Kuinka pitkää päivää lapsenne ovat päiväkodissa?
Kommentit (283)
Vierailija kirjoitti:
Klo 9-15, kaksoset melkein 5v.
Kolmesti viikossa on ”pakko”, kaksi päivää olen kotitoimistossa ja lapset saavat olla kotona, jos haluavat. Yleensä menevät ainakin neljäntenä päivänä, kun se on lelupäivä.
Miten saat tehtyä työt kun lapset on kotona? Haluaisin et meilläkin olis näin, mut ei onnistu.
Teen lyhennettyä, 6h työpäivää, ja olen tehnyt näin siitä lähtien kun lapsi meni hoitoon. Lapsi hoidossa yleensä noin 9-16 tai 16:30 asti, jos käyn töiden jälkeen lenkillä/kaupassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä 3-v lapsi viedään noin 8:15 ja ja haetaan yleensä siinä 15:30. Periaatteessa oli mahdollista hakea työaikojen puitteissa jo aiemmin, mutta toisaalta klo 9-15 pitäisi olla töissä liukumien puitteissa, ja esim. kokoukset aikataulutetaan niin. Enkä oikeastaan pidä koko asiaa niin kriittisenä.
Näitä tunteella päiväkotia paheksuvia mammoja on omassakin lähipiirissä ollut jo niin monta, että vähän sille on jo turtunut. Omissa silmissäni päiväkotielämä on ihan normaalia elämää hyvine ja huonoine puolineen. Ei se kotihoito tai perhepäivä lapselle automaattisesti mikään taivas ole.
Harvinaista että on noin joustava työpaikka. Asut Ruotsissa?
Ei, meillä kummallakin joustava työaika ja lisäksi vähän lyhennetty työaika. Minusta ihan normaali tuo liukuma-aika, yleensä se on niin että klo 9-15 pitää olla paikalla.
Ei tuollaisia tarjota pätkätyöläisille tai osa-aikaisille.
Aika harvinaista ja hienoa. Kateeksi käy.
Riippuu ihan alasta ja töistä. Meitä on kaksi akateemista pätkätyöläistä, pätkät on syvältä, mutta kyllä työajat joustaa. Niin kauan kuin hommat hoituu.
Ja meillä
8-16/16.30, välillä haetaan klo 15 mut itse asiassa lapset on mielellään tutussa rytmissä.
Lapset 3v ja 5v.
ysin jälkeen - n. 15.30, miten ehditään aamulla. 4v.
Milli555 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolmesti viikossa on ”pakko”, kaksi päivää olen kotitoimistossa ja lapset saavat olla kotona, jos haluavat. Yleensä menevät ainakin neljäntenä päivänä, kun se on lelupäivä.
Miten saat tehtyä työt kun lapset on kotona? Haluaisin et meilläkin olis näin, mut ei onnistu.
En ole sama kirjoittaja, mutta tuo riippuu niin täysin lapsen luonteesta.
Mä olen yksinhuoltaja ja silloin 3-vuotias lapseni oli kotona viime kevään koronasulun aikana. Se meni uskomattoman hyvin. Aloitin töitä lapsen vielä nukkuessa, ja lisäksi hän oli jo silloin sellainen tyyppi, että kun iskee eteen vesivärit ja nipun paperia, siinä voi mennä tunti. Tai värikkäitä papereita, sakset ja liimaa. Tai värityskirjan. Tai Oppi ja ilo -vihkosia. Hän puuhailee tyytyväisenä sitä samaa hommaa tunnin-puolitoista.
Kaksosilla on lisäksi leikkiseuraa toisistaan. Jos mun lapsia olisi kaksi, olisi ihan tajuttoman helppoa saada kaikki työt tehtyä. :D
Onko etätyö lyhentänyt teillä lasten hoitopäiviä?
Itseäni ketuttaa sellaiset vanhemmat, jotka esim lomalla ollessaan kiikuttavat pentunsa päiväkotiin ja tenavaa pidetään siellä tappiin saakka.
Vierailija kirjoitti:
Itseäni ketuttaa sellaiset vanhemmat, jotka esim lomalla ollessaan kiikuttavat pentunsa päiväkotiin ja tenavaa pidetään siellä tappiin saakka.
Ei oo kauaa kun tätä puitiin palstalla pitkässä ketjussa väsymykseen saakka.
98% ihmisistä on samaa mieltä. Ja sitten on ne muutamat vanhemmat, jotka tätä harrastavat.
Vierailija kirjoitti:
Onko etätyö lyhentänyt teillä lasten hoitopäiviä?
Ei, koska tein muutenkin töitä kotona.
