Miksi ihmiset mieluummin seisottavat omakotitaloja tyhjillään ja kylmänä vuosia kuin myisivät markkinahinnalla?
Siinähän se arvo vasta sulaakin kun ehtii menemään rakenteet pilalle kun talo seisoo kylmillään useamman vuoden. Sillä, mitä itse maksoivat talosta, ei ole juurikaan merkitystä, jos sen arvo ei vaan yksinkertaisesti vastaa samaa summaa tänä päivänä.
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ikävää monille pienille kunnille, kun pidetään asuntoja tyhjillään. Jos vaikka omakotitaloon otettaisiin vuokralainen, saisi kunta verotuloja, sekä mahdollisesti uusia lapsia kouluun jne.
Ja toki se talokin pysyisi asuttuna kunnossa.
Siltä kannalta voisi asiaa myös miettiä joskus.Monet eivät uskalla vanhaa taloa ostaa. Parhaimmassa tapauksessa vuokralaiset aikanaan ostaisi talon, kun olisi siihen kunnolla jo tutustuneet ja ihastuneet.
Tai sitten vuokralainen tuhoaa kaiken, minkä voi. Me vuokrasimme pari vuotta sitten talon ja papereissa oli nimenomaan, että vuokralla on vain se talo, ei pihan reunan varastoa. Lisäksi vuokralaisen piti maksaa itse sähköt jne. Kuukauden kuluttua nähtiin tori.fi:ssä myynnissä tutunoloinen esine ja ilmeni, että vuokralainen oli murtautunut varastoon ja tyhjensi sitä omin lupineen. Poliisille tuo kehtasi selittää, että asiasta oli sovittu suullisesti. Tuon kuukauden asumisen jälkeen keittiöstä oli tehty hyvinlämmitetty viljelmä ja makuuhuoneisen ovet oli viety jonnekin, pihasta oli kaadettu pari puuta ja viemäri oli tukossa.
Niin että enää ei vuokrata asuinkelpoista taloa, meni remonttiin sen verran, että parempi pitää tyhjänä.
Olen pahoillani. Nämä muutamat idiootit sotkevat homman kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on naapurissa tällainen talo, mietittiin just yksi päivä että mahtoiko vesiputket paukahtaa tämän talven pakkasissa hajalle.
Tämäkin talo on sellainen ”tunnearvotalo”, omistajan pappavainaa on omin käsin rakentanut. Omistaja itse asuu hienommassa talossa, mutta pappavainaan mökkeröä ei voi myydä tai vuokrata. Käyvät kerran pari vuodessa katsomassa.
No, minä käyn pöllimässä puutarhasta raparperia, omenoita ja pioneja.Kannattaa myös kaivaa marjapensaat maasta ja hakata omenapuut haloiksi.
Kaltaisesi varkaat hämmästyttävät minua.
Noh noh, eipä nyt sentään.
Vuosia katsoin kun raparperit ja omenat mätäni maahan ja puuhun. Ihan hyvällä omalla tunnolla teen niistä vuodessa pari raparperi- ja omenapiirakkaa ja laitan pionikimpun maljakkoon. Olen ihan sujut sen kanssa, jos olen mielestäsi kauhea varas.Omenapuu tykkää kun sen omenat kerätään ja hyödynnetään. Kyllä mielestäni autiotalojen pihoilta voi ihan hyvin ottaa kukkia ja marjoja ja muuta. Jos itselläni olisi talo tyhjillään, pyytäisin ihmisiä korjaamaan sadon.
Mistä se omenapuu tietää, veikö ne omenat varas vai kauris? Autiotalojen pihat on yksityisomaisuutta siinä missä asuttujen talojen pihatkin, tuskin sinä asutusta talosta omenapuita tyhjentäisit vain siksi, että just nyt ei ole ketään paikalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on naapurissa tällainen talo, mietittiin just yksi päivä että mahtoiko vesiputket paukahtaa tämän talven pakkasissa hajalle.
Tämäkin talo on sellainen ”tunnearvotalo”, omistajan pappavainaa on omin käsin rakentanut. Omistaja itse asuu hienommassa talossa, mutta pappavainaan mökkeröä ei voi myydä tai vuokrata. Käyvät kerran pari vuodessa katsomassa.
No, minä käyn pöllimässä puutarhasta raparperia, omenoita ja pioneja.Kannattaa myös kaivaa marjapensaat maasta ja hakata omenapuut haloiksi.
Vuosia katsoin kun raparperit ja omenat mätäni maahan ja puuhun. Ihan hyvällä omalla tunnolla teen niistä vuodessa pari raparperi- ja omenapiirakkaa ja laitan pionikimpun maljakkoon. Olen ihan sujut sen kanssa, jos olen mielestäsi kauhea varas.Omenapuu tykkää kun sen omenat kerätään ja hyödynnetään. Kyllä mielestäni autiotalojen pihoilta voi ihan hyvin ottaa kukkia ja marjoja ja muuta. Jos itselläni olisi talo tyhjillään, pyytäisin ihmisiä korjaamaan sadon.
