Kuinka pitkää päivää lapsenne ovat päiväkodissa?
Kommentit (283)
Meillä 9-15, vuoroviikoin vanhemmilla "aamu"- ja "ilta"vuoro. Eli "ilta"vuoroon menijä vie klo 9ksi, kun työt alkavat 9.15 ja " aamu"vuoro loppuu 14.45, niin aika tasan 15 on päiväkodilla hakemassa. Aiemmin tehtiin samaa vuoroa, mutta todettiin, ettei hoitopäivän vaihtelu onnistu lapsilta, joten vaimon palatessa töihin, pyysi päästä siihen toiseen vuoroon. Lapset nyt 6 ja 4 vuotta. Syksyllä täytyy vähän muokata aikataulua, kun vanhempi menee eskariin, joka onneksi samassa päiväkodissa, mutta aloittavat tasan 9 oman ohjelman, niin pitää olla vähän aiemmin päiväkodilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
klo 7 - 17.30
En ihan ymmärrä, ketkä ovat tätä alapeukuttaneet. Ihan normaali päiväkotiaikahan tuo on, jos vanhemmat ovat töissä 8-17 ja ennen työpäivän aloittamista täytyy olla aikaa esim. työvaatteiden vaihtamiseen, työpaikan lukkojen avaamiseen, koneiden käynnistämiseen tms.
Moni tekisi varmasti mielellään lyhyempää päivää, mutta eivät läheskään kaikki työnantajat ole joustavia.
Missä työpaikassa on aina 9h vuorot?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseäni ketuttaa sellaiset vanhemmat, jotka esim lomalla ollessaan kiikuttavat pentunsa päiväkotiin ja tenavaa pidetään siellä tappiin saakka.
Ei oo kauaa kun tätä puitiin palstalla pitkässä ketjussa väsymykseen saakka.
98% ihmisistä on samaa mieltä. Ja sitten on ne muutamat vanhemmat, jotka tätä harrastavat.
Ei kuule taida olla ihan harvinaistakaan.
Ei ne ainakaan siinä ketjussa käyneet ilmoittautumassa ja toimintaansa perustelemassa.
Ne tapaukset on vaan helppo huomata ja niistä pöyristyä. Kyllä ne silti pienessä vähemmistössä ovat.
Toki olisi kivempi, jos tällaisia tapauksia ei olisi ainuttakaan, en sitä ole kiistämässä.
Huoh. Jos vanhempi vie lapsen päiväkotiin, voitte olla varmoja, että sillä on syynsä näin tehdä. Vaikka itse lomailisikin. Hiukan myötätuntoa, please.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
klo 7 - 17.30
En ihan ymmärrä, ketkä ovat tätä alapeukuttaneet. Ihan normaali päiväkotiaikahan tuo on, jos vanhemmat ovat töissä 8-17 ja ennen työpäivän aloittamista täytyy olla aikaa esim. työvaatteiden vaihtamiseen, työpaikan lukkojen avaamiseen, koneiden käynnistämiseen tms.
Moni tekisi varmasti mielellään lyhyempää päivää, mutta eivät läheskään kaikki työnantajat ole joustavia.
8h töitä ja 1h palkaton ruokatunti. Aika monessa työpaikassa edelleen käytössä.
Itse tykkäsin aikanaan kuljetusalalla olleesta 2h palkattomasta katkosta. Jos työt oli omalla paikkakunnalla ehti hyvin himaan syömään ja päiväunille, muualla sitten kävi jossain syömässä ja taukotilaan tms levolle sen jälkeen.
5 pv viikossa klo 8-13. 3- ja 5-vuotiaat englanninkielisessä lähipäiväkodissa. Teen asiakastapaamiset intensiivisesti aamupäivisin ja kotitoimistolta väljemmin työsähköposteja, somea ja puheluita iltapäivisin jolloin lapset kotona leikkimässä ja lukemassa. Joskus teen asiakastapaamisia muilla paikkakunnilla myös lauantaisin koko päivän kun puoliso lasten kanssa kotona. Jos asiakastapaaminen joskus arkisin venyy tai joudun käymään toisella paikkakunnalla eli tekemään koko päivän niin puoliso pystyy tekemään kotona etäiltapäivän tai isovanhemmat pystyvät hakemaan lapset kotiin ja jäämään sinne heidän kanssaan. Olen myyntiedustaja b-to-b ja b-to-c kulutustavaramyynti.
Vierailija kirjoitti:
Tiintaan kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
klo 7 - 17.30
Järkyttävä päivä 😶 Olen mykistynut.
aijaa,itse olen vartija ja 12 tunnin vuoroja teen. Lapsi hoidossa 5.30-18.30 ja yöhoito on myös työvuoroni eli 12tuntia. Lapsen ikä 2v. Vuoropäiväkodissa siis on.