Milli555 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulisi, että lapsille olisi kivempi olla tarhassa, jossa on tekemistä ja kavereita kuin pärjätä keskenään koko päivän vanhemman tehdessä töitä. Päiväkoti-ikäiset tuskin ovat kovin omatoimisia, joten luulisi heidän kaipaavan jotain ohjattua toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
klo 7 - 17.30
Järkyttävä päivä 😶 Olen mykistynut.
aika tavallista, että työmatkoihin menee tunti suuntaansa ja normaali 8 tunnin työpäivä. Ruokatunti ei ole työaikaa. Eri
Vierailija kirjoitti:
82 lisää vielä, että pph on noin 5 min kävelymatkan päässä ja lapsi ei edes halua lähteä aikaisemmin pois (toisinaan kun voin hakea aiemmin, on siitä seurannut hirveä kiukuttelu kun haluaisi vielä jäädä leikkimään muiden kanssa ja on saanut raahata huutavan ja potkivan lapsen kotiin :D).
Joten ei se hoitopaikka aina kamalan paha paikka ole :)
Lapsen kiukuttelu hakiessa on yleensä vain ikävän purkautumista. Melkeinpä kaikki lapset, jotka kiukuttelevat kotiinlähtöä, ovat säännöllisesti päivän aikana kyselleet, milloin isi tai äiti tulee hakemaan :)
Vierailija kirjoitti:
Lapset 3 ja 5v ja hoidossa 6.40-16. Päiväkoti on kodin vieressä ja vaikka työpaikalle on vain 6km, tuon lyhyempään päivään en vain pysty. Kuljen töihin pyörällä noin 15-20min. Omalla autolla aika lyhentyisi ehkä 5min, koska parkkipaikan etsimiseen ja parkista töihin kävelyyn kuluu aikaa. Ja iltapäivällä joutuisi ruuhkaan.
Kokeilin tehdä osittaista työaikaa aiemmin mutta jouduin tekemään samat työt lyhyemmässä ajassa ja huonommalla palkalla. Olin niin puhki iltaisin että aloin kiukutella lapsille. Oli pakko palata täyteen työaikaan.
Siis kuinka pitkä työpäivä sinulla on, jos lapset ovat lähes 9,5h hoidossa, vaikka matkoihin menee vain 30-40min päivässä?
Ti-to klo 9-15.30. 5-vuotias lapsi
Onko tämä siitä syystä tehty ketju, että saa arvostella muiden vanhempien hoitotapaa?
Äitinä olen surullinen! Missä näitten 9-11 tuntia hoidossa olevien lasten äidit ja isät ovat? Alle kouluikäisten lasten ylipitkät hoitopäivät pitäisi kieltää lailla! Suomessa on laki hoitovapaasta ja kotihoidontuki. Äiti tai isä jääkööt kotiin hoitamaan alle 3-vuotiasta lastaan! Yli 3-vuotiaalla lapsella hoitopäivän pituus voi olla enimmillään 8 tuntia.
Vuorohoidossa pieni lapsi voi joutua olemaan myös yötä hoidossa. Esimerkiksi vanhemman myöhäisen iltavuoron jälkeen lapsi jää hoitopaikkaan yöksi ja vanhempi hakee lapsensa kotiin vasta aamulla.
Hoidatetaanko päivähoidossa olevia lapsia myös isovanhemmilla? Onko lapsi ensin maanantaista perjantaihin päivähoidossa - viitenä päivänä viikossa - ja viedäänkö lapsi viikonloppuna isovanhemmille hoitoon ja jopa yöhoitoon? Toivottavasti ei! Vai ovatko lapset isovanhemmilla hoidossa jopa seitsemänä päivänä viikossa?
Jos toisella tai molemmilla vanhemmilla on mahdollisuus tehdä kotona etätyötä, niin miksi alle kouluikäiset lapset eivät saa olla kotihoidossa? Jos toinen vanhempi on 24/7 kotona hoitovapaalla, työttömänä tai lomautettuna, niin miksi alle kouluikäinen lapsi ei saa olla kotihoidossa?
lapseton kirjoitti:
Onko tämä siitä syystä tehty ketju, että saa arvostella muiden vanhempien hoitotapaa?
Näissä ketjuissa tuntuu arvostelevan aina sellaiset joilla on molemmat isovanhemmat hoitoapuna, työmatkat lyhyitä ja päiväkoti naapurissa.
Kyllä ne 10h hoitopäivät vaan suurimmalle osalle lapsista on ihan normaalia arkea.
Kai sinäkin nyt ymmärsit että 8h on itse työaika ja 30min lounastauko, jolloin työpäivän pituus on 8h 30min.