Puolison työttömyys, kotityöjako?
Olen ollut lomautettuna nyt puolisen vuotta.
Olen alkanut kokea oloni ärtyneeksi, sillä puolisoni ei osallistu kotitöihin enää ollenkaan. Ei ole kertaakaan oma-alotteisesti tiskannut, imuroinut, tehnyt ruokaa, pessyt pyykkiä... Ei mitään. Olen asiasta yrittänyt keskustella, että olisi kiva jos välillä edes osallistuisi. Eli puolen vuoden aikana on kaksi kertaa nyt pyynnöstä tiskannut. Olin viikonlopun poissa, ja kotiin palatessa täällä odotti tiskivuori, noutopizzalaatikkoja ja sängyssä nukkuva alkoholilta haiseva mies.
Ymmärrän että itselläni on toki nyt aikaa, mutta onko tämä nyt ihan reilua siltikään. Jo ennen lomautustani oli sama tilanne, mies ei oma-alotteisesti tee oikein mitään. Tuntuu että elämäni koostuu tällä hetkellä vain siivoamisesta, ja meillä ei siis edes ole tiskikonetta joten tiskaamisesta.
Ei sattuisi kenelläkään muulla olemaan samaa tilannetta? Itse/puoliso lomautettuna/työttömänä ja toinen töissä, miten kotityöt?
Kommentit (28)
Minulla samanlainen mies. Tilanne ei muutu vaikka olisitte molemmat töissä ja vaikka kuinka maksaisitte 50-50 asumisesta syntyvät kulut.
Minun mies opetettiin lapsuudenkodissa ettei miehen tarvitse osallistua ns naisten töihin.
Mieheni tosin ei osaa edes niitä ns miesten töitä.
Tilanne ei muutu pakottamalla, jos mies ei halua muuttua niin ei ole paljon tehtävissä. Uhkailu tai kiristäminen ei tepsi. Vaihda miestä!
Se joka on kotona, tekee kaikki kotityöt.
Vierailija kirjoitti:
Siksi miehen pitäisikin siivota omat viikinlopun sotkunsa.
Ja jos muulloin ap antaa täyden panoksen kodinhoitoon niin sitten mies vastaavasti ylläpitää apn rahallisesti.
Puoliksi, koska kotityöt on yhteisiä, ei siinä kysellä sitä, onko töissä vai ei.
Hei, meille joskus olis tiskaamisen kanssa myös ongelma ja syntyi tiskivuoria. Pakattiin kaikki ylimääräiset astiat pois käytöstä ja käyttöön oli vain sitten 4 lautasta, lasia ja jne. Tiskivuori ongelma poistui tällä, että on pakko pestä astiat pian kun ei kaapissa ole lisää. Pari lautasta kerralla on tosi nopea pestä, joten siitä ei tule rasitetta.
Ei tässä nyt taida robotti-imurit tai tiskikone et auttaa. Tiskikonetta ei tähän keittiöön edes saa. Mieheni on kuitenkin jo 35, ollaan oltu yhdessä nyt viisi vuotta. Alkuun osallistui oma-alotteisesti paljonkin, sitten se vain jäi. Pakottamalla olen tähän asti saanut osallistumaan, tosiaan se oma-aktiivisuus puuttuu täysin. Jos ruokaa ei ole valmiina, tilaa pizzaa.
Mutta nyt ollessani tosiaan lomautettuna en tiedä voinko edes vaatia osallistumaan,olisiko se reilua. Olisi vaan niin mukavaa joskus kun vaikka mies kävisikin kaupassa ja tekisi ruuan, pyytämättä. Ap
Tärkeää on ymmärtää, että mies on mikä on, eikä tule muuttumaan. Tuossa suhteessa voit joko nalkuttaa asiasta lopun ikääsi tai hyväksyä asian, mikä tarkoittaa että sinä siivoat.
