Poskessa hermovaurio luultavasti juurihoidosta
Eli tästä 6 vuotta aikaa, kun hermovaurio on syntynyt.
Ei ole kipuja tai tunnottomuutta, eikä mitään halvaantumista, mutta lähes jatkuva posken kihelmöinti. Juurihoidettu hammas oli yläleuan poskihammas.
Menin tästä syystä tuon jälkeen yksityiselle yleislääkärille, ja hän sanoi ja kirjasi: pienin/lievin mahdollinen hermovaurio, ei jatkotutkimuksia, diagnoosia tai selityksiä, vaikka hermovaurio alue on lähes koko oikea poski, jossa kihelmöinti tuntuu. Tunnen nuo hermot siis poskessani lähes koko ajan ja ne kihelmöivät. Mietin, oliko tuo yksityislääkäri ihan asiallinen, hän esim. Merkitsi alueen paljon pienemmäksi kuin se todellisuudessa on, hän tyyliin merkitsi alle 1cm x 1 cm alue. Myöskään mitään varmuutta en saanut, että mistä vaurio on syntynyt.
Myöhemmin pää on kuvattu muista syistä, ja siellä kaikki oli normaalisti.
Myöhemmin minulla on todettu rustoa vaurioittava autoimmuunisairaus, joten mietin voiko liittyä siihen? Onko normaalia, ettei tällaista asiaa suostuta tutkimaan lääkärissä?
Olen myös miettinyt voisiko tämä olla migreeniaura?
Kommentit (58)
Anyone? Haluaisin vain tietää, mistä tämä johtuu, olen jo tottunut elämään asian kanssa ja ei se minun maailmaa kaada.
Pitäisi kai olla hammaskirurgi, ei yleislääkäri välttämättä tuosta sen enempää ymmärrä joten kirjasi minimiperiaatteella, ettei ainakaan liioittele.
Kummallista ettei kirjannut sinun kertoneen, että kipu säteilee. Mutta miksi menit lääkäriin, mitä toivoit saavasi? Juttelitko siitä, miten tuntovaurion saisi pois? Hänen kuuluisi ohajta toiselle, ellei itse osaa, tai sanoa ettei ole hoidettavissa hänen mielestään.
Kollegat myös suojelevat toisiaan, eli vaurioita ei mielellään kirjata.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi kai olla hammaskirurgi, ei yleislääkäri välttämättä tuosta sen enempää ymmärrä joten kirjasi minimiperiaatteella, ettei ainakaan liioittele.
Kummallista ettei kirjannut sinun kertoneen, että kipu säteilee. Mutta miksi menit lääkäriin, mitä toivoit saavasi? Juttelitko siitä, miten tuntovaurion saisi pois? Hänen kuuluisi ohajta toiselle, ellei itse osaa, tai sanoa ettei ole hoidettavissa hänen mielestään.
Olin tuolloin nuori, n. 20-vuotias ja en edes tuolloin osannut yhdistää hammasasioihin tuota. Luulin, että minulle oli tullut joku neurologinen sairaus?
En tiedä, voitko saada korvausta hoitovirheestä. Sinun ottaisin selvää.
Tietääkö kukaan onko tämä asia hoidettavissa mitenkään? Että saako tuota vauriota pois?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin tuolloin nuori, n. 20-vuotias ja en edes tuolloin osannut yhdistää hammasasioihin tuota. Luulin, että minulle oli tullut joku neurologinen sairaus?
Ymmärrän. Eikä ongelmaa olisi varmaan edes yritetty heti korjata, koska olisi ehkä ajateltu, että ongelma mahdollisesti poistuu ajan mittaan. (varmaan-ehkä-mahdollisesti... heh). En tiedä, voiko hermovaurioita korjata. Mutta tuollaisista toimenpiteistä hermot helposti vaurioituu, toinen riski on viisaudenhampaiden poisto.
Vierailija kirjoitti:
hetkinen...
?
äkkiseltään googlettamalla sain käsityksen, että hammashoidossa aiheutunutta hermovauriota ei korvata, paitsi jos vaurio on aiheutunut komplikaatiosta esim. instrumentin katkeamisesta.
Jos sinne on jäänyt luunsiru tms. joka ärsyttää hermoa?
Jos hyvin pieni siru, sitä ei ehkä havaita ellei oikein tarkkaan haeta. Mutta yleisempää lienee pysyvä hermovaurio.
Entä jos koko hampaan poistaisi..?
