Alkoipas poikiemme koulu todella masentavasti :(
Meillä toinen poikamme meni tokaluokalle ja nuorempi ekalle ja heti ensimmäisenä päivänä molemmat joutuivat koulukiusatuksi :( Kiusaaja oli sama poika joka viimevuoden kiusasi meidän poikaamme ekaluokalla ja koko vuoden sai taistella että tilanteeseen tulisi jokin tolkku. Tänään samainen poika oli sitten jatkanut tätä ja nuorempaa poikaamme lyönyt että veri lentänyt :( Itse otin heti yhteyttä molempiin opettajiin ja minulle kerrottiin vain että tilanteeseen puutututaan.
Mikä on puuttuminen jos kiusaaminen saatiin viimevuonna loppumaan kevään aikana vasta ja poikamme jo ehti saada todellisen koulu kammon ja nyt kun iloisin mielin veljekset menivät kouluun välittömästi sama jatkuu......tekisi jo äidillä puuttua hieman rankemmin keinoin kuin puhuttelut liirum laarumeista ettei toisia saa kiusata :(
Kommentit (41)
27: Valitettavasti rehtori, opettaja, pappi jne. ei ole nykyaikana se henkilö, jolle niiataan kaupungilla. Etenkin kaupunkikouluissa on todella rauhatonta ja opettaja ei kykene saamaan otetta jokaiseen ongelmaan. Ongelmia on niin paljon.
Koulupäivän aikana lapset on koulun vastuualueella ja siellä pitäisi olla turvallista ja mukavaa kaikile.
Mua kiusattiin ala-asteella, erilaisista vaatteista(mummo ompeli), halvasta autosta yms. kyl ne aiheet keksii.
Koulu ei saanu mitään aikaiseksi, niinpä issee soitti poikien vanhemmille ja alkas takuta niiden kanssa. Ei ollut hyötyä mun tapauksessa ku niiden vanhemmatki oli kusipäitä.
Mut sen mä päätin( ekaluokkalainen aloitti eilen koulun nurmossa) jo ennenkuin mulla oli lapsia, et niitä ei kiusata.
Aion puuttua heti asiaan jos aihetta ilmenee.
Ei muuta ku reksin puhelle ja vaadit et kiusaaja vaihdetaan eri luokalle, jopa eri kouluun, jos mahdollista. Ja sit vaadit vanhemmat paikalle yms.
isä oli vuorotyössä ja saatteli mua usein kouluun ja haki niin oli edes joskus matkat turvallisia. Tsemppiä!
mies sanoi vielä lähtiessään, että älä kuvittelekaan, ettenkö minä tietäisi, mitä täällä koulupäivän aikana tapahtuu...Jostain syystä mieheni sai kiusaamisen loppuun, opettaja ja miesrehtori olivat tuhraan yrittäneet. Kiusaajalla oli vaikeat kotikolot ja kertoi siistä aina opelle ja rehtorille. Mieheni sanoi, että minuun ei nyt tuo virsi teps.
Tarinalla on vielä hauska loppu: Poikani ja kiusaaja osuivat yläasteellakin samalle luokalle ja heistä tuli, jos ei nyt ihan ystäviä, niin kaverit kuitenkin. Ja tämä exkiusaaja kunnioittaa ja ihailee suuresti miestäni, hakeutuu aina tämän seuraan, kun meillä käy. Halusi lähteä mieheni ja poikani mukaan jokakesäiselle " isä-poika-patikka-telttaretkellekin" .
Minua kiusattiin yläasteella vuosia eivätkä opettajat puuttuneet siihen. Lopulta pelkäsin mennä kouluun. Äitini sitten ihmettelemään että mikä lasta vaivaa. Äitini ei suinkaan odottanut, että rehtori tekisi jotain, vaan raivottuaan luokanvalvojalle ja rehtorille ja uhkailtuaan asian viemisellä oikeuteen ja koululautakuntaan selvitti kiusaajien kotipuhelinnumerot ja osoitteet ja painui viivana kylään. Vanhempien kanssa hän keskusteli hyvin tiukasti ja jokaisen kiusaajan kanssa (jotka olivat kaikki poikia) naamasta naamaan.
Siihen loppui kiusaus. Voi jos olisin ymmärtänyt kertoa asiasta äidilleni jo aikaisemmin! Nössöily ei kannata. Vikinää ei kouluyhteiskunnassa kunnioiteta, vain raivo herättää pelkoa.