Jos yhtään puhdasta astiaa ei ole jäljellä, mies kaivaa muovisen retkeilyhaarukan tai kertakäyttöastiat esiin. Eli sellainen tilanne täällä. Ap
Minä naisena kotona työttömänä ja mies käy töissä. Kaksi lasta. Yhteistä yritystoimintaa.
Minä teen aikalailla kaikki perinteiset "naisten kotityöt" ja lisäksi osallistun polttopuiden tekoon, lumitöihin ym. Hoidan myös paljolti anopin auttamisen, mies hoitaa pööosin lämmityksen (polttopuilla). Meillä mies kantaa päävastuun yhteisen yrityksen töistä. Lisäksi mies kyllä tekee ihan kaikkia kotitöitä jos pyydän ja saattaa esim imuroida ihan vaan kun huomaa että se on tarpeen.
Meillä kumpikin tekee niin paljon kun kerkeää ja jaksaa. Kotitöistä ei tartte tapella. jos sanon että laiskottaa tai olen väsynyt niin mies kyllä laittaa ruuan. Samoin jos mies sanoo vastaavaa niin minä menen laittamaan pannuhuoneelle tulet.
Apn tilanteessa minusta olisi reilua että ap tekisi suurimman osan kotitöistä mutta ei kaikkea kuitenkaan. Jos ap haaveilee lapsista niin miettisin moneen kertaan onko tuosta miehestä isäksi. Jos ei tee kotitöitä omaaaloitteisesti silloinkaan kun olette molemmat töissä ja jättää viikonlopun sotkut toisen siivottavaksi... no saattaahan se mies muuttua mutta jos ei muutu niin ap saa olla yksinhuoltaja ja hoitaa kaiken yksin. Haluaako ap sitä?
Maksaako mies puolet kuluista vai maksatko kaiken yksin?
Harva nainen muistaa, että perheen yhteiset rahat on todellisuudessa miehen tienaamat rahat vielä vuonna 2021.
Omia lapsia meille ei tule. Miehelläni on kaksi lasta, käyvät täällä säännöllisen epäsäännöllisesti. Silloin mies saattaa tehdä ruuan oma-alotteisesti, jos en ole jo tehnyt. Kaikki tiskit jäävät kyllä tiskaamatta ja sotkut siivoamatta. Nyt korona-aikaan lapset tosin ovat täällä meillä harvemmin käyneet, (riskiryhmä) ja mies viettänyt heidän kanssa aikaa toisaalla. Jännä, kun mies tosiaan kertonut että ex-vaimonsa oli sotkuinen ja mies siellä hoiti kaiken siivoamisen. Mies ei omien sanojensa mukaan viihdy sotkussa. Juu, en viihdy minäkään. Ap
Puoliksi maksetaan kulut, niin kuin aina ennenkin. Ap
Mun mielestä jos toinen on kotona, hoitaa hän kotityöt suurimmilta osin. Jos toinen on töissä ja toinen kotona niin miksi työpäivän päälle pitää tehdä hommia kun toisella on ollut päivä aikaa.
Tällä hetkellä olen vauvan kanssa kotona, mies tyhjentää tiskikoneen ehkä viikonloppuna kerran, hoitaa lumityöt ja vanhemman lapsen iltajutut.
Jos olisin työttömänä kotona, en vaatisi noitakaan tekemään.
Toki tuo tilanne jossa mies itsekseen on kotona ja sotkee paikat on eri. Silloin vaatisin siivoamaan jälkensä.
Joskus aiemmin kun oltiin molemmat töissä eikä ollut lapsiakaan vielä, aloin raahaamaan kaikki olkkariin jääneet tölkit, tiskit ja roskat miehen tietokonepöydälle niin ne alkoi löytämään oikean paikkansa. Ja suhteen alussa kun alkoi valittaa et hän ei tee sitä tai tätä kun häntä ei sotku haittaa, jätin pesemättä hänen pyykkinsä kun enhän mä niitä ole käyttänyt.
Pikkuhiljaa 10v aikana viestit alkaa mennä perille...
