Käytätkö samaa kasvomaskia useamman kerran?
Minä käytän samaa maskia kaupassa montakin kertaa. Luulen että kangasmaskeja käyttävätkään eivät pese niitä joka käytön jälkeen.
Kommentit (88)
Koska kauppojen roskikset ovat aina maskeja täynnä, pakko laittaa taskuun. Siellä se odottaa seuraavaa käyttökertaa.
Hyvä hyvä säälittävät lampaat! Maski päähän niinkuin on teitä on opastettu, ei saa lähteä ulos ilman maskia😂😂😂
Maskin sisään voi laittaa vaikka paperinenäliinan .
Kyllä. Mulla on ollut sama kirurginen maski laukussa syksystä kun joskus harvoin käytän julkisia, miehellä myös aina sama maski muualla kuin työssään, jossa työnantaja maksaa joka päivälle kunnon maskit. Muualla kuin töissä miehellä on ilmaiseksi saatu kestomaski eli suojausteho jo valmiiksi aika heikko. Mutta onpahan muilla turvallisuuden tunne, vaikka todellisuudessa noista pestävistä halvoista kangasmaskeista menee kaikki pisarat läpi jos esim vesipullolla sumuttaa kangasta kohti. Itse en usko että sillä maskilla on niin merkitystä minun tartuntani kannalta, joten en panosta sen uusimiseen omalla rahallani ja vaivallani vaan teen sen minimin muiden eteen.
Tämä on varmaan yksi syitä, joiden vuoksi maskipakko ei ehkäise maskipakkomaissa tartuntoja niin hyvin kuin voisi. Maskia käytetään väärin, ja sen tuomaan valheelliseen turvallisuudentunteeseen luotetaan liikaa ja muut ohjeet unohdetaan. Eiköhän ole sellaisiakin koronasairaita, jotka käyvät maski päässä kaupoilla, koska "maski suojaa muita tartunnoilta".
Samalla maskilla mennyt jo vuoden.
Sama kangasmaski on taskun pohjalla pitkään, pesen kun muistan.
Vierailija kirjoitti:
No hyi helvetti. Maski kostuu jo parissa tunnissa. Siihen tulee hometta, sieni-itiöitä, bakteereja jotka alkavat lisääntyä. Itse siinä kärsii, jos haluaa hengittää moisen läpi. Ja sitten tyhmänä kuvitellaan, että ollaan tässä niin oman elämän herroja ja tehdään mitä huvittaa. No minä en ainakaan halua laittaa likaista kangasta suuni eteen. Kas kun ette vedä paskaisia kalsareita päähänne, olisi sama vaikutus.
Jos se noin helposti kävisi, eiköhän koko maailma olisi homeessa.
Olen käyttänyt maskia nyt vuoden verran. Minulla on useita, plus yksi ylimääräinen aina mukana. Maskit pesen jokaisen käytön jälkeen. Etätyössä ollessa ja yksin asuessa ei tarvitse käydä ulkona kauheasti. Maskit voi tarvittaessa myös keittää, jos käsinpesu tai pesukone ei nappaa.
Japanissa kasvomaskit ovat arkea. Siellä samaa maskia käytetään aamusta iltaan ja heitetään sitten roskiin, myös silloin, kun ollaan itse kipeänä. Täällä maskit ovat vielä uutta ja pelottavaa, joten niihin suhtaudutaan oudosti ja mietitään kaikkia mahdollisia ja mahdottomia vaihtoehtoja niiden kanssa. Vähän kuin huonona esimerkkinä ulkomaalaisille hedelmien punnitus; mistä napista painetaan, milloin painetaan, millä sormella, mistä kulmasta, mihin kohtaan ja miten tarra liimataan, voiko samaan pussiin punnita useita tuotteita, pitääkö olla muovipussi vai paperipussi vai biobussi ja mitä eroa näillä on, mihin niihin tarttuu tai ei tartu tarra hyvin, saako punnita hedelmän ilman pussia, solmitaanko pussi, jos solmitaan niin solmitaanko se siinä vaa'alla vai ennen sitä vai sen jälkeen jne jne.
Tälleen kärjistetysti, miten uusi ja outo asia voi nostaa eteen huolia, pohdintoja ja näkemyksiä verrattuna kulttuuriin, jossa asia on ihan normi.