Mitä lapsuutesi kaverisynttäreillä aina tarjottiin?
Muistan kuinka kaikilla synttäreillä oli niitä vohvelikeksejä, ihan sama kenen kaverin synttärit oli kyseessä. :)
Suolatikut oli myös vakio ja isossa muovirasiassa oleva triojäätelö.
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Täytekakkua( mun ekoilla synttäreillä on sellainen liivatteella tehty päällinen kakuissa, sit kermaa), pullaa, tiikerikakkua, suolatikkuja, vohveleita, carnevalkeksejä, keikauskakkua. En muista oliko synttäreillä koskaan tarjolla voileipäkeksejä erilaisin päällystein, mutta jos ihan muuten vaan tuli vieraita, saatettiin niitä laittaa tarjolle. Myös pikaleivokset olivat yksi usein tarjoiltu juttu "muuten vain" vieraille, ja kääretorttu myös.
Olen syntynyt 1978.
Kerran mun naapurin naiset väsäsivät synttäreilleni junatäytekakun. Se oli musta tosi hieno <3
Oman lapsen synttäereillä teilun 20 vuotta myöhemmin, huomasin, että varsinkin lapsille suolaiset tekivät enemmän kauppansa.
Itse muistan kanssa miten se oli muka niin törkeän siistiä, kun muksuna äiti teki sellaisen jonkun toukan tms näköisen kakun ja se kerma oli vihreää. Oli muka niin Hollywoodia kuin olla jo voi :D
tämä 90-luvulla
Vierailija kirjoitti:
Ihan ystävällisin ajatuksin kysyn; mitkä on kaverisynttärit, tai siis erotuksena mihin? Kutsuttiinko teillä lapsuudessa synttäreille myös sukulaiset ja isovanhemmat? Kumpiin kemuihin samanikäiset serkut kutsuttiin?
Nim. Vain yhdet synttärit vuodessa, huijattiinko mua?
Meillä serkut ainakin kutsuttiin niille sukulaissynttäreille mihin myös isovanhemmat ja kummit ja muut. Sit oli erikseen koulu/päiväkotikavereille ne kaverisynttärit. :)
Jäätelökakkua tai täytekakkua jossa ainakin mansikkaa ja banaania.
Sipsejä; sormusmallisia ja jotain perussipsejä. Sitten jotain karkkeja. Limpparia tottakai! Muistelisin joskus tarjolla olleen myös vohvelikeksejä, niin ja muistaakseni carneval-keksiä kans.
Aina oli myös ongintaa, muistelen että siinä usein sai itselleen jonku pikkupussin karkkia.
Ysäriltä nämä muistot, lähinnä omilta synttäreiltä. Muiden synttäreiltä muistan heikommin, mutta varmaan kun olen keliakikko ja muille mennessä kuskasin aina jotain omaa omenamuffinssia tms laukussa syötäväkseni jota muistikuvissani sitten söin kun muut söi kakkua tms. Toki sipsejä ja karkkeja oli yleensä jotain mullekin sopivaa tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Ihan ystävällisin ajatuksin kysyn; mitkä on kaverisynttärit, tai siis erotuksena mihin? Kutsuttiinko teillä lapsuudessa synttäreille myös sukulaiset ja isovanhemmat? Kumpiin kemuihin samanikäiset serkut kutsuttiin?
Tämä oli itsellenikin melkoinen "shokki" kun 2000-luvun alussa siskonpojalle oli erikseen kavereille ja sukulaisille yms synttärit, mutta kai se on nykyään tapana sitten järjestää niitä niin 🤔
Vierailija kirjoitti:
Kermatäytekakku, itse tehtyä pullaa pitkona Carneval-keksejä ja jaffaa. Täytekakku aina itse tehty ja päällä hedelmiä tai mansikoita tai säilykehedelmiä sen mukaan mikä kausi oli, välissä mansikkahilloa ja banaania. Aina ja kaikilla. Näin 70-luvulla. Suolaista jos oli, niin suolatikkuja tai kultakaloja tai päällystettyjä voileipäkeksejä, suolatikut yleisimpiä tai ei suolaista ollenkaan.
Näin myös omassa kaveripiirissä 90-luvulla. Parin kaverin synttäreillä oli poikkeamaa tästä: toisen äiti teki pizzapaloja ja toisen äiti paistoi vohveleita. Näillä synttäreillä kakun syönti jäi vähemmälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli itsellenikin melkoinen "shokki" kun 2000-luvun alussa siskonpojalle oli erikseen kavereille ja sukulaisille yms synttärit, mutta kai se on nykyään tapana sitten järjestää niitä niin 🤔
Joo voi herran jestas että aina otti päähän mennä siskon lasten synttäreille tämmöisiin sukulaisille järjestettyihin kun ei kehtaa kieltäytyäkään. Lapsetkin odotti vaan sukulaisilta lahjoja ja sitten niitä "oikeita" synttäreitä johon kaverit tulee.
Itse jos lapsia hankin niin ne kaverisynttärit saa riittää, ellen sitten kostoksi ala vaatimaan, että siskon perheen täytyy nyt vuorostaan osallistua näihin.
Muistan erityisesti popcornit, joita äiti teki isossa kattilassa, jossa oli punaisia omenoita kyljessä. Muuten oli ainakin täytekakkua.
Oli vain kaverisynttärit ja hyvä niin.Tarjolla oli kermakakkua ( pakastemansikoista ei banaania),keksejä,sipsejä,suolatikkuja,karkkia ja juotavaksi limonadia.
SMH kirjoitti:
Sellanen siili jossa oli cocktailtikkuihin laitettu esim juusto, omena, lihapulla
Joo. Tai kinkunpalasia ja viinirypäleitä. Greipissä.
Alkuun oli kermakakkuja mutta sitten 80-luvun puolivälissä jo jäätelökakkuja. Keksiä, karkkia, popcornia, sipsejä, limsaa.
Vierailija kirjoitti:
Sukulaiset tulivat erikseen ja ala-asteella koulukaverit omana porukkanaan n 9-12 v iässä.
80-luvulla oli vain kaverisynttärit.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ymmärtynyt, että miten ihmiset voivat muistaa noin yksityiskohtaisesti. Muistan, että meillä oli kakkua, mutta ei mitään hajua, että millaista ja mitä sen kanssa.
Meillä ainakin on kaikista synttäreistä kuvia missä näkyy myös pöytä ja kakku. En varmaan ilman kuvia muistaisi. Jotain on jäänyt mieleen muistakin syistä, esim hopeahelmet kakunkoristeina kun niiden puraiseminen sattui hampaaseen. Kakun täytteenä muussattu banaani koska autoin äitiä tekemään sitä.
Jaa kaverisynttäreillä? Ei mua koskaan kutsuttu sellaisille.
Vierailija kirjoitti:
SMH kirjoitti:
Sellanen siili jossa oli cocktailtikkuihin laitettu esim juusto, omena, lihapulla
Joo. Tai kinkunpalasia ja viinirypäleitä. Greipissä.
Meillä taas vesimelonissa ja sitä melonia oli toki tikuissakin.
Puolikas kaali mahtaa haista pöydässä melkoisesti!
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli kaverisynttärit johon kutsuttiin kaikki oman luokan tytöt, ja sukulaisille kahvitus erikseen joka pidettiin yleensä oikeana synttäripäivänä.
Vierailija kirjoitti:
Täytekakkua( mun ekoilla synttäreillä on sellainen liivatteella tehty päällinen kakuissa, sit kermaa), pullaa, tiikerikakkua, suolatikkuja, vohveleita, carnevalkeksejä, keikauskakkua. En muista oliko synttäreillä koskaan tarjolla voileipäkeksejä erilaisin päällystein, mutta jos ihan muuten vaan tuli vieraita, saatettiin niitä laittaa tarjolle. Myös pikaleivokset olivat yksi usein tarjoiltu juttu "muuten vain" vieraille, ja kääretorttu myös.
Olen syntynyt 1978.
Kerran mun naapurin naiset väsäsivät synttäreilleni junatäytekakun. Se oli musta tosi hieno <3
Oman lapsen synttäereillä teilun 20 vuotta myöhemmin, huomasin, että varsinkin lapsille suolaiset tekivät enemmän kauppansa.
Mun kaverin äiti teki aina noita pikaleivonnaisia synttäreille. Oli musta lapsena äärettömän kätevä idea, sisäinen marttani ihaili. Hän leikkasi kääretortusta paksuja viipaleita, kaatoi ne minikakuksi, ja päälle kasa kermaa. En muista oliko jotain koristelujakin. 70-luvulla ei ollut vielä mitään cupcakejä tai muita näyttäviä lapsille sopivia pieniä leivonnaisia.
Mansikkakermatäytekakkua (synttärit heinäkuussa). Mehu oli joko esanssista valmistettua punaista mansikkamehua tai vihreää päärynämehua.
Vierailija kirjoitti:
70-luvun lopulta, 80-luvulle löytyy valokuvia ja näitä samoja - vohveli ja carneval-keksejä, itse tehty täytekakku (mansikka, kesänlapsi), kolmio tetrat pillimehua, kotimehua tai jaffaa. Suolatikkuja. Pieni karkkiaski tai tikkari jokaiselle onginnasta tai aasin hännästä.
Ihania muistoja. Ja ei ollu kenelläkään ruoka-allergiaa!
Mulla oli 1970-luvulla. En saanut syödä mitään vihreellä väriaineella värjättyä karkkia tai limsaa.
coktailtikkuja, juustonaksuja, täytekakkua, suolatikkuja oli monella mutta itse en niistä tykännyt, popcornia ja vaahtokarkkeja, aika usein myös jotain itse leivottua esim. mokkapaloja