Haluaisin muuttaa pohjanmaalle, mutta kannattaako?
Haaveissa vapaa elämä pohjanmaalla, oma koti, lemmikki, auto, mies ja perhe, ystäviä sekä hyväpalkkainen työ. Onko mahdollinen vai mahdoton haave? Perustelut olisi mukava kuulla. Sanotaan nyt, etten tunne sieltä ketään mutta olen muodostanut kuvan pohjanmaasta rauhallisena ja hyvänä paikkana.
Kommentit (73)
Suurin osa pohjalaisista on sivistymättömiä. Son niinku se on. Ei keskustelua. Piste. Äly potenssiin kaksi. Dilledong.
Muutin Pohjois-Pohjanmaan eteläosaan 10 vuotta sitten. Mitä olen oppinut:
Pohjanmaa=etelä-pohjanmaa
Keski-Pohjanmaa on noin Kokkolassa
Sairaalaan on pitkä matka
Jos et ole lestadiolainen elämä on vaikeampaa
On turhaa koittaa ystävystyä muiden kuin muualta muuttaneiden kanssa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En voisi muuttaa koska tuntuu ettei sopisi joukkoon, paitsi parin erilaisen kanssa saattaisi lyöttäytyä yhteen. Joten ei toimi kaikille. :) Se murre tekee hulluksi.
Mikä niistä monista murteista, joita alueella puhutaan? Ruotsinkieliset murteet voivat kyllä olla aika kinkkisiä kouluruotsilla ymmärrettäväksi. Oulussa taas puhutaan aivan eri murretta kuin Seinäjoella.
Kaikki, kuten muutkin murteet suomessa. Ehkä on joku vähemmän hulluksi tekevä murre, sovitaan vaikka ilmajoki on vähemmän paha murteeltaan. ;)
Ilmajoki ihan best 😁
Kannattaa miettiä myös, mitä hakee luonnolta. Järvi-Suomessa on paljon monimuotoisempi luonto, jos on sellainen ammatti, jolla työllistyy missä tahansa Suomessa.
Pohjanmaalla voi olla pitkäkin matka lähimpään uimarantaan tai laskettelukeskukseen. Toki polkupyöräilylle on mukavaa tasamaata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käy ensin kansanopiston ruotsinkielen kurssit.
Ruotsin kielen taidot on hallinnassa, vaikken ole suomenruotsalainen. Ap
Itse olen suomenruotsalainen, enkä todellakaan ymmärrä pohjanmaalaista murretta. Suomenkieliset murteet ovat siihen verrattuna lastenleikkiä, vaikka äidinkieleni onkin ruotsi.
Pohjanmaa on siis se rannikkoseutu, Etelä-Pohjanmaa on aivan eri planeetalla. Pietarsaari ja Kristiinankaupunki idyllisiä pikku kaupunkeja. Kaskisissa halpoja asuntoja, mutta ei töitä. Närpiössä töitä ja juntteja, ruotsinkielellä ei pärjää, koska niillä on ihan oma kieli. Vaasa ja ihan lähikylät ( Laihia ja Isokyrö) taitaa olla ainoita, missä pärjää pelkällä suomella.
Koitin kerran seurustella Etelä- Pohjanmaalaisen kanssa. En yritä enää koskaan. Tämä yksilö oli itseään täynnä ja tykkäsi testailla erilaisin keinoin ihmisiä. Nautti muiden nöyryyttämisestä. Tokihan vastaavia ihmisiä on muuallakin, mutta edelleen riittää se, että kuulen jonkun henkilön olevan Pohjanmaalta, ei kiitos.
ministerin avustajan toimi ja tämän palstan sensurointi varmaan onnistuu sieltäkin. työsi on muutenkin niin turhaa että ei niin väliä onnistuuko. arvasin ammattisi kukaan muu ei voi olla noin tyhmä että täällä palstalla apuva kyselee
Vierailija kirjoitti:
Pohjalaiset luulee itse olevansa jotenkin erinomaisia. Oon nauranu asialle jo 80-luvulta asti. Mediakin on hurahtanut välillä tähän, ja luulee, että ne ois jotenkin erikoisia.
Me ny vaa ollahan parempia ku muut. Ei siitä mihkää pääse.
Älä ainakaan Vaasaan muuta, siellä suomenkieliset on kakkosluokan kansalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Pohjanmaa on siis se rannikkoseutu, Etelä-Pohjanmaa on aivan eri planeetalla. Pietarsaari ja Kristiinankaupunki idyllisiä pikku kaupunkeja. Kaskisissa halpoja asuntoja, mutta ei töitä. Närpiössä töitä ja juntteja, ruotsinkielellä ei pärjää, koska niillä on ihan oma kieli. Vaasa ja ihan lähikylät ( Laihia ja Isokyrö) taitaa olla ainoita, missä pärjää pelkällä suomella.
Vaasassa ei pärjää pelkällä suomenkielellä. Ruotsinkielen lisäksi arabia kannattaa hallita hyvin.
-Vaasalainen vuodesta -98
Ei. Muuta Kotkaan, Kotka on kiva!
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa, jos tykkäät hopeavedestä.
Näitä hopeavesihulluja on vain ruotsinkielisellä Pohjanmaalla. Vihoviimeinen paikka.
Vaasassa paljon niitä mistä ei saa puhua. Seinäjoki siinä suhteessa paljon parempi.
Isoo-Jussi kirjoitti:
Pohojalaasten kans tuloo toimehen ku on vaan aina samaa mieltä meirän kans!
Misä nuin sanotaan?
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa miettiä myös, mitä hakee luonnolta. Järvi-Suomessa on paljon monimuotoisempi luonto, jos on sellainen ammatti, jolla työllistyy missä tahansa Suomessa.
Pohjanmaalla voi olla pitkäkin matka lähimpään uimarantaan tai laskettelukeskukseen. Toki polkupyöräilylle on mukavaa tasamaata.
Järviseudulla (joka on siis alue Etelä-Pohjanmaalla) on järviä, uimarantoja ja kumpuilevaa maastoa.
Aha, täällä ei saa siis mainita uus-vaasalaisia.
Kaikki, kuten muutkin murteet suomessa. Ehkä on joku vähemmän hulluksi tekevä murre, sovitaan vaikka ilmajoki on vähemmän paha murteeltaan. ;)