Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluaisin muuttaa pohjanmaalle, mutta kannattaako?

Vierailija
16.03.2021 |

Haaveissa vapaa elämä pohjanmaalla, oma koti, lemmikki, auto, mies ja perhe, ystäviä sekä hyväpalkkainen työ. Onko mahdollinen vai mahdoton haave? Perustelut olisi mukava kuulla. Sanotaan nyt, etten tunne sieltä ketään mutta olen muodostanut kuvan pohjanmaasta rauhallisena ja hyvänä paikkana.

Kommentit (73)

Vierailija
41/73 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa pohjalaisista on sivistymättömiä. Son niinku se on. Ei keskustelua. Piste. Äly potenssiin kaksi. Dilledong.

Ettet vaan paljastanut itsestäsi enemmän kuin pohjanmaalaisista yhteensä? Jos et vielä tiennyt, niin sivistymättömiä ja sivistyksellisiä ihmisiä on kaikkialla maailmassa.

Vierailija
42/73 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pohjanmaa on siis se rannikkoseutu, Etelä-Pohjanmaa on aivan eri planeetalla. Pietarsaari ja Kristiinankaupunki idyllisiä pikku kaupunkeja. Kaskisissa halpoja asuntoja, mutta ei töitä.  Närpiössä töitä ja juntteja, ruotsinkielellä ei pärjää, koska niillä on ihan oma kieli. Vaasa ja ihan lähikylät ( Laihia ja Isokyrö) taitaa olla ainoita, missä pärjää pelkällä suomella.

Vaasassa ei pärjää pelkällä suomenkielellä. Ruotsinkielen lisäksi arabia kannattaa hallita hyvin.

-Vaasalainen vuodesta -98

Itse olen vuodesta '78 asti pärjännyt mainiosti suomella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/73 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta Pietarsaareen :D

Vierailija
44/73 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko mainitussa Närpiössä puhua englanninkieltä? Jos suomea ei.

Vierailija
45/73 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En voisi muuttaa koska tuntuu ettei sopisi joukkoon, paitsi parin erilaisen kanssa saattaisi lyöttäytyä yhteen. Joten ei toimi kaikille. :) Se murre tekee hulluksi.

Mikä niistä monista murteista, joita alueella puhutaan? Ruotsinkieliset murteet voivat kyllä olla aika kinkkisiä kouluruotsilla ymmärrettäväksi. Oulussa taas puhutaan aivan eri murretta kuin Seinäjoella.

Ruotsin kieli ei ole mikään ongelma eikä mitkään murteetkaan, oli kyseessä suomen tai ruotsin kieli, koska osaan sujuvaa riikinruotsia. :) Ap

Vierailija
46/73 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tykkäät tasasesta maisema ja pohjalaisesta luonteesta niin muuta. Ite asuin kokkolassa pari vuotta, symppiskaupunki jossa paljon hyvää, meri lähellä jne. Mutta siis vesi on todella pahanmakusta :D ja tasasuus ei oikein ollu mun sielunmaisema. Muutin pois kun kaipasin jotain muuta.

Vierailija
47/73 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä muuta.

Itse pohdin muuttoa pois 36 asumisvuoden jälkeen, koska olen kyllästynyt tähän ahdasmielisyyteen ja vanhoillisuuteen. Tämä on Suomen sisäsiittoisin alue. Täällä on hörhöjä joka lähtöön. On hopeavesihulluja ja rokotehulluja. Lapsesi ei pääse koulusta teatteriin, koska teatteriretkiä ei järjestetä valtauskonnon takia. Sateenkaarilippu julkisen rakennuksen lipputangossa aiheutti sellaisen jäätävän paskamyrskyn, mitä ei voisi kuvitella enää 2020-luvulla. Kunnan hommiin ei kannata haaveilla pääsevänsä vakituiseksi, jos ei äänestä oikeaa puoluetta, kuulu oikeaan uskonlahkoon tai ole naimisissa merkittävän henkilön kanssa. Nämä vanhoilliset jäärät myös pitävät valtaa kunnanhallituksessa vuosikymmenestä toiseen.

Ahdistavaa.

Vierailija
48/73 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

känkkäränkkä kirjoitti:

Itse en jaksaisi niiden asennetta ja aina oikeassa olemista. Mun luonteella oltaisiin aina sotajalalla.

Ei kannata olla niin uppiniskainen vaan kannattaa mennä itseensä eikä syytellä muita. Jos luonteesi ja asenteesi on aina sotajalalla olemista, niin ei kukaan sellaista kauaa jaksa. Kannattaa kehittää sosiaalisia taitoja.

Vierailija
49/73 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä muuta.

