Onko työnantajalla oikeus vaatia, että jään palkattomalle vapaalle ulkomaanmatkan jälkeen?
Haluan käydä Ruotsissa tapaamassa saattohoitoon joutunutta äitiäni vielä viimeisen kerran. Onko työnantajallani oikeus vaatia, että jään matkan jälkeen omaehtoiseen karanteeniin eli otan käytännössä palkatonta vapaata töistä, koska etätyöt ei onnistu?
Kommentit (25)
Meillä ensisijaisesti käytetään kertyneet lomat yms. palkalliset vapaat ja jos ne eivät riitä niin palkatonta.
Eikö sinne Ruotsiinkin päin tarvita karanteeni?
Ymmärrän että haluat mennä, mutta työnantajalla on oikeus suojella muita.
Kannattaa kysyä itse omasta duunista,eikös ne käytänteet vaihtele. Sairaalassa jos ole tms niin taatusti pitää olla.
Miksi kerrot lähteväsi pois Suomesta? Tyhmää.
Meillä ainakin on noin, laillisuudesta en tiedä mutta kyseessä kymmenien tuhansien työntekijöiden pulju, joten oletan, että luottamushenkilöt olisivat nostaneet äläkän, ellei tuo olisi laillista.
Vierailija kirjoitti:
Työnantajalla on myös velvollisuus palkanmaksuun, eikä mikään laki kiellä antamasta työntekijälle palkallista vapaata.
Meilläkin pitää jäädä omaehtoiseen karanteeniin, mutta ensisijaisesti voi pitää palkallisen vapaat, jos niitä on. Tämä käytäntö on ollut kohta vuoden voimassa. Eikö teillä ole puhuttu asiasta töissä vai tuliko ihan yllätyksenä..?
Eikö ulkomaille halajava aikuinen ymmärrä, mikä on karanteeni?
Se on se kahden viikon turva-aika, jolla mahdollinen altistunut suojelee työkavereitaan (ja kaikkia muita) mahdolliselta tartunnaltaan.
Täällä kokonaiset koululuokat ovat karanteenissa ja mitäpä luulet tapahtuvan, kun päiväkoti joutuu kahdeksi viikoksi karanteeniin (tämäkin koettu). Siinä työssäkäyvät ja etätyövanhemmat ovat pulassa.
Joten voistko, ap, vain nyt tehdä mitä käsketään, jos kerran puuttuu ymmärrys siitä miksi.
Vierailija kirjoitti:
Eikö ulkomaille halajava aikuinen ymmärrä, mikä on karanteeni?
Se on se kahden viikon turva-aika, jolla mahdollinen altistunut suojelee työkavereitaan (ja kaikkia muita) mahdolliselta tartunnaltaan.
Täällä kokonaiset koululuokat ovat karanteenissa ja mitäpä luulet tapahtuvan, kun päiväkoti joutuu kahdeksi viikoksi karanteeniin (tämäkin koettu). Siinä työssäkäyvät ja etätyövanhemmat ovat pulassa.
Joten voistko, ap, vain nyt tehdä mitä käsketään, jos kerran puuttuu ymmärrys siitä miksi.
Etkö itse ymmärrä, mitä OMAEHTOINEN karanteeni tarkoittaa ja miten se eroaa pakollisesta karanteenista?
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin pitää jäädä omaehtoiseen karanteeniin, mutta ensisijaisesti voi pitää palkallisen vapaat, jos niitä on. Tämä käytäntö on ollut kohta vuoden voimassa. Eikö teillä ole puhuttu asiasta töissä vai tuliko ihan yllätyksenä..?
Lisään vielä, että olen isossa valtion virastossa töissä ja oletan sekä luotan siihen, että tämän käytännön laillisuus on hyvin selvitetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantajalla on myös velvollisuus palkanmaksuun, eikä mikään laki kiellä antamasta työntekijälle palkallista vapaata.
