Jätin noin puoli vuotta sitten ruokavaliostani pois sipsit, pizzeriapizzat, ranskalaiset ym. ja paino putosi 4 kg
En lopettanut kokonaan ns. pikaruuan syömistä, vaan söin esim. kerran kolmessa viikossa jotain noista yhdessä toisen kanssa, eli vaikka 400 kg ranskalaispussi puoliksi eli 200 g per nenä.
Vähensin myös leivän syöntiä. Ennen söin jopa 6 palaa leipää päivän aikana, mutta nyt korkeintaan 4, usein kuitenkin vain 2.
En lopettanut makeiden herkkujen syöntiä, vaan syön joka päivä jotain hyvää. Pikaruokien viikottaisen syömisen poisjättäminen kuitenkin laihdutti minut takaisin normaalipainoon (bmi on nyt 24.6).
Vyötäröltä on lähtenyt yhtä paljon senttejä kuin kiloja. On siinä väitteessä perää, että 1 cm = 1 kg.
Nyt normaalipainossa olen huomannut, ettei minulla ole jatkuva nälkä. Se on ihana tunne. Lievästi ylipainoisena puputin koko ajan jotain.
Olen huomannut myös sen, että laihtumisen myötä ei maistu sokeriherkutkaan enää niin kuin ennen. Toki juon esim. maitokahvia sokerilla joka päivä, mutta vain yhden kupin, kun ennen saattoi mennä jopa kolme. Eilen illalla söin Kismettiä, mutta 1/4 jäi syömättä (minulle outoa, koska söin ennen AINA sen kokonaan siltä istumalta). Todennäköisesti siis painoni alkaa laskea tästäkin, kun noiden makeiden herkkujen syönti vähenee.
Onko muita, jotka ovat jättäneet ruokavaliosta pois vain tiettyjä epäterveellisiä ruokia/herkkuja ja millaisia vaikutuksia sillä on ollut?
Pakko myöntää että peilikuvan ja vaakalukeman muuttuminen kannustaa tekemään koko ajan parempia valintoja ruokakaupan hyllyjen välissä! 🙂
Kommentit (19)
Leivän jätin vuosi sitten, samalla jäi leivän päälliset ja jatkuva napostelu. Nälkä tulee enää vain ruoka-aikoina ja sitä saa syödä reilusti. Kumma kyllä annoskokokin on pienentynyt ihan itsekseen, vähemmällä tulee kylläiseksi. Painoa on lähtenyt toistakymmentä kiloa.
Puolessa vuodessa 4 kg kuulostaa todella vähältä.
Niin vähältä, että tuohon hintaan en ikinä luopuisi pizzaperjantaista, lauantain noutoburgereista tai sunnuntain sipsipussistani <3
Jätin alkoholin pois vuosi sitten ja olen lihonut 20kg.
Vierailija kirjoitti:
Jätin alkoholin pois vuosi sitten ja olen lihonut 20kg.
Jotakin olet sitten sen sijaan lisännyt.
Vierailija kirjoitti:
Niin vähältä, että tuohon hintaan en ikinä luopuisi pizzaperjantaista, lauantain noutoburgereista tai sunnuntain sipsipussistani <3
Vähitellen laihtumalla saa pysyvämpiä tuloksia. Eihän ap ollut edes kokonaan jättänyt pikaruokaa, saati päivittäisiä sokeriherkkuja.
4 kg pois kahdessa viikossa on normaalia laihdutusta, ei puolessa vuodessa! itse olen laihtunut 10 kg tammikuun lopusta, en vaan ole mässäillyt niin paljon enkä syönyt joka päivä, vähän kävellyt ulkona thats all
vielä aion pudottaa 12 kg toukokuuhun mennessä, sitten paino on 80 kg ja atkan urheilua ja puolivegaanidiettiä, kalaa ja kananmunia en jätä pois ja joskus ostan kilon sisäfilettä ja syö sen 2 päivässä
Laita makeutusainetta sinne kahviisi niin lähtee toiset 4kg
Vierailija kirjoitti:
Joo, aika mitätön painonpudotu, mut parempi sekin.
Et sinä ap varmaan pelkästään pikaruoan poisjättämisellä noita kiloja saanut pois, vaikka niin väität, sillä vähensithän sinä leivän- ja sokeriherkkujen syöntiä, sekä maito-sokeri-kahvia juot enää 1/3 aikaisemmasta.
Pelkkää vesipöhöä. Ihan normaalia kun lopettaa suolaisen ruuan syömisen tai alkoholin.
n. 15 vuotta sitten lopetin ylenmääräiset herkut. Olin 178 cm ja reilu 90 kg, ihonalaisrasva juuri mahan seudussa, "laihaläski, mutta ei edes ihan laiha". Oma olemus ällötti, maha tursusi ja painoi autolla ajaessa.
Nelikymppisenä lapsiperheen isänä jotenkin herkut olivat hiipineet mukaan ja liikunta jäänyt. Perjantaipitsa meni överiksi, kolaa, sipsiä, suklaata, arkenakin kaapilla ravaamista. Pullaa, kakkua, keksejä meni, jos tarjolla oli. Muu perhe pysyi hoikkana silti.
Jätin herkut ja samalla vähensin hiilareita. Paino putosi uskomattoman helposti reilu 15 kg alle 3 kuukaudessa. Tutut joita harvoin näki ja kesäloman jälkeen työkaverit kyselivät varovasti onko kaikki ok. Ajattelivat varmaan että syöpä tullut.
