Kuinka pitkiä teidä tokaluokkalaiset ovat?
Tyttö on 123cm ja tuntuu olevan aina lyhyimmät päästä kun on ikäistensä seurassa. Onko oikeasti lyhyt vai onko kohdalle osuneet kaverit vain pitkiä? Olen ajatellut ihan perusmittaiseksi kun vaatekootkin tavallaan menee iän mukaan. Käyttää nyt 128 koon vaatteita, kokolapussa usein lukee myös 8v. Minulle pituusasia on aina ollut aivan yhdentekevää, mutta surettaa lapsen puolesta kun hän on itse harmissaan kun kokee olonsa huonoksi ja "pikkulapseksi" muiden seurassa. On urheilullinen, harrastaa kahta joukkuelajia ja yleisurheilua. Asia on taas noussut pinnalle kun vertaa omia suorituksiaan muihin ja ei tietenkään ymmärrä yhtään suhteuttaa tuloksiaan siihen, että paras kaveri on yli päätä pidempi.
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa puhua siitä pituudesta, siihen ei voi itse vaikuttaa, on olemassa lyhyitä ja pitkiä ihmisiä, se ei ole mikään este harrastaa tai työskennellä mitä itse haluaa.
Se päätä pidempi kaveri on todennäköisesti häntä päätä pidempi myös aikuisena.
Lasten vaatteissa löytyy valinnan varaa, mitään Disney kuosia en enää ostaisi, vaan jotain terendikkäämpää, mustaa, valkoista, harmaata näkee nykyään paljon vaatteissa, myös rock henkistä vaatetta on lapsille, bändipaitoja löytyy lasten koossa. Jotain meikkejä voisi jo ostaa kokeiluun esim kynsilakkaa ja huulikiiltoa. Pitää vaan vahvistaa lapselle sitä tunnetta että hän ei ole mikään pikku taapero enää.
No, meillä ei kyllä tokaluokkalaiselle meikit ole ajankohtaisia kouluun. Kynsilakkaa voi laittaa, mutta ei muuta. Niitä ehtii myöhemminkin ja en oikein pidä ajatuksesta, että pituutta paikatakseen pitäisi kiirehtiä teinimaailmaan...
Tyttöä ei pueta bamseen tai frozeniin tietenkään, vaikka koot riittäisivätkin vielä. Valitsee itse ja nuo eivät ole enää ajankohtaisia hänen mielestään. Ihan normaalisti pukeutuu, leggareita, huppareita, farkkuja, sporttista, kuosia ja yksiväristä omien mieltymysten mukaan. Ei näytä päiväkotilaiselta sen puolesta :D
Kaverit sanovat söpöksi, maskotiksi jne. Eivät varmasti tarkoita pahalla, ennemminkin päinvastoin. Lapsi vain on vähän herkillä aiheesta ja kokee ystävällisetkin viittaukset tai harmittomaksi tarkoitetut vitsailut tai lempinimet kurjina. Muut ei tietysti ymmärrä miksi, koska oikeastikaan eivät mitään pahaa tarkoita, lempinimiä, hellittelynimiähän kaverille jne ne ennemminkin ovat. No, ehkä tämä on vain joku vaihe ja unohtuu kun hoksaa, ettei pituus määrittele taitoja tai ikää.
Mutta tähän viestiin viitaten, nimenomaan toivon ettei hän alkaisi kompensoida pituuttaan kiirehtimällä teiniksi tai kuvittelemalla, että sopiakseen joukkoon pitäisi jollain keinolla esittää vanhempaa ja isompaa kuin on.
N. 140 loppuvuoden poika, siskonsa oli lyhyempi saman ikäisenä
Noi kasvukäyrät on aika vanhanaikaiset, niissä kun tilastojen keskipituus ei ikinä vastaa mitä se on nyt, vaan mitä se on joskus aikojen alussa ollut... Niitä tietysti yritetään aika ajoin uusia. Vanhempien pituus on kuitenkin se vaikuttava tekijä. Nykyään lapsia on monesta eri kulttuurista, mikä myöskin näkyy kasvussa, suomalainen ruumiin rakenne on melko kookas... Sitten vaikuttaa vielä lapsen syntymä aika, samalla luokalla lapsilla voi olla vuosi tai parikin ikäeroa, jotkut kertaa luokkia ja toinen on syntynyt saman vuoden tammikuussa ja toinen joulukuussa..