Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Somevaikuttajat ja heidän lastensa oikeus yksityisyyteen

Puistatus
16.03.2021 |

Etenkin Instagramissa näitä somevaikuttajia ilmenee koko ajan lisää, jotka valjastavat myös vauvansa/lapsensa osaksi työtään kuvien ja mainosyhteistöiden kautta. Hämmentävän moni somevaikuttaja on viimeisen vuoden aikana tuonut äitiyden osaksi somekonseptiaan.

Olenko ainoa, kenestä tämä on puistattavaa?
Onko vanhemmalla ottaa lapsen oikeus yksityisyyteen tällä tavalla?

Itse ainakin kokisin ihan hirveänä, jos oma äitini olisi aikanaan dokumentoinut lapsuuttani julkisesti niin, että kellä tahansa olisi ollut pääsy katsomaan kuvia/videoita minusta.

Kommentit (213)

Vierailija
141/213 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mää tiiän ton Tähtisen Johannan, mutta en seuraa Instassa. Sitä olen miettinyt, että mihin se koira on hävinnyt? Antoiko sen pois? Joskus siinä Wellnessmalliaikoina meinaan koira vaan hävisi, eikä vastannut kysymykseen, että onko se heillä enää? Osaako joku vastata? Mun mielestä tosi noloa, jos perheenjäsenestä luovutaan, jotta elämä olisi helpompaa.

Kysyin myös tätä eikä vastannut, koira on mitä ilmeisemmin annettu pois. Joillekin koira ei ole perheenjäsen vaan pelkkä eläin, jonka voi antaa pois. Ilmeisesti hälle on tämä somejuttu ollut tärkeämpää, kuin koira. Näin muuten hänet kaupungilla äskettäin ja oli ottanut aika paljon kiloja takaisin.

Vierailija
142/213 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä ja tarpeellinen keskustelunavaus, mutta lisäisin myös, että mitenkäs lapsien käyttö mainonnassa ja esim. elokuvissa noin muuten? Sitähän on tapahtunut jo ties miten kauan, ja varmaan lähes kaikki vaatemerkit, jotka valmistavat lastenvaatteita osallistuvat tähän. Samoin esim. telkkarissa pyörii koko ajan vaippamainoksia ym. joissa näkyy usein vielä ihan alastomia lapsia. Toki lainsäädännön tulisi suitsia myös tätä, jos someäitienkin toimia. Ja eihän pelkät mainokset tai elokuvat ole yhtä haitallista kuin koko elämän ja persoonan olo somesisältönä, koska toisessa myydään pelkällä kuvalla eikä koko elämällä, mutta varmasti noiden näkyminen kulttuurissa koko ajan normaalina asiana on raivannut tietä näiden somevaikuttajienkin ajatusmaailmalle, jossa heidän toimensa ovat ihan OK. 

Mainoslapset ovat usein täysin anonyymisti kuvissa. Missään ei mainita nimeä/ikää/asuinpaikkakuntaa ym. Aika iso ero verrattuna insta-lapsiin.

Sehän on ihan eri asia olla jossain yksittäisessä mainoksessa, televisiosarjoissa ja elokuvissa kyse on rooleista eikä todellisesta henkilöstä. Ei niitä voi verrata siihen että jonkun lapsen koko elämä on tuutattu someen äidin odotusajasta lähtien.

Ajattelematonta järjenköyhyyttä vanhemmilta. On useita vanhempia, bloggaajat ja muutkin, jotka eivät erota lasta erillisenä ihmisenä, eivätkä kunnioita lapsen tunteitä, vaan pitävät oikeutena julkaista kuvia. Teininä ja aikuisena

Se lapsi ei ole samaa mieltä siitä että hänen kuviansa löytyy netistä. Aina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/213 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon itse sen verran nuori (19) et musta on äitini blogissa kuvia yms lapsuusajalta eikä se koskaan oo häiriny mua, joo äidilläni on yli 600 lukijaa mitä sit ei ne kuvat oo noloja yms, jos teillä ei ole kokemusta asiasta kannattaa jooko pitää turpa kiinni koska se asia ei meitä haittaa

Vierailija
144/213 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pentikäisen Karoliina eikä Parikan Sara näytä lastensa kasvoja. Se on arvostettavaa eikä se ainakaan itseäni ollenkaan haittaa, se ei siis häiritse tarinoiden katselua ollenkaan.

Sen sijaan sitten vaikkapa Manniset - kertovat Donnan kakkaamiset ja kaiken. Ihan sairasta.

mutta parikka kuitenkin mainoastaa lastensa kuvan yhteydessä leluja, vaatteita

Parikka tienaa lapsillaan, sitten nämä kauhistelee kun superklyhöt myy lasiaan. Samoilla jäljillä molemmat.

Vierailija
145/213 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon itse sen verran nuori (19) et musta on äitini blogissa kuvia yms lapsuusajalta eikä se koskaan oo häiriny mua, joo äidilläni on yli 600 lukijaa mitä sit ei ne kuvat oo noloja yms, jos teillä ei ole kokemusta asiasta kannattaa jooko pitää turpa kiinni koska se asia ei meitä haittaa

Tää oli jonkun panikoivan mammablogistin kirjoitus :D 

Jos olit tosissasi niin 600 ihmistä on pieni yleisö vrt. vaikka 30 000 lukijaa.

