Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset mieluummin seisottavat omakotitaloja tyhjillään ja kylmänä vuosia kuin myisivät markkinahinnalla?

Vierailija
14.03.2021 |

Siinähän se arvo vasta sulaakin kun ehtii menemään rakenteet pilalle kun talo seisoo kylmillään useamman vuoden. Sillä, mitä itse maksoivat talosta, ei ole juurikaan merkitystä, jos sen arvo ei vaan yksinkertaisesti vastaa samaa summaa tänä päivänä.

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No se nyt on jollekin joka omistaa useita taloja aika sama jos siitä saa pikkuisen rahaa. Kauppahinta olisi niin pieni, ettei sillä ole juuri merkitystä. 

Tämmöisillä ihmisillä tainnut ahneus sumentaa järjen.

Eihän tyhjistä röttelöistä tule kuin lisäkustannuksia.

Vierailija
22/63 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on naapurissa tällainen talo, mietittiin just yksi päivä että mahtoiko vesiputket paukahtaa tämän talven pakkasissa hajalle.

Tämäkin talo on sellainen ”tunnearvotalo”, omistajan pappavainaa on omin käsin rakentanut. Omistaja itse asuu hienommassa talossa, mutta pappavainaan mökkeröä ei voi myydä tai vuokrata. Käyvät kerran pari vuodessa katsomassa.

No, minä käyn pöllimässä puutarhasta raparperia, omenoita ja pioneja.

Kannattaa myös kaivaa marjapensaat maasta ja hakata omenapuut haloiksi.

Kaltaisesi varkaat hämmästyttävät minua.

Noh noh, eipä nyt sentään.

Vuosia katsoin kun raparperit ja omenat mätäni maahan ja puuhun. Ihan hyvällä omalla tunnolla teen niistä vuodessa pari raparperi- ja omenapiirakkaa ja laitan pionikimpun maljakkoon. Olen ihan sujut sen kanssa, jos olen mielestäsi kauhea varas.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ikävää monille pienille kunnille, kun pidetään asuntoja tyhjillään. Jos vaikka omakotitaloon otettaisiin vuokralainen, saisi kunta verotuloja, sekä mahdollisesti uusia lapsia kouluun jne.

Ja toki se talokin pysyisi asuttuna kunnossa.

Siltä kannalta voisi asiaa myös miettiä joskus.

Monet eivät uskalla vanhaa taloa ostaa. Parhaimmassa tapauksessa vuokralaiset aikanaan ostaisi talon, kun olisi siihen kunnolla jo tutustuneet ja ihastuneet.

Vierailija
24/63 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai mikseivät vuokraa niitä.

En minä esim koskaan ostaisi taloa mutta vuokrata voisin.

Joku perikunnasta vastustaa. Yleensä se, joka ei käytä mökkiä. Mutta kun minä en, niin ei muutkaan.

Vierailija
25/63 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkisesti hankala päätös, jota moni lykkää pidemmälle ja pidemmälle. Samalla talon arvo alenee vuosi vuodelta, mutta sitä on entistä vaikeampi hyväksyä. Moni suhtautuu sellaisen arvoaan menettäneen talon myyntiin suorastaan raivolla, kiroavat että mieluummin polttavat koko pskan kuin myyvät "alihintaan" jollekin idiootille.

Ja tuo käy aika helposti... joku ostaa talon vähän kalliilla, vaikka 200 000e ja asuu siinä 15 vuotta tekemättä juuri mitään remppaa. Sitten muuttaa pois ja yrittää myydä taloa. Ei mene tolla hinnalla enää, talo on jo vanhentunut ja vaatii paljon kunnostusta. Mutta omistaja on pöyristynyt tarjouksista, että on se nyt jumaliude väärin että joku kehtaa tarjota 105 000e, sehän on käytännössä keskarin näyttämistä. No talo seisoo pari talvea, ei omistaja ehdi siellä kauheesti käydä pyörimissä ja piha kasvaa umpeen, tallin kattoon tulee pieni vuoto, talon piippuun  näyttäis muuttaneen naakkapariskunta. Arvo sen kun laskee vuosi vuodelta... ja vaikkei laskiskaan niin ei se omistaja sitä ole myymässä alle 180 000e, mieluummin hautaa talon kuuden miljoonan tonnin jätekuorman alle, kuin antaa maailman voittaa ja lannistaa hänet. Talon arvon lasku nähdään henkilökohtaisena häviönä ja nöyryytyksenä, johon suomalainen ei suostu. Kuin Kullervo huudetaan taivaisiin kiroten.