Kiusaamisen vuoksi en pystynyt vuosiin luottamaan poikiin ja niiden rehellisyyteen ja seurustelin ensi kerran vasta 23-vuotiaana.
Miestäni kiusattiin myös ja hänen kiusaamisensa päättyi siihen, että hänen isänsä syöksyi sangen raivona kiusaajien kotiin ja huusi niin p*******sti. Lisäksi hän opetti poikaansa lyömään takaisin. Viimeinenkin kusipää oppi läksynsä, kun poika pisti toisella luokalla viidesluokkalaisen kiusaajansa nenän valumaan verta. Hän ei ole koskaan aloittanut tappelua, mutta kerran on joutunut maksamaan aiheuttamansa tuhot baarille, kun hänen päälleen porukalla tultiin ja hän joutui tuolin kanssa puolustautumaan. Kiusaamista on aiheuttanut hänen ulkonäkönsä ja urheilulajinsa, joka jostain syystä saa idiootit ja kateelliset kukkakepit kuvittelemaan että " noi isot jätkät on oikeesti ihan nössöjä, mä löylytän ton, niin oon kavereiden silmissä tosi kova kundi...."
Edelleenkin hän puuttuu tappeluihin. Hänellä on kanttia välittää ja mennä väliin.
Älä jätä asiaa ap rehtorien ja opettajien hoidettavaksi, se ei tule hoidetuksi. Puutu itse suoraan asiaan.
Menet vanhempien tykö, ja kerrot mitä tapahtui. viilästi kerrot myös että seuraavasta pahoinpitelystä ilmoitat poliisille. JA vastuu on tällöin vanhempien. (kiusaaja voi joutua esim. sossun tätien seurantaan.)
Koulu ei tunnetusti tee mitään, sanoo vaan että voi voi.
Koulukiusaamisesta ja en todellakaan hyväksy sitä kenellekkään
tai toisen lasta kurittamaan. Eri asia oli joskus aiemmin kyläyhteisöissä tai mikä ettei maaseudulla nykyäänkin kun ihmiset tuntee paremmin toisensa.
luokkaa ylempi kiusasi kotimatkalla, tuuppi ja töni. Tätä jatkui kauan ja kun koulu ei asiaan puuttunut niin isoveljenä seurasin siskoa kauempaa kun kerran kulki koulusta kotiin (järjestimme siis ansan) niin eikös tämä kiusaaja ponkaise jostain pusikosta (oli oikein odottamassa) ja heti alkoi siskoni nimittely, kiusaaminen jne.
No, hän ei tietenkään minua huomannut ennen kuin oli liian myöhäistä. Koetti karkuun, sain kiinni, pöllytin kunnolla, otin niskavilloista kiinni, osoitin maassa olevaa koiranläjää ja huusin että mikäli se kiusaaminen ei lopu, hän tulee syömään kasan koiranpaskaa mikäli vielä saan kuulla kiusaamisesta. No, kaverilta pääsi itku ja vannoi että lopettaa.
Ja lopettihan se, ihan todella. koskaan en tapauksesta mitään kuullut, ilmeisesti ei edes kotona viitsinyt tapauksesta kertoa.
Haluan sanoa että tekoja peliin, jos sanat eivät riitä!
Hänellä oli pari tyttöä jotka olivat mukana ahdistelemassa. Olin niin peloissani että varastin äidiltä rahaa ja homma ei ottanut loppuakseen. Ujona en uskaltanut kertoa kellekään...en edes äidilleni koska äitini oli hyvin ankara ja vaativa ihminen(nosti metakan jos tuli huonoja numeroita kokeista yms)ja pelkäsin häntäkin jatkuvasti...Äiti huomasi pian että rahaa katosi ja marssi kouluun puhuttelemaan sitä tyttöä ja kiristys loppui siihen.
että lopettavat kiusaamisen jos aikuinen käy niitä pikuisen ojentamassa ja uhkailemassa (ei fyysistä). Harva pikkupoika on niin " kova" ettei sellaisesta välitä. Minä kävisin henkilökohtaisesti kyseistä kiusaajaa puhuttelemassa ja kun minä puhuttelen niin isot miehtkin pelkäävät saati sitten pikkupojat
Ainakin omanikin meni kouluun Tampereen lähellä.
Itse ainakin marssisin koluluun ja sanoisin kiusaajalle.