Vierailija
146/213 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites someisät? Onko heitä?

Jani Toivola tulee ainoana mieleen. Tosi paljon jakaa yksityisasioita lapsestaan, vaikkei lapsen kasvoja ja nimeä paljastakaan.

Jani Toivolan touhu muutenkin aika kyseenalaista (enkä nyt puhu pelkästään hänen mahtavista veloistaan). Oletteko huomanneet, että Toivola ottaa instakuviaan monta saman päivän aikana. Huomaa siitä, että hänen tyttärensä istuu pöydän ääressä samassa asennossa ja samoissa vaatteissa, mutta Janin vaatetus ja kädessä oleva kahvikuppi vaihtelevat. Mitäköhän tytär miettii? Isä vaihtaa vaatteita, hakee uuden kahvikupin keittiön kaapista ja posettaa menemään. 

Olen alkanut myös hieman kyseenalaistaa näitä hänen tyttärestään kertomiansa tarinoita, sillä hän on jo kaksi kertaa kertonut aivan saman tarinan (tytär oli esittänyt oudon kysymyksen hampaita pestessään tms) niin että se olisi tapahtunut  juuri tänään. 

Tämän keskustelun innoittamana menin katsomaan Toivolan instaa. Vaikea edes kuvailla mitä fiiliksiä siitä tuli, mutta sanotaan nyt vaikka muutamalla sanalla, että järkyttävää, mautonta ja typerää. Enkä tiedä kumpi on pahempi, että ottaa samalla kerralla monta kuvaa (käy vaihtamassa vaatteet välissä), vai että heidän aamurutiineihin kuuluu, että tytär istuu yksin tabletilla (?) ja iskä kuvaa instaa ja kirjottaa lapsen tekemisiä/sanomisia. Joko päivässä on "iskä kuvaa" aika, mikä kestää vaatteiden vaihtoineen pidempään, tai sitten joka aamussa on "istun koneella ja iskä asettautuu kameran eteen kuvaamaan" hetki. Joku teline niillä siellä on, kun kaikki kuvat samasta kulmasta otettuja.

Entä sitten tuo Pantteri?! Onko se lapsen nimi oikeasti? Ei kai nyt sentään, mutta toisaalta noin erikoinen isä olisi voinut antaakin tuollaisen nimen? Toisaalta onko se sen terveempää, että isä vaan _kutsuu_ lastaan Pantteriksi?

Ajatelkaa itse miltä tuntuisi, kun vaikka illalla ennen nukkumaan menoa miettisitte jotain juttua ja seuraavana päivänä miehenne tekisi siitä nettiin postauksen, ottaisi kylkeen kuvan missä te näytte taustalla. "Järjestetäänköhän tänä kesänä festareita?" vaikka. Mies olisi ihan että niin, enpäs tiedä, saa nähdä, nukus nyt kulta. Ja seuraavana päivänä avautuisi, kuinka vaimo miettii festareita kesälle ja siihen jotain "Aloin samalla itse miettiä koronan vaikutuksia loman viettoon, yrittäjiin jne" pohdintaa mitä näillä nyt on tapana kirjoittaa. En mä ainakaan olisi vaan, että ei mua haittaa. Ja tuo oli aika harmiton esimerkki, voisihan kyse olla vaikka synnytyksen jälkeisestä jälkivuodosta, repeämistä, jostain sairaudesta mitä pelkäisi, väsymyksestä, unettomuudesta, huonoista väleistä sukulaiseen, jne. "Vaimolta otettiin tänään koepala kohdunsuulta ja nyt me koko perhe jännitetään, että onko se syöpää vai ei." 

Vierailija
147/213 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi vaikka haluaa myöhemmin muokata ulkonäköään ottamalla huulitäytteet äitinsä jalanjäljissä, ei hän ehkä halua että hänen oikeat huulensa on kuvattu someen.

Vierailija
148/213 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tästä lasten oikeudesta yksityisyyteen ollut mitään isompaa juttua, Hesarissa tai missään, tai onko sosiaalisen median vaikutusta pieniin lapsiin tutkittu? En muista nähneeni ainakaan, täytyy varmaan googlailla aihetta.

Kyse on vielä niin uudesta ja kuitenkin suhteellisen pienestä ilmiöstä että vielä väri varmaan ole tarpeeksi tutkimusmateriaalia.

Varmaankin näin, mutta Suomessakin ilmiö on jatkunut jo yli 10 vuotta. Jos asiaa aletaan tutkia vasta, kun vauvasta asti netissä esitellyt lapset ovat täysi-ikäisiä, niin menee vielä useampi vuosi. Sitä ennen pitäisi kyllä saada laki, joka kieltää alaikäisten kuvien ja asioiden julkaisun julkisessa netissä. Mitään välttämätöntä syytä siihen ei näet ole olemassa.

