Puutarhailijat 2021
Koska Suomessa kevät etenee eri tahtiin, niin olisi kiva saada yksi pysyvä ketju, jonka voisi aina kaivaa esiin ja lkea hyviä ajatuksia ja vinkkejä silloin kun itsellä sattuu olemaan menossa juuri se vaihe tai innostus.
Minulla on aina menossa jotain kokeiluja, koska yritän etsiä jokaiselle kasville optimaalista kasvatusaikaa. Kasvukausi on kumminkin niin lyhyt, että pitäisi saada aikaistettua alkupäätä etenkin kun satokasvien roudaaminen sisälle ja ulos syksyllä öiden kylmettyä on aika työlästä.
Leikkaaminen on yksi niksi aikaistaa satokautta, eli muille aloittelijoille: Älkää antako tomaatin kasvaa avomaalla 2-metriseksi, vaan leikatkaa se aiemmin ja se tuottaa aiemmin sadon valmiiksi.
Suurin saavutukseni on viime kesänä istutettu paprika (kaupan luomupaprikasta), joka on säilynyt sisällä hengissä koko vuoden.
Kesäkurpitsasta olen saanut satoa vain yhden kerran. Vinkkejä kaivataan!
Myös joidenkin kesäkukkien kanssa on niin, että kukkiminen menee niin myöhään syksyyn, että niitä on nyt esikasvatuksessa. Minulla on 2 hehkulampun kokoista kasvilamppua käytössä. Katsotaan miten käy :D
Mitä teillä on? Mitä laitatte, milloin laitatte, onko lisävaloja käytössä, jne. Haaveistakin saa kertoa!
Kommentit (1456)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkaako kenelläkään vihertää jo pihalla? Itse olen muuttanut talvella uuteen kotiin vyöhykkeellä 3, ja nyt jännityksellä odotan, nouseeko pihalla tulppaaneja tai muita kevään kaunottaria. Syksyllä näin pihan ja ainakin perennoja on runsaahkosti, viiruhelpi jo vähän yrittää versojaan nostella.
Onko ketään samalla vyöhykkeellä, joko alkaa tulppaanit kurkistella?Minä olen. Kyllä on tulppaanit jo selvästi näkyvissä, krookukset jo kukkivat.
Oi, kukalla jo <3
Vierailija kirjoitti:
ja se raparperi josta ei toki satoa vielä tänä vuonna saisi!
Minäkin haluan raparperin, mutta olen kuullut kaikista öhkömönkiäisistä, niin en ole uskaltanut vielä laittaa. Onko suosittelijoita lajikkeille?
Onko kellään kokemuksia harjaneilikoista tai muista monivuotisen kukkien kasvattamisista siemenistä?
Vierailija kirjoitti:
Onko kellään kokemuksia harjaneilikoista tai muista monivuotisen kukkien kasvattamisista siemenistä?
Harjaneilikat on hyvin helppoja, voi kylvää suoraan ulos kesäkuussa ja kukkivat seuraavana kesänä, joskus jo kylvövuonna. Jotkut monivuotiset vaativat kylmäkäsittelyn, ne voi kylvää jo syksyllä ja keväällä lähtevät kasvamaan.
Dalianmukula maahan Touko kuussa ja kukkia on koko syksy
Vierailija kirjoitti:
Ihania kevät juttuja tässä ketjussa. Tulee niin hyvä mieli.
Ja parasta kesässä on suoraan pellosta nostetut multaperunat ja kattilassa keitettynä.... Sitä autuutta ei korvaa mitkään tori perunat....
Mä kokeilin ekaa kertaa sellaista, että istutin pari viikkoa sitten isoihin ruukkuihin (n. 20 l) perunoita ja laitoin ne autotallin ikkunalle. Ovat olleet pari viikkoa siinä ja idut ovat jo nousseet pintaan, kohta alkaa varmasti jo näkyä vihreää. Olisi hauska saada jo vapuksi uutta perunaa!
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Oho... Krassihan kasvaa 10 senttiä päivässä :O
Eipä se 4-metriseksi muutoin ehtisikään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harjaneilikat on hyvin helppoja, voi kylvää suoraan ulos kesäkuussa ja kukkivat seuraavana kesänä, joskus jo kylvövuonna. Jotkut monivuotiset vaativat kylmäkäsittelyn, ne voi kylvää jo syksyllä ja keväällä lähtevät kasvamaan.
Kun ei revi kaikkia kukkineita varsia pois, niin kylväyttyy erittäin hyvin itsestään. Jos haluaa vain tiettyjä värejä, niin kerää niitä siemeniä ja kylvää samantien syksyllä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ja se raparperi josta ei toki satoa vielä tänä vuonna saisi!
Minäkin haluan raparperin, mutta olen kuullut kaikista öhkömönkiäisistä, niin en ole uskaltanut vielä laittaa. Onko suosittelijoita lajikkeille?
Ei niissä mitään mönkiäisiä ole, kaikkiin lajeihin tulee pieniä matoja sinne juureen kun vanhenevat, nuorissa varsissa ei ole mitään.
