Miten jotkut voi törsätä kaikki rahansa?
Mulla on muutamia kavereita, jotka aina välillä valittaa että "mulla on vaan 2e tilillä ja palkka tulee vasta 2 viikon päästä". Töissäkäyviä ihmisiä siis, mutta ihan hulttioita muuten: tupakkaa palaa ja viinaa menee ihan holtittomasti, ja hetken huumassa saatetaan ostaa uusia vaatteita, uusi puhelin. lähteä "yksille" tai jotain vastaavaa mihin rahaa kuluu.
Mulle on opetettu nuoresta pitäen, ensimmäisen kesätyöpalkan tullessa, että aina pitäisi olla ns. puskurirahasto ja suunnitella etukäteen menonsa ja kulunsa siten, että aina on säästössä rahaa ns. pahan päivän varalle Enkä edes ole mikään kultalusikka suussa syntynyt rikkaan perheen lapsi, vaan itse olen aina kovalla raatamisella tienannut rahani pienellä palkalla, ja silti olen onnistunut elämässä säästämään ja sijoittamaan. Miten joillakin aikuisilla työssäkäyvillä ihmisillä voi olla elämänhallinta niin pielessä, että kauan ennen palkkapäivää tulee tilin pohja vastaan?
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua taas ihmetyttää, miksi jotkut luulevat, että kun pieni palkka ei riitä kuluihin vaan loppuu jo aikaa ennen tilipäivää, kyse on törsäämisestä. Jos vuokranmaksun jälkeen jää joitakin satasia, mistä maksaa kaikki ruokakulut ja laskut, ja elättää paria lasta, niin ei siinä kovin paljon puskureita säästellä. Kaikki ei ole hyvätuloisia, eikä kultalusikka suussa syntyneitä.
Eiks niiden lasten pelkät lapsilisät ole sen joitakin satasia? Eikö siis mitään muuta jää?
Tuntuu vaikealta uskoa, että lapsiperhe joutuisi pärjäämään vielä vähemmällä kuin opiskelija.
Lapsilisä on reilun satasen/lapsi. Luuletko että sillä edes ruokit sen kuukaudessa, saati koko ajan niille on ostettava isompia vaatteita, talvikenkää, takkia, toppahanskaa, vk-hanskaa, luistinta, monoa, polkupyörää, pipoa, lippistä, lenkkaria, sukkaa jne, lista on loputon ja kasvun sekä suomen sääolosuhteiden vuoksi hankintoja on ihan joka kuukaudelle. Vaikka kuinka kirpparit kiertää ja halvinta ostaa, kuluja tulee väkisin.
Ai pystyykö lapsen ruokkimaan satasella kuukaudessa, siis satanen per lapsi?
Kyllä muuten pystyy, jopa lomakuukausina, mutta varsinkin aivan heittämällä niinä kuukausina kun lapsi saa valtaosan lämpimistä aterioista koulussa tai päiväkodissa.
Mutta vakavasti puhuen kyllä ymmärrän tuon vaatepuolen, mullakin on lapsia. Sanoisin, että lapsilisästä menee 50€ vaatteisiin ja 50€ per lapsi jää ruokaan. Tämä siis, kun kirppareita kiertää ja halvinta ostaa. :)
Kyllä baariin ja taksilla huristeluun menee helposti 500€ viikossa, mitä sillä rahalla muutakaan tekisi.
Ei tullut kotoa oppeja, ei. Opin säästämään vasta lapseni synnyttyä kun älysin avata uuden pankkitilin eri pankista lapsilisää varten. Nyt sinne tilille menee lapsilisän lisäksi 100-200e palkasta. Luottoon en koske, enkä ota mitään velaksi/osamaksulla. Tämän oppimiseen meni 20 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Ei tullut kotoa oppeja, ei. Opin säästämään vasta lapseni synnyttyä kun älysin avata uuden pankkitilin eri pankista lapsilisää varten. Nyt sinne tilille menee lapsilisän lisäksi 100-200e palkasta. Luottoon en koske, enkä ota mitään velaksi/osamaksulla. Tämän oppimiseen meni 20 vuotta.