Itse pohdin muuttoa pois 36 asumisvuoden jälkeen, koska olen kyllästynyt tähän ahdasmielisyyteen ja vanhoillisuuteen. Tämä on Suomen sisäsiittoisin alue. Täällä on hörhöjä joka lähtöön. On hopeavesihulluja ja rokotehulluja. Lapsesi ei pääse koulusta teatteriin, koska teatteriretkiä ei järjestetä valtauskonnon takia. Sateenkaarilippu julkisen rakennuksen lipputangossa aiheutti sellaisen jäätävän paskamyrskyn, mitä ei voisi kuvitella enää 2020-luvulla. Kunnan hommiin ei kannata haaveilla pääsevänsä vakituiseksi, jos ei äänestä oikeaa puoluetta, kuulu oikeaan uskonlahkoon tai ole naimisissa merkittävän henkilön kanssa. Nämä vanhoilliset jäärät myös pitävät valtaa kunnanhallituksessa vuosikymmenestä toiseen.

Ahdistavaa.

Mikä tuo hopeavesi juttu oikein on? Ap

Vierailija
50/73 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pohjalaiset luulee itse olevansa jotenkin erinomaisia. Oon nauranu asialle jo 80-luvulta asti. Mediakin on hurahtanut välillä tähän, ja luulee, että ne ois jotenkin erikoisia.

Siellä oli muutama puukkojunkkari joskus 1800-luvulla ja ne kuvittelevat olevansa edelleenkin jotain kovaa porukkaa. Totuus on kuitenkin se että se on yksi Suomen lällyimmistä seuduista nykyaikana. Juntit vaan kuvittelevat olevansa jotain kun joskus ammoisina aikoina joku mulkkusakki riehui siellä heikompiaan terrorisoiden.

Vierailija
51/73 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En voisi muuttaa koska tuntuu ettei sopisi joukkoon, paitsi parin erilaisen kanssa saattaisi lyöttäytyä yhteen. Joten ei toimi kaikille. :) Se murre tekee hulluksi.

Mikä niistä monista murteista, joita alueella puhutaan? Ruotsinkieliset murteet voivat kyllä olla aika kinkkisiä kouluruotsilla ymmärrettäväksi. Oulussa taas puhutaan aivan eri murretta kuin Seinäjoella.

Ruotsin kieli ei ole mikään ongelma eikä mitkään murteetkaan, oli kyseessä suomen tai ruotsin kieli, koska osaan sujuvaa riikinruotsia. :) Ap

Pohjanmaalla puhutaan rantaruotsia josta riikinruotsalainen ei saa mitään selvää.

Vierailija
52/73 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pohjanmaalla puhutaan rantaruotsia josta riikinruotsalainen ei saa mitään selvää.

Ymmärrän sitäkin, joten ei ole ongelmaa. Ap

Vierailija
53/73 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tykkäät tasasesta maisema ja pohjalaisesta luonteesta niin muuta. Ite asuin kokkolassa pari vuotta, symppiskaupunki jossa paljon hyvää, meri lähellä jne. Mutta siis vesi on todella pahanmakusta :D ja tasasuus ei oikein ollu mun sielunmaisema. Muutin pois kun kaipasin jotain muuta.

Minne muutit?

Vierailija
54/73 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

pohojammaallako mukamas häis ku hautajaasis no ei varmahan pirä paikkaansa. siälon kimmankiny suvut laajimman mukahan ja kaikki ystävät ja kylänmiehet ja. kaffettakin toki löytyy mutta sahtia ja muuta troppia ny ainaskin! jalalla kirjasto aamuuhin saakka ja tarvittaes pirempähän. (1800-luvulla oli vielä muutamia erinäisiä tapoja joistei kuitenkaan parane kettua enää).

notta nuan!

😁

Vierailija
55/73 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

siiiis:

kummankin suvuut

ja jalalla koriasti

outomaattinen tekstintarjoolu näet.

Vierailija
56/73 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä se sinun käsittämäsi "pohjanmaa" on? Seinäjoella, Vaasassa, Pietarsaaressa, Kokkolassa, Ylivieskassa, Kalajoella, Oulussa vai jossain näiden pitäjien reunamilla? Pohjanmaa on aika laaja käsite, on olemassa Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa, Etelä-Pohjanmaa, Pohjois-Pohjanmaa. Valinnanvaraa siis on asuinpaikan suhteen ja kaikissa on omat ominaispiirteensä.

Ajattelen pohjanmaata kokonaisuutena ja etsin tietoa mikä olisi itselle paras vaihtoehto asua ja elää. Oulua on kehuttu ja olen siellä käynyt usein työn perässä. Ap

Vierailija
57/73 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuta Pietarsaareen :D

Saisinko kuulla perustelut, kiitos. :) Ap

Vierailija
58/73 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit miettiä ja palata asiaan uudelleen tai ottaa selvää oikeesti.

Kokemus voi olla hyvä tai huono mutta se on sun kokemus ja tulipahan nähtyä.

Pääsee sieltä poiskin.

Vierailija
59/73 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit miettiä ja palata asiaan uudelleen tai ottaa selvää oikeesti.

Kokemus voi olla hyvä tai huono mutta se on sun kokemus ja tulipahan nähtyä.

Pääsee sieltä poiskin.

Ei muuttoajatus ole vitsi. Ihan tosissani otan selvää mikä on itselle paras paikka asua ja elää pohjanmaalla. Ap

Vierailija
60/73 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä muuta.

Ahdistavaa.

Taidat tarkoittaa rannikon l e s T A alueita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yhdeksän