Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten jotkut voi törsätä kaikki rahansa?

Vierailija
13.03.2021 |

Mulla on muutamia kavereita, jotka aina välillä valittaa että "mulla on vaan 2e tilillä ja palkka tulee vasta 2 viikon päästä". Töissäkäyviä ihmisiä siis, mutta ihan hulttioita muuten: tupakkaa palaa ja viinaa menee ihan holtittomasti, ja hetken huumassa saatetaan ostaa uusia vaatteita, uusi puhelin. lähteä "yksille" tai jotain vastaavaa mihin rahaa kuluu.

Mulle on opetettu nuoresta pitäen, ensimmäisen kesätyöpalkan tullessa, että aina pitäisi olla ns. puskurirahasto ja suunnitella etukäteen menonsa ja kulunsa siten, että aina on säästössä rahaa ns. pahan päivän varalle Enkä edes ole mikään kultalusikka suussa syntynyt rikkaan perheen lapsi, vaan itse olen aina kovalla raatamisella tienannut rahani pienellä palkalla, ja silti olen onnistunut elämässä säästämään ja sijoittamaan. Miten joillakin aikuisilla työssäkäyvillä ihmisillä voi olla elämänhallinta niin pielessä, että kauan ennen palkkapäivää tulee tilin pohja vastaan?

Kommentit (85)

Vierailija
1/85 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen nainen enkä ole kiinnostunut raha-asioista. Usein tili miinuksella shoppailun jälkeen ja kaikki kortit maxxed out :)

Vierailija
2/85 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En myöskään ymmärrä.

Mulla ei ollut ikinä, edes opiskelijana, tili viimeistä euroa myöten tyhjänä loppukuusta.

Ja silloin kuitenkin elettiin ihan muutamalla sadalla eurolla asumiskulujen jälkeen.

Olen saanut järkevän taloudenpidon mallit kotoa, ja niillä on ilmeisesti suuri merkitys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/85 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen syntynyt jos en kulta- niin ehkä hopea- tai pronssilusikka suussa, eli vakavaraiseen perheeseen, jossa käytetään järkevästi rahaa ja siksi rahaa on aina myös ollut riittävästi. Ei missään nimessä kuitenkaan mitään rapujuhlameininkiä tai miljoonakämppiä. :D

Olen aina osannut itsekin käyttää rahaa järkevästi, koska siitä on hyvät mallit.

Mun on ihan mahdoton tajuta, miten joku voi vetää tilinsä nollille tai ostella luotolla. (Siis niin, ettei maksa kaikkea kuun lopussa pois. Käytän kyllä itsekin luottokorttia mm. siksi, että ostokset ovat paremmin turvassa.)

Vierailija
4/85 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän oikeastaan ihmetyttää, miten samat ihmiset ovat aina samassa tilanteessa joka kuukausi, vuosi toisensa jälkeen. Luulisi että tarpeeksi kauan/monta kertaa rahattomuudesta kärsittyään he pikkuhiljaa oppisivat rahan arvon ja tajuamaan, että palkka maksetaan vain kerran kuukaudessa(useimmilla). Ja ei, kyse ei edes ole pienituloisista ihmisistä.

Vierailija
5/85 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olettaisin, että kyseessä on kodin esimerkki; ei olla nähnty järkevää rahankäyttöä.

Vierailija
6/85 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siinä se vastaus tuli, ei olla kotona opetettu. Itse olen juuri sellainen tuhlari. Vingutan vaan korttia kunnes se ei enää toimi ja ihmettelen mihin ne rahat taas katosivat. Mulle ei kotona opetettu mitään ja sain kaiken ilmaiseksi. Mulle ostettiin paljon kaikkea kallista koska tavallaan vanhemmat kai tunsivat syyllisyyttä ja halusivat hemmotella minua edes materialla.

Vierailija
7/85 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua taas ihmetyttää, miksi jotkut luulevat, että kun pieni palkka ei riitä kuluihin vaan loppuu jo aikaa ennen tilipäivää, kyse on törsäämisestä. Jos vuokranmaksun jälkeen jää joitakin satasia, mistä maksaa kaikki ruokakulut ja laskut, ja elättää paria lasta, niin ei siinä kovin paljon puskureita säästellä. Kaikki ei ole hyvätuloisia, eikä kultalusikka suussa syntyneitä. 

Vierailija
8/85 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisilla vaan on vähemmän itsekuria ja elämänhallintaa. Jos sinulla niitä on, et voi silti olettaa tai edellyttää että kaikilla muillakin olisi. Meitä on niin erilaisia.

Vierailija
9/85 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua taas ihmetyttää, miksi jotkut luulevat, että kun pieni palkka ei riitä kuluihin vaan loppuu jo aikaa ennen tilipäivää, kyse on törsäämisestä. Jos vuokranmaksun jälkeen jää joitakin satasia, mistä maksaa kaikki ruokakulut ja laskut, ja elättää paria lasta, niin ei siinä kovin paljon puskureita säästellä. Kaikki ei ole hyvätuloisia, eikä kultalusikka suussa syntyneitä. 

Eiks niiden lasten pelkät lapsilisät ole sen joitakin satasia? Eikö siis mitään muuta jää?

Tuntuu vaikealta uskoa, että lapsiperhe joutuisi pärjäämään vielä vähemmällä kuin opiskelija.

Vierailija
10/85 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten on niitä ihmisiä, jotka kuvittelevat jostain syystä, että jonkun muun pitäisi maksaa heidän elämänsä. Tunnen yhden hyvin läheisesti...

