Suostuisitko yhteishuoltajuudessa lapsen toisen vanhemman tällaiseen pyyntöön?
Nyt oikeasti tarvitsen lasten vanhemmilta mielipiteen tähän. Kyse on 5- vuotiaasta. Lapsen isän, exäni kanssa meillä yhteishuoltajuus, 50-50%. Molemmilla on uudet puolisot.
Lapsi on vuorotellen vanhemmillaan 3-5 päivää, vielä ei ole viikko- viikko systeemiä enkä tiedä otetaanko sellaista koskaan käytäntöön.
Lomilla lapsi on kokonaisen viikon lomailevan vanhemman luona.
Ex vasta sanonut minulle että hänen mielestään loma- käytäntöä voisi muuttaa että lapsi ei olisi kokonaista viikkoa toisella vanhemmalla vaan vaikkapa 5 pvää koska viikko on pitkä aika.
Ex haluaa lapsen kanssa lähteä mummolaan joka asuu kauempana, ei kuitenkaan mahdottoman kaukana vaan 3-4h ajomatkan päässä. Ex haluaisi olla mummolassa lapsen kanssa 10 päivää ainakin.
Olen aijammin suostunut ja ajatellut tämän olevan ok koska mummo on rakas ja lapsi on tärkeä mummolle. Nyt olen alkanut miettimään onko ihan terveellistä olla niin pitkään erossa toisesta vanhemmasta. Olen joskus sanonut exälle etten pidä ideasta, ja ex sanoi että ” sinä yrität esää lasta tapaamasta isovanhempiaan.”
No, itse olen hyvissä väleissä isovanhempien kanssa. Lähettelen kuvia lapsesta jne, kannustan toki että lapsi käy siellä. Mutta isovanhemmat eivät kuitenkaan niin kaukana asu että tapaaminen olisi vaikeaa, kuten sanoin sille pyyhkäisee muutamassa tunnissa. Eli en oikein tiedä, onko tuo nyt kovin tarpeellista olla siellä 10pvää. Tämä ehkä vielä menee mutta ex on joskus halunnut olla lapsen kanssa mummolassa jopa kaksi viikkoa. Suostuisitteko te , lasten vanhemmat olemaan noin pienestä lapsesta erossa noin pitkän ajan? Tätäthän tapahtuu kuitenkin harvoin.
Olen ehdottanut että lapsi olisi sitten minunkin luona yhtä pitkään mutta ex kieltäytyy ja perustelee sillä että ei minun tarvi pitää lasta niin pitkään vain sen takia koska toinenkin vanhempi pitää, isällä on oikea peruste pitää lasta pitkään koska REISSU.
En tiedä mitä ajatella tästä.
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Musta viisivuotias voi aivan hyvin olla erossa toisesta vanhemmastaan kaksi viikkoa loma-aikaan, kun kuitenkin puhelimella voi olla yhteyksissä jne. Mutta sen pitää toimia sitten molempiin suuntiin, toisella on myös lomalla oikeus olla lapsen kanssa kaksi viikkoa, reissua tai ei.
Samaa mieltä. Aika levottomalta ja sekavalta kuulostaa muutenkin, jos koti vaihtuu 3-5 päivän välein.
Mun lapsi oli 2v asti kesällä 4vkoa isällään, kun sillä oli kesäloma. Eipä ole traumatisoitunut, päinvastoin, ovat edelleen hyvin läheisiä. Lapsi nyt 3-kymppinen.
Se lapsi on toisen vanhempansa kanssa joten ihan hyvin voi olla 10 päivää tai enemmänkin.
No ei kyläl tuon ikäiselle enää 10 päivää erossa toisesta vanhemmasta ole mitenkään pitkä aika. Etenkin, kun ilmeisesti ei ole kyse mistään ihan tuoreesta erosta ja lapsi on tottunut siihen, että välillä ei toista vanhempaa näe. Ymmärrän hyvin, että tuollainen 3-4 tunnin ajomatka on oikeasti jo sellainen, että siellä perillä haluaa olla vähän pitempäänkin. Ei sinne nyt iltaseltaan tai pariksi päiväksi oikeasti ajella, joten onhan se nyt kiva sekä lapselle että isovanhemmille, että silloin kun nähdään, nähdään sitten vähän pitempään ja ehditään tehdä jotain kivaa yhdessä. Sitten vastavuoroisesti lapsi voi olla sinulla sinun lomasi aikana sen 10 päivää putkeen.
Minä sanoisin, että ehdoton ei. Jos exälle ei ole sopinut viikko-viikko -systeemi tai jos exä nimenomaan on vaatinut, että tätä ei ole, niin silloin ei ryhdytä toiselta puolelta joustamaan.
Ei mun mielestä ole mitään ongelmaa olla kymmenen päivää reissussa jos se on lapselle itselleen ok. On lapselle kullanarvoista että elämässä on välittäviä aikuisia, tottakai antaisin olla mummolassa. En todellakaan lähtisi estämään kyläilyn pidentämistä.
Sen sijaan kodin vaihtaminen 3-5 päivän välein tuntuu hassulta, miksi ette siirry viikko-viikko systeemiin? Onko kyse enemmän vanhempien kuin lapsen tarpeista?
Jos pidempään poissa toiselta vanhemmalta, helposti käy niin ettei lapsi enää halua toisen luo. Tästä alkaa lapsen vieraantuminen toisesta vanhemmasta. Varsinkin jos lähi löytää uuden isän lapsille.