Mistä se omenapuu tietää, veikö ne omenat varas vai kauris? Autiotalojen pihat on yksityisomaisuutta siinä missä asuttujen talojen pihatkin, tuskin sinä asutusta talosta omenapuita tyhjentäisit vain siksi, että just nyt ei ole ketään paikalla.
Kyllä omenapuu tietää, ja ilahtuu se siitäkin että kauris ottaa omenoita.
Enkä tietenkään menisi asutun talon pihalle.
Vierailija kirjoitti:
Henkisesti hankala päätös, jota moni lykkää pidemmälle ja pidemmälle. Samalla talon arvo alenee vuosi vuodelta, mutta sitä on entistä vaikeampi hyväksyä. Moni suhtautuu sellaisen arvoaan menettäneen talon myyntiin suorastaan raivolla, kiroavat että mieluummin polttavat koko pskan kuin myyvät "alihintaan" jollekin idiootille.
Ja tuo käy aika helposti... joku ostaa talon vähän kalliilla, vaikka 200 000e ja asuu siinä 15 vuotta tekemättä juuri mitään remppaa. Sitten muuttaa pois ja yrittää myydä taloa. Ei mene tolla hinnalla enää, talo on jo vanhentunut ja vaatii paljon kunnostusta. Mutta omistaja on pöyristynyt tarjouksista, että on se nyt jumaliude väärin että joku kehtaa tarjota 105 000e, sehän on käytännössä keskarin näyttämistä. No talo seisoo pari talvea, ei omistaja ehdi siellä kauheesti käydä pyörimissä ja piha kasvaa umpeen, tallin kattoon tulee pieni vuoto, talon piippuun näyttäis muuttaneen naakkapariskunta. Arvo sen kun laskee vuosi vuodelta... ja vaikkei laskiskaan niin ei se omistaja sitä ole myymässä alle 180 000e, mieluummin hautaa talon kuuden miljoonan tonnin jätekuorman alle, kuin antaa maailman voittaa ja lannistaa hänet. Talon arvon lasku nähdään henkilökohtaisena häviönä ja nöyryytyksenä, johon suomalainen ei suostu. Kuin Kullervo huudetaan taivaisiin kiroten.
Eläkeläisiä on 1,6 miljoonaa, heidän asuntoja ei saa myytyä eikä vuokrattua tulevaisuudessa mihinkään. Perijöitä on paljon ja moni perijä on jo hommannut omistusasunnon eli heille tulee 2 asuntoa.
Perikuntien myyjillä on vielä omakotitaloista 5 vuoden vastuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei halua vuokrata, vaikka maksaisi vain kulut ja tontin hinnallakaan kukaan ei osta. T.kokemusta on
Jaa, kyllä moni suomalainen vaan haluaisi asua vuokralla okt/mummo mökissä! Sattumalta tiedän, kun itsekin koitan epätoivoisesti löytää hintaluokaltaan sopivaa vuokralle - turhaan.
Täälläpäin omistajat/perikunnat seisottavat mieluummin tupia tyhjillään:(
Ihmettelen tosiaan miksi taloja ei anneta vuokralle useammin. Luulen että muutama sikavuokralainen-lehtijuttu on pelästyttänyt ihmiset. Mutta nyt juuri rajoitusten aikaan moni kaipaa enemmän tilaa ja omaa pihaa.
Niinpä, miksi taloja koitetaan aina vain myydä??? En itse saa yksin (liian pienet tulot) lainaa pankista, mutta nauttisin jos saisin asua okt-talossa!
Ehkä se on kannattavampaa seisottaa tyhjänä taloa vuosia, kuin saada edes jotain tuloja (vuokra) kiinteistö yms verojen kattamiseen edes...
Miksi pitäisi myydä jotain sellaista, mitä ei enää valmisteta? Maapohjalla voi vielä joskus olla enemmän arvoa kuin sillä talolla.
Lisäksi maalta taloa etsivät on valmiita maksamaa 6000 - 10 000 euroa talosta, joka heidän mielestään on niin surkea, että armosta sen ostavat. Sorry, meillä ei ole pulaa pikkurahasta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi myydä jotain sellaista, mitä ei enää valmisteta? Maapohjalla voi vielä joskus olla enemmän arvoa kuin sillä talolla.
Lisäksi maalta taloa etsivät on valmiita maksamaa 6000 - 10 000 euroa talosta, joka heidän mielestään on niin surkea, että armosta sen ostavat. Sorry, meillä ei ole pulaa pikkurahasta.
Ei ole pakko myydä ja niin paljon tulee perikuntien asuntoja myyntiin tulevaisuudessa, että pulaa ei tule asunnoista olemaan.
Kylmillään oleva talo on hyvä olla peruslämmöllä. Jos aikoo pitää sen kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
No, minä käyn pöllimässä puutarhasta raparperia, omenoita ja pioneja.
Miksi et kunnioita naapurin yksityisyyttä ja piharauhaa? Et omista naapurin tiluksia ja se sato ei kuulu sinulle.
