Ottaisitko Astra Zenecan rokotteen?
Muut maat kieltäytyvät siitä (veritulppaepäilyjen vuoksi) ja tänne ostettaisiin toistenkin rokotteet, joita eivät huoli! Luulen, että en ottaisi, koska lähisukulaisilla on ollut veritulppia.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottaisin. Ilman rokotetta veritulppariski on 1 tuhannesta, mutta rokotteella vain 1 miljoonasta.
Tämä rokote siis laskee riksiä saada veritulpan? Se siis on lääke niihin!
Kyllä, muiden riski kuolla on sataprosenttinen.
Olen saanut AstraZenecan rokotteen kolme viikkoa sitten. Olen kiitollinen.
Do the math! kirjoitti:
Olen saanut ja otan sen toisenkin piikin sitten kun sen aika tulee.
Suomessa veritulpan saa vuosittain noin 1-2 henkilöä tuhannesta, se tarkoittaa 5000-10000 veritulppatapausta vuodessa, eli noin 400-800 kuukaudessa, 14-28 kpl joka ikinen päivä.
AZ rokotteen on saanut euroopassa ja briteissä yli 14 miljoonaa ihmistä.
Jos yleinen veritulppien esiintyvyys on samanlainen kuin Suomessa, 14 miljoonan ihmisen populaatiossa veritulppia esiintyy ilman rokotuksia 14000-28000 vuodessa, 1166-2333 kuukaudessa, 38-77 kpl päivässä.Nyt piikejä on annettu noin 1.5kk, joten "normaalisti" verituplan saaneita pitäisi olla tuossa rokotettujen joukossa siten karkeasti 1700-3400 kpl. Raportoituja mahdollisia epäiltyjä tapauksia on 40.
Tuo 40 ei siis ole kasvua normaalilukemaan tai jotenkin "ylimäärisiä" tulppia. Noissa tapauksissa ainoa mitenkään rokotuksiin etäisesti liittyvä asia on, että tulppa on tullut parin viikon sisällä rokotuksesta - ajassa jossa ilman rokotuksiakin saadaan tuolla henkilömäärällä se 850-1700 tulppaa.
Hyytymissairauksien professorin mukaan tukosten pienempi määrä näin pandemian aikana johtuu infektioiden ja tapaturmien vähäisyydesta.
Lukuja ei voi verrata normaalitilanteeseen ilman rajoitustoimia, joten kyllä tässä nyt valitettavasti mennään siitä mistä aita on matalin ja aiheutetaan luottamuspulaa viranomaisiin. Lääkärien itsensä kyllä täytyy tuo tajuta.
Vierailija kirjoitti:
En. Mulla saattaa olla pieni veritulppariski.
En mä voi ottaa mitään noista rokotuksista. Niissä on kaikissa joku vika.
Voithan sä pyytää liuottavia myös jos pelkäät...
Välittömästi jos saisin. Olen rokotusjonossa viimeisenä
Heikkotehoinen aZ tai ei lainkaan rokotusta. Hmm, sanoisin että helppo valinta.
Vastaus on kyllä.
Otin jo.
Helpotus tuli, kun tajusin, että az suojaa mut vakavalta tautimuodolta.
Olen kiitollinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ratkaise ongelmaa, päinvastoin, koska Astra Zeneca on aiheuttanut myös aivoverenvuotoja eli ongelma on paljon laajempi kuin Suomen mediassa on toistaiseksi kerrottu. Kannattaa ottaa toinen rokote. Niistä ei ole raportoitu ainakaan vielä mitään yhtä hälyttävää.
En sitä, enkä muutakaan. Koronakin jo sairastettu. Ei ollut mulle kummoinenkaan tauti, kuten ei valtaosalle. En ole ottanut influenssarokotustakaan ikinä. Enpä kyllä yleensä mitään sairastakaan, oli poikkeus kun tuli lievä koronanuha. Mutta ymmärrän, että, joitakin pelottaa ja siksi ottavat. Onneksi saa valita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ratkaise ongelmaa, päinvastoin, koska Astra Zeneca on aiheuttanut myös aivoverenvuotoja eli ongelma on paljon laajempi kuin Suomen mediassa on toistaiseksi kerrottu. Kannattaa ottaa toinen rokote. Niistä ei ole raportoitu ainakaan vielä mitään yhtä hälyttävää.
Minkä muiden maiden medioissa näistä laajemmista ongelmista on sitten kerrottu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut pinnallinen joka liukeni itsestään. Eli en tietenkään ota mitään riskiä saada uutta tulppaa.
Minulla on myös lievä sydänsairaus niin en ota mitään koronarokotetta ainakaan ennen kuin fimean kahden vuoden tutkimusaika mennyt.Kaksi vuotta ei välttämättä riitä, koska pandemian rajoitustoimet ovat voimassa ja alentavat näin verisuonitukosten määrää toisella mekanismilla kuin siten, että Astra Zeneca olisi turvallinen.
