Puutarhailijat 2021
Koska Suomessa kevät etenee eri tahtiin, niin olisi kiva saada yksi pysyvä ketju, jonka voisi aina kaivaa esiin ja lkea hyviä ajatuksia ja vinkkejä silloin kun itsellä sattuu olemaan menossa juuri se vaihe tai innostus.
Minulla on aina menossa jotain kokeiluja, koska yritän etsiä jokaiselle kasville optimaalista kasvatusaikaa. Kasvukausi on kumminkin niin lyhyt, että pitäisi saada aikaistettua alkupäätä etenkin kun satokasvien roudaaminen sisälle ja ulos syksyllä öiden kylmettyä on aika työlästä.
Leikkaaminen on yksi niksi aikaistaa satokautta, eli muille aloittelijoille: Älkää antako tomaatin kasvaa avomaalla 2-metriseksi, vaan leikatkaa se aiemmin ja se tuottaa aiemmin sadon valmiiksi.
Suurin saavutukseni on viime kesänä istutettu paprika (kaupan luomupaprikasta), joka on säilynyt sisällä hengissä koko vuoden.
Kesäkurpitsasta olen saanut satoa vain yhden kerran. Vinkkejä kaivataan!
Myös joidenkin kesäkukkien kanssa on niin, että kukkiminen menee niin myöhään syksyyn, että niitä on nyt esikasvatuksessa. Minulla on 2 hehkulampun kokoista kasvilamppua käytössä. Katsotaan miten käy :D
Mitä teillä on? Mitä laitatte, milloin laitatte, onko lisävaloja käytössä, jne. Haaveistakin saa kertoa!
Kommentit (1456)
Puutarhanhoito on hyvää ajanvietettä.
Maassa voi kasvattaa vaikka mitä.
Syksyllä sato on valmis.
Osan voi pakastaa. Loput viedä vaikkapa kellariin.
Myös kaupan juuresosastolta saa ravitsevaa syötävää edulliseen hintaan.
Jos k tai s kauppa saa vielä edutkin kaupan omalla kortilla.
Kuinka kauan suojaatte varjostuskankaalla tuijia? Minulla on muutama 4 vuotta sitten istutettu smaragd-tuija, jotka olen joka kevät suojannut. Nyt kävin juuri poistamassa suojat, koska maa alkaa olla jo sen verran sula ettei suojaa enää varmaan tarvitse. Mietin, että pärjäisivätköhän ne tulevina vuosina jo ilman suojaa, kun ovat jo kasvaneet aika isoiksi...
Kasvihuoneasiaa..
Tänä keväänä on pystytys edessä. Mitä kasvatatte kasvihuoneissanne? Kurkkua ja tomaattia ajattelin ja niistä luin, että vastakkaisiin kulmiin tulee laittaa. Mitä muuta? Kesäkurpitsaa vai? Kasvaako paprika? Chiliä vois laittaa. Entäs yrtit ja kukat? Onko mitään monivuotisia ja onnistuuko ne?
Vinkkejä aloittelijalle!
Kesäkurpitsa kasvaa hyvin avomaalla, siihen ei tarvita kasvihuonetta.
Yleensä ihmiset kasvattavat kurkkua ja tomaattia, jotkut myös esim. paprikaa, vesimelonia, rypäleitä...
🇺🇦🇮🇱
Monivuotisia voi yrittää, jos sinulla on sopiva paikka niille talveksi. Esim. chili voi selviytyä sisällä talven yli, kun sen leikkaa syksyllä alas.
🇺🇦🇮🇱
Kaffepulla kirjoitti:
Monivuotisia voi yrittää, jos sinulla on sopiva paikka niille talveksi. Esim. chili voi selviytyä sisällä talven yli, kun sen leikkaa syksyllä alas.
Kiitos vinkeistä! Ehtisköhän vielä paprika ja chili siemenestä? Tai sitten ostan vaan valmiit taimet ekaan kokeiluun🤔
Alkaako kenelläkään vihertää jo pihalla? Itse olen muuttanut talvella uuteen kotiin vyöhykkeellä 3, ja nyt jännityksellä odotan, nouseeko pihalla tulppaaneja tai muita kevään kaunottaria. Syksyllä näin pihan ja ainakin perennoja on runsaahkosti, viiruhelpi jo vähän yrittää versojaan nostella.
Onko ketään samalla vyöhykkeellä, joko alkaa tulppaanit kurkistella?