Minä ja kaikki mun kaverit halutaan myös kahden viikon karanteeniin, jos se tarkoittaa kahta ylimääräistä palkallista lomaviikkoa vuosiloman päälle :D
Varmasti työnantajat tämän mielihyvin kustantavat pohjattomasta lomabudjetistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ja kaikki mun kaverit halutaan myös kahden viikon karanteeniin, jos se tarkoittaa kahta ylimääräistä palkallista lomaviikkoa vuosiloman päälle :D
Varmasti työnantajat tämän mielihyvin kustantavat pohjattomasta lomabudjetistaan.
Et taida ymmärtää, mitä omaehtoinen karanteeni tarkoittaa. Se tarkoittaa sitä, että viranomaisten mielestä tällaista henkilöä ei ole mitään tarvetta eristää muista. Miksi työnantajalla olisi oikeus kieltäytyä maksamasta palkkaa sellaiselle työntekijälle, joka voisi aivan hyvin käydä töissä?
mahtaa sulla olla kivaa jos työ toverisikin joutuvat karanteeniin ja osa joutuu saatto hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et taida ymmärtää, mitä omaehtoinen karanteeni tarkoittaa. Se tarkoittaa sitä, että viranomaisten mielestä tällaista henkilöä ei ole mitään tarvetta eristää muista. Miksi työnantajalla olisi oikeus kieltäytyä maksamasta palkkaa sellaiselle työntekijälle, joka voisi aivan hyvin käydä töissä?
Muutaman päivän karateeni seuraa, koska omaehtoista karanteenia voi lyhentää testeillä:
THL:
Jos sinulla on maahan saapuessasi todistus negatiivisesta koronatestistä, joka on otettu aikaisintaan 72 tuntia ennen maahantuloa, mene toiseen testiin aikaisintaan 72 tuntia maahan saapumisen jälkeen. Jos tämän toisen testin tulos on negatiivinen, voit keskeyttää omaehtoisen karanteenin.
Jos sinulla ei ole todistusta testistä, joka on otettu alle 72 tuntia ennen maahantuloa, mene testiin rajanylityspaikalla. Suosittelemme, että testin jälkeen olet omaehtoisessa karanteenissa riippumatta siitä, kauanko viivyt Suomessa. Voit lyhentää omaehtoista karanteenia menemällä toiseen testiin oleskelu- tai asuinkunnassasi aikaisintaan 72 tuntia maahan saapumisen jälkeen. Jos molempien testien tulos on negatiivinen, voit lopettaa omaehtoisen karanteenin.
Kun odotat testituloksia, pysy omaehtoisessa karanteenissa kotona tai majapaikassasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantajalla on täysi oikeus ja velvollisuus suojella muita työntekijöitään. Omaehtoinen karanteeni tarkoittaa että on ihan vapaaehtoisesti hankkiutunut karanteenikuntoon ja maksaa sen itse.
minä minä kirjoitti:
mahtaa sulla olla kivaa jos työ toverisikin joutuvat karanteeniin ja osa joutuu saatto hoitoon.
No höpö höpö. Kommenttini oli kyllä osoitettu juuri ruotsinmatkailijalle, joka haluaisi palkkaa karanteeniajalta.
Minä en matkaile nyt ja käytän joka päivä töissä maskia (=useita maskeja) koko päivän. Työnantaja tarjoaa kirurgisen nenä- ja suusuojan, mutta tilanteen vaatiessa (minun mielestäni) käytän itse hankittuja ffp2-maskeja silloin kun haluan varmistaa omankin suojaukseni. Vettä, saippuaa ja käsidesiä kuluu. lisäksi osan työajasta käytän suojahanskoja, jotka vaihdetaan usein.
Puolisollani on pari ikävää sairautta, joiden lisäksi koronaa ei kaivata ollenkaan, joten teen kyllä sen mitä tehtävissäni on, etten sairastusi itse saati tartuttaisi ketään muuta.
Sano että hautajaiset peruuntuivat. Ota saikkua samaksi ajaksi?
Käytä vuosilomapäiviä?