Meillä sama. Lapset (3 ja 6v) hoidossa 6-19:30 tai 18-15 (kyllä, siis 23h). Jos joku voi priorisoida lapsilleen 5 h hoitopäivät koska ei tarvitse elääkseen töissä käydä, niin ok. Valitettavasti kaikki eivät pysty samaan. Mä olen lasten kanssa yksin, niin en pysty toisen vanhemman kanssa yhteistyössä keventämään hoitopäiviä.
Herää kysymys, että miksi niitä lapsia oli ylipäänsä tehtävä, jos olet tukiverkoton uraorientoitunut ihminen? Et näe lapsiasi kovinkaan usein vaan heidät kasvattaa muut, joten tulee mieleen, että vanhuuden turvaa vai perillisiäkö lähinnä halusit?
Lisäksi kouluun mennessä alkaa uudet ongelmat: Pieni lapsi ja ehkä vielä ekaluokkalainenkin nyt on helppo laittaa päikkyyn asumaan, mutta sitä vanhemmalle ei oikein tahdo hoivapaikkaa löytyä. Edes yläkoululaisen ei ole hyvä olla noin suurta osaa päivästään ilman aikuista, jos se on toistuvaa. Lisäksi lapsilta katoaa kouluun mennessä monta läheistä aikuista, kun heidät kasvattaneet hoitajat jää tarhaan
1v 10kk päiväkodissa klo 7.50-16.15 pääasiassa. Joskus haen jo ennen neljää jos omat työt antaa periksi. Yleensä on vielä hakutilanteessa leikit pahasti kesken eikä haluaisi lähteä kotiin. Meidän tyttö menee mielellään päiväkotiin, on kiintynyt hoitajiin ja saanut muutaman "kaverin" samanikäisistä (alle 2v tasoisesti eli leikitään omia leikkejä yhdessä ja naureskellaan toistensa touhuille).
Lomat ollaan kotona, tämä kesänä yhteensä 6 vkoa on joko minun tai isän kanssa tässä kotosalla. Tosi paljon kaipaa virikettä päiviin kun on tottunut päiväkodin elämään. Aloitti näillä samoilla tunneilla 1v 3kk iässä.
Lapset ovat erilaisia. Toinen viihtyy päiväkodissa jo reilusti alle 2v ikäisenä, toiselle tuottaa tuskaa aloittaa 3v+.
Vierailija kirjoitti:
1v 10kk päiväkodissa klo 7.50-16.15 pääasiassa. Joskus haen jo ennen neljää jos omat työt antaa periksi. Yleensä on vielä hakutilanteessa leikit pahasti kesken eikä haluaisi lähteä kotiin. Meidän tyttö menee mielellään päiväkotiin, on kiintynyt hoitajiin ja saanut muutaman "kaverin" samanikäisistä (alle 2v tasoisesti eli leikitään omia leikkejä yhdessä ja naureskellaan toistensa touhuille).
Lomat ollaan kotona, tämä kesänä yhteensä 6 vkoa on joko minun tai isän kanssa tässä kotosalla. Tosi paljon kaipaa virikettä päiviin kun on tottunut päiväkodin elämään. Aloitti näillä samoilla tunneilla 1v 3kk iässä.
Lapset ovat erilaisia. Toinen viihtyy päiväkodissa jo reilusti alle 2v ikäisenä, toiselle tuottaa tuskaa aloittaa 3v+.
”On kiintynyt hoitajiin ja saanut muutaman kaverin.” Siinäpä se, tuollaiset hoitajat ovat kullanarvoisia!
Vaihtelevasti, myöhempään menevä vie ja aikaisempi hakee.
8,5h taitaa olla pisin mitä on koskaan joutunut olemaan ja niitäkin oli harvoin.. Lapsen päiväkotiura on nyt loppu ja on ansaitulla kesälomalla :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3v ja 5v ma-pe 8.00-16.30. Suunnilleen sama 8rytmi ollut molemmilla alle yksivuotiaasta.
Huhhuh, oliko ihan oikeasti pakko laittaa molemmat päiväkotiin alle yksivuotiaina?
Mä en olisi niin pientä laittanut edes miljoonasta eurosta. Edes puoli vuotta lisää kotona tekee jo paljon, ja siihen on suht helppo säästää rahat jos vähänkin suunnittelee etukäteen.
Minun piti laittaa lapsi hoitoon 9kk ikäisenä. Meillä oli kaikki rahallisesti tosi hyvin, mutta olin miesvaltaisella alalla töissä ja kun kerroin raskaudesta niin minut irtisanottiin. Laiton tiedän, siihen en nyt mene, mutta ei se aina auta suunnittelut kun koskaan ei tiedä miten käy. Ei vain rahat riittäneet enää olla kotona kun mies vaihtoi alaa myös että sai säännöllisen työajan ja minä uudelleen kouluttauduin samasta syystä.
