Maksatteko laskut sitä mukaa kun ne tulee, etukäteen säästämättä
Vai siirrät joka kk tasasumman palkkapäivänä eri tilille, josta maksat laskut. Itse teen jälkimmäisen mukaan. Ei tule kuukausia, jolloin laskuihin menee lähes tonni, vaan menot tasaiset.
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tainnut olla ihan selkeä, mitä tarkoitin. Tottakai laskut maksetaan eräpäivään mennessä. Tarkoitin menojen tasaamista kuukausien kesken. Itselläni on menot siis joka kk samat, kun maksan saman summan laskutilille. Loppu jää elämiseen ja jos jotain jää yli, kuun lopussa ne säästötilille.
Mulla on siis 3 pankkitiliä.
Ap.Ja maksat joka kuukausi KOLMEN tilin palvelumaksut? Parisataa vuodessa!
Ei mene palvelumaksua joka tilistä erikseen. Vain yhdestä ja se on 4e/kk
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tainnut olla ihan selkeä, mitä tarkoitin. Tottakai laskut maksetaan eräpäivään mennessä. Tarkoitin menojen tasaamista kuukausien kesken. Itselläni on menot siis joka kk samat, kun maksan saman summan laskutilille. Loppu jää elämiseen ja jos jotain jää yli, kuun lopussa ne säästötilille.
Ainakin mun tilit on tähän asti ollut ilmaisia. 4 tiliä Nordealla, 1 tili S-pankilla. Nordealla ilmaisuus johtuu varmaan nuoresta iästä. Jos/kun Nordean tileistä tulee maksullisia, niin lopetan ne.
Siirrän joka kuukausi erilliselle tilille summan, joka kattaa kaikki laskut koko vuodelta jyvitettynä kuukausitasolle, lisättynä 50 euron puskurilla. Tarkistan ja korjaan summan joka vuoden huhtikuussa.
Minulla menee suurin osa laskuista ihan suoraveloituksena. Kerra vuodessa tulevat tai epäsäännöllisesti tulevat maksan silloin kun ne tulevat, ja ihan isoimpiin (esim. kiinteistövero) säästän vuoden varrella kuukausittain eri tilille. Asuntolainaa lyhennän kuukausittain normaalilyhennyksen, ja "varjolyhennyksen" omalle säästötilille, että voin kerran vuodessa maksaa isomman potin pois.
Yksin asuessani ohjelmoin vuokran maksettavaksi eräpäivänä ja muut laskut maksoin niiden saapuessa / hyväksyin veloitettavaksi eräpäivänä. Laskutusvälit olivat mahdollisimman harvoin, eli vakuutusmaksu kerran vuodessa ja sähkö neljästi vuodessa.
Muutin mieheni kanssa yhteen ja hänen on puolestaan helpompi budjetoida vain kuukausi kerrallaan, joten nykyisin laskut tulevat mahdollisimman lyhyellä laskutusvälillä. Siirrämme yhteisiin, asumiseen liittyviin laskuihin saman summan joka kuukausi. Itse saatan siirtää kolmenkin kuukauden summan kerrallaan laskutilille. Jos tilille jää ylimääräistä rahaa, saatamme siirtää sen ruokatilille ja käydä ulkona syömässä tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
S-Pankissa saa ilmaiseksi avata niin monta tiliä kuin sielu sietää. Mulla on siellä tällä hetkellä 7 tiliä: käyttötili, autotili, bonustili, säästötilit osakkeisiin ja rahastoihin (omat kumpaankin kun säästän vähän eri periaattein näitä), matkatili, lahjatili jne.
Palkkapäivänä siirretään rahat taloustilille ja maksetaan laskut heti pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla taitaa olla peräti seitsemän vaiko kahdeksan tiliä, joista osaa ei tule aktiivisesti käytettyä. Palvelumaksua kertyy ainoastaan OP:n tilistä ja sekin kuittaantuu bonuksilla. Talous- ja laskutilit ovat S-Pankissa ja loput tilit ovat kuluttomia säästötilejä.
