Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Avoliitto ja kristinusko

Vierailija
18.03.2021 |

Haluaisim tähän uskovaisilta kristityiltä vastauksia siitä että onko avoliitto synti/kielletty Raamatun mukaan? Esiaviollinen seksi on se nyt on itsestään selvyys Raamatussakin se jo moneen kertaan mainitaan mutta avoliitossakin voi pidättäytyä esiaviollisesta seksistä. Entä jos muuttaa yhteen kun menee kihloihin niin siinähän on jo häät lähellä. Mietteitä?

Kommentit (42)

Vierailija
41/42 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirkon kanta oli pitkään, että avioliiton solmimiseen riittää se, että aviopari keskenään päättää olevansa naimisissa. Mitään muuta ei kirkon näkökulmasta tarvittu. Tämä tietenkin sillä oletuksella, että parin naimisiinmenolle ei ollut estettä, eli että olivat tarpeeksi vanhoja, eivät keskenään sukua ja eivätkä jo ennestään naimisissa. Maallinen yhteiskunta sitten asetti muita rajoituksia siihen päälle.

Suomessa kirkollinen avioliitto tuli pakolliseksi vasta luterilaisen puhdasoppisuuden aikana. Aiemminkin papit olivat vihkineet aviopareja, mutta varsinkin syrjäseuduilla moni pari jätti ylimääräisen kirkkomatkan väliin.

Asiaan liittyy varsin kuuluisa oikeudenkäynti 1500-luvun puolivälistä, missä kiisteltiin siitä, oliko muuan aviopari ollut oikeasti naimisissa vai ei. Käytännössä kiisteltiin perinnöstä, eli kenelle omaisuus meni miehen kuoleman jälkeen. Yksi avioliittoa vastustaneiden argumenteista oli, että paria ei ollut pappi vihkinyt kirkon ovella. Ratkaisevan todistuksen antoi kuitenkin itse Turun piispa Mikael Agricola, joka kertoi olleensa itse paikalla todistajana häissä ja että avioliitto oli pätevä ilman kirkollista vihimistä.

Kiinnostava tuo tarina Agricolasta ja häistä, lähdettä?

Erittäin hyvä kysymys. Olen lukenut sen kahdestakin eri Suomen keskiaikaa ja uuden ajan alkua käsittelevästä kirjasta, mutta nyt en muista, mitkä ne olivat. Täytyypä käydä kirjahyllyä läpi ja katsoa, missä ovat vastaan tulleet. Mutta sen verran isotöinen urakka se on, että ei työpäivän aikana ehdi tekemään, kun pitäisi saada tulostakin aikaan.

Keskiaikana meneteltiin näin, kuten Raamatun vanhan testamentin aikaan, alaikäinen tyttö otettiin perheeseen asumaan, avioliitto solmittiin vasta kun "naisenvaivat" olivat alkaneet.  Kihlaus oli pätevä aviolupaus.  Jos lupaus rikottiin mies teki syntiä.

Vierailija
42/42 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioliitto on Pyhä asia eikä sitä pidä pilkata kuten häät alttarilla tai mikä se ohjelma on ?

Avioliitto oikeasti on Jumalan silmissä Pyhä.

Siksi kunnioituksella liitto ja pitää se kasassa.

Yllättäen muuten raamattu itse profetoi lopunajan sukupolven, joka on avionrikkojien sukupolvi.

Méno on nyt sitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kahdeksan