Aika outoa, kun lapsi saa lain mukaan olla hoidossa max. 10h päivässä. Toivottavasti päiväkoti puuttuu asiaan, koska noin pitkät hoitopäivät eivät ole lapsen edunmukaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
klo 7 - 17.30
Ek tarvi olla 9 h työvuoro. Itse menen aamulla klo. 7.55 töihin, tunnit alkaa 8.05 sitä ennen vien lapset hoitoon 6.45 ja ajan täysiä töihin 67 km. Iltapäivällä tunnit loppuu 15.15 ja viimeistään 15.35 lähden ajamaan kotiin, koska lapset pitää hakea ennen 16.45. Kamala kiire on koko ajan, koska päivähoidossa ovat ilmoittaneet, että yli 10 h hoitopäivät ei käy. Kysyin myös voiko lapset olla päivällä kotona kun miehellä on vapaata, mutta se ei käynyt. Mieheni pakolliset työajat ovat aamulla 6.30-9.00 ja illalla 16.00-19.00. Eli olen vastuussa lapsista aamuin illoin.
Jtn 7.30-17.30 välillä riippuu työvuorosta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
klo 7 - 17.30
Ek tarvi olla 9 h työvuoro. Itse menen aamulla klo. 7.55 töihin, tunnit alkaa 8.05 sitä ennen vien lapset hoitoon 6.45 ja ajan täysiä töihin 67 km. Iltapäivällä tunnit loppuu 15.15 ja viimeistään 15.35 lähden ajamaan kotiin, koska lapset pitää hakea ennen 16.45. Kamala kiire on koko ajan, koska päivähoidossa ovat ilmoittaneet, että yli 10 h hoitopäivät ei käy. Kysyin myös voiko lapset olla päivällä kotona kun miehellä on vapaata, mutta se ei käynyt. Mieheni pakolliset työajat ovat aamulla 6.30-9.00 ja illalla 16.00-19.00. Eli olen vastuussa lapsista aamuin illoin.
Mies on nyhverö. Pysy lujana. Miten nykyään ei pohdita kuka ne lapset kasvattaa. Se ei olisi päiväkodin työ. Tsemppiä silti, tuo myöhemmin kaduttaa kun lasten aika pieninä on hetkessä ohi 😢
Lapsi 5v. Hoitopäivät 7.45-15.00/16.00.
Työskentelen päiväkodissa ja meillä suurin osa lapsista on m. 7.40-16.20.
Meille ei koskaan napistu tunneista, vaikka meidän poika oli usein 10h hoidossa ihan säännöllisesti. Viimeisenä aina haettiin, eikä kyse ole siitä, että oltais käyty kaupassa tmv. Työmatkoihin meni kaikki aika. Töissä on liukuma, mutta kun oli haasteellinen työnkuva, niin olin töissä välillä lauantaitkin. Tää on ihan normisettiä joillekin. VALITETTAVASTI. Nyt olen jäämässä hoitovapaalle ja aion olla ihan maksimiajan, eikä tarvitse yhtään ihmetellä miksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
klo 7 - 17.30
Mies on nyhverö. Pysy lujana. Miten nykyään ei pohdita kuka ne lapset kasvattaa. Se ei olisi päiväkodin työ. Tsemppiä silti, tuo myöhemmin kaduttaa kun lasten aika pieninä on hetkessä ohi 😢
Mies on nyhverö? Siksikö, että hän on navetassa aamulla ja illalla? Tiedän, että lapsilla on pitkät hoitopäivät, paitsi perjantaina haen heidät jo kolmelta. Ehdotimme tosiaan hoidossa, että lapset haettaisiin kotiin aamulla klo. 10 ja tuotaisiin takaisin hoitoon joskus kolmen aikaan, mutta se kuulemma sotkee lapsen rytmin. Niinpä toimimme nyt näin. Mutta toisaalta olen kesällä 8 viikkoa lomalla, syksyllä viikon, joulun aikaan 2 viikkoa, sitten on vielä hiihtoloma ja pääsiäisloma, eli olen 13 viikkoa lomalla. Kuinka moni muu pystyy olemaan aina lasten loman aikaan vapaalla?
Esikoululaisilla joka arkipäivä. 4h ovat jos etäkoulupäivä, koulun lähiopetuspäivänä kouluni keston mukaan lapset 4-9h (koulupäivän ollessa 8h menee lisäksi puoli tuntia per suunta koululta päiväkotiin ja matka-aika huomioitu tässä. 9h erittäin harvinainen, pyritty siihen että puoliso hakee ennen kouluni loppua jos töistä ehtii tai sukulainen).
3v:llä tarhapäiviä viikossa 3-5 riippuen siitä onko koulustani etäopetusta. Esikoulua ei hänellä vielä ja jos etäopetuspäivänä ei teams-luentoaikatauluja niin voinut pitää lapsen vapaalla tarhasta ja nuorin saanut enempi yksilöllistä huomiota kun käynyt kanssani asioinneilla. Tarhapäivät samanpituisia kellonajallisesti kuin vanhemmilla lapsilla vaikka ovat eri rakennuksissa