Varkautesi voi käydä omaan nilkkaasi.
Lapsuudessa meillä oli sukulaispaikka josta kävimme keräämässä herukoita. Sovittu muiden sisarusten kanssa, kun eivät tarvinneet. Siellä alkoi käydä niin, kun mentiin marjoja keräämään, joku oli käynyt ennen meitä.
Kun mummo/pappa kuolee, jää leskelle hallintaoikeus taloon. Jossakin vaiheessa leski muuttaa palvelutaloon ja edelleen hänellä on talon hallintaoikeus. Talo jää ilman asukasta, mutta sitä ei saa myydä. Jos talon vuokraa, täytyy se tyhjentää johonkin. Jonkun pitää hoitaa vuokrauksesta aiheutuneet paperityöt ym. On helpompi antaa talon olla tyhjillään peruslämmöllä, käydä välillä tarkistamassa, että kaikki on kunnossa. Kun leski kuolee, sitten on aika myydä talo ja tehdä perinnönjako.
Ei ole olemassa mitään markkinahintaa. Ihan samalla tavalla ostajilla on vain mielikuva, mitä talon tulisi maksaa. Toisella ostajalla se voi olla hyvin erilainen kuin toisella.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole olemassa mitään markkinahintaa. Ihan samalla tavalla ostajilla on vain mielikuva, mitä talon tulisi maksaa. Toisella ostajalla se voi olla hyvin erilainen kuin toisella.
On se olemassa, kun ostajan ja myyjän näkemys kohtaa niin markkinahinta on löytynyt.
Ja suurin este taitaa olla juuri pelko näistä valittajista jotka hetken asuttuaan katuvat ja sitten käydään oikeutta järjettömiin nousevin kustannuksin.
Lain pitäisi mahdollistaa ns purkukuntoisena myyty talo. Eli ostaja tiedostaa ostaessaan että kohteessa voi olla vikaa paljonkin. Toki se pitää näkyä hinnassakin, mutta sillä turvattaisiin että niitä kauppoja yleensä syntyisi näistä vähän vanhemmista ja ei niin voukuttelevilla sijainneilla olevista taloista ilman pelkoa että myynti maksaa enemmän kuin saa rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Omenapuuhun ei missään tapauksessa saa jättää omenoita, myös puun alle pudonneet omenat on kerättävä pois. Muuten saattaa tulla muumiotautia tai muita ikäviä seurauksia.
Minä omistan omakotitalon, jota on yritetty ostaa sen paikan vuoksi. Itse talo on todettu asuinkelvottomaksi ilman laajaa remonttia(on hometta, sientä, asbestia ja vettä tulee sisään katosta). Ihmiset luulee taloa asuinkelvolliseksi.
Mitä halvemmalla myytte, sitä enemmän rikkaat sijoittajat rikastuvat.
Nalle vaal ruusi kiittää 🙂
Vierailija kirjoitti:
Mitä halvemmalla myytte, sitä enemmän rikkaat sijoittajat rikastuvat.
Nalle vaal ruusi kiittää 🙂
Mitä Nalle vaal ruusi tekee esimerkiksi vuonna -55 rakennetulla talolla, joka on rempattu just -79 ja katto vain vähän vuotaa? Tuupovaara Cityynkin on vain 5 km!
Vastaan otsikkoon:
Eihän raha ole ainoa arvo. Ihmisillä on syitä, miksi eivät esim. halua luopua talosta tai eivät jaksa lähteä myyntiprosessiin jne.
Vierailija kirjoitti:
Kun mummo/pappa kuolee, jää leskelle hallintaoikeus taloon. Jossakin vaiheessa leski muuttaa palvelutaloon ja edelleen hänellä on talon hallintaoikeus. Talo jää ilman asukasta, mutta sitä ei saa myydä. Jos talon vuokraa, täytyy se tyhjentää johonkin. Jonkun pitää hoitaa vuokrauksesta aiheutuneet paperityöt ym. On helpompi antaa talon olla tyhjillään peruslämmöllä, käydä välillä tarkistamassa, että kaikki on kunnossa. Kun leski kuolee, sitten on aika myydä talo ja tehdä perinnönjako.
Jos talon vuokraa, niin se tulo nostaa laitoksessa olevan vanhuksen hoitomaksuja.
Kukaan ei halua vuokrata, vaikka maksaisi vain kulut ja tontin hinnallakaan kukaan ei osta. T.kokemusta on
Jaa, kyllä moni suomalainen vaan haluaisi asua vuokralla okt/mummo mökissä! Sattumalta tiedän, kun itsekin koitan epätoivoisesti löytää hintaluokaltaan sopivaa vuokralle - turhaan.
Täälläpäin omistajat/perikunnat seisottavat mieluummin tupia tyhjillään:(
Ihmettelen tosiaan miksi taloja ei anneta vuokralle useammin. Luulen että muutama sikavuokralainen-lehtijuttu on pelästyttänyt ihmiset. Mutta nyt juuri rajoitusten aikaan moni kaipaa enemmän tilaa ja omaa pihaa.