Sinuna menisin vielä uudelleen lääkärille, mutta hammaskirurgille. Kysyisin mitä on tehtävissä!
Vierailija kirjoitti:
äkkiseltään googlettamalla sain käsityksen, että hammashoidossa aiheutunutta hermovauriota ei korvata, paitsi jos vaurio on aiheutunut komplikaatiosta esim. instrumentin katkeamisesta.
Jos sinne on jäänyt luunsiru tms. joka ärsyttää hermoa?
Siellä ei näy mitään kuvissa, kuvattu on tarkasti TT:llä.
En sinänsä mtn korvauksia hae, mutta kiinnostaa vaan voiko tätä hoitaa kuntoon, tai miksi sillonku alussa lähdin tätä selvittämään/hakemaan apua minut vaan torpattiin. Koska tuolloin elämässä oli kaikkea muutakin jätin asian sikseen.
Ei sille mitään voida. Jos aletaan rassata, tulee vain pahempaa jälkeä. Onneksi sulla ei ole kipuja.
Poliisi ilmoitus samoin ilmoitus asiasta hoitavaan hammaslääkärien liittoon. Jokaisella hammaslääkärillä on vakuutus. Rahasta ja vaadi oikeutesi .Voisit periaatteessa ottaa yhteyttä asianajajaan . Ihan vaan kysyt miten toimia.
Vierailija kirjoitti:
Ei sille mitään voida. Jos aletaan rassata, tulee vain pahempaa jälkeä. Onneksi sulla ei ole kipuja.
Joo tätä mieltä olen itsekin ja tähän jotenkin alistunut. Asia sinällään ihan ok vaikka välillä ärsyttää, ja kestän juuri siksi, ettei kipuja ole. Tuntuu myös, että vaiva välillä poistuu/en sitä havaitse ja sitten se taas alkaa. Siksi olen miettinyt voiko olla migreeniaura, mutta kallistun kuitenkin tohon hampaaseen, mutta kun en minä ole lääkäri ja sieltä ei vastauksia tullut. ap
Käyttäjä2108 kirjoitti:
Poliisi ilmoitus samoin ilmoitus asiasta hoitavaan hammaslääkärien liittoon. Jokaisella hammaslääkärillä on vakuutus. Rahasta ja vaadi oikeutesi .Voisit periaatteessa ottaa yhteyttä asianajajaan . Ihan vaan kysyt miten toimia.
Ei poliisi tutki näitä asioita. Ei hoitovirheasiat voita oikeudessa, menettää vaan rahansa. Ja mietin kun tästä aikaa onko vanhentunut.
Hermovaurio se todennäköisesti on, onneksi lievä. Ei ne kai siitä mielellään puhu, kun vauriota ei voi helposti korjata jos ollenkaan. Vaurio voi tulla ihan jo siitä, että puudutusaine ruiskutetaan hieman liian nopeasti (kudospaine tuhoaa hermosoluja). Jokainen leuka on yksilöllinen, eikä hermojen tarkkaa sijaintia tiedetä, siksi vahinkoja ei voida täysin välttää.
Opin itsekin kantapään kautta, etten enää ikinä mene kunnalliseen hammaslääkäriin.
Pilasivat minulta monien hoitojen ja rahastusten saattelemana kaksi hammasta, jotka jouduin korjauttamaan iplantilla yksityisellä ja kalliiksi tuli.
Ehdotan että jatkat valitusprosessiasia ensin normi lääkärissä, jossa liioittelet ongelmaa (koska he suojelevat kollegoitaan) ja sieltä lähetteellä kirurgisessa valitat ja valitat jotta oikeasti uskovat jotain vikaa olevan ja tutkivat mikä siellä mättää. Vaikka sitten joutuisit hampaasta luopumaan.
Vierailija kirjoitti:
Hermovaurio se todennäköisesti on, onneksi lievä. Ei ne kai siitä mielellään puhu, kun vauriota ei voi helposti korjata jos ollenkaan. Vaurio voi tulla ihan jo siitä, että puudutusaine ruiskutetaan hieman liian nopeasti (kudospaine tuhoaa hermosoluja). Jokainen leuka on yksilöllinen, eikä hermojen tarkkaa sijaintia tiedetä, siksi vahinkoja ei voida täysin välttää.
Joo, näin uskon itsekin. Oisko neurologi vai suukirurgi osaavampi, jos käyn tästä kysäsemässä, onko mitään tosiaan tehtävissä?
Up