Vierailija kirjoitti:
Alkaako kenelläkään vihertää jo pihalla? Itse olen muuttanut talvella uuteen kotiin vyöhykkeellä 3, ja nyt jännityksellä odotan, nouseeko pihalla tulppaaneja tai muita kevään kaunottaria. Syksyllä näin pihan ja ainakin perennoja on runsaahkosti, viiruhelpi jo vähän yrittää versojaan nostella.
Onko ketään samalla vyöhykkeellä, joko alkaa tulppaanit kurkistella?
Minä olen. Kyllä on tulppaanit jo selvästi näkyvissä, krookukset jo kukkivat.
Lumi suli ja paljastui, että omenapuun taimen ympärillä on ehkä 7 kpl reikää maassa (ei kekoja). Onko se myyrä? Miten sen voi häätää?...
Hei Lumikello!
Vastauksena kysymykseesi: itse laitoin tuplaharsot niin pian kuin kasvihuoneessa maa oli muokattavissa.
Lajike oli Sibiria.
Ajatuksenani on siis low-tech viljely.
Elämäni ensimmäiset amppeli
lobeliat itää, tulee 24 taimea jos kaikki saan pidettyä hengissä. Olisko vinkkejä miten jatkossa kasvatan vai riittääkö ihan vaan vesi ja valo. Lannoitanko ja missä vaiheessa (kukkiessa tietysti) ? Luonnonvalon pitää riittää sillä kasvivaloja en halua hankkia.
Ja niin Lumikellolle kuin muillekin tiedoksi, tomaattilajike on Sibiria.
Selvitätte itse kyllä, mistä saa...
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vinkeistä! Ehtisköhän vielä paprika ja chili siemenestä? Tai sitten ostan vaan valmiit taimet ekaan kokeiluun🤔
Ainakin chili pitäisi kylvää tosi ajoissa. Paprikasta luulen samaa. Kannattaa ehkä ostaa taimet, niin saa kasvukauden käyntiin ajoissa.
Jos tykkäät basilikasta, se onnistuu kasvihuoneessa todella hyvin. Itsellä on aina valtavat ruukulliset sitä. Äitini on saanut myös korianterin kasvamaan kasvihuoneessa.
Tilli ja persilja kylvetään ulos. Muita yrttejä en ole kokeillut.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Kasvihuoneasiaa..
Tänä keväänä on pystytys edessä. Mitä kasvatatte kasvihuoneissanne? Kurkkua ja tomaattia ajattelin ja niistä luin, että vastakkaisiin kulmiin tulee laittaa. Mitä muuta? Kesäkurpitsaa vai? Kasvaako paprika? Chiliä vois laittaa. Entäs yrtit ja kukat? Onko mitään monivuotisia ja onnistuuko ne?Vinkkejä aloittelijalle!
Persiljaa oon laittanut, hidas on, basilikaa, ruohosipulia. Tilli tulee nopeasti, salaatit myös, rucolaa. Joskus ostan kaupan yrttejä ja laitan ne. Joskus tomaattia ollut myös. Yleensä laitan salaatteja paljon. Niitä kannattaa kylvää koko ajan...
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin chili pitäisi kylvää tosi ajoissa. Paprikasta luulen samaa. Kannattaa ehkä ostaa taimet, niin saa kasvukauden käyntiin ajoissa.
Jos tykkäät basilikasta, se onnistuu kasvihuoneessa todella hyvin. Itsellä on aina valtavat ruukulliset sitä. Äitini on saanut myös korianterin kasvamaan kasvihuoneessa.
Tilli ja persilja kylvetään ulos. Muita yrttejä en ole kokeillut.
Basilika on hyvä. Sitä on eri merkkejä, mulla ollut ksnelubasikikaa, tavallista, sitruuna basilikaa, mustaa basilikaa ja nyt on kreikan basilikaa myös.
Myös herneenverso ruukkuja olen laittanut, ne on ihania salaateissa, 8-10 cm korkuisina.
Rucolaa aina on myös.
Vierailija kirjoitti:
Lumi suli ja paljastui, että omenapuun taimen ympärillä on ehkä 7 kpl reikää maassa (ei kekoja). Onko se myyrä? Miten sen voi häätää?...
Tänä vuonna oli lunta paljon. Meillä rusakot söivät 2 v vanhojen omenapuiden taimien oksat pois.
Ja osan rungoista....
Vierailija kirjoitti:
Kuinka kauan suojaatte varjostuskankaalla tuijia? Minulla on muutama 4 vuotta sitten istutettu smaragd-tuija, jotka olen joka kevät suojannut. Nyt kävin juuri poistamassa suojat, koska maa alkaa olla jo sen verran sula ettei suojaa enää varmaan tarvitse. Mietin, että pärjäisivätköhän ne tulevina vuosina jo ilman suojaa, kun ovat jo kasvaneet aika isoiksi...