Laitoin vahingossa noita nuolia edelliseen, pahoittelut!
Täällä kolmosvyöhykkeellä odotellaan vielä lumien sulamista. Eka kesä omalla pihalla tulossa ja täällä ei kasva mitään muuta kuin nurmikkoa (ja sammalta siinä) sekä tuijia. Paljon on siis tekemistä että ensi keväänä ois jotain kasvun ihmettäkin nähtävissä.
Itse asun ihan eteläsuomessa ja meillä on jo lumet lähteneet täysin, auringon paistaessa pärjää t-paitasillaan pihalla. Mahtavaa!
Mulla on tulossa hirveästi tulppaaneja ja narsisseja, jättilaukkaa, sekä krookuksia. Viime vuonna istutin ja nyt intoa täynnä odottelen, mitä sieltä tulee.
🇺🇦🇮🇱
Kaffepulla kirjoitti:
Itse asun ihan eteläsuomessa ja meillä on jo lumet lähteneet täysin, auringon paistaessa pärjää t-paitasillaan pihalla. Mahtavaa!
Mulla on tulossa hirveästi tulppaaneja ja narsisseja, jättilaukkaa, sekä krookuksia. Viime vuonna istutin ja nyt intoa täynnä odottelen, mitä sieltä tulee.
Onko sinulla eri lajeja ja värejä tulppaaneista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkaako kenelläkään vihertää jo pihalla?
Minulla on noussut yhteensä 26 piippoa
Nyt on 34 piippoa, nopeasti niitä tulee nyt lisää. En ottanut vielä kaikkea haketta pois, koska on vielä yöpakkasia luvassa. Lumikelloista olen niin onnellinen ja ei tosiaankaan kannata luovuttaa. Olen kylvänyt niitä aiempina vuosina pussitolkulla ja vasta nyt keksin sellaiset paikat joissa lähtivät kasvuun.
Seuraavat 20 vrk ei edes yöpakkasta
Mulla on jo osa taimista parvekkeella: sipulit ja brassicat
Hei! Täälläkin tontti on jo enimmäkseen vapaa lumesta. Aurauspenkkoja vielä löytyy (vaikka ahkerasti olen niitäkin hajottanut lapion kanssa) ja varjossa on paikoin lunta vielä parikymmentä senttiä. Krookukset ja lumikellot kukkii täysin, kiurunkannukset ja imikät on lämpimimmissä paikoissa nupullaan, tulppaaneissa on versot näkyvillä, parvitulppaanit on jo pitkällä lehdessä, kaikista muistakin sipulikukista on jo piippoja näkyvillä.
Mikäs muualla myyrätuhotilanne? Täällä vesimyyrä mylläsi jo syksyllä yhtä tontinreunaa, mutta on näköjään talven aikana laajentanut aluettaan pihan puolelle. Kasvimaalla olevasta kukkapenkistä näyttää hävinneen suurin osa uusimmista tulppaaninsipuleista, vanhat ovat saaneet olla rauhassa. Nyt vain odotellaan, onko napostellut perennojen ja hedelmäpuiden juuristoa... Ainakin yhden luumun alle menee reikä. Äh, vähän ottaa päähän!
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla eri lajeja ja värejä tulppaaneista?
On vaikka mitä, mutta enpä ole niitä kirjoittanut ylös mihinkään. Olen ostanut noita sipulipusseja ihan summan mutikassa, mitä nyt Tokmannilla on käsiin osunut.
🇺🇦🇮🇱
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihania kevät juttuja tässä ketjussa. Tulee niin hyvä mieli.
Ja parasta kesässä on suoraan pellosta nostetut multaperunat ja kattilassa keitettynä.... Sitä autuutta ei korvaa mitkään tori perunat....Mä kokeilin ekaa kertaa sellaista, että istutin pari viikkoa sitten isoihin ruukkuihin (n. 20 l) perunoita ja laitoin ne autotallin ikkunalle. Ovat olleet pari viikkoa siinä ja idut ovat jo nousseet pintaan, kohta alkaa varmasti jo näkyä vihreää. Olisi hauska saada jo vapuksi uutta perunaa!
Vapuksi et kyllä uutta perunaa saa itse kasvattamalla, kaupasta saattaa löytyä :) Mutta juhannuksena voi hyvällä tuurilla jotain pientä jo olla.
Minulla on noussut yhteensä 26 piippoa, joista 1 lumikello on nupulla, kukka on syntymäisillään, mutta ei ole vielä pullahtanut ulos. Näkyy jo läpi valkoisena kumminkin :)
4 krookusta on noussut noin 4 cm korkeuteen ja loput ovat sekalaista seurakuntaa edellisistä + tulppaaneja, jotka siis vielä pelkkiä nysiä.
Se mikä ilahdutti minua kovin on, että raahasin mökiltä mustikoita penkkiin ja vaikutti, että ne kupsahtivat kauttaaltaan. En kuitenkaan raaskinut ottaa karahkoja pois ja nyt on tuoretta vihreää 1 oksa! Jospa joku vuosi vielä saan omasta penkistä mustikoitakin :D