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä? Laskut maksetaan heti. Mitä niitä hilloamaan?
Jos laskuttaja haluaa saada rahat jo ennen eräpäivää, hyvittäköön pari prosenttia laskun loppusummasta minulle. Jos ei hyvitä, saa sen laskuun präntätyn summan aikaisintaan vasta eräpäivänä.
Maksan kaikki laskut palkkapäivänä, en vasta eräpäivänä. Sitten on kaikki hoidettu ja voi taas unohtaa asian kuukaudeksi. En säästä etukäteen mihinkään erilliselle tilille, sillä tiedän kaikki menoni.
Suoraveloituksena on vastike, Hesari, sähkö- ja puhelinlaskut sekä vakuutukset. En muista, että olisi pitkään aikaan tullut muita laskuja, kun en ole vuoteen matkustanutkaan - matkat olen maksanut luottokortilla, jolloin ne pitää hyväksyä nettipankissa.
Vierailija kirjoitti:
Maksan kaikki laskut palkkapäivänä, en vasta eräpäivänä. Sitten on kaikki hoidettu ja voi taas unohtaa asian kuukaudeksi. En säästä etukäteen mihinkään erilliselle tilille, sillä tiedän kaikki menoni.
Mikä järki on maksaa laskut enenn eräpäivää?
Mulla on yleensä samat laskut joka kk, ja olen laittanut nämä vuodeksi eteenpäin lähtemään palkkapäivänä tililtä. Kaikki muut maksan yleensä heti kun tulevat, ellei ole joku suurempi joka vaatii esim säästöistä siirtämistä tai muuta sellaista.
Omat laskut maksan heti, yhteisissä laskuissa noudatetaan tuota tilisiirtosysteemiä.
Minä maksan laskut verkkopankissa sitä mukaa kun niitä tulee. Palkkapäivänä kk:n 1. pv siirrän sopivan
summan, yleensä 500 euroa säästötilille. Jos palkkarahat loppuvat kesken kuukauden, palautan sitten
tuota jemmarahaa tarpeen mukaan.
Käyn verkkopankissa lähes päivittäin ja hyväksyn saapuneet laskut silloin kun niitä siellä on, menee maksuun eräpäivänä. Siirrän aina tilipäivänä toiselle tilille säästöön tietyn summan ja myös lähellä seuraavaa tilipäivää jos on jäänyt ylimääräistä. Ja nyt korona-aikana jää reilusti kun ei tule juuri kulutettua. Käytän sitten isomman potin joskus kun sellainen tarve tulee, esim keittiöremontti haaveissa.
Vierailija kirjoitti:
Ap.
Miksi menoja pitäisi tasata kuukausien välillä? Ei kai kukaan niin elä, että aina on viimeiset tuutissa ja että pienikin lisälasku kaataa koko talouden korttipakan!
Palkkani tulee sille tilille, josta myös pankkikorttiveloitukset menevät. Tilipäivänä siirrän osan rahoista toiselle tilille. Ihan siltä varalta, että jos joku korttini onnistuu kähveltämään, se ei kuitenkaan pääse kaikkiin rahoihini käsiksi. Laskut menevät eräpäivinään siltä toiselta tililtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä järki on maksaa laskut enenn eräpäivää?
Mikä järki on maksaa ne vasta eräpäivänä? Jos palkkani tulee 10.pv ja laskun eräpäivä on 15. tai 31., mitä hyödyn siitä että pidättelen maksua muutaman päivän pitempään?
Laskut menevät maksuun automaattisesti (ns. suoraveloitus).
Mulla menee kaikki suoraveloituksella ja olen budjetoinut kaikki tulot ja menot vuosiksi eteenpäin. Esim. ensi kuussa tiedän että tulee sähkölasku noin 200, tämä tarkoittaa että säästötilille menee 200 vähemmän.