Kaveri pilkkaa raskauskilojani - miten suhtautua?
Olen viimeisilläni raskaana, odotan esikoista ja laskettu aika on ensi viikolla. Ennen raskautta olin normaalipainoinen. Olen saanut raskausaikana +20 kiloa painoa, mikä tuntuu itsestäkin jo valmiiksi ikävältä, liikkuminen on hankalaa yms. Muun muassa nilkat ja kädet ovat ihan turvoksissa. Sukumme naisilla on raskausaikoina kertynyt painoa 15-30 kiloa ja naiset ovat palautuneet synnytysten jälkeen entisiin mittoihinsa.
Eräs lapseton kaverini on pilkannut minua raskauskiloistani siitä asti, kun niitä alkoi kertymään alkuraskaudesta. Ensin kommentoi, kuinka näytän raskaana olevan sijaan vain lihoneen tosi paljon ja sitten on naureskellut kiloilleni ja niiden hankaloittamalle elämälle. En ymmärrettävästä syystä ole halunnut enää loppuraskaudesta nähdä lainkaan, kun en jaksaisi kauhistelua nykyisestä ulkomuodostani. En tiedä, tajuaako tuo kaveri, kuinka paljon suhtautumisensa loukkaa.
Tuntuu tosi kurjalta tuo raskauskilojen pilkkaaminen. Toisille painoa kertyy raskausaikana enemmän ja eipä sitä oikein voi estääkään. Olen syönyt ihan normaalisti raskausajan, ei ole radia eikä sokeria virtsassa, kun sitä joku kuitenkin kysyy. Miten ihmeessä voin jaksaa tuon kaverin kanssa ja suhtautua häneen normaalisti sitten aikanaan, kun tytön syntymän jälkeen nähdään? Sen tiedän, ettei huvita nähdä heti synnytyksen jälkeen, kun en jaksaisi kommentointia palautumisesta, synnytyksen jälkeisestä mahasta tms.
Ap
Kommentit (34)
onko kateellinen, jos itse on lapseton? ei kaikki lapsettomat halua lapsilla, mutta omalla kohdalla huomasin tahattomasti lapsettomien purkavan joskus omaa pahaa oloaan mitä ihmeellisimmin tavoin...
Luulenpa että minulla olisi jatkossa aina muita kiireitä kun tämä kaveri haluaisi nähdä. Saisi sitten tulla vaikka tänne palstalle avautumaan, miten kaverit hylkää hänet saatuaan lapsia.
Älä stressaa, etköhän palaudu synnytyksen jälkeen kuten sukusi naiset! Ja jos itse tuo kaverisi on joskus raskaana, niin saa nähdä, paljonko hänelle kertyy kiloja. Helppo arvostella, jos ei ole itse raskautta kokenut!
Ehkä hän on lihava ja syyllistää muita omasta tilanteestaan?
Heitäkin on.
Koronasta saat nyt hyvän syyn olla näkemättä tuota "kaveria" pitkään aikaan :)
Eihän tuo edes kaverilta kuulosta. Helpointa pitää kunnolla etäisyyttä tuohon ihmiseen ja keskittyä olennaiseen, sinusta tulee äiti.
Sun kaverisi on täysi pälli tai sitten sosiaalisesti täysin lahjaton tai mahdollisesti hänellä on täydellisen omituinen huumorintaju. Veikkaan kyllä ensimmäistä.
Voit kokeilla kertoa, että hänen juttunsa loukkaavat sinua. Jos hänellä on vaan tosi outo huumorintaju, hän tajuaa pyytää anteeksi ja lopettaa "vitsinsä". Jos sun kaverin tapaaminen vie enemmän energiaa ja kammoksut aina kohtaamisianne, niin sitten ehkä kannattaisi lopettaa/vähentää reilusti tapaamisia.
Onnea tulevasta lapsesta! :)
Miksi viitsit olla kaveri noin moukkamaisen tyypin kanssa?
Miten kukaan raskaana oleva näinä aikoina edes tapaa kavereita? Vastuutonta. Älä tapaa ketään perheen ulkopuolisia paitsi välttämättömissä tilanteissa (terveydenhuolto).
Vierailija kirjoitti:
Luulenpa että minulla olisi jatkossa aina muita kiireitä kun tämä kaveri haluaisi nähdä. Saisi sitten tulla vaikka tänne palstalle avautumaan, miten kaverit hylkää hänet saatuaan lapsia.
