Suostuisitko yhteishuoltajuudessa lapsen toisen vanhemman tällaiseen pyyntöön?
Nyt oikeasti tarvitsen lasten vanhemmilta mielipiteen tähän. Kyse on 5- vuotiaasta. Lapsen isän, exäni kanssa meillä yhteishuoltajuus, 50-50%. Molemmilla on uudet puolisot.
Lapsi on vuorotellen vanhemmillaan 3-5 päivää, vielä ei ole viikko- viikko systeemiä enkä tiedä otetaanko sellaista koskaan käytäntöön.
Lomilla lapsi on kokonaisen viikon lomailevan vanhemman luona.
Ex vasta sanonut minulle että hänen mielestään loma- käytäntöä voisi muuttaa että lapsi ei olisi kokonaista viikkoa toisella vanhemmalla vaan vaikkapa 5 pvää koska viikko on pitkä aika.
Ex haluaa lapsen kanssa lähteä mummolaan joka asuu kauempana, ei kuitenkaan mahdottoman kaukana vaan 3-4h ajomatkan päässä. Ex haluaisi olla mummolassa lapsen kanssa 10 päivää ainakin.
Olen aijammin suostunut ja ajatellut tämän olevan ok koska mummo on rakas ja lapsi on tärkeä mummolle. Nyt olen alkanut miettimään onko ihan terveellistä olla niin pitkään erossa toisesta vanhemmasta. Olen joskus sanonut exälle etten pidä ideasta, ja ex sanoi että ” sinä yrität esää lasta tapaamasta isovanhempiaan.”
No, itse olen hyvissä väleissä isovanhempien kanssa. Lähettelen kuvia lapsesta jne, kannustan toki että lapsi käy siellä. Mutta isovanhemmat eivät kuitenkaan niin kaukana asu että tapaaminen olisi vaikeaa, kuten sanoin sille pyyhkäisee muutamassa tunnissa. Eli en oikein tiedä, onko tuo nyt kovin tarpeellista olla siellä 10pvää. Tämä ehkä vielä menee mutta ex on joskus halunnut olla lapsen kanssa mummolassa jopa kaksi viikkoa. Suostuisitteko te , lasten vanhemmat olemaan noin pienestä lapsesta erossa noin pitkän ajan? Tätäthän tapahtuu kuitenkin harvoin.
Olen ehdottanut että lapsi olisi sitten minunkin luona yhtä pitkään mutta ex kieltäytyy ja perustelee sillä että ei minun tarvi pitää lasta niin pitkään vain sen takia koska toinenkin vanhempi pitää, isällä on oikea peruste pitää lasta pitkään koska REISSU.
En tiedä mitä ajatella tästä.
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Ap täällä.
Viikko- viikkoa ei ole, koska erotessamme lapsi oli pieni ja ajattelimme viikko- viikon olevan liian pitkä. Ex sanoi vasta että on hyvä että lapsi näkee tiheään molempia vanhempia, näin lapsella ei ehtisi tulla kovaa ikävää toista vanhempaa ja lemmikkejään kohtaan. Asumme exän kanssa lähekkäin.
Itse olen pohtinut myös että muutaman pvän vaihtelut ovat liikaa hyppimistä. Hoitovuorot meillä on minun työvuorojen mukaan, yleensä lapsi on 5 pvää kerrallaan mutt joskus voi olla kolme, eli on epäsäännöllistä. Ilta- ja yövuoroina lapsi on isällään jolla päivätyö.
Ok, sitten tämä järjestely on aivan ymmärrettävä. Silti antaisin olla mummolassa tuon kymmenen päivää jos lapsi siellä viihtyy. Vastaavasti sinun täytyy saada pitää lasta samanlaisia aikoja, sehän on aivan selvä asia joka exän täytyy ymmärtää.
Todella positiivista kuitenkin että molemmat haluatte olla lapsen kanssa ja että mummokin haluaa, yrittäkää päästä sopuun ettei tule turhia riitoja tällaisesta. Joustakaa molemmat.
Itselleni jäi erossa kolme lasta, isä ei ole juuri ehtinyt heitä tapaamaan ja isän koko iso suku lakkasi eromme myötä pitämästä mitään yhteyttä heihin. Yksi joulukortti tullut sieltä eron jälkeen, siinä kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummallekin oikeus viettää lomalla lapsen kanssa pidempi aika. Muutenkin 5 vuotiaan elämää varmaan rauhoittaisi pidempi vuoronvaihtoväli. Toki lapset ovat persoonia..
mun korvaan toi kyllä kuulostaa provokta, toisaalta tiedän, että toiset ihmiset ovat todella hankalia... mun exän kanssa kaikki oli just noin vaikeeta...Provolta?! Tämä? Kumpaa tarkoitat, kumpi on hankala? Exäni lapsen isä vai minä?