Mitä jos isä loppettaisi lapsen tapaamisen?
Ap täällä.
Viikko- viikkoa ei ole, koska erotessamme lapsi oli pieni ja ajattelimme viikko- viikon olevan liian pitkä. Ex sanoi vasta että on hyvä että lapsi näkee tiheään molempia vanhempia, näin lapsella ei ehtisi tulla kovaa ikävää toista vanhempaa ja lemmikkejään kohtaan. Asumme exän kanssa lähekkäin.
Itse olen pohtinut myös että muutaman pvän vaihtelut ovat liikaa hyppimistä. Hoitovuorot meillä on minun työvuorojen mukaan, yleensä lapsi on 5 pvää kerrallaan mutt joskus voi olla kolme, eli on epäsäännöllistä. Ilta- ja yövuoroina lapsi on isällään jolla päivätyö.
Kummallekin oikeus viettää lomalla lapsen kanssa pidempi aika. Muutenkin 5 vuotiaan elämää varmaan rauhoittaisi pidempi vuoronvaihtoväli. Toki lapset ovat persoonia..
mun korvaan toi kyllä kuulostaa provokta, toisaalta tiedän, että toiset ihmiset ovat todella hankalia... mun exän kanssa kaikki oli just noin vaikeeta...
Vierailija kirjoitti:
Minä sanoisin, että ehdoton ei. Jos exälle ei ole sopinut viikko-viikko -systeemi tai jos exä nimenomaan on vaatinut, että tätä ei ole, niin silloin ei ryhdytä toiselta puolelta joustamaan.
Nä on just näitä juttuja jossa lapsi aina kärsii kun ei nähdä lapsen etua vaan aina sopimus, raha, omapersereikä, omatahto.
Onnea valitsemallesi tielle.
Vierailija kirjoitti:
Mistä tämän tempaisit? Eihän tässä kukaan ole lopettamassa lapsen tapaamista.
Hyvin voi olla 10 päivää putkeen toisella vanhemmalla, varsinkin lomalla. Mutta kyllä nyt reiluuden nimissä pitää saada olla sitten toisellakin vanhemmalla se 10pv putkeen jos toinen sitä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Ap täällä.
Viikko- viikkoa ei ole, koska erotessamme lapsi oli pieni ja ajattelimme viikko- viikon olevan liian pitkä. Ex sanoi vasta että on hyvä että lapsi näkee tiheään molempia vanhempia, näin lapsella ei ehtisi tulla kovaa ikävää toista vanhempaa ja lemmikkejään kohtaan. Asumme exän kanssa lähekkäin.
Itse olen pohtinut myös että muutaman pvän vaihtelut ovat liikaa hyppimistä. Hoitovuorot meillä on minun työvuorojen mukaan, yleensä lapsi on 5 pvää kerrallaan mutt joskus voi olla kolme, eli on epäsäännöllistä. Ilta- ja yövuoroina lapsi on isällään jolla päivätyö.
Tärkeintä on se miten lapsi voi. Vanhempi joka tunteen lapsensa ja näkee kyllä lapsestaan onko tuo esim liian sekavaa lapselle.
Eli mitä sille lapselle kuuluu?
No ei tuollaiset reissut silloin tällöin haittaa. Mutta kyllä sinullakin on yhtäläinen oikeus pitää lasta luonasi enemmän. Tai lapsen oikeus se on olla sitten äidinkin kanssa. Jos ei yhteen putkeen sitä 10 päivää, niin parille eri kerralle jakaa sen. Muutenkin tuon ikäisellä voisi olla jo viikko ja viikko. Erottiin lasten isän kanssa kun pienempi oli 5,5v ja alusta asti ollut viikko ja viikko. Välillä toki joustoa puolin ja toisin.
Vierailija kirjoitti:
Kummallekin oikeus viettää lomalla lapsen kanssa pidempi aika. Muutenkin 5 vuotiaan elämää varmaan rauhoittaisi pidempi vuoronvaihtoväli. Toki lapset ovat persoonia..
mun korvaan toi kyllä kuulostaa provokta, toisaalta tiedän, että toiset ihmiset ovat todella hankalia... mun exän kanssa kaikki oli just noin vaikeeta...
Provolta?! Tämä? Kumpaa tarkoitat, kumpi on hankala? Exäni lapsen isä vai minä?
Olen aina päästänyt mummolaan , tämä ollut aina ok. Siksi vähän häiritsee kun exälle ei ole ok tasapuolisuus, eli se että lapsi olisi minullakin pidempään lomalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tämän tempaisit? Eihän tässä kukaan ole lopettamassa lapsen tapaamista.
Tuo tyyppi tarkoittaa, että isän kaikkiin oikkuihin pitää suostua ja hyppiä vaikka käskystä tasajalkaa ettei isä vaan lopeta lapsen tapaamista. Joidenkin mielestä isän yllpitämä suhde lapseen on joku uskomaton ylimääräinen armolahja, kun taas äidin suhde lapseen on itsestäänselvyys.
- Niin kuin onkin, sen vain pitäisi olla sitä isänkin puolelta.
Musta viisivuotias voi aivan hyvin olla erossa toisesta vanhemmastaan kaksi viikkoa loma-aikaan, kun kuitenkin puhelimella voi olla yhteyksissä jne. Mutta sen pitää toimia sitten molempiin suuntiin, toisella on myös lomalla oikeus olla lapsen kanssa kaksi viikkoa, reissua tai ei.