Maksatteko laskut sitä mukaa kun ne tulee, etukäteen säästämättä
Vai siirrät joka kk tasasumman palkkapäivänä eri tilille, josta maksat laskut. Itse teen jälkimmäisen mukaan. Ei tule kuukausia, jolloin laskuihin menee lähes tonni, vaan menot tasaiset.
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
En. Hyväksyn laskut palkkapäivänä verkkopankissa.
Samoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksan kaikki laskut palkkapäivänä, en vasta eräpäivänä. Sitten on kaikki hoidettu ja voi taas unohtaa asian kuukaudeksi. En säästä etukäteen mihinkään erilliselle tilille, sillä tiedän kaikki menoni.
Mikä järki on maksaa laskut enenn eräpäivää?
Mikä järki on maksaa ne vasta eräpäivänä? Jos palkkani tulee 10.pv ja laskun eräpäivä on 15. tai 31., mitä hyödyn siitä että pidättelen maksua muutaman päivän pitempään?
Nilla laskuihin varatuilla rahoilla voi tehdä vaikka päivänsisäistä kauppaa ja saada niistä ihan kivat tuotot itselle. Miksi antaisin rahat ennen eräpäivää toisten käyttöön?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksan kaikki laskut palkkapäivänä, en vasta eräpäivänä. Sitten on kaikki hoidettu ja voi taas unohtaa asian kuukaudeksi. En säästä etukäteen mihinkään erilliselle tilille, sillä tiedän kaikki menoni.
Mikä järki on maksaa ne vasta eräpäivänä? Jos palkkani tulee 10.pv ja laskun eräpäivä on 15. tai 31., mitä hyödyn siitä että pidättelen maksua muutaman päivän pitempään?
Nilla laskuihin varatuilla rahoilla voi tehdä vaikka päivänsisäistä kauppaa ja saada niistä ihan kivat tuotot itselle. Miksi antaisin rahat ennen eräpäivää toisten käyttöön?
Ok. En tiedä mitä on päivänsisäinen kauppa, eli elämme varmasti eri maailmoissa. Minun penneissäni tuolla maksupäivällä ei ole mitään väliä.
Mulla on aika tasainen laskujen määrä, joten en ole nähnyt tarpeeksi budjetoida ap:n kuvaamalla tavalla. Asun taloyhtiössä, niin säännöllisten laskujen määrä on aika vakio, samoin niiden suuruus
. Toisella lapsella on kallis harrastus, maksan sitä kuukausittain tarkoituksella. Enkä muutenkaan näe lisäarvoa maksaa puolta vuotta etukäteen.
Vuosikellossa yleensä joulukuussa liikevaihto on suurempi, sanoin kesäloman aikaan. Tiedän kulutuksen suurin piirtein etukäteen ja ja loput laitan sijoituksiin.
Vierailija kirjoitti:
Lähes kaikki menee suoraveloituksena, muuten maksan heti kun tulee etten unohda.
Lisäksi säästötilille siirrän tietyn summan ja lyhennän ylimäärin asuntolainaa.
Ylivarovaisella tyylillä ei vaurastu. Itse olen yhden ainoan kerran tehnyt ylimääräisen lyhennyksen asuntolainaani. Totesin, ettei mitään järkeä. Sen sijaan aloin ostaa (ja myydä) pörssiosakkeita. Jo pelkät osinkotuotot ylittävät moninkertaisesti asuntolainan korkomenot. Lisäksi osakkeiden markkina-arvot ovat nousseet muutaman kymmenen prosenttiyksikön verran.
Minulle vähemmän stressaavaa on hoitaa asiat kerran kuussa. Ahdistaisi miettiä onko kaikki nyt hoidettu ja maksettu ja voinko ostaa ison ostoksen suoraan tililtä vai meneekö sieltä vielä joku lasku.
Rahaa tulee kuun alussa, jolloin maksan kaikki avoimet laskut, eräpäivästä riippumatta.
Sitten siirrän päätän paljonko rahaa tässä kuussa on käytössä, yleensä 400-700€, riippuen onko jotain juhlia tai ostettavia tms. Viimeaikoina on aikalailla pärjätty 400€. Loput rahat siirrän heti säästötilille.
Joskus, kun pitää maksaa öljylasku tai kerran vuodessa tulevat vakuutukset, voi olla, että siirrän rahaa säästötililtä käyttötilille.
Sitten jos rahat loppuu ennen seuraavaa tiliä, niin se on voi voi. Pärjään sitten pelkällä makaronilla ja ketsupilla muutaman päivän. Aiemmin tuli joskus jotain työkavereiden kanssa baarin lähtöjä tai muita sosiaalisia juttuja yllättäen loppukuusta, niin käytin kyllä luottokorttia, jonka maksoin pois tilipäivänä. Mutta yksin kärsin huonosta taloudenpidosta, enkä ostellut turhuuksia tai edes tarpeellisuuksia säästötilin rahoilla.
Nyt onkin 40000€ säästössä ihan huomaatta.
Toistuvat maksut ovat suoraveloituksessa ja loput laitan nettipankin kautta maksettavaksi eräpäivänä. En oikein ymmärrä mitä säästäminen tähän kuuluu. Suunnittelen menoni niin että rahaa kuluu vähemmän kuin tulee.
Eräpäivänä ne laskut kannattaa maksaa, ei aiemmin. Sitä mukaa kun tulevat ajastaa verkkopankissa.
Maksan heti pois. Jos jää ylimääräistä niin siirrän säästöön tai ostan jonkin pitkään himoitsemani jutun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähes kaikki menee suoraveloituksena, muuten maksan heti kun tulee etten unohda.
