Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vuorotyö ottaa koville. En suosittele kenellekään.

Vierailija
15.03.2021 |

Luin hyvän artikkelin vuorotyöstä yhdestä lehdestä. Asia on omalla kohdallani ihan samoin, että hyvä uni on tärkeää palautumisessa, samoin liikunta. Kuitenkin se työvuorosuunnittelu olisi kaiken a ja o. Mutta kun ei osata, ainakaan hoitoalalla.

Sairaalassa minulla oli välillä 5-7 yövuoroa putkeen. Sen jälkeen saattoi olla viikon vapaat. Silloin lapset oli pieniä. Niille oli tosi outoa, että äiti on tyyliin viikon koko ajan töissä tai väsymyksestä sekaisin tai nukkumassa ja sitten taas vapaalla koko ajan kotona. Ei ollut vaihtoehtoja. Olin jo kerran vaihtanut alaa, kun olin maisterina vuoden työttömänä ja lähdin opiskelemaan hoitoalaa, jossa työtilanne on lähes 100%.

Vaihdoin työpaikkaa sairaalasta hoitokotiin, jossa yövuoroa oli harvoin. Mutta ne suunnitelmat: 3 aamua, 1 ilta ja 1 yö ja sen jälkeen 2 vapaata. Tai sitten oli ilta, aamu, ilta ja 2 yötä. Kun ei listantekijä ymmärtänyt, että ei koko ajan voi vaihtaa rytmiä! Ei koskaan pysynyt unirytmi hyvänä. Kun kritisoin sitä tyyliä tehdä listoja, sain pelkkää sontaa niskaan ja sellaisen maineen, että valitan aina vuoroista. En valittanut muusta kuin siitä, ettei samassa työputkessa koko ajan vaihdettaisi vuoroja, kun ei kenenkään elimistö sitä jaksa. Nyt teen eri paikassa pääasiassa 2-vuorotyötä ja vain kesällä myös yövuoroa, kun tuuraan vakkariyökköä. Mutta kyllä sen taas viime viikolla huomasi, kun jouduin hyppäämään yllättäen yökön sijaiseksi pariksi yöksi, että nuo vuoronvaihdokset syö ihmistä. Kun tulin to-aamuna kotiin, olin niin sekaisin väsymyksestä, että itkin ääneen. En jaksaisi enää nykyisin sellaista 3-vuorotyötä, jossa vuorot koko ajan vaihtuu. En tahdo jaksaa enää muutoinkaan esim. 6 päivää pidempää työputkea, jos siinä on yksikin vuoronvaihto illasta aamuun tai päin vastoin. Ihme, ettei noita hoitoalan vuoroja voida suunnitella niin, että jokaisella olisi vaikka 5-6 pv aamua, vapaat, muutama päivä iltaa, vapaat ja pari-kolme yövuoroa ja vapaat. Jaksaisi paljon paremmin.

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tykkään kyllä vuorotyöstä. Sopii minulle paljon paremmin, kuin se 8-16 joka päivä 5 päivänä viikossa ja viikonloput menee tokkurassa. Varsinkin pimeinä vuodenaikoina tuo 8-16 on ihan yhtä h*lvettiä; aamulla pimeää ja töistä päästyä pimeää eikä mihinkään ehdi ja jos pitää päästä johonkin aiemmin tai keskellä päivää (esim. lääkäri), niin melkoista säätöä ja sopimista esimiehen kanssa.

Vierailija
22/24 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon päätynyt ratkaisuun että teen 2 vuoroa. Täällä päin on niin kova pula hoitajista että suunnilleen saa valita vuoronsa. Tosin omaa tilannetta helpottaa myös se, että en ole vakinaisessa toimessa. Nyt on sijaisten markkinat. Meillä on myös työntekijöitä jotka tekevät lähes pelkästään yövuoroa, joillekin se sopii.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajalla on tärkeä viesti. Ne, jotka kommentoivat, että "alavalintakysymys, olisitte valinneet muuta", niin keksikää jo järkevämpiä kommentteja, niin kulunutta....

Mielestäni kyse on laajemmasta ilmiöstä, eli miten hoivatyötä pitäisi kehittää ja tehdä siitä houkuttelevampaa. Ehkä vaadittaisiin myös lakimuutoksia ja taas uutta työehtosopimusta. Harvalle sopii todella vaihteleva työrytmi. Usein kuulen, että yövuoroja tekevät ei jaksaisi tehdä aamuvuoroja ollenkaan.

Mielestäni ns. tehdastyövuorojen kokeilu olisi paikallaan myös terveydenhuollossa jossain muodossa. Terveydenhuollossa ollaan liian jämähdetty vanhoihin käytäntöihin, vaikka on olemassa tutkittua tietoa paremmasta työaikaergonomiasta.

Vierailija
24/24 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon päätynyt ratkaisuun että teen 2 vuoroa. Täällä päin on niin kova pula hoitajista että suunnilleen saa valita vuoronsa. Tosin omaa tilannetta helpottaa myös se, että en ole vakinaisessa toimessa. Nyt on sijaisten markkinat. Meillä on myös työntekijöitä jotka tekevät lähes pelkästään yövuoroa, joillekin se sopii.

Olin 4 v. sijaisena. Hyvät puolet: voi valita työvuoroja mieltymysten mukaan. Jos ei halua tehdä yötyötä ollenkaan, voi ilmoittaa jo ennen ekaa vuoroa, että en tee yötöitä. Toinen hyvä puoli: voi pitää välillä vapaata, jos tarvitsee. Se tietysti edellyttää, ettei tee pitkää sopparia. Minä tein max. 6 kk työsopimuksia. Lyhimmät oli 1 pv. Pidin kaksi kesää vapaata, kun tyttö aloitti koulun. Olen siitä tälle palstalle pari kertaa kirjoitellut, joten säästän teidät sen hehkutukselta.

Mutta ne huonot puolet: 4 vuoteen en saanut mitään täydennyskoulutusta, paitsi itse maksettuna yhden Ea-kurssin. Jos ei ole vakkari, ei pääse työnantajan piikkiin koulutuksiin. Toinen huono puoli: uuteen paikkaan mennessä ei koskaan tiedä, millainen työyhteisö siellä odottaa. Jotkut työyhteisöt on niin tiiviitä, ettei siihen porukkaan mahdu mukaan sijaiset. Välillä tuli tunne kuin olisi jokin näkymätön kone, joka tulee tekemään työnsä ja saa ihan kohteliasta käytöstä työkavereilta, mutta silti on täysin ulkopuolinen, ei kuulu siihen paikkaan.