Ahdistaa mennä sairasloman jälkeen töihin, kun työkaverit vähätelleet sairasloman syytä
Loukkasin töissä käteni ja sain tikkejä ja sairaslomaa viikon. Kuulemani mukaan joka päivä on ilkuttu sairaslomani syytä ja mietitty todellista syytä olla pois, esimerkiksi kuviteltu alkoholismi. Kohta pitäisi lähteä ja ahdistaa valtavasti.
Kommentit (31)
Hei ap, ei ketään oikeasti kiinnosta sun asiasi. Jos on kahvilla muutaman kerran tullut puheeksi katksesko käsi vai tuliko pari tikkiä, niin se on normaalia jutustelua. Olet varmaan itsekin joskus osallistunut siihen.
Sano iha pokkana tauolla, että kuulema ootte vähätellyt mun saikkua.
Ja voi kertoo, että ne on nolona
Minä olin 6 kk masennuksesta saikulla. Ei kuulu kenellekään, mutta niin vain kiusattiin.
Mene työterveyteen ja kerro tilanne. Työyhteisö voi huonosti ja työntekijät voivat huonosti.
Pyydä päästä keskustelemaan työpsykologin kanssa.
Työterveyden pitäisi tarttua tuollaiseen työyhteisössä.
Mene ja kerro kokemasi.
Et todellakaan ole asiasi kanssa yksin.
Olen myös saikulla, vähän pidemmällä kuin ap. Yksi työkaveri on oikea kaiutin, kertoo viikoittain mitä töissä tapahtuu, miten mun pöytä on pölyinen ja antaa jo tehtäviä vaikka saikkuni loppua ei näy. Olen sanonut suoraan että lopettaisi, ei helpota toipumista yhtään kun toinen asettaa paineita. Mutta kuluu viikko ja taas kuuluu uutisia työpaikalta. Ihan kiva kun olen kaivattu, mutta antaisi vaan olla rauhassa...
Vierailija kirjoitti:
ei saa kiusata kirjoitti:
Anna niitten olla ja pää pystyssä sinne vaan!
Niillä käy kateeksi kun sait olla viikon poissa!
kuka sulle kertoi,joku työkaveri? Oletko varma ettei se ole hänen oma ajatuksensa?
Jos ne vielä vitt*ilee,ota yhteyttä esimieheen ja pyydä palaveria.
Onko oikeasti ihmisiä, jotka ovat kateellisia siitä, että toinen on viikon SAIRAANA?
On.
Miksi työkaverit kuvittelisivat sairasloman johtuvan alkoholismista? Ellei siitä ole mitään merkkejä tai poissaoloja ollut aikaisemmin?
Onpahan inhottava työyhteisö. Niille työkavereille voi napauttaa takaisin niin tiukan ystävällisesti, että ymmärtävät pitää turvat kiinni. Voit kertoa, että jatkossa, ellet jo nyt, viet asian eteenpäin, koska työkavereilla ei ole mitään oikeutta kommentoida kenenkään sairausasioita, saati levitellä vääriä tietoja.
Se ei ole mitään työmoraalia, että raahautuu töihin pikkuvaivoissakin. Se on ihan omaa typeryyttä, koska pikkuvaivan kokoluokka tuppaa kasvamaan ajan myötä, ja lopulta tullaankin jo oikein kunnolla sairaana töihin. Kun muutenhan firma kaatuu, jos minä teen muiden lailla ja saikutan turhista. Jos lääkäri toteaa saikun tarpeen, se on silloin ok.
Sun työkaverit on outoja ja ilkeitä. Tsemppiä sulle 😊
Jos aloittaja puhuu totta, niin kylläpäs on veemäiset työkaverit. Yksi hajotti kätensä (viiltohaava, tikit, 7 päivää saikkua) ja muut vaan vittuilee, että "alkoholistilla jäi ryyppyputki päälle".
Paras ratkaisu on se, että sinä hankit itsellesi lisää sairaslomaa. Kolme päivää tai vaikka koko viikko. Voit samalla näpäyttää työkavereita. Saavat juoruta keskenään sillä välin, kun sinä nautit vapaapäivistä. :D
Nyt vaan menet työterveyslääkärille. Älä teeskentele olevasi reipas ja vahva. ("Ei tässä mitään, käsi vähän hajosi ja tikkejä tuli.") Jos käsi on vielä kipeä, sano se. Jos sinua ahdistaa, väsyttää tai masentaa, sano se. Jos iltaisin on vaikea nukahtaa, koska tunnet olosi levottomaksi ja ajatukset pyörivät päässä, sano se. Heräätkö aamuyöllä liian aikaisin ja on vaikea nukahtaa uudestaan? Onko aamuisin ahdistusta ja väsymystä?
Sinun ei tarvitse kertoa lääkärille mikä ahdistaa (kusipäiset työkaverit, koronaviruspandemia) vaan riittää että kerrot olevasi ahdistunut. "En vaan osaa rauhoittua ja istua hiljaa paikoillaan. On sellanen jatkuva levottomuus. Haluaisin paeta sitä mutta eihän se onnistu, koska se pelon ja levottomuuden tunne on mun päässä."
Voit myös sanoa, että työtapaturma (viiltohaava käteen + tikkien laitto) oli sellainen kokemus, että se pakotti pysähtymään. Työpaikalle ei saanut mennä. Viikon mittaisen sairasloman aikana tuli oltua yksin kotona aika eristyksissä. Vasta kun joutui saikulle niin ymmärsi, miten väsynyt sitä oikeasti onkaan. Siis fyysisesti ja henkisesti. "Jotenkin vaan turnauskestävyys loppui. Itkin sairaslomalla pari päivää. Pitkät yöunet auttaa, mutta en tiedä pärjäänkö enää tän ahdistuksen kanssa."
Aika monen työtapaturman taustalla on alkoholismia ja huumeidenkäyttöä.