Vierailija
26/63 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin ostan vitosella jos myyjä maksaa ensimmäisen vuoden kulut.

Vierailija
27/63 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ikävää monille pienille kunnille, kun pidetään asuntoja tyhjillään. Jos vaikka omakotitaloon otettaisiin vuokralainen, saisi kunta verotuloja, sekä mahdollisesti uusia lapsia kouluun jne.

Ja toki se talokin pysyisi asuttuna kunnossa.

Siltä kannalta voisi asiaa myös miettiä joskus.

Monet eivät uskalla vanhaa taloa ostaa. Parhaimmassa tapauksessa vuokralaiset aikanaan ostaisi talon, kun olisi siihen kunnolla jo tutustuneet ja ihastuneet.

Tai sitten vuokralainen tuhoaa kaiken, minkä voi. Me vuokrasimme pari vuotta sitten talon ja papereissa oli nimenomaan, että vuokralla on vain se talo, ei pihan reunan varastoa. Lisäksi vuokralaisen piti maksaa itse sähköt jne. Kuukauden kuluttua nähtiin tori.fi:ssä myynnissä tutunoloinen esine ja ilmeni, että vuokralainen oli murtautunut varastoon ja tyhjensi sitä omin lupineen. Poliisille tuo kehtasi selittää, että asiasta oli sovittu suullisesti. Tuon kuukauden asumisen jälkeen keittiöstä oli tehty hyvinlämmitetty viljelmä ja makuuhuoneisen ovet oli viety jonnekin, pihasta oli kaadettu pari puuta ja viemäri oli tukossa.

Niin että enää ei vuokrata asuinkelpoista taloa, meni remonttiin sen verran, että parempi pitää tyhjänä.

Vierailija
28/63 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata myydä huonokuntoista taloa, ettei joudu ostajavalittajien takia oikeudenkäynteihin. Kuitenkin riski, että ostaja kitisee jostakin viasta. Halvempaa pitää itse kuin riskeerata, että ostaja kitisee.

Vierailija
29/63 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun etsimme omaa taloa kiinnostuimme eräästä kunnes selvisi että oli ollut 2v tyhjillään, mies totesi että "mahtaa vesiputket olla semmoisessa jamassa että ei.

Vierailija
30/63 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun etsimme omaa taloa kiinnostuimme eräästä kunnes selvisi että oli ollut 2v tyhjillään, mies totesi että "mahtaa vesiputket olla semmoisessa jamassa että ei.

Mihin jamaan ne tyhjät vesiputket menee 2 vuodessa?

Vierailija
31/63 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on naapurissa tällainen talo, mietittiin just yksi päivä että mahtoiko vesiputket paukahtaa tämän talven pakkasissa hajalle.

Tämäkin talo on sellainen ”tunnearvotalo”, omistajan pappavainaa on omin käsin rakentanut. Omistaja itse asuu hienommassa talossa, mutta pappavainaan mökkeröä ei voi myydä tai vuokrata. Käyvät kerran pari vuodessa katsomassa.

Olet vastenmielinen varas.

Kaverini omistaman maatalon pihalla käy myös varkaita. Harkitsevat riistakameran ostamista.

Varastavat marjat pensaista. Kaverini majailee siellä kesälomallaan. Haluis itse poimia marjat.

Vierailija
32/63 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovat voineet haljeta pakkasessa. Muutakin vahinkoa voinut tulla kun lämmittämätön tönö. Mies on rakennusalalla ja oli hyvin tarkka siitä millaiseen taloon  rahamme pistämme. 

Vierailija
33/63 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ne oli ihan ok!

Vierailija
34/63 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovat voineet haljeta pakkasessa. Muutakin vahinkoa voinut tulla kun lämmittämätön tönö. Mies on rakennusalalla ja oli hyvin tarkka siitä millaiseen taloon  rahamme pistämme. 