Tulos pysynyt, liikunnan aloitin (uudestaan) vasta laihduttuani. "Mässäysvaiheessa" syömisen tavoite oli tulla täyteen, herkuista usein liki ähkyyn. Nyt syömisen tavoite nauttia ruoasta (mausta, laadusta) ilman täyteen syömistä.
Useimmiten syön ehkä reilu puolet siitä mitä "vanha minäni" olisi ko tilanteessa syönyt. Juuri sille rajalle, ettei varsinaisesti jää nälkä. Useimmiten pystyisin syömään liki tuplaten sen mitä söin.
Tuo on kumma ilmiö että joku terveellisempi valinta saa tekemään lisää vaikkei sitä yritä. Minä tein päätöksen liikkua työmatkat - lähinnä koronan vuoksi ja koska on sen verran lyhyt kuitenkin että ihan helposti pystyy. No, nyt tekee mieli lenkkeillä myös vapaapäivinä ja iltaisin töiden jälkeen, ja näiden lisäksi iltanapostelu on jäänyt pois. Ennen söin aina omaa iltapalaa lasten mentyä nukkumaan, enää ei sellainen maistu. Paino on pudonnut hiljalleen, vaikkei se ollut tavoitteena, vaan hyötyä työmatkaliikunnasta.
En syö pizzoja enkä ranskalaisia. En syö myöskään sipsejä tai karkkia.
Leipää syön aamuisin kaksi palaa. En voi tehdä tuollaisia muutoksia kuin ap.
Vierailija kirjoitti:
No just tämä! Kun syö jo valmiiksi terveellisesti, lähinnä ärsyttää asiantuntijoiden laihdutusneuvot ”jättää herkut pois” tms.
Terveellistä ruokaakin syömällä voi lihoa, etenkin kun en ole koolla pilattu eli peruskulutus on tosi pientä. Annoskoot onkin itselläni jatkuvasti tarkkailussa. Rasittavaa, mutta pakko, muuten hiipii hyvin helposti kilo jos toinenkin ihan vaan perusruoalla. Samoin liikunta on välttämätöntä, kun syömisestä ei voi loputtomiin nipistää. (Toki liikunnasta on paljon muutakin etua elämässä.)
Vierailija kirjoitti:
Tuo on kumma ilmiö että joku terveellisempi valinta saa tekemään lisää vaikkei sitä yritä. Minä tein päätöksen liikkua työmatkat - lähinnä koronan vuoksi ja koska on sen verran lyhyt kuitenkin että ihan helposti pystyy. No, nyt tekee mieli lenkkeillä myös vapaapäivinä ja iltaisin töiden jälkeen, ja näiden lisäksi iltanapostelu on jäänyt pois. Ennen söin aina omaa iltapalaa lasten mentyä nukkumaan, enää ei sellainen maistu. Paino on pudonnut hiljalleen, vaikkei se ollut tavoitteena, vaan hyötyä työmatkaliikunnasta.
Eli olet tehnyt elämäntapamuutoksen, noin se homma toimii. Lihominenkin oli elämäntapamuutos, joka tapahtui pikku hiljaa. Nyt vain olet positiivisessa kierteessä ilman pinnistelyä ja kieltäytymisiä, jotka helposti johtavat repsahduksiin ja mässäilyihin. Tämän kun muutkin tajuaisivat ihmedieettien ja ”kesäksi kuntoon” -projektien sijaan.
Jätin pari vuotta sitten pois tupakan. Lihoin 10kg vaikka söin kuten ennen. Ens viikolla alan uudestaan tupakoinnin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No just tämä! Kun syö jo valmiiksi terveellisesti, lähinnä ärsyttää asiantuntijoiden laihdutusneuvot ”jättää herkut pois” tms.
Terveellistä ruokaakin syömällä voi lihoa, etenkin kun en ole koolla pilattu eli peruskulutus on tosi pientä. Annoskoot onkin itselläni jatkuvasti tarkkailussa. Rasittavaa, mutta pakko, muuten hiipii hyvin helposti kilo jos toinenkin ihan vaan perusruoalla. Samoin liikunta on välttämätöntä, kun syömisestä ei voi loputtomiin nipistää. (Toki liikunnasta on paljon muutakin etua elämässä.)
Jos kumminkin tarkkailet syömisiäsi, oletko harkinnut myös tarkkailla energiatiheyttä ruuissa? Perusruokaakin voi tehdä välillä pelkistä kasviksista pari päivää jos on syönyt enemmän kuin on kuluttanut. Sitten voi taas pistellä kaikkia herkkuja menemään ja taas keventää hetken kuluttua, ei painonhallinnassa tarvitse koko ajan nälkäinen olla. Kun on syönyt vaikka viikonlopun raskaammin, riittää kun pitää pari kevyttä päivää siihen perään. Tärkeintä on säännöllinen syöminen.
Vierailija kirjoitti:
4 kg laihdutus on merkittävä ja terveyden kannalta ratkaiseva, jos ylipainoa on se 4 kg. Niille, joilla ylipainoa on 20 kg ei tuo 4 kg ole "mitään".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
4 kg laihdutus on merkittävä ja terveyden kannalta ratkaiseva, jos ylipainoa on se 4 kg. Niille, joilla ylipainoa on 20 kg ei tuo 4 kg ole "mitään".
Meinasin kommentoida samaa. Jokaisella on omat lähtöpisteensä ja tavoitteensa.
Mulla taas ei toimi kieltäytyminen, joten syön kaikkea mitä ennenkin, mutta vähemmän. Käytännössä 16:8 ja pienemmät lautaset. Rulos: BMI 23, -31 kg/11 kk. Ei hassummin keski-ikäiseltä kilpparipotilaalta, joka ei liiku kuin töissä.