Lapset eivät itse ymmärrä mitä haittaa tuollaisesta julkisuudesta voi olla sekä nyt että tulevaisuudessa ja ketkä noita kuvia katselevat ja missä tarkoituksessa. 10-vuotias tyttö näytti iloisena, kun oli julkaissut kuviaan jossakin kuvapalvelussa ja huomasin, että ensimmäisinä seuraajina olivat kuvistaan päätellen aikuiset miehet Jose ja Pedro jostakin Etelä-Amerikasta. Eli huh-huh! Tällaiselle ne blogimammat lapsensa altistavat!

Vierailija
149/213 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole varovainen, kun julkaiset lapsen kuvia netissä – vältä etenkin tätä tilannetta https://www.is.fi/digitoday/art-2000008033291.html

Vierailija
150/213 |
28.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähiömutsin logiikkaa ihmettelen siinä asiassa, että hänen miehensä pysyy visusti anonyyminä ammatistaan johtuen, mutta lapset ovat paljon esillä.

Olen moneen kertaan törmännyt Hannen mieheen, kun hän on ollut lastensa kanssa, esim. metrossa ja ulkoilureiteillä.

Lastem kasvot ovat tulleet nin tutuiksi, että oitis siitä tajuaa, että tuo jukisuudesta pois pysytellyttyyppi on heidän isänsä.

Että se siitä anonymiteetistä.

Vierailija
151/213 |
28.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella ajattelematonta kaikilta vabhemmilta, jotka lapsensa someen tunkevat. Myötähäpeä.

Vierailija
152/213 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään ei arvosteta yksityisyyttä vaan julkisuutta.

Vierailija
153/213 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ole varovainen, kun julkaiset lapsen kuvia netissä – vältä etenkin tätä tilannetta https://www.is.fi/digitoday/art-2000008033291.html

Toivottavasti Rita Niemi-Manninen lukisi tuon jutun. Julkaisee todella paljon kyseenalaista materiaalia lapsestaan.

Vierailija
154/213 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon itse miettinyt sitä että minkä ikäinen lapsi oikeasti ymmärtää mitä se tarkoittaa, että niitä kuvia julkaistaan nettiin, ja minkälaiset ihmiset niitä voi nähdä. Mitä se tarkoittaa jos ig-tilillä on 100 000 seuraajaa. Ja minkälainen digitaalinen jälki niistä kaikista jää nettiin.

Sanoisin että edes 7-vuotias koululainen ei sitä vielä tajua. Ehkä 10-vuotias alkaa ymmärtää?

Ja miltä se sitten tuntuu vaikka teinistä tajuta että koko elämä syntymästä asti on kuvattu ja julkaistu tuntemattomille. Miltä se tuntuu kun

joku tunnistaa kadulla ja tietää susta kaiken?

Vierailija
155/213 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet somevaikuttajat kertoo ihan liikaa lapsen henkilökohtaisia asioita. Vertaistuki on tietty tärkeä juttu, mutta ei lapsen kustannuksella.

Vierailija
156/213 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä sellaisten somevaikuttajien, joiden tileillä on kymmeniä tuhansia seuraajia, pitäisi miettiä erityisen tarkasti sitä mitä lapsesta kertovat ja näyttävät. Rita Niemi on kertonut Donnasta varmaan kaiken paitsi hetun loppuosan. Ja lasta on kuvattu vähissä vaatteissa ja jopa ilman vaatteita kylvyssä ja poreissa, ja niitä bumerangivideoita jäätelöpuikon syömisestä.

Vierailija
157/213 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vau, ihan 600 lukijaa. Tässä ehkä tarkoitetaan ennemmin sellaisia somettajia, joilla on seuraajia ainakin 10k-100k.

Vierailija
158/213 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkomailllahan on ollut joitakin tapauksia, että lapsi on haastanut vanhempansa oikeuteen tästä somekuvien jakamisesta. Ilmeisesti tällaisille vanhemmille on myös termi: sharents. Tuo oikeuteen haastaminen voisi kyllä yleistyä myös Suomessa ja toivottavasti lapset nuo jutut aina voittaisivat

Joo, muutama vuosi sitten Jenkeissä asuessani paikallisessa lehdessä oli juttua siitä että joku haastoi vanhempansa oikeuteen miljoonista heti kun täytti 18-vuotta, kun häntä oli lapsuusaikana kiusattu kuvien perusteella joita vanhemmat jakaneet hänestä lapsena blogeissaan ja facebookeissaan, taisi jopa voittaa jutun.

On näitä tainnut olla useampikin tapaus tähän saakka, eikä pelkästään Jenkeissä.

Eniten inhoa herätti joku mamma joka teki lapsestaan sairaan ruiskuttamalla häneen likaista viemärivettä, jotta saisi rahaa ja sympatiaa bloginsa kautta!

Vierailija
159/213 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iinalaura

Uino

Wtd nata

Vierailija
160/213 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aino ja Samuli sanoivat alkuun ettei lapsesta kuvia tule, et saa itse sit päättää. Ja lopputulema; Olivia 4kk ikäinen ja joka päivä kuvia/videoita instat pullollaan

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme seitsemän