet?
Onko kesällä parempi laittaa ne kukkapenkkiin (suora auringon paiste, tulppaanit kuolee nopeasti) vai laitanko kukkalaatikkoon ja varjoon?
Kiitos :)