Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi verenpaineeni oli työterveydessä koholla ja kotona ihanteellinen?

Vierailija
12.01.2024 |

Siinäpä se. Työterveydessä verenpaine 129/85 ja kotona 112/70. Jännitti kyllä istua mitattavana  ja sain ohjeeksi kotiseurannan 1 viikon ajan. Voiko siis jännitys saada aikaan lukemat, että tarvitsi lääkettä, mitä lääkäri pohti?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valkotakkiverenpaine on todellinen, olemassaoleva ilmiö. Verenpaine nousee juurikin jännityksen vuoksi.

Vierailija
2/14 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valkotakkiverenpaine on todellinen, olemassaoleva ilmiö. Verenpaine nousee juurikin jännityksen vuoksi.

Okei kuulostaa kyllä sit munkin kohdalla varmaan siitä. Pyörryttävän olon vuoksi olen siis tutkimuksissa. AP.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en kyllä itse ymmärrä 45 vuotta verenpainetautia sairastaneena ymmärrä mikä ongelma tuossa työterveyshuollossa mitatussa arvossa on ongelma no itsellä terveyskeskus on vuosikausia uusinut aina vaan reseptit ilman minkäänlaisia labrakokeita tai tapaamista ehkä se on yhteiskunnalle edullista pelata venäläistä rulettia

Vierailija
4/14 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työstressi. mulla on aina verenpaine lomalla matalampi.

Vierailija
5/14 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ne ei koskaan välitä korkeasta verenpaineesta vastaanotolla. Kysyvät Vaik että jånnitänkö ja se siitä. Yläpaine aina jotain 160 siellä. Kotona normaali 115/80

Vierailija
6/14 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännitys. Tiedän ilman mittariakin olevani stressaaja. Rentoutuneena verenpaineet on ok, joten kyse ei ole rakenteellisesta ongelmasta.

Vierailija
7/14 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännityksen lisäksi verenpaine voi olla koholla siksikin että olet ollut liikkeessä ennen mittausta. Ei tuo 129/85 silti kovin korkealta kuulosta. 

Vierailija
8/14 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai lääkäri harkitsi lääkitystä noilla paineilla? Nuohan on vielä normaalit paineet. 

Vierailija
9/14 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

valoktakkiverenpaine. jouduin kerran sisätautilääkärin tutkimuksiin, kun lukemat oli tyyliä sydänkohtaus. SIeltä napsahti kasa verikokeita, ekg,  viikon kotiverenpainemittaukset ja sisätaulilääkäri lausui, että normaali verenpaine,  sinä kärsit valkotakkiverenpaineesta, älä suostu heppoisin perustein enää terveydenhuollon RR-mittauksiin, me (viittasi itseensä ja muihin terveydenhuollon työntekijöihin) säikähdetään liikaa.

Vierailija
10/14 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

nykyisin muuten verenpainerajoja hilataan koko ajan alemmas, siis normaalin verenpaineen rajaa. Itsellä yksi kroonin sairaus, jonka vuoksi tavoiteverenpaineeni pitäisi olla (muistaakseni) 120/75, lääkäri sanoi viimeksi että kohta rajoja taas madalletaan, että seuraavassa kontrollissa voidaan sitten ehkä sanoa, että pitäisi olla 115/75.

Vierailija
11/14 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinullahan saattaa olla kuivat silmät

Vierailija
12/14 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdestä mittauksesta tuskin voi päätellä yhtään mitään, paitsi tietysti jos lukemat ovat oikeasti korkeat. Verenpaine vaihtelee päivittäin ja siihen vaikuttaa moni seikka. Mittausrutiinit esim. Ja asento. Seuraat kaikessa rauhassa kotona. Karsit suolaa ruokavaliosta jos toteat, että niin voi tehdä. Hyvät yöunet ja kävelyä puolisen tuntia päivittäin. 

Vierailija
13/14 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanteista vaihtelua.

Älykelloni alkaa huutaa korkeaa sykettä jo matkalla terveydenhuoltoon. Niin stressaavaa siellä asiointi on aiempien huonojen kokemusten takia.

"Parhaat" arvot on saatu, kun jouduin olemaan sairaalassa ja hiipivät keskellä yötä viereen juuri, kun olin nukahtanut kunnolla ensimmäistä kertaa moneen päivään. Syke oli kevyet 150 ja verenpaine 180/120. Ihmetteli, että miten se nyt noin. No mitenköhän, kun oot täydessä unessa ja joku tarraa suhun kiinni aivan varoittamatta. 

Vierailija
14/14 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilanteista vaihtelua.

Älykelloni alkaa huutaa korkeaa sykettä jo matkalla terveydenhuoltoon. Niin stressaavaa siellä asiointi on aiempien huonojen kokemusten takia.

"Parhaat" arvot on saatu, kun jouduin olemaan sairaalassa ja hiipivät keskellä yötä viereen juuri, kun olin nukahtanut kunnolla ensimmäistä kertaa moneen päivään. Syke oli kevyet 150 ja verenpaine 180/120. Ihmetteli, että miten se nyt noin. No mitenköhän, kun oot täydessä unessa ja joku tarraa suhun kiinni aivan varoittamatta. 

Kerran leikkauksen jälkeen anestesialääkäri oli määrännyt minulle verenpainemittaukset 10 minuutin välein. Laittoivat sitten automaattisen mansetin käsivarteen ja kysyivät, että onko ok, kun tässä pitää sitten makoilla aika lailla paikallaan ja kun huomaat, että kone alkaa mitata, niin sitten ei saa liikkua. Se oli minulel ihan ok. Jotenkin stressasi, kun hoitaja aina tuli kannettavan mansetin kanssa 10 minuutin välein, laittoi sitä paikalleen ja alkoi odotella mittauksia ja minähän siitä hermostuin ja mietin, että kohta se nouseenouseenousee. Kun olin kaksistana koneen kanssa, niin alussa oli lukemat korkeat, mutta sitten vain jotenkin unohdin sen ja paineet alkoi laskea. Lääkäri sitten seuraavan apäivänä jälkitarkastuksessa totesi, että sinulla taitaa olla vastaanottoverenpaine, että kun kone mittasi, niin kaikki oli hyvin, kun ihminen, niin kaikki ei ollut ihan hyvin.  Nukutuksen aikana paineeni oli normaalit ja jopa alhaiset (toki, kun olin tajuton, enkä en tiedä mahtoiko anestesiaaineetkin sitten vaikuttaa asiