Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä lapsuutesi kaverisynttäreillä aina tarjottiin?

Vierailija
14.03.2021 |

Muistan kuinka kaikilla synttäreillä oli niitä vohvelikeksejä, ihan sama kenen kaverin synttärit oli kyseessä. :)
Suolatikut oli myös vakio ja isossa muovirasiassa oleva triojäätelö.

Kommentit (65)

Vierailija
1/65 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Carneval-keksejä, niitä neliön mallisia eri pastellisävyissä. Popcorneja.

Vierailija
2/65 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellanen siili jossa oli cocktailtikkuihin laitettu esim juusto, omena, lihapulla

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/65 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Cocktailtikkuja. Yleensä kaalinpuolikkaaseen laitettuna.

Vierailija
4/65 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kermatäytekakku, itse tehtyä pullaa pitkona Carneval-keksejä ja jaffaa. Täytekakku aina itse tehty ja päällä hedelmiä tai mansikoita tai säilykehedelmiä sen mukaan mikä kausi oli, välissä mansikkahilloa ja banaania. Aina ja kaikilla. Näin 70-luvulla. Suolaista jos oli, niin suolatikkuja tai kultakaloja tai päällystettyjä voileipäkeksejä, suolatikut yleisimpiä tai ei suolaista ollenkaan. 

Vierailija
5/65 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on valokuva 70-luvun lopun synttäreiltä, joilla olin  vieraana. Kermakakku, jossa oli päällä viinirypäleitä.

Vierailija
6/65 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon karkkia, sipsiä ja limua. Kerran yhden kaverin synttäreillä oli dipattavia vihanneksia: kurkkua, porkkanaa ja paprikaa. Hänen hoitajaäitinsä varmaan ajatteli, että hyvää ja terveellistä.

Minä ajattelin tuolloin, että he ovat köyhiä, kun ei ole pöytä täynnä makeisia?!😅😂 En tajua tätä mun ajatuskuviota.

Vierailija
7/65 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kermatäytekakku, itse tehtyä pullaa pitkona Carneval-keksejä ja jaffaa. Täytekakku aina itse tehty ja päällä hedelmiä tai mansikoita tai säilykehedelmiä sen mukaan mikä kausi oli, välissä mansikkahilloa ja banaania. Aina ja kaikilla. Näin 70-luvulla. Suolaista jos oli, niin suolatikkuja tai kultakaloja tai päällystettyjä voileipäkeksejä, suolatikut yleisimpiä tai ei suolaista ollenkaan. 

Samaa settiä oli 90-luvullakin. Limsaa, kermatäytekakkua, Carnival-keksejä tai vastaavia, sipsejä, suolatikkuja, suolakaloja, poppareita, joskus jopa jäätelöä. Ehkä äidin leipomaa pullaa tai pikkuleipiä lisäksi.

Vierailija
8/65 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis tikku minkä päästä syötiin kaalinpuolikas. Vissiin ruusukaali?

9/65 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meitä tarjottu juhliin koska olimme 9 sisarusta.Eikä yhtä voi tarjota ja muut jättää ulkopuolelle. En muista kuin kerran ja sain maistaa ihaninta kermakakkua ever. 

Vierailija
10/65 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan sellainen "siili" eli kaalinpuolikas pöydälle ja siihen iskettiin ne tikut pystyyn.

Vierailija
11/65 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pullaa, täytekakkua, vohvelikeksejä ja kotimehua. Viimeisillä kaverisynttäreillä 11- ja 12-vuotiaana oli lisäksi jo sipsejä, suolakaloja ja - tikkuja ja Jaffaa.

Terkkuja kasarin lopulta - ysärin alusta

Vierailija
12/65 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan sellainen "siili" eli kaalinpuolikas pöydälle ja siihen iskettiin ne tikut pystyyn.

Juuri näin.

Vierailija
13/65 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustäytekakku jossa välissä ainakin banaania ja päällä säilykehedelmiä.

Vierailija
14/65 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkkileipää ja margariinia.

Vierailija
15/65 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö nuo kaalisiilit tulleet vasta ysärillä?

Vierailija
16/65 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytekakkua( mun ekoilla synttäreillä on sellainen liivatteella tehty päällinen kakuissa, sit kermaa), pullaa, tiikerikakkua, suolatikkuja, vohveleita, carnevalkeksejä, keikauskakkua.  En muista oliko synttäreillä koskaan tarjolla voileipäkeksejä erilaisin päällystein, mutta jos ihan muuten vaan tuli vieraita, saatettiin niitä laittaa tarjolle. Myös pikaleivokset olivat yksi usein tarjoiltu juttu "muuten vain" vieraille, ja kääretorttu myös.  

Olen syntynyt 1978.

Kerran mun naapurin naiset väsäsivät synttäreilleni junatäytekakun. Se oli musta tosi hieno <3 

Oman lapsen synttäereillä  teilun 20 vuotta myöhemmin, huomasin, että varsinkin lapsille suolaiset tekivät enemmän kauppansa. 

Vierailija
17/65 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytekakku (useimmiten kermakakku tai sitten jäätelökakku), limsaa/mehua, karnevaalikeksejä, suolatikkuja, popcornia/sipsejä/juustonaksuja ja jo aiemmin mainittuja coctailtikkuja juustolla, lihapullilla ja hedelmillä. Tämä siis jostain kasarin alusta ysärin alkuun.

Vierailija
18/65 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäätelökakku oli hitti jossain vaiheessa.

Boolia piti olla. Siis mehu-limsabooli. Muistan että jollain oli siellä kumihanskan sisällä jäädytettyä vettä eli jääkäsi!

Karkkia oli ja erilaisia keksejä.

Suolaista ei juurikaan ollut. Jotain sipsejä ja suolatikkuja tai joku vastaava sekoitus missä erilaisia suolatikkuja ja -kaloja.

Kerran muistan että oli rahkaa jollain. Kaikki oli ihan innoissaan että rahkaa ja itsekin siinä hihkuin mukana vaikken ollut ikinä maistanut. Otin ja se oli ihan kamalaa!

Olen syntynyt vuonna -82

Vierailija
19/65 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, ainakin meillä oli niitä jo kasarilla.

Vierailija
20/65 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ysärillä niitä ainakin oli kaikilla kaverisynttäreillä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kuusi