Vierailija
11/85 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olettaisin, että kyseessä on kodin esimerkki; ei olla nähnty järkevää rahankäyttöä.

Mutta eikö nyt voisi olettaa, että on ihminen kykenevä oppimaan vielä senkin jälkeen. Vaikka ei kotona olisikaan opetettu, niin eikö kokemus opeta? Eli jos on kerran tuhlannut rahat ja joutunut sen takia kuseen, niin eikö se opeta, ettei näin ehkä kannata toimia? 

Vierailija
12/85 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen ihmisen, joka on kotoa oppinut sellaisen mallin, että raha pitää käyttää mahdollisimman nopeasti, tai se haihtuu ilmaan ennen kuin siitä ehtii hyötyä mitenkään. Siis jotenkin sellaisen oletuksen, että raha on kuin hiekkaa, joka joka tapauksessa valuu sormien välistä, joten on parempi jos ehtii edes käyttämään sen edes johonkin, mihin tahansa, ennen kuin se katoaa.

Kulutustottumukset ovat tämän mukaiset, ja siinähän se mielikuva vahvistuu, että raha katoaa hetkessä, teki mitä teki. :D

Ihme noidankehä tuokin. Hänen pitäisi varmaan mennä johonkin rahaterapiaan.

Vierailija
13/85 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kaikille ole tuota opetuttu.

Äidiltäni meni juuri luottotiedot, ei ole ikinä säästänyt rahaa, edes ennen pätkäduuneja ja työttömyysjaksoja.

Veli meni henkilökohtaseen konkurssiin jokunen vuosi sitten.

Isoäitillä oli viiden tonnin luottokorttivelat jossain kohtaa.

Toki itse olen paremmin pärjännyt, mutta esimerkit perheessä hyvin huonoja.

Vierailija
14/85 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa ihmettelen. Itse olen pyrkinyt siihen, että vaikka jäisin työttömäksi, pystyisin silti säästöilläni (työttömyyskorvausten lisäksi) elämään ainakin 5 vuotta huoletonta elämää. Oikeastaan tuokin on melko lyhyt aika ja yritän säästää koko ajan enemmän. En saisi kyllä öitä nukuttua, jos olisi tili lähes tyhjä.

Vierailija
15/85 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen ihmisen, joka on kotoa oppinut sellaisen mallin, että raha pitää käyttää mahdollisimman nopeasti, tai se haihtuu ilmaan ennen kuin siitä ehtii hyötyä mitenkään. Siis jotenkin sellaisen oletuksen, että raha on kuin hiekkaa, joka joka tapauksessa valuu sormien välistä, joten on parempi jos ehtii edes käyttämään sen edes johonkin, mihin tahansa, ennen kuin se katoaa.

Kulutustottumukset ovat tämän mukaiset, ja siinähän se mielikuva vahvistuu, että raha katoaa hetkessä, teki mitä teki. :D

Ihme noidankehä tuokin. Hänen pitäisi varmaan mennä johonkin rahaterapiaan.

Jep, jos rahaa laittaisi törsäämisen sijaan sivuun, niin pahimmassa tapauksessa se saattaisi mennä laskuihin, vuokraan ja muihin juokseviin kuluihin ekä sitten kuun lopussa olekaan enää varaa uusiin trendivaatteisiin tai railakkaaseen baarireissuun.

Vierailija
16/85 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs ne jotka ei kuluta paljon mihinkään, eivät auta suomalaista yhteiskuntaa.

Vierailija
17/85 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa ihmettelen. Itse olen pyrkinyt siihen, että vaikka jäisin työttömäksi, pystyisin silti säästöilläni (työttömyyskorvausten lisäksi) elämään ainakin 5 vuotta huoletonta elämää. Oikeastaan tuokin on melko lyhyt aika ja yritän säästää koko ajan enemmän. En saisi kyllä öitä nukuttua, jos olisi tili lähes tyhjä.

Oho, vau, viisi vuotta on kova tavoite.

Mä olen tavoitellut puolen vuoden tai vuoden menoja ja aatellut vetäväni hyvin!

Vierailija
18/85 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiks niiden lasten pelkät lapsilisät ole sen joitakin satasia? Eikö siis mitään muuta jää?

Tuntuu vaikealta uskoa, että lapsiperhe joutuisi pärjäämään vielä vähemmällä kuin opiskelija.

Lapsilisä on reilun satasen/lapsi. Luuletko että sillä edes ruokit sen kuukaudessa, saati koko ajan niille on ostettava isompia vaatteita, talvikenkää, takkia, toppahanskaa, vk-hanskaa, luistinta, monoa, polkupyörää, pipoa, lippistä, lenkkaria, sukkaa jne, lista on loputon ja kasvun sekä suomen sääolosuhteiden vuoksi hankintoja on ihan joka kuukaudelle. Vaikka kuinka kirpparit kiertää ja halvinta ostaa, kuluja tulee väkisin.

Vierailija
19/85 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa nyt kuitenkin se, että monella voi se käteen jääv.palkka olla vaikka 1600 e ja vuokra 850 e. Monella ei jää pakollisten jälkeen rahaa kummemmin.

Esimerkiksi epävakaa persoonallisuushäiriö aiheuttaa myös sitä, että ollaan hyvin impulsiivisia rahan kanssa.

Vierailija
20/85 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on niin paljon rahaa että en edes pysty törsäämään kaikkia.