TÄMÄ on muuten erikoinen ilmiö minkä huomasin itse kun tulin raskaaksi! :D
Ensiksi olivat nämä kaverit, jotka ryhtyivät rajattomiksi ja pistävän ilkeiksi. Alkoivat laskea puolestani lapsen syntymäaikaa, vaikka en ollut ehtinyt ajatella mitenkään pitkälle, alkoi miettimään minun ja mieheni kuvioita että mihin muutamme ja laitammeko eläimet pois... olin puhelimessa että mitä heleä, nämä asiat eivät kuulu sinulle mitenkään. Sen jälkeen kun hän alkoi paukuttamaan päätään urakalla nimenomaan painosta "kasvaakohan sinullekin kunnon rumpu mikä ei palaudu sitten millään", niin minulla ei ollut enää aikaa vastata. Se oli myös kiinnostava temppu, että juuri kun tulin raskaaksi, niin nämä "ystävät" päättivät järjestää juhlat joihin kutsuivat sellaisen naisihmisen, joka soitteli miehelleni humalassa viiden minuutin välein. Heistä olimme kaikki aikuisia, niin ihmiset voisivat tulla hyvin toimeen keskenään ja totta kai olisimme yhtä suurta perhettä. Mies ilmoitti kättelyssä, että niin kova ilmaisen viinan jano ei ole että hän noihin kabbanaaleihin lähtisi ja nyt riittää tämä sirkus. Yllättäen tämä kaveri suuttui hirveästi "Heti kun sinulla alkoi mennä paremmin niin lakkasit pitämästä yhteyttä". Niin. Niin! :D
Toinen ryhmä on nämä äidiksi tulevat, jotka marisevat kun kaverit jättävät. Olen muutaman raskaaksi tulleen jättänytkin, koska en ole halunnut sitä raskaushormonien piikkiin laitettua piikittelyä ja ilkeilyä kuunnella. Sellainen mielipuolinen kilahtelu ei vain kuulu millään tekosyyllä kaverisuhteisiin ja silloin myös heitin yhden ihmisen estoille, kun se tuli itse paikalle yksiin bileisiin ja alkoi siellä kovaäänisesti marisemaan miten on liikaa humalaisia. Se raivokohtaus oli jokseenkin hupaisa kun muistutimme, että hän ihan itse tuli paikalle, ja ovi toimii molempiin suuntiin.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, mutta et sä varmaan ole syönyt "normaalisti", jos noinkin paljon kiloja on kertynyt. Kaverin käytös silti p*skaa.
Painon kertyminen raskausaikana on yksilöllistä.
Jos on 160 cm pitkä, kokovartaloturvotus ei esimerkiksi nosta painoa yhtä paljon kuin jos on vaikka 180-senttinen. Toiset oksentavat raskauden läpi, toisille taas tulee ummetus. Molemmat vaikuttavat painoon.
Painoa seurataan raskausaikana jotta turvotus huomattaisiin ajoissa: se voi olla merkki vaarallisista raskauskomplikaatioista.
Kaltaisesi yksinkertaiset ihmiset luulevat että tärkeintä olisi pitää naiset laihoina, mutta ei: mm. raskausmyrkytystä tolla torjutaan.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, mutta et sä varmaan ole syönyt "normaalisti", jos noinkin paljon kiloja on kertynyt. Kaverin käytös silti p*skaa.
Sisareni ystävä on hyvin hentorakenteinen ja molempia lapsia odottaessaan hänen painonsa nousi 30 kiloa.
Lasten synnyttyä paino katosi lyhyessä ajassa.
Ihmiset ovat erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Ai jumankekka. Kaikki raskauden aikana kertynyt paino ei ole läskiä tai edes vauvaa. Toisilla nesteistä johtuva turvotus on hyvin maltillista, toisilla taas saattaa sormet ja jalat olla pirun kipeänä, kun paikat ovat niin pinkeinä turvotuksista. Loppuraskaudesta tyypillinen painonnousu on +500 g/vk ja siitä suurin osa on nestettä. Joillakin saattaa tulla parikin kiloa viikossa turvotusta ja silloin tsekataan pissan proteiinit mahdollisen pre-eklampsian varalta. Muutenkin painon kertymiseen vaikuttaa monet seikat, tuskin kellään raskauskilot kertyvät pelkästä syömisestä.
Tuosta kaverin käytöksestä olen samaa mieltä.
Ehkä oot aikoinaan itse piikutellyt häntä jostain ja hän nyt antaa takaisin? Voi olla että on jotain jäänyt hampaankoloon.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä oot aikoinaan itse piikutellyt häntä jostain ja hän nyt antaa takaisin? Voi olla että on jotain jäänyt hampaankoloon.
Täytyy olla todella sekaisin, jos loukkaa kommenteillaan viimeisillaan raskaana olevaa ystävää.
t. lapseton
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy olla todella sekaisin, jos loukkaa kommenteillaan viimeisillaan raskaana olevaa ystävää.
t. lapseton
Noo, ihmiset on niin julmia toisilleen, etten ihmettele että haluaa antaa takaisin silloin kun on tilaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Miten kukaan raskaana oleva näinä aikoina edes tapaa kavereita? Vastuutonta. Älä tapaa ketään perheen ulkopuolisia paitsi välttämättömissä tilanteissa (terveydenhuolto).
Sama tavata kavereita, olen muutenkin aspassa töissä (turvaväleistä ei yleensä tietoakaan, ja maskittomia asiakkaita piisaa...).
- eri
Kertomasi perusteella hän ei ole aito ystävä, vaan vihamies naamioituneena kaveriksi. Englanniksi termi on frenemy. Eli sinuna en kyllä tapaisi häntä raskauden jälkeenkään, kaverin ei kuulu haukkua toista. Viilentäisin välit siis kokonaan.