Riippuu vähän paikasta, jos aurinko paistaa koko ajan ja maata on vain vähän alla, niin suojaisin pidempään kuin varjoisella paikalla jossa on paksu multakerros. Toki kannattaa jollain piikillä kokeillä koska routa on sulanut.Täällä on vain 10 senttiä sulaa, joten en ota suojia pois, ennenkuin hangon piikit uppoaa maahan kokonaan
Täälläpä taas ruotsalainen kirjoittelee. Joku oli aiemmin ketjussa hymyillyt meille amatööreille, mua ei ainakaan hävetä tippaakaan myöntää olevani niin amatööri kuin amatööri vain voi olla! Koko elämä aikaa opetella, ja toisaalta tämä kasvun seuraaminen tuntuu niin ihmeelliseltä ja hauskalta, kun se on vielä kaikki ihan uutta. Siispä nautin tyhmyydestäni täysin rinnoin :)
Basilikat kasvaa vauhdilla, ekat sirkkalehdet ja monissa jo tokat lehdet kasvamassa. Koulin, kun niitä oli samoissa pikkuruukuissa niin monta. Niillä oli jo todella pitkät ja moneen kertaan jakautuneet juuret! Ihan yllätti, miten ne sai vetää mullasta. Ja ne tuoksuvat jo voimakkaasti!
Persilja iti parin päivän jälkeen siitä, kun olin laittanut siemenet vesilasista ruukkuun. Pidin alussa ruukkuja pohjoisikkunalla, jottei niille tulisi liian kuuma. Nyt on yhdet sirkkalehdet noussut ja muut siemenet ovat tekemässä varsia. Siemenen kappaleesta on jäänyt niille hatut päähän. Ne kai putoaa siitä pois ja jäljelle jää pienet lehdenalut.
Oreganon suhteen olin jo aika epäuskoinen, vaan kyllä siellä ruukussa on aivan pienenpientä vihreää. Siemenetkin olivat aivan minejä, mustia. Pikkuisia lehtiä on paljon, mutta ne ovat kyllä NIIN pieniä että toivon niiden jaksavan kasvaa!
Samoin ruohosipuli huoletti, mutta lähes samaan aikaan sekin alkoi itää - vaan lehtiä ei vielä ole, varsia vain. Tämä ja oregano näyttää kehittyvän paljon basilikaa hitaammin.
Laittamani kirsikkatomaatin viipaleista ei ole kyllä tullut yhtään mitään. Saattoipa olla tomaatti ollut hedelmätön, tai sitten itse vaan munasin... Oli meinaan aika epäilyttävän näköiset ruukut, kun ensin kastelin ne vahingossa kylvövaiheessa todella märiksi, ja sitten ne kaikki vielä homehtuivat. Eipä olleet parhaat lähtökohdat siemenille... Kaipa täällä lämpimässä vielä ehtisi kokeilla pussisiemenestä, ja se houkuttelisikin siksi, kun tämä kylvöjen seuraaminen on niin hauskaa, mutta sadon kannalta ehkä on kuitenkin järkevintä ostaa taimi tai pari.
Kesäkurpitsan, herneiden ja auringonkukan siemenet on vielä kylvämättä.Tekisi mieli ostaa vielä lisää kaikkea... Tilli, laventeli, purjo... Kurkkukin kiinnostaa, ja se raparperi josta ei toki satoa vielä tänä vuonna saisi! Chilin taimia ajattelin ostaa, samoin sipulin istukkaita. Mistään en mitään tiedä, mutta hauskaa on. En tiedä tuleeko noista pienistä taimistakaan mitään elinkelpoisia, saattaahan niistä jäädä vaikka kauheita hempuloita (vaikka eteläikkunalla valoa kyllä riittää). Mutta virheistä oppii :)
Toivottavasti sielläkin lumet sulaisi ja saisitte afrikkalaista ilmaa, sitä kun on kuulemma tänne tulossa ;)
Ihania kevät juttuja tässä ketjussa. Tulee niin hyvä mieli.
Ja parasta kesässä on suoraan pellosta nostetut multaperunat ja kattilassa keitettynä.... Sitä autuutta ei korvaa mitkään tori perunat....
Mistä tilasit Daalioita? Tekisi mieli itsekkin tilailla kaikkia ihani kulkia.
Suoraan maahan, ne tsinniat on tosi hyviä leikkokukkia, kestävät hyvinä kauan maljakossa.