Rokotus veritulppariskiä lisäävä tekijä, jos käyttää samaan aikaan e-pillereitä?
Norjassa tutkitaan nyt tätä.
Henkilökohtaisesti en ole ikinä pillereiden syöntiä ymmärtänyt. Miksi riskeerata terveytensä kun ehkäistä voi muillakin tavoin?
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Briteissa 11 miljoonaa ihmista on saanut AZ koronarokotteen, eika veritulppien maara ole lisaantynyt. Se etta saa veritulpan koronarokotteen jalkeen ei tarkoita etta sen sai rokotteen takia.
Brittien tilastointiin en tässä täysin luota. Rokote kun on heidän luomuksensa ja ylpeydenaihe.
Vierailija kirjoitti:
E-pillerit lisää veritulpan riskiä yksistäänkin, ei siinä rokotusta tarvita.
Raskaus vielä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Briteissa 11 miljoonaa ihmista on saanut AZ koronarokotteen, eika veritulppien maara ole lisaantynyt. Se etta saa veritulpan koronarokotteen jalkeen ei tarkoita etta sen sai rokotteen takia.
Jos tämä pitää paikkansa, saattaa olla, että rokote-erissä eroa.
Tai liian lyhyt tarkasteluväli.
Vierailija kirjoitti:
Joo, noita pillereitä määrätään käsittämättömän lepsusti jopa alaikäisille. Tutkittaisiin edes tukostaipumusriski ennen reseptin saamista. Mutta ei, kysehän on vaan tytöistä. Mitäs heistä, poikien pitää päästä panemaan.
Aivan samaa mieltä. Mun molemmat vanhemmat on saaneet aivoinfaktin työikäisenä ja toinen menehtyi siihen.
Todellakin aion tyttöäni valistaa e-pillerien riskeistä, kun se on ajankohtaista.
Ehkäistä voi muillakin tavoin, kuten? Mulle tärkeintä on että kuukautiset kipuineen ja PMS-oireineen pysyvät poissa. Tuota ei saa aikaan muuten kuin hormonien avulla. Mitään haittoja ei ole ollut, hyvin sopivat pillerit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raskaus vielä enemmän.
Raskaus laimentaa verta ja se kompensoi hyytymän riskiä.
Ongelmat veren hyytymistaipumuksessa voivat tulla raskaudessa esille kuten rokotuksestakin.
Vierailija kirjoitti:
On ihmisten aliarviointia ohittaa huolet noin, koska on todella helppo sanoa, että jo ennestään riskin omaava sai tulpan riskien eikä rokotteen takia, jos kerran tulppariskissä olevia rokotteella rokotetaan.
En todellakaan ole rokotevastainen, mutta infarktin kokeneena olen kuullut niin monta kertaa miten e-pillereissä ole mitään riskiä nuorelle, terveelle naiselle. Kuitenkin infarktin sain.
Vierailija kirjoitti:
Ehkäistä voi muillakin tavoin, kuten? Mulle tärkeintä on että kuukautiset kipuineen ja PMS-oireineen pysyvät poissa. Tuota ei saa aikaan muuten kuin hormonien avulla. Mitään haittoja ei ole ollut, hyvin sopivat pillerit.
Kierukka.
Kivut poistuvat synnyttämällä.
Psyykksisiä ongelmia ei ole järkevää hoitaa hormooneilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raskaus vielä enemmän.
So? Raskaudelle on aika vähän vaihtoehtoja jos nainen haluaa lapsen.
E-pillerit taas ei todellakaan ole mikään ainoa ehkäisykeino. Siitä hyödyt tulee miehelle, haitat naiselle. Helvetin reilua, eikö?
Minun tuttavani sai e-pillereistä keuhkotromboosin 23-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
E-pillerit ja ylipaino....42% suomalaisista naisista on ylipainoisia. E-pillerien riski on pienempi kuin raskauden riskit, näin niitä punnitaan. Jos rokotteella on veritulppariski, lienee se pienempi kuin koronan veritulppariski ja saa jatkaa. Suosittelen pieniannoksista aspiriinia päivittäiseen käyttöön 2vkoa ennen rokotusta , sekä sen jälkeen. Jos rokotuksesta tulee kipeäksi, ei saa jäädä sänkyyn , vaan liikkua joka tunti. Näin voi itse pienentää riskiä.
Mikä sinä olet antamaan minkäänlaisia lääketieteellisiä suosituksia? Puoskari!
Ei ole puoskari, ihan perustietoahan tämä on. Minä suosittelen aspiriinia myös. Niitä myydään apteekissa ihan sitä varten, veren hyytymishäiriöön ja tukostaipumukseen. Syön tuota aina jos joudun istumaan liian pitkään, lennän tai migreenikausi on tulossa tms. Migreeni kun saattaa tehdä tukoksia joillekin ihmisille. Onneksi en ole kerennyt ottaa astran rokotetta. Sen nyt jätän ihan selvästi tälläkin näytöllä jo pois.
E-pillereiden syöminen nyt vain on, monestakin syystä, käsittämättömän tyhmää.
Italia on laittanut hyllylle Astra Zenegan rokotukset. Ja moni muu maa reagoi samalla lailla. Voisikohan Ruotsin pääministeri yhdessä tegnellin kanssa ottaa rokotuksen julkisesti että voisivat vakuuttaa että se on ihan ok.
Miksi ei puhuta onko poliitikot ottaneet rokotukset?
Mun koulussa eräs tyttö sai infarktin 18-vuotiaana vain pari kk pillereiden aloittamisesta, seurauksena pysyvä aivovaurio. Tulevaisuus romuttui, poikaystävä jätti. Kannattiko?
Myös hormonikorvaushoito altistaa tukoksille jos kantaa tietämättään perinnöllistä tukostaipumusta. Kannattaa testata vaikka sitten omaan piikkiin ennen kuin aloittaa hormonien tunkemisen missään muodossa itseensä!
Miksette kysy lääkäriltä, mitä järkeä on kysellä Vauvalehden palstalla kaikenmaailman puoskareiden mutujuttuja vakavasta aiheesta???
Käyttäjä38225 kirjoitti:
Miksette kysy lääkäriltä, mitä järkeä on kysellä Vauvalehden palstalla kaikenmaailman puoskareiden mutujuttuja vakavasta aiheesta???
Useimmat lääkärit eivät edes tiedä mikä on apc-resistenssi ja miten se vaikuttaa mm. leikkausten suunnitteluun tai raskauden kulkuun. Ilman keskustelupalstoja ja vertaistukea olisin voinut kokea mm. kohtukuoleman.
T. Se Leidenin kantaja
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on tukostaipumus FV-Leiden, mitenköhän vaikuttaa rokote kaltaisiini? Tätä tai jotakin muuta perinnöllistä tukostaipumusta kantaa aika moni suomalainen tietämättään.
itse olen miettinyt samaa. Takana kolme keuhkoveritulppaa ja jalkojen tulppia. Ei oikein huvittaisi ottaa riskiä.
Syönyt pillereitä vaikeaa endometrioosiin jo 4 vuotta. Ne ovat nostaneet elämäni laatua merkittävästi. Veritulppariskin kanssa olen valmis elämään, kun en ole ylipainoinen, tupakoiva tai raskaana.
Vaikka tod.näköisyys hyytymään olisi kuinka pieni... kukaan ei halua olla SE pieni tod.näköisyys. Hyvänen aika, kuinka pieni onkaan riski saada vakava komplikaatio itse taudista, ja silti joku edes harkitsee rokotetta, jolla tehdään vasta ihmiskokeita.