Hienoa, että sitten kuitenkin opit. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua taas ihmetyttää, miksi jotkut luulevat, että kun pieni palkka ei riitä kuluihin vaan loppuu jo aikaa ennen tilipäivää, kyse on törsäämisestä. Jos vuokranmaksun jälkeen jää joitakin satasia, mistä maksaa kaikki ruokakulut ja laskut, ja elättää paria lasta, niin ei siinä kovin paljon puskureita säästellä. Kaikki ei ole hyvätuloisia, eikä kultalusikka suussa syntyneitä.
Eiks niiden lasten pelkät lapsilisät ole sen joitakin satasia? Eikö siis mitään muuta jää?
Tuntuu vaikealta uskoa, että lapsiperhe joutuisi pärjäämään vielä vähemmällä kuin opiskelija.
Lapsilisä on reilun satasen/lapsi. Luuletko että sillä edes ruokit sen kuukaudessa, saati koko ajan niille on ostettava isompia vaatteita, talvikenkää, takkia, toppahanskaa, vk-hanskaa, luistinta, monoa, polkupyörää, pipoa, lippistä, lenkkaria, sukkaa jne, lista on loputon ja kasvun sekä suomen sääolosuhteiden vuoksi hankintoja on ihan joka kuukaudelle. Vaikka kuinka kirpparit kiertää ja halvinta ostaa, kuluja tulee väkisin.
Kyllä muuten pystyy, jopa lomakuukausina, mutta varsinkin aivan heittämällä niinä kuukausina kun lapsi saa valtaosan lämpimistä aterioista koulussa tai päiväkodissa.
Mutta vakavasti puhuen kyllä ymmärrän tuon vaatepuolen, mullakin on lapsia. Sanoisin, että lapsilisästä menee 50€ vaatteisiin ja 50€ per lapsi jää ruokaan. Tämä siis, kun kirppareita kiertää ja halvinta ostaa. :)
Ei kenelläkään mene 600€ vuodessa vaatteisiin, ei niitä tarvitse käytön jälkeen heittää roskiin, ne voi pestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kenelläkään mene 600€ vuodessa vaatteisiin, ei niitä tarvitse käytön jälkeen heittää roskiin, ne voi pestä.
Vaatteisiin, varusteisiin, harrastusvälineisiin (siis perus: sukset, pyörät, luistimet, uikkarit, ei mitään lätkäharrastuksen kamoja tai arvoviuluja :D). Jotka jäävät koko ajan pieneksi. Onko sulla lapsia? :D
Toki pitää lisäksi huomioida, että niistä saa jotain takaisinkin, kunhan jaksaa pitää yllä myyntirulettia myyntikunnossa säilyneistä.
Ja kai tää tahti jossain kohtaa alakoulua hieman hidastuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkkivuotta:
Tammikuu: Päiväkoti/koulu aloittaa talviurheilun, lapsi tarvitsee sukset JA luistimet, koska edellisvuotiset ovat pienet. Mahdollisesti joudut käyttämään yli 50€.
Helmikuu: Kympillä muutamat käytetyt sisähousut puhki käytettyjen tilalle. Lapsen jalka kasvaa tässä kohtaa talvea ja joudut hampaita kiristellen etsimään uudet talvikengät. Kenkiä ei pitäisi ostaa kovin käytettyinä, tekee pahaa lapsen jalalle, mutta nyt on pakko. Samalla talvihanskat, kun edellisistä tulee vesi läpi. Hyvällä tuurilla kuukauteen menee 40€
Maaliskuu: Loskakelit alkavat! Syksyllä käytetyt kuravaatteet ovat pienet. Housut, takki, hanskat, kumpparit...
Huhtikuu: Alkuvuosi on selvitty samoilla sisävaatteilla, nyt kasvupyrähdys! Samaan aikaan lapsen kevätkengät, tuulitakki ja ohuemmat ulkoiluhousut ovat aivan liian pienet... Taitava pitää olla, että viidelläkympillä selviää.
Toukokuu: Jostain pitäisi taikoa isompi polkupyörä. Lapsella pari vuotta olleet aurinkolasit hajoavat / katoavat. Aurinkorasvaakin pitää ostaa.
Kesäkuu: Nyt jo helleaalto, apua. Viime vuoden hellevaatteista 90% on pieniä.
Lopetan tähän, mutta syksyn ja talven tullen tulee taas uusi sykli syys- ja talvivaatteita ja lisäksi koulun aloitukseen liittyviä varusteita. Lisäksi lapsella on jossain kohtaa syntymäpäivät, ja joulukuussa on joulu. Oikeasti 50€ kuussa ei ole paljon.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen syntynyt jos en kulta- niin ehkä hopea- tai pronssilusikka suussa, eli vakavaraiseen perheeseen, jossa käytetään järkevästi rahaa ja siksi rahaa on aina myös ollut riittävästi. Ei missään nimessä kuitenkaan mitään rapujuhlameininkiä tai miljoonakämppiä. :D
Olen aina osannut itsekin käyttää rahaa järkevästi, koska siitä on hyvät mallit.
Mun on ihan mahdoton tajuta, miten joku voi vetää tilinsä nollille tai ostella luotolla. (Siis niin, ettei maksa kaikkea kuun lopussa pois. Käytän kyllä itsekin luottokorttia mm. siksi, että ostokset ovat paremmin turvassa.)
Mä otan käyttöön ton ”rapujuhlameiningin” :D
Oma rahankäyttöni on myös sairasta. Viikko rahaa 3 viikkoa nälkämaan laulu. Enkä koskaan tule oppimaan. Aamunkin aloitin katselemalla kivoja tavaroita, mutta yleensä rahat menevät uhkapeleihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olettaisin, että kyseessä on kodin esimerkki; ei olla nähnty järkevää rahankäyttöä.
Mutta eikö nyt voisi olettaa, että on ihminen kykenevä oppimaan vielä senkin jälkeen. Vaikka ei kotona olisikaan opetettu, niin eikö kokemus opeta? Eli jos on kerran tuhlannut rahat ja joutunut sen takia kuseen, niin eikö se opeta, ettei näin ehkä kannata toimia?
Samahan se on lihavilla. Tietävät kyllä että kun syövät lisää lihovat lisää mutta ei vaan itsekuri riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen syntynyt jos en kulta- niin ehkä hopea- tai pronssilusikka suussa, eli vakavaraiseen perheeseen, jossa käytetään järkevästi rahaa ja siksi rahaa on aina myös ollut riittävästi. Ei missään nimessä kuitenkaan mitään rapujuhlameininkiä tai miljoonakämppiä. :D
Olen aina osannut itsekin käyttää rahaa järkevästi, koska siitä on hyvät mallit.
Mun on ihan mahdoton tajuta, miten joku voi vetää tilinsä nollille tai ostella luotolla. (Siis niin, ettei maksa kaikkea kuun lopussa pois. Käytän kyllä itsekin luottokorttia mm. siksi, että ostokset ovat paremmin turvassa.)
Mä otan käyttöön ton ”rapujuhlameiningin” :D
Ota vasta sitten kun on tarpeeksi rahaa! Ettei vaan mene tili tyhjäksi. :D
Ei sun tarvitse ymmärtää muiden rahankäyttöä. Onnittelut sinulle siitä, että olet muita parempi, järkevämpi ja osaavampi. Jos sua ärsyttää joidenkin kaveriesi kitinä "vain 2 egee ja vielä 2 viikkoo seuraavaan palkkapäivään" niin sano heille suoraan. Paitsi että et kuitenkaan uskalla, sillä olet riippuvainen kavereistasi, vaikka ne ärsyttävätkin, kun ovat niin huonoja ja sinä niin hyvä.
Itse stressaantuisin ihan rajattomasti jos tili olisi tyhjillään. Olisi kamalaa jos ei pystyisi esim. ostamaan uutta pesukonetta, viemään kissaa eläinlääkäriin, hankkimaan uusia silmälaseja yms. rahan takia. Ja mitä jos joutuisi työttömäksi? Stressaisin itseni sairaaksi.
Minusta on kivempi elää nyt suht. minimalistisesti ja jemmata pahan päivän varalle. Ja jos pahaa päivää ei tulekaan, niin sitten on ainakin kaikki vaihtoehdot pysyvät avoinna, tyyliin lomamatka, remontti, kesämökin osto, vene, mitä vain keksiikin. Ja silti puskuri pysyy kasassa.
Veikkaanpa ap, että jos saisit miljoonaperinnön, niin ois sullakin kohta tili tyhjät ;)
Vierailija kirjoitti:
Ei sun tarvitse ymmärtää muiden rahankäyttöä. Onnittelut sinulle siitä, että olet muita parempi, järkevämpi ja osaavampi. Jos sua ärsyttää joidenkin kaveriesi kitinä "vain 2 egee ja vielä 2 viikkoo seuraavaan palkkapäivään" niin sano heille suoraan. Paitsi että et kuitenkaan uskalla, sillä olet riippuvainen kavereistasi, vaikka ne ärsyttävätkin, kun ovat niin huonoja ja sinä niin hyvä.
Vaikuttaa vähän provolta kun kaverinsa röökaavat ja juovat. Eikö noin älykäs saa parempaa seuraa?
Vierailija kirjoitti:
Minulla on niin paljon rahaa että en edes pysty törsäämään kaikkia.
Lahjoita iso summa mun exälle. Anna 100€, huomenna valittaa ku rahat on loppu. 1 000€, ehkä menee jopa viikko kun rahat on loppu. Miljoonasta olisi varmaan kolmessa kuukaudessa vain muisto jäljellä.
Se kyllä on jännä, miten samojen vanhempien lapset voivat olla ihan ääripäissä rahankäytön suhteen. Yksi hummaa kaikki ja vähän ylikin mitä saa heti, toinen osaa säästää, suunnitella ja pitää talouden kurissa. Kolmas onkin sitten äärimmäisen pihi, eikä kuluta edes siihen, mikä pitkällä tähtäimellä teksisi enemmän säästöä.
Rahan käyttö pitää opetella. Minulla on kaveri, joka oli jollain vakuutuksen maksamalla sairaslomalla tai vastaavalla, tiesi hyvin, että se kestää 2vuotta, jolloin rahaa tulee normaalisti, kuten olisi töissä, sen jälkeen perustyökkäri, jos ei pääse töihin, eikä ollut töihin menossa. Minä olisin tuossa tilanteessa karsinut kaikki menot minimiin ja laittanut rahaa säästöön. Hän sen sijaan joi kaljaa päivittäin ja söi sisäfileetä ja osteli osamaksulla vaikka mitä. Nyt se leikki on loppunut, ei varaa ostaa edes kunnon ruokaa ja yrittää minulta lainata. Vaikka tienasi aiemmin tuplasti sen mitä minä nyt.
Itse sain lapsena ja nuorena vanhemmiltani kaiken mitä halusin ja vaikka en olisi ymmärtänyt halutakaan. Otin tietysti vastaan.
Meillä ei puhuttu mistään. En saanut minkäänlaista ohjeistusta rahan käyttöön tai elämän hallintaan. Opin siis vain siihen, että kaikki tulee ilmaiseksi ilman omaa työtä tai toimintaa.
Sanomattakin varmaan selvää, että kun itsenäistyin, kohtasin pitkän aikaa paljon ongelmia ja mm. oman talouden hallinta oli todella vaikeaa - vieläkin siinä on haasteita selvästi enemmän kuin joillakin toisilla.
Omaa lastani olen neuvonut rahan käytössä ja hän osaakin sen paremmin kuin minä.
Ehkä ap:n ystävät vaan ovat vielä siinä vaiheessa, että opettelevat.
Ap voisi hankkia parempia kavereita. Hengaaminen luusereiden kanssa ei johda mihinkään hyvään
Tämä. Kyllä nykyaikana tulee joka tuutin täydeltä oppia ja ohjeistusta terveellisistä ravinnosta. Silti on todella paljon ylipainoisia ihmisiä. Ja kyllä siinäkin asiassa pitäisi edes kokemuksesta oppia. Tyyliin jos syöpöttelee herkkuja ja syö yli kulutuksensa, niin alkaa housunvyötärö kiristämään. Ja silti sama meininki vaan jatkuu. Ne ylimääräiset kilot ei yhdessä yössä ilmaannu. Miksi ihminen antaa itsensä lihoa vaan enemmän ja enemmän?
Vastaus sekä rahankäyttöön että terveelliseen elämäntapaan on juurikin tässä: Toisilla vaan on vähemmän itsekuria ja elämänhallintaa. Jos sinulla niitä on, et voi silti olettaa tai edellyttää että kaikilla muillakin olisi. Meitä on niin erilaisia.