Ylivarovaisella tyylillä ei vaurastu. Itse olen yhden ainoan kerran tehnyt ylimääräisen lyhennyksen asuntolainaani. Totesin, ettei mitään järkeä. Sen sijaan aloin ostaa (ja myydä) pörssiosakkeita. Jo pelkät osinkotuotot ylittävät moninkertaisesti asuntolainan korkomenot. Lisäksi osakkeiden markkina-arvot ovat nousseet muutaman kymmenen prosenttiyksikön verran.
En jaksa miettiä osakkeita. Otan varman päälle ja maksan nyt lainaa ylimäärin pois. Siitä tulee parempi mieli kuin niistä osakkeista, joista ei aina tiedä miten käy.
Maksan pois kaikki palkkapäivänä, ei vaikuta elämääni, jos erikseen eräpäivittäin laittaisin maksuun. Siirrän lisäksi osan säästöön useammalle tilille, osan arkikäyttötilille ja osan rahastoon. Loppu jää puskuriksi yllättäviä menoja varten ja summa on minulla tiedossa heti. Käytössä on 5 tiliä, joista ei mene palvelumaksua. Yhdestä tilistä maksetaan korkoa.
Sitä mukaa kun tulevat ja laitan eräpäiväksi maksupäivän. Ei mulle tule kuin sähkö-, puhelin- ja lehtilasku. Suoratoistot menevät korttiveloituksena. Vakuutuslasku tulee kerran vuodessa, mutta se ei suuren suuri ole kun asun kerrostalossa eikä ole autoa.
Tilejä on neljä: palkkatili, kaksi säästötiliä ja käyttötili. Vain käyttötilille on kortti. Palkkapäivänä menee asuntolainan veloitus ja silloin maksan myös yhtiövastikkeen. Siirrän vakiosumman yhdelle säästötilille ja jäljelle jäävistä palkkatilin rahoista siirrän tietyn summan käyttörahaa viikottain korttitilille. Mitä näistä jää rahaa yli, siirrän toiselle säästötilille. Samaten siirrän palkkatilille jääneet rahat juuri ennen palkanmaksua toiselle säästötilille niin että palkkatili on nollilla kun sille tulee palkka. Tämä jälkimmäinen säästötili on sellainen, jolla olevia rahoja käytän matkoihin, isompiin ostoksiin ja muuhun ei-säännölliseen kulutukseen. Kuulostaa monimutkaiselta näin selostettuna, mutta ei oikeasti ole ja aina olen perillä siitä, kuinka paljon rahaa eri tileillä on. Tällä systeemillä saan melkein 40 % nettotuloistani säästöön.
Minä kyllä säädän eri tilien välillä, mutta laskuissa en. Palkkapäivänä menee suoraveloituksena tilisiirto arvo-osuustilille ja ”ruokaraha” S-pankkiin. Laskut menevät e-laskuina automaattisesti eräpäivänä ja satunnaiset muut laskut laitan heti verkkopankkiin ja eräpäivänä lähtee rahat tililtä. Ei ole tällä tyylillä ikinä rahat loppuneet kesken. Kun alkaa jäädä liikaa rahaa palkkatilille, ostan lisää rahastoja.
Heti kun tulee. Jos on isompi lasku eikä ole ihna niin paljon enää loppukuusta tilillä, niin sitetn siirrän maks viikolla kunnes palkka taas tulee.
Sinä päivänä kun tuet kilahtaa sille ainoalle tilille joka minulla on maksan kaikki laskut mitä on oli eräpäivään kuinka kaukana tahansa. Jos sen jälkeen tulee jokin lasku maksan heti pois jos eräpäivä on ennen seuraavaa tukipäivää. Jos on ylimääräistä rahaa maksan enemmän vuokraa kuin tarvitsisi ja kun viimeksi katoin vuokrayhtiöstä maksutietojani ei olisi pakko maksaa vuokraa useampaan kuukauteen koska on mukava ennakkomaksukertymä siellä odottamassa jos vaikka saa karenssin.
En itse jaksa enää houdella rahaasioita. Salkunhoitaja järjestelee rahaasiat niin, että omaisuus poikii tuottoa jatkuvadti ja laskut tulee maksettua.
Itse naitiskelen elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä.
Tosin itsekin olin neuroottinen eräpäivän suhteen aiemmin kunnes tajusin ettei siitä saa mitään etua että aina makselee etuajassa ja lisäksi kuluttajallahan on käytännössä noin 10-12 päivää korotonta maksuaikaa eräpäivän jälkeenkin. Kunhan raha kirjautuu maksunsaajan tilille ennen kuin maksullista muikkaria saa lähettää (14 päivää eräpäivästä), niin ei mitään hätää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä.
Tosin itsekin olin neuroottinen eräpäivän suhteen aiemmin kunnes tajusin ettei siitä saa mitään etua että aina makselee etuajassa ja lisäksi kuluttajallahan on käytännössä noin 10-12 päivää korotonta maksuaikaa eräpäivän jälkeenkin. Kunhan raha kirjautuu maksunsaajan tilille ennen kuin maksullista muikkaria saa lähettää (14 päivää eräpäivästä), niin ei mitään hätää
Mä maksan ennen eräpäivää siksi, että sitten tiedän ihan tarkkaan, kuinka paljon rahaa on käytettävissä.
No ei kai useampien työssä käyvien keski-ikäisten enää tarvitse jännittää jotain laskujen maksuja? Minulla on aina tilillä rahaa tavanomaisiin menoihin. Ei tarvitse miettiä asiaa. Joskus opiskeluaikana kyllä. Silloin pyrin tietenkin aina varautumaan. Eihän ne laskut yllätyksenä tule.