Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko teinienne joka viides sana englanniksi?

Vierailija
14.03.2021 |

Kuuntelen välillä joukkoliikenteessä kantasuomalaisten teinien keskusteluja ja he käyttävät lähes joka lauseessa jotakin englannin kielistä sanaa seassa. ”Siis bitch, mä annan saman energy takas ku mitä mulle annetaan. Legit en pistä viestii jos sä et laita mulle...”

Onko samanlaista muuallakin Suomessa eikä vain täällä pääkaupunkiseudulla? Teinien vanhemmat, puhuuko teininne näin? Tai puhuuko teille suomea ja kavereiden kanssa tätä finglishiä?

Moni 60+, tai ylipäänsä minkä vain ikäinen, jolla heikko englanti, ei enää ymmärrä tätä uudeksi yleiskieleksi muodostunutta puhetta!

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole, vaan on suomenkielinen kirosana. Ennen koronaa ei kiroillut.

Vierailija
2/17 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole, vaan on suomenkielinen kirosana. Ennen koronaa ei kiroillut.

Täh? Nyt mä oon lost.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up eli nostan.

Vierailija
4/17 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, mutta minun 18-vuotiaani kertoo koko ajan tarinoita joko faktisesti tai literaalisesti.

Vierailija
5/17 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netissä oon bongannut tuota kans paljon. Huolestuttavaa. Pääsevätköhän edes äikän yo-kirjoituksia läpi. 

Vierailija
6/17 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt ehkä joka viides mutta aika paljon englanninkielisiä sanoja puheessa vilisee, ihan luontevan kuuloisesti. Tampereella asutaan. Eikä ole ongelmia äidinkielen opinnoissa ainakaan vielä, arvosana tällä hetkellä 10.

Vierailija
7/17 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stadin slangissa sanoja ruotsista ka enkusta..

Vierailija
8/17 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko tänään Ylen vai Hesarin juttu lukiolaisista korona-aikana, jossa ihmettelin samaa. Ihan järkyttävää tuo kieli. Enkä ole itsekään mitenkään vielä vanha, vaan 30-vuotias, eikä meidän sukupolvi todellakaan puhu tuolla tavalla. :(

Vierailija
9/17 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonosti teinejä kasvatetaan, jos heidän annetaan puhua typerästi.

Vierailija
10/17 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pojilla on tollasta. Ihan maalla asutaan. Asioita spotataan ja upgreidataan, on setuppia ja mappia ja leveliä.

Vierailija
11/17 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole huomannut. Kotona kaksi teiniä ja työskentelen teinien parissa. Pirkanmaa.

Joku pelisanasto kyllä on englanniksi.

Vierailija
12/17 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, vaikka ovat käyneet enkunkielisen päiväkodin ja peruskoulun, ovat nyt 7lk ja 9lk. Ei juurikaan puhekielessä englantia kuule. Vaikka siis puhuvat jenkkienglantia sujuvasti sillon kun on tarvis.

Vierailija
13/17 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On joo. Joku on fit AF, nyt on kulmat mintissä, suomenkielinen lause voidaan aloittaa ”anyway” tai ”nevertheless”, yllättyneisyyttä ilmaisee ”fook” tai ”fawk” kauniimpana ilmauksena perinteiselle f-sanalle jne.

Vierailija
14/17 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko tänään Ylen vai Hesarin juttu lukiolaisista korona-aikana, jossa ihmettelin samaa. Ihan järkyttävää tuo kieli. Enkä ole itsekään mitenkään vielä vanha, vaan 30-vuotias, eikä meidän sukupolvi todellakaan puhu tuolla tavalla. :(

Ap myös suunnilleen saman ikäinen, eikä omassa teini-iässäni vielä puhuttu noin. Tämä ilmiö on havaintojeni mukaan yleistynyt tässä ehkäpä viisi vuotta sitten. Kai tämä sitten johtuu pitkälti siitä, että kaikki nuoret seuraavat samoja englanninkielisiä somesisältöjä.

Vierailija
15/17 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, vaikka kirjoitti pitkästä englannista L.

Vierailija
16/17 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun pojilla on tollasta. Ihan maalla asutaan. Asioita spotataan ja upgreidataan, on setuppia ja mappia ja leveliä.

Näihin erona on se, että havainnoimassani ilmiössä sanat äännetäänkin amerikanenglanniksi.

Vierailija
17/17 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän teinillä Keski-Suomessa on tuollainen puhetyyli ainakin toisinaan. Juuri eilen totesin hänelle ääneen, että suomenkielen katoaminen on ottanut viime vuosina aimo harppauksen eteenpäin.