Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Säästitkö rahaa nyt jo täysi-ikäselle lapsellesi. Mitä tapahtui kun lapsi täytti 18v?

Vierailija
15.03.2021 |

Säästin tyttärelleni syntymästä alkaen rahastoon, joten hänellä oli 18-vuotiaana 8000e säästöt. Tytär on nyt 21v ja opiskelee, ei ole vielä koskenut rahoihin ollenkaan.

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

10.000€ sai poika puolitoista vuotta sitten, tilillä ovat vielä kaikki. Eikä niille ole tarvetta ennen kuin muuttaa omilleen armeijan jälkeen (jonne on menossa tammikuussa 2022). 

Vierailija
2/44 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saan lapsia, toivon, että pystyn säästämään heitä varten. Itselläni taisi olla 42 euroa tilillä, kun muutin omilleni ja aloitin opiskelut. Silloin olisi ollut suureksi avuksi, jos säästöissä olisi ollut edes parisataa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mulla olisi tuollainen pesämuna ollut opiskelemaan mennessä niin enpä olisi uskaltanut siihen juuri koskea - liikaa olisi mietityttänyt vanhempien uhraus omasta puolestani, olisi melkein hävettänyt käyttää rahoja. Varmaan olisin tarjonnut niitä takaisin.

Hyviä vanhempia siis olette, kun noin teette, tällaisena välikommenttina tämä vain. :)

Vierailija
4/44 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en aio säästää lapselleni rahaa. Raha ei kasva puissa eikä sitä osaa arvostaa, jos et ole itse sitä tienannut. En halua lapseni luulevan, että rahaa saa helposti eikä sen eteen tarvitse nähdä itse vaivaa. Aion tehdä samoin kuin omat vanhempani, auttaa rahallisesti vain hätätilanteessa, muuten saa pärjätä omillaan ja tienata itse rahansa.

Vierailija
5/44 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mulla olisi tuollainen pesämuna ollut opiskelemaan mennessä niin enpä olisi uskaltanut siihen juuri koskea - liikaa olisi mietityttänyt vanhempien uhraus omasta puolestani, olisi melkein hävettänyt käyttää rahoja. Varmaan olisin tarjonnut niitä takaisin.

Hyviä vanhempia siis olette, kun noin teette, tällaisena välikommenttina tämä vain. :)

20e/kk ei ollut iso uhraus. Itse en saanut omilta vanhemmiltani mitään ja mielestäni se oli tylyä.

Ap

Vierailija
6/44 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikille kolmelle säästetty ja isovanhemmat aloittivat heille osakesalkut heti syntymän jälkeen. Vanhin on nyt 21 ja kaks nuorempaa 16 ja 13.

Kun esikoinen täytti 18, hänellä oli kaikki säästöt ja salkun markkina-arvo huomioiden käytössään noin 82 000 euroa. Ei tapahtunu mitään muuta kuin että alkoi opetella itse hoitamaan omaisuuttaan. Amiksesta valmistuttuaan kävi intin ja meni töihin ja osti asunnon, johon käytti osan säästöjään käsirahaksi. Tietääkseni on nyt aika aktiivinen sijoittaja ja säästää kuukausipalkastaan.

Vierailija
7/44 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Herttinen sentään, eihän tuollaista tarvitse hävetä. Ihan lasten parasta vanhemmat ovat tuossa ajatelleet. Kun säästämisen aloittaa ajoissa, ei kuukausittainen summa ole suuri. Vanhemmille paras palaute on, kun lapsi käyttää rahaa järkevästi, maksaa menojaan ja harrastuksiaan. Jos koko summa menee vuodessa ja vaikka siihen, että kavereille on tarjottu iloisia baari-iltoja takseineen päivineen, niin se tuskin on ollut vanhemmilla ajatuksena.

Mekin säästettiin lapsille. Nuorempi oli säästöjen aloitusvaiheessa just täyttänyt viisi vuotta, joten meillä oli lähes 15 vuotta aikaa säästämiseen. Pystyttiin me tekemään kaikkea muutakin, karsittiin vain kaikesta turhasta. Itse aloitin karkkilakon ja se kestikin melkein koko ajan.

Vierailija
8/44 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskekaapa huviksenne, paljonko saa säästöön 15e/kk sijoituksella 18 vuodessa. No, voin kertoa. 5% tuotolla 5200e ja 8% tuotolla 7200e. Tuosta maksaa mukavasti ajokortin, kielikursin ja kamat omaan kämppään.

Vierailija
9/44 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästettiin ja potti oli 8 tuhatta euroa. Poika pelasi kaikki nettipeleihin ja velkaantui päälle pikavipeillä. 

Vierailija
10/44 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ovat jo yli nelikymppisiä. Säästin molemmille asp 50000 mk, oli siis markka-aika. Kumpikaan ei olet vähääkään kiitollinen rahasta. Ei se mitään . Toinen on nyt tyhjätasku, enkä anna euroakaan. Toinen ahkera ja hyvintoimeentuleva. Hänelle annan ,kun kiulla on ylimääräistä koht paljon.

Ei kiittämättömälle lusmulle kannata antaa.

Vierailija
11/44 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat lapset saivat noin 60.000 euron arvoisen rahastosalkun täytettyään 18. Poika opiskeli, kävi armeijan ja hankki pienen kaksion päästyään töihin. Nyt asuu omakotitalossa vaimon ja lapsen kanssa. Tytär tuli pyytämään rahaa lainaksi jo ennenkuin täytti 20. Asuu yh-äitinä kaupungin vuokraluukussa.

Pikkuisen on lapsilla erilaiset tavat hoitaa taloutta, vaikka samalla tavalla on kasvatettu.

Vierailija
12/44 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 30 ja minulle tulee vieläkin säännöllisin väliajoin kotiin kirje koskien vanhempieni minulle aikanaan avaamaa säästötiliä. Haluaisin tosiaan tietää, mitä niille rahoille tapahtui, sillä minä en ole niitä koskaan nähnyt. 🤔😃

Vierailija
13/44 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säästettiin ja potti oli 8 tuhatta euroa. Poika pelasi kaikki nettipeleihin ja velkaantui päälle pikavipeillä. 

Ikävä homma, näinkin voi käydä. Mutta harvemmin varmaan käy ainakin niille kenellä rahankäyttö / säästäminen opetetaan kotona. Pahimmat on ne tutut ketkä ei kuuna päivänä ole säästäneet eikä sitä kotona opetettu. Sitten kun yksi sai esim tädiltään perintönä 20 000e...arvaatte varmaan mihin meni? No tietenkin viihdekeskus uusittiin, reissuja tehtiin ja biletettiin... 2 kuukaudessa meni kaikki ja nyt taas ihmettelee kaveri kun vuokraan pitäisi riittää rahat. Ja ihan työssäkäyvä ihminen tässäkin kyseessä...40 vuotias..

Vierailija
14/44 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olettekos kaikki ilmoittaneet kelalle asianmukaisesti näistä rahoista, vai oletteko kaikki talousrikollisia?

Vierailija
15/44 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on vielä edessä, säästän lapselle joka kuukausi. Mä en saanut vanhemmiltani yhtään mitään. Kaikki olen maksanut itse ja omilleni muutin kunhan olin saanut rahaa kasaan ja hommattua kaiken tarpellisen. Ajokortinkin maksoin opintolainalla. Mut opin tarkaksi rahankäyttäjäksi. Mutta kyllä mulla on ajatus ollut aina et haluan omalle lapselleni antaa muutakin kuin heipat ku joskus omilleen lähtee.

Vierailija
16/44 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela voisi takaisinperiä tukia kymmenien tai jopa satojen tuhansien edestä, jos joku tekisi tästä aloituksesta rikosilmon, sillä kukaan ei varmaan ole piilottanut omaa ip-osoitettaan. Rikoksia suunnitellessa tulee noudattaa korkeaa tietoturvaa.

Vierailija
17/44 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole säästänyt, ei ole antanut talous myötä silloin. Toisaalta on maksettu silti autokoulu ja avustettu opinnoissa niin, että ei ole tarvinnut ottaa opintolainaa. Annetaan syntymäpäivälahjaksi ja joululahjaksi 200-500e joka vuosi.

Vierailija
18/44 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kela voisi takaisinperiä tukia kymmenien tai jopa satojen tuhansien edestä, jos joku tekisi tästä aloituksesta rikosilmon, sillä kukaan ei varmaan ole piilottanut omaa ip-osoitettaan. Rikoksia suunnitellessa tulee noudattaa korkeaa tietoturvaa.

Missä kohtaa näit ilmoituksen saaduista tuista? Minä en nähnyt missään.

Vierailija
19/44 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olettekos kaikki ilmoittaneet kelalle asianmukaisesti näistä rahoista, vai oletteko kaikki talousrikollisia?

Miksi Kelalle pitäisi ilmoittaa lapsille säästetyistä varoista?

Vierailija
20/44 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei niistä mihinkään Kelaan ilmoiteta, vaan maistraattiin tehtiin aikanaan vuosi-ilmoitus varojen 'käytöstä', kun lapsen omaisuus ylitti 20.000 euroa. Käyttöä ei tietysti ollut, vaan varallisuus kasvoi. Aluksi se kasvoi 1.000 eurolla vuodessa ja myöhemmin 1.650 eurolla. Nykyään ilmoitus tehdään varmaan DVV:lle.

Mitään laitonta tuossa ei tapahtunut. Toki lapsi joutui maksamaan asiaankuuluvat verot arvonnoususta aikanaan, kun rahastot lunasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kuusi