Miksi tyhjä muovi- tai metalliputki halkeaisi pakkasessa? En ole koskaan kuullut, että noin olisi tapahtunut, mutta kerro toki lisää, jos miehesi on asiantuntija.

Vierailija
35/63 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi, koska omistajat kuvittelevat talon arvon johonkin taivaisiin....

"tässä on meidän perikunnan talo. 5 vuotta tyhjänä seissyt, remppaa ei riidoilta tehty ja syrjässä maaseudulla.. Kyllä siitä täytyy vielä lähemmäs millin verran saada! Mitä, maksetaan korkeintaan kymppitonni???!!! Keskarin näyttöä, ei myydä eikä vuokrata loisille asuntoa!!! Sen oikeaa arvoa EI tajuta!!!! "

Jokseenkin näin.....

Vierailija
36/63 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä jotain pitäisi myydä, jos ei ole rahalle tarvetta? Meillä seisoo kaksi mökkiä/taloa (perintöä) tyhjillään nyt, kun mökkeillään kolmannessa kiinteistössä niiden välissä (perintöä sekin). Kun ei myydä, ei tule naapureita. Ihana, oma rauha.

Sitä paitsi ei ne rakennukset tässä ole se rahanarvoinen asia vaan niihin kuuluva metsä ja viljelymaa. Sellaisesta en tässä maailmantilanteessa luovu hyväänkään hintaan.

Ai niin ja vesiputket saa tyhjennettyä talveksi, peruslämpö hoituu lähes koko vuoden ilmalämpöpumpulla... taitaa olla kateellisten ja asiasta vähän ymmärtävien perinnönodottajien valitusta tämä ketju.

Vierailija
37/63 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä! Eikä näillä samaisilla ole edes haluja vuokrata lyhytaikaisesti näitä taloja?! Itse haluaisin kyllä ostaa, mutta aivan ehdoton vaatimus on muutaman yön nukkuminen kohteessa (testaus). Mielelläni vuokraisin kiinnostavan talon vaikka 1 -3 kk:ksi, ehkä vuodeksikin, jos sopiva löytyisi. Vuokrasopimukseen voisi myös sisällyttää jnkl ostomahdollisuuslausekkeen. En ikinä ostaisi taloa pelkästään lyhyen näytön perusteella, enkä ainakaan mistään korvesta.

Kukaan ei halua vuokrata, vaikka maksaisi vain kulut ja tontin hinnallakaan kukaan ei osta. T.kokemusta on

Vierailija
38/63 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarpeeksi kun seisottaa tyjillään kylmillään niin sitten ei varmasti mene enää kaupaksi kenellekään. Kannattaa hommata hyvä alibi ja palkata Reiska polttamaan vakuutetun talon.

Vierailija
39/63 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]Kukaan ei halua vuokrata, vaikka maksaisi vain kulut ja tontin hinnallakaan kukaan ei osta. T.kokemusta on[/quote]

Jaa, kyllä moni suomalainen vaan haluaisi asua vuokralla okt/mummo mökissä! Sattumalta tiedän, kun itsekin koitan epätoivoisesti löytää hintaluokaltaan sopivaa vuokralle - turhaan.

Täälläpäin omistajat/perikunnat seisottavat mieluummin tupia tyhjillään:(

Vierailija
40/63 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa myös kaivaa marjapensaat maasta ja hakata omenapuut haloiksi.

Kaltaisesi varkaat hämmästyttävät minua.

Noh noh, eipä nyt sentään.

Vuosia katsoin kun raparperit ja omenat mätäni maahan ja puuhun. Ihan hyvällä omalla tunnolla teen niistä vuodessa pari raparperi- ja omenapiirakkaa ja laitan pionikimpun maljakkoon. Olen ihan sujut sen kanssa, jos olen mielestäsi kauhea varas.

Omenapuu tykkää kun sen omenat kerätään ja hyödynnetään. Kyllä mielestäni autiotalojen pihoilta voi ihan hyvin ottaa kukkia ja marjoja ja muuta. Jos itselläni olisi talo tyhjillään, pyytäisin ihmisiä korjaamaan sadon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän seitsemän