Olen aina päästänyt mummolaan , tämä ollut aina ok. Siksi vähän häiritsee kun exälle ei ole ok tasapuolisuus, eli se että lapsi olisi minullakin pidempään lomalla.
Kuulostaa omituiselta, ettei ex ole valmis antamaan myös sulle 10 päivä putkea lapsen kanssa.
Tietenkin antaisin luvan. Lapsella ei voi olla liikaa välittäviä aikuisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos isä loppettaisi lapsen tapaamisen?
Mistä tämän tempaisit? Eihän tässä kukaan ole lopettamassa lapsen tapaamista.
Varmaan esimerkki siitä miten asiat myös voisivat olla?
Älä missään nimessä vaan suostu. Lapsi istuu koko vierailun ajan kalenteri kädessä ja vetää päiviä yli ja viidennen päivän kohdalla iskee hirvittävät traumat äidin hylkäämäna lapsena.
Exäni on aina ollut läheinen lapsemme kanssa. On aina pitänyt huolta ja missään nimessä ei suostuisi esim ”viikonloppu isäksi”. Pitää kiinni siitä että lapsi on elämässään yhtä tiiviisti kuin minä, tasapuolisena vanhempana. Aina ollaan yhdessä lapsen nevoloissa jne.
Ei pelkoa että jonain päivänä ei haluaisikaan tavata lasta. Taitaa olla melko poikkeuksellinen isä.
Ap
Itse asettaisin kyllä ehdoksi, että mummolaloman jälkeen lapsi olisi minun luona 10 päivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummallekin oikeus viettää lomalla lapsen kanssa pidempi aika. Muutenkin 5 vuotiaan elämää varmaan rauhoittaisi pidempi vuoronvaihtoväli. Toki lapset ovat persoonia..
mun korvaan toi kyllä kuulostaa provokta, toisaalta tiedän, että toiset ihmiset ovat todella hankalia... mun exän kanssa kaikki oli just noin vaikeeta...Provolta?! Tämä? Kumpaa tarkoitat, kumpi on hankala? Exäni lapsen isä vai minä?
Olen aina päästänyt mummolaan , tämä ollut aina ok. Siksi vähän häiritsee kun exälle ei ole ok tasapuolisuus, eli se että lapsi olisi minullakin pidempään lomalla.
Ei tarvitse hikeentyä 😅 Mun mielestä sun exän ajatus siitä, että hänellä on enemmän oikeus pitää lasta luonaan pidempi aika kuin sinulla, ei ole oikeudenmukainen. Vaikuttaa vähän myös vallankäytöstä.. Ja mun exä oli juuri tuollainen. Hankala. Kunnes asiaan puuttui ulkopuolinen taho, koska se kaikki säätäminen (ja aivan kaikki) alkoi vaikuttaa jo lapsen hyvinvointiin.
Vierailija kirjoitti:
Itse asettaisin kyllä ehdoksi, että mummolaloman jälkeen lapsi olisi minun luona 10 päivää.
Vaikka sinulla olisi ilta-tai yövuoro?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka sinulla olisi ilta-tai yövuoro?
Keskellä kesää varmaan jopa voi olla äidilläkin kesälomaa. Ainakin itse sijoittaisin lomani siihen kohtaan, jolloin saisin olla lapseni kanssa 10 päivää putkeen.
Vai on 10pv liian paljon kerrallaan olla toisen vanhemman kanssa, onneksi en tiennyt tätä muutama vuosi sitten, kun meillä pidetään lomat eriaikaan ja lapset ovat aina lomailijan kanssa...
Siis kumpaa sinun mielestäsi se exä nyt haluaa kun ensin kirjoitat että ei halua pitää viikkoa koska se on liian pitkä aika olla erossa toisesta vanhemmasta, ja heti perään että exä haluaa olla lapsen kanssa 10 päivää. Eli miten se nyt on?
Jos välit on hyvät, niin voisitko vierailla moikkaamassa lasta keskellä lomaa?
Ja totta kai tasapuolisuutta. Kesällä 10 päivän jaksot toimii varmasti hyvin, nyt kun lapsi on jo pikkuisen isompi.
Hienoa, että pystytte sopimaan joustavasti aikatauluja ja priorisoimaan lapsen.
Tietysti!
Meillä on ihan ydinperhe, mutta olen kotoisin 1000km päästä joten esimerkiksi vuosi sitten lähdin ilman lapsia pariksi viikoksi järjestelemään hautajaisia, mies tuli lapsien kanssa perässä vasta itse hautajaisiin.
Koko tilanteeseen liittyi paljon murheita mutta se, pärjäävätkö lapset vain isän kanssa pari viikkoa ei ollut yksi niistä! Itseasiassa minulla oli enemmän ikävä lapsia mitä heillä minua...