Voit ottaa toisen rokotteen, joka on sinulle turvallinen. Rokote kannattaa ottaa. Astra Zenecan toiminta ei muutenkaan ole herättänyt luottamusta, kun juuri mikään heidän sanomansa ei ole pitänyt paikkansa.
Tiedän ettei kaksi vuotta välttämättä riitä mutta se on aika joka nyt ilmoitettu rokotteiden tutkimiseen Suomessa.
Loppu sitten olikin merkityksetöntä minulle.
En ota mitään rokotetta. Olen "sairastanut" kerran koronan ja riskit että siitä seuraavallakaan kerralla enempää kärsisin on sen verran pieni etten ala perussairauden kanssa testikappakeeksi miten rokote minun kaltaisten kanssa toimii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruotsissa esimerkiksi ja myös Espanjassa. Joku muu jo ehti tehdä siitä aloituksenkin tänne.
Joo. Ja kaikki tuttunikin ottaisi, mies heti, jos saisi.
Vierailija kirjoitti:
Kotonakin lisää riskiä veritulppia. Kumpi todennäköisempää?
En ota mitään rokotetta, ennenkuin on vähintää 2 vuotta näyttöä sivuvaikutuksista ja rokotteen tehosta. Ystävä sai tän rokotteen ja joutui teholle, turha väittää et kaikki totuus kerrotaan sivuvaikutuksista meille! Useampi tuttava saanut vakavia oireita (eri korona rokotteistakin), josta on joutunut sairaalaan..
Eli jos haluat itse ottaa, niin ota, en estä, ja toivon että se on sen arvoista kaikille rokotetuille <3 Mutta älkää painostako muitakaan ottamaan koska sen pitää olla vapaaehtoinen päätös.
Kun on tehty toimiva rokote joka voittaa variantit ja kaikki ja sen käyttö suositeltaisiin kaikille, niin se on eri asia, mutta tällä hetkellä, en ota vaikken muute olekaan rokotevastainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruotsissa esimerkiksi ja myös Espanjassa. Joku muu jo ehti tehdä siitä aloituksenkin tänne.
Aloitus on näköjään poistettu, ilmeisesti siksi, että oli englanninkielinen. Onkohan suomalaisia AZ:n saaneita ohjeistettu ottamaan yhteyttä terveydenhuoltoon myös noiden verenvuoto-oireiden takia. Itse olen maallikko, mutta sen verran ymmärrän, että veren hyytymiseen liittyvät haittavaikutukset ovat niitä kaikkein vakavimpia, ainakin itselleni tietotyöläisenä olisivat. Pienikin vamma aivoissa on vakava, joten olisi parempi omasta mielestäni kuolla kuin jäädä kitumaan aivovammaisena.
Tarkoitus ei kuitenkaan ole luoda mielikuvaa rokotteiden vaaroista yleisesti. Suurimmalle osalle ei AZ:stakaan tule mitään haittoja, mutta ne joilla on kohonnyt riski - en kyllä tuota rokotetta ottaisi.
Vierailija kirjoitti:
Otin jo.
Helpotus tuli, kun tajusin, että az suojaa mut vakavalta tautimuodolta.
Olen kiitollinen.
Uskosi voi joutua koetukselle vielä monen monta kertaa.
Kai se on pakko ottaa. Minun ikäiset (30-40 v) saavat koronan jälkioireina veritulppia muutenkin. Ja jos rokote parantaa kovasti mahdollisuutta olla saamatta vakava korona, niin se on hienoa. Tällä painoindeksillä joutuisin varmaan teholle makaamaan kolmeksi viikoksi. En vaan jaksa enää elämätöntä elämää, haluan nähdä kaukana asuvia läheisiä jne ilman pelkoa tappotaudista!
Olen saanut ja otan sen toisenkin piikin sitten kun sen aika tulee.
Suomessa veritulpan saa vuosittain noin 1-2 henkilöä tuhannesta, se tarkoittaa 5000-10000 veritulppatapausta vuodessa, eli noin 400-800 kuukaudessa, 14-28 kpl joka ikinen päivä.
AZ rokotteen on saanut euroopassa ja briteissä yli 14 miljoonaa ihmistä.
Jos yleinen veritulppien esiintyvyys on samanlainen kuin Suomessa, 14 miljoonan ihmisen populaatiossa veritulppia esiintyy ilman rokotuksia 14000-28000 vuodessa, 1166-2333 kuukaudessa, 38-77 kpl päivässä.
Nyt piikejä on annettu noin 1.5kk, joten "normaalisti" verituplan saaneita pitäisi olla tuossa rokotettujen joukossa siten karkeasti 1700-3400 kpl. Raportoituja mahdollisia epäiltyjä tapauksia on 40.
Tuo 40 ei siis ole kasvua normaalilukemaan tai jotenkin "ylimäärisiä" tulppia. Noissa tapauksissa ainoa mitenkään rokotuksiin etäisesti liittyvä asia on, että tulppa on tullut parin viikon sisällä rokotuksesta - ajassa jossa ilman rokotuksiakin saadaan tuolla henkilömäärällä se 850-1700 tulppaa.