Miten jotkut voi törsätä kaikki rahansa?
Mulla on muutamia kavereita, jotka aina välillä valittaa että "mulla on vaan 2e tilillä ja palkka tulee vasta 2 viikon päästä". Töissäkäyviä ihmisiä siis, mutta ihan hulttioita muuten: tupakkaa palaa ja viinaa menee ihan holtittomasti, ja hetken huumassa saatetaan ostaa uusia vaatteita, uusi puhelin. lähteä "yksille" tai jotain vastaavaa mihin rahaa kuluu.
Mulle on opetettu nuoresta pitäen, ensimmäisen kesätyöpalkan tullessa, että aina pitäisi olla ns. puskurirahasto ja suunnitella etukäteen menonsa ja kulunsa siten, että aina on säästössä rahaa ns. pahan päivän varalle Enkä edes ole mikään kultalusikka suussa syntynyt rikkaan perheen lapsi, vaan itse olen aina kovalla raatamisella tienannut rahani pienellä palkalla, ja silti olen onnistunut elämässä säästämään ja sijoittamaan. Miten joillakin aikuisilla työssäkäyvillä ihmisillä voi olla elämänhallinta niin pielessä, että kauan ennen palkkapäivää tulee tilin pohja vastaan?
Kommentit (85)
Pienillä tuloilla ei paljon säästellä. En ole ikinä vetänyt tiliä miinukselle mutta säästöjä minulle ei valitettavasti kerry. Koin ennen huonoa omaatuntoa tuosta ja tuntui siltä että tuhlasin kaikki rahani, mutta nyt kun tuloni ovat parantuneet olen tajunnut ettei minulla olisi edes ollut mahdollisuutta säästää ennen.
Vierailija kirjoitti:
Ei lapsille kyllä joka kk tarvia millään ostan mitään uutta/käytettyä. Koulusta esim saa luistimia/suksia käyttöön. Meillä lapsi kolmosella ja sukset ostettu ekalla kouluun, onhan ne pienet sille virallisesti mutta menee kyllä viä tän talven sillä hyvinkin, alkutalvesta kirpparilta uudet monot. Eikä oo lapsi valittanut suksista. Luistimet piti vasta tänä talvena ostaa, edellisillä luisteli pari vuotta. Kengät nyt pitää joka kausi ostaa, talvikengissä reikä tullut nyt, mutta menkööt sit kumpareilla ja nyt vois ostaa välikausikengät jotka mahtuu syksylläkin. Ulkovaatteet mahtuu hyvin vuoden tai kaksi. Kintaat katoaa aina kouluun, pipot ja lippiksetkin kestää muutaman kauden hyvinkin. Vaatteet pitää uusia kerta/pari vuoteen, kun pitkät lapset. Muttei tod joka kk tarvitse mitään hommata.
Jos tavoitetaso on tuo kuin teillä, ei tosiaan tarvitse hommata mitään joka kuukausi.
Jos sen sijaan haluaa, että lapsella on ehjät ja sopivat vaatteet ja varusteet (vaikka käytetytkin) ja ettei hän joudu lainailemaan koulun välineitä (jotka eivät riittäisi, jos kaikki toimisivat noin)... tilanne saattaa olla toinen.
Minulla oli pienituloisena opiskelijana tapana vetää "tili tyhjäksi", koska eli kuinka säästäväisesti hyvänsä, rahaa ei koskaan ollut loppukuusta. Silloin oli sama ostaa jotain turhaa, josta sai kuitenkin edes pienen dopamiinipiikin. Huom: se turha ostos saattoi olla 4,5 euron tuoksukynttilä tai 9,5 euron huonekasvi, ei siis mikään Fendin laukku. Minulle jäi siis vuokranmaksun jälkeen ehkä 80 euroa käyttöön, kuukauden päiväbudjetti 2,6 euroa.
Joku saattaa ajatella, että "pahan päivän varalle" ei tarvitse säästää, koska Kela kyllä elättää.
Täytyy myös muistaa, että jos kyse on pakkomielteisestä ostelusta (eikä vain pienistä tuloista), se on ongelmakäyttäytymistä samalla tavalla kuin dokaaminen tai ylensyönti, samanlaista riippuvuutta. Yhtä hyvin voi kysyä "miten joku voi juoda pullon Koskenkorvaa" tai "miten joku voi syödä kolme ravintolapizzaa kerralla". Törsäily ei kuitenkaan ole fyysiselle terveydelle haitallista, ja siitä jää yleensä jotain konkreettista käteenkin.
Ok, minulla ehkä tuo 1700 e maksimissaan eläke jos jaksaisin seitsenkymppiseksi. Siksipä säästän ja sijoitan. Lottoamista unohtamatta!