Itse kun olin syrjitty kouluaikana ja vieläkin harmittaa, kun en päässyt mukaan porukkaan. Mutta kun en uskaltanut suutani mihinkään suuntaan avata vaikka mitä olisi tapahtunut.
Tässä tapauksessa on nyt kyllä ylitetty kiusaamisen raja, jos veri on lentänyt niin kyllä voidaan puhua pahoinpitelystä. Miksi lasta saisi pahoinpidellä ilman seuraamuksia, olkoonkin asialla toinen lapsi? Miettikääpäs, jos joku tinttaisi teitä nenään kaupungilla, niin takuulla tekisitte siitä poliisi-asian.
kiusaamaan ja jos koulu ei tee asialle mitää riittävässä ajassa niin olen täysin varma, että sen puhuttelun teen sitten minä ja silleen, että lapsi sen myös ymmärtää.
Siitä sitten eteenpäin tilanteen mukaan. Haluaisin myös, että tapaamiseen otetaan mukaan ainakin kiusaaja ellei hänen vanhemmilleen sovi. Lastani ei tapaamiseen tarvittaisi välttämättä ellei haluaisi.
Vierailija:
Meillä toinen poikamme meni tokaluokalle ja nuorempi ekalle ja heti ensimmäisenä päivänä molemmat joutuivat koulukiusatuksi :( Kiusaaja oli sama poika joka viimevuoden kiusasi meidän poikaamme ekaluokalla ja koko vuoden sai taistella että tilanteeseen tulisi jokin tolkku. Tänään samainen poika oli sitten jatkanut tätä ja nuorempaa poikaamme lyönyt että veri lentänyt :( Itse otin heti yhteyttä molempiin opettajiin ja minulle kerrottiin vain että tilanteeseen puutututaan.Mikä on puuttuminen jos kiusaaminen saatiin viimevuonna loppumaan kevään aikana vasta ja poikamme jo ehti saada todellisen koulu kammon ja nyt kun iloisin mielin veljekset menivät kouluun välittömästi sama jatkuu......tekisi jo äidillä puuttua hieman rankemmin keinoin kuin puhuttelut liirum laarumeista ettei toisia saa kiusata :(
Kannattaa tosiaanki tehä asialle lopu. Säälittää sun pojat ku itellä on just saman ikäset poijat=( Ihan itkettää ku aatteleeki..Nimittäin ite oon kokenu koulukiusaamista koko peruskoulun ajan ja siitä on jääny pahat sisäiset arvet.. Tsemppiä sinne ja toivotaan, että se kiusaaja järkiintys!
Kaikille haluan sanoa, että opettakaa lapsianne, ettei kiusais ketään..
Se koskee tosiaan..Ei oo mukava ainaisessa pelossa mennä kouluun todellakaan
T:Entinen koulukiusattu, nyk. kiusattujen puolustaja
tehokkaampaa on ottaa yhteyttä ensin lapseen itseensä, sitten tarvittaessa vanhempiin. Turha antaa opettajan tai rehtorin sählätä siinä välissä.
Ottaisin oman oikeiden ja " pimeällä" kujalla puristaisin kiusaajaa kurkusta ja sanoisin,että nyt ois parempi lopettaa lasteni kiusaaminen,turhat hyysäykset pois.
Voi tietysti olla, että kiusaajan vanhemmat kuuluvat siihen pieneen vähemmistöön, jotka täysin kieltävät, mutta kannattaa yrittää silti. Jotain voi siitäkin jäädä muhimaan ja vanhemmat kuitenkin myöhemmin laittavat kiusaajan ojennukseen.
Vieläkö Suomessa järjestetään niitä " Skidikantti" -kursseja? Laita lapset sinne, olen kuullut todella paljon kehuja tuosta kurssista. Oppivat lapset puolustamaan itseään.
Sitten se alkoi harrastaa kamppailulajeja ja sai henkisen yliotteen kiusaajistaan. Pystyi siis purkamaan vihantunteensa urheiluun, ja sai samalla niin paljon itseluottamusta ja lopulta myös hauista, ettei kiusaajat enää uskaltaneet kiusata.
Aina sanotaan, että koulun pitäisi puuttua asiaan... Minä en valitettavasti kauheesti usko opettajien vaikutusvaltaan tässä. Vanhemmista sen pitäisi lähteä, monien kiusaajien vanhemmat vaan ei halua tai pysty puuttumaan asiaan.