Pienistä viilailuista huolimatta sama vakio provokäsiala on tunnistettavissa helposti. Juna Porvoosta on lähtenyt liikkeelle ajoissa tänään.
Vierailija kirjoitti:
Tämä pätee voimaantuneiden uusfeminististandardien mukaan ainoastaan siinä tilanteessa, että kotona oleva on mies.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä jos toinen on kotona, hoitaa hän kotityöt suurimmilta osin. Jos toinen on töissä ja toinen kotona niin miksi työpäivän päälle pitää tehdä hommia kun toisella on ollut päivä aikaa.
Tällä hetkellä olen vauvan kanssa kotona, mies tyhjentää tiskikoneen ehkä viikonloppuna kerran, hoitaa lumityöt ja vanhemman lapsen iltajutut.
Jos olisin työttömänä kotona, en vaatisi noitakaan tekemään.Toki tuo tilanne jossa mies itsekseen on kotona ja sotkee paikat on eri. Silloin vaatisin siivoamaan jälkensä.
Joskus aiemmin kun oltiin molemmat töissä eikä ollut lapsiakaan vielä, aloin raahaamaan kaikki olkkariin jääneet tölkit, tiskit ja roskat miehen tietokonepöydälle niin ne alkoi löytämään oikean paikkansa. Ja suhteen alussa kun alkoi valittaa et hän ei tee sitä tai tätä kun häntä ei sotku haittaa, jätin pesemättä hänen pyykkinsä kun enhän mä niitä ole käyttänyt.
Pikkuhiljaa 10v aikana viestit alkaa mennä perille...
Kuulostaa siltä, että miehesi ei elä parisuhteessa vaan koirakoulun kennelissä.
Riippuu lapsista. Jos lapset on jo isompia, niin minimi on tosiaan kantaa vastuu niistä kotitöisä. Meillä mies jäi työttömäksi, kun poika oli eskarissa ja tyttö vitosella. Rahahuolista ja työttömyyshuolesta huolimatta aika oli huikean kevyttä minulle. Ei tarvinnut aamulla kuin huolehtia itsensä töihin. Mies katsoi lasten aamupalat, vaatteet ja vei pienemmän eskariin. Minä vain lähdin töihin. Mies piti kodin siistinä, kävi kaupassa jne. Kotitöihin osallistuin sen verran kuin siinä arjessa piti "autella" iltaisin niissä juoksevissa tehtävissä eli "kaada lapselle juomaa", "itkettää, kun..."
Olin siis lähes 5kk käymättä kertaakaan ruokakaupassa pitkän kaavan mukaan, en tarttunut kertaakaan imuriin jne.
Mies koki, että hänellä oli runsaasti aikaa itselleen silti. Eihän noihin kotitöihin nyt niin paljon mene päivässä, kun niitä tekee joka päivä ja saa rauhassa tehdä ilman lastenhoitotöitä. Kaiken tuon sivussa tyhjensi digiboksilta kokonaisia tv-sarjoja ja tuijotti kymmenittäin elokuvia.
En minä oletakaan, että mies työpäivänsä jälkeen alkaa tiskaamaan. Mutta hänellä on vapaapäiviä myös, nytkin oli juuri kolme päivää vapaata. Minullahan nyt on vapaata ihan liikaa, kova hinku olisi päästä taas töihin. Joten kyllä, aikaahan minulla on. Tottakai hoidan päävastuun kaikista kotitöistä, niin kuin olen tehnyt jo useamman vuoden, myös töissä ollessani. Olisi silti kiva jos toinen osallistuisi ja tekisi oma-alotteisesti jotain, käskeminen tuntuisi nyt tässä tilanteessa pahalta. Ollaan keskusteltu asiasta ja mies sanoo ymmärtävänsä, mutta ei. Ei silti tee elettäkään. Ap
Ostakaa tiskikone ja roomba älyimuri. Helpottaa kummasti ja suhde voi paremmin.