Maksatteko laskut sitä mukaa kun ne tulee, etukäteen säästämättä
Vai siirrät joka kk tasasumman palkkapäivänä eri tilille, josta maksat laskut. Itse teen jälkimmäisen mukaan. Ei tule kuukausia, jolloin laskuihin menee lähes tonni, vaan menot tasaiset.
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksan kaikki laskut palkkapäivänä, en vasta eräpäivänä. Sitten on kaikki hoidettu ja voi taas unohtaa asian kuukaudeksi. En säästä etukäteen mihinkään erilliselle tilille, sillä tiedän kaikki menoni.
Mikä järki on maksaa laskut enenn eräpäivää?
Niinpä.
Tosin itsekin olin neuroottinen eräpäivän suhteen aiemmin kunnes tajusin ettei siitä saa mitään etua että aina makselee etuajassa ja lisäksi kuluttajallahan on käytännössä noin 10-12 päivää korotonta maksuaikaa eräpäivän jälkeenkin. Kunhan raha kirjautuu maksunsaajan tilille ennen kuin maksullista muikkaria saa lähettää (14 päivää eräpäivästä), niin ei mitään hätääMä maksan ennen eräpäivää siksi, että sitten tiedän ihan tarkkaan, kuinka paljon rahaa on käytettävissä.
Sama. Olen kokenut hyväksi sen käytännön, että maksan laskut kerralla, laitan säästöön mitä haluan ja loput rahat voin huoletta käyttää miettimättä että pitikö vielä varautua johonkin laskuun.
Useimmat laskut ovat suoraveloituksella. Lopuista tulee e-lasku, joita hyväksyn sitä mukaa, kun lasku tulee, jolloin lasku siirtyy maksettavaksi sen eräpäivänä. En venkslaile rahoja tililtä toiselle. Minulle on yhdentekevää, tapahtuuko jonkin laskun maksu tässä kuussa vai seuraavana, tuloni ovat joka tapauksessa aina suuremmat kuin menoni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähes kaikki menee suoraveloituksena, muuten maksan heti kun tulee etten unohda.
Lisäksi säästötilille siirrän tietyn summan ja lyhennän ylimäärin asuntolainaa.
Ylivarovaisella tyylillä ei vaurastu. Itse olen yhden ainoan kerran tehnyt ylimääräisen lyhennyksen asuntolainaani. Totesin, ettei mitään järkeä. Sen sijaan aloin ostaa (ja myydä) pörssiosakkeita. Jo pelkät osinkotuotot ylittävät moninkertaisesti asuntolainan korkomenot. Lisäksi osakkeiden markkina-arvot ovat nousseet muutaman kymmenen prosenttiyksikön verran.
En jaksa miettiä osakkeita. Otan varman päälle ja maksan nyt lainaa ylimäärin pois. Siitä tulee parempi mieli kuin niistä osakkeista, joista ei aina tiedä miten käy.
No, se on sinun tapasi. Omalla tavallani toimien pystyisin nyt, osakkeiden kurssinousun ansiosta, maksamaan koko asuntolainani pois. Laina-ajasta vielä 10 vuotta jäljellä. Sijoituksiin laittamallani summalla olisi lainaa pystynyt lyhentämään vain puolet. Ihan kiva potti siis tullut "ilmaista" rahaa tällä osakkeiden kanssa leikkimisellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tainnut olla ihan selkeä, mitä tarkoitin. Tottakai laskut maksetaan eräpäivään mennessä. Tarkoitin menojen tasaamista kuukausien kesken. Itselläni on menot siis joka kk samat, kun maksan saman summan laskutilille. Loppu jää elämiseen ja jos jotain jää yli, kuun lopussa ne säästötilille.
Mulla on siis 3 pankkitiliä.
Ap.Ja maksat joka kuukausi KOLMEN tilin palvelumaksut? Parisataa vuodessa!
Minulla on 7 tiliä samassa pankissa.
Käyttötili,
säästöä varten toinen
autokuluja varten kolmas
asumiskuluja neljäs
muita laskuja varten viides (toimii myös yhden sijoitussalkun vastatilinä)
sijoitussalkun vastatili
osakesäästötilin rahatili.
Näistä kaikista menee yhteensä palvelumaksuja 0 €/kk. Esimerkiksi tuonne muiden laskujen tilille ei juuri koskaan tarvitse laittaa rahaa kun sijoitusten tuotoilla voi ne laskut maksella mukavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksan kaikki laskut palkkapäivänä, en vasta eräpäivänä. Sitten on kaikki hoidettu ja voi taas unohtaa asian kuukaudeksi. En säästä etukäteen mihinkään erilliselle tilille, sillä tiedän kaikki menoni.
Mikä järki on maksaa laskut enenn eräpäivää?
Niinpä.
Tosin itsekin olin neuroottinen eräpäivän suhteen aiemmin kunnes tajusin ettei siitä saa mitään etua että aina makselee etuajassa ja lisäksi kuluttajallahan on käytännössä noin 10-12 päivää korotonta maksuaikaa eräpäivän jälkeenkin. Kunhan raha kirjautuu maksunsaajan tilille ennen kuin maksullista muikkaria saa lähettää (14 päivää eräpäivästä), niin ei mitään hätääMä maksan ennen eräpäivää siksi, että sitten tiedän ihan tarkkaan, kuinka paljon rahaa on käytettävissä.
Takerrun ilmeisesti yksittäisiin sanoihin, mutta sittenkin: Miten tarkkaan (=sentilleen?) pitää kulloisetkin käyttövarat tietää? Jo muutaman vuoden tilanteeni on ollut sellainen, että tileilläni on aina jonkin verran joutilasta rahaa, mutta tarpellisia käyttökohteita on vaikeaa keksiä. Harmillisesti siis alkaa rahaa tileille kertyä...
Vierailija kirjoitti:
Minä kyllä säädän eri tilien välillä, mutta laskuissa en. Palkkapäivänä menee suoraveloituksena tilisiirto arvo-osuustilille ja ”ruokaraha” S-pankkiin. Laskut menevät e-laskuina automaattisesti eräpäivänä ja satunnaiset muut laskut laitan heti verkkopankkiin ja eräpäivänä lähtee rahat tililtä. Ei ole tällä tyylillä ikinä rahat loppuneet kesken. Kun alkaa jäädä liikaa rahaa palkkatilille, ostan lisää rahastoja.
Ööh, miten arvo-osuustilille laitetaan mitään suoraveloituksia tai muitakaan tilisiirtoja? Arvo-osuustilillähän on nimensä mukaisesti arvo-osuuksia eli osakkeita, ei rahaa.
Maksan laskuista aina vain osan. Jos vaikka osamaksukaupan kk erä on n 340 niin maksan vaan korot eli n 105 egeä. Tällöin rutiköyhänä takaan itselleni ruokarahat ja rahaa ja säästöönkin, go sossu!
Laskut maksan silloin kun tilille tulee työttömyyskorvaus.
Parempi niin, nyt kun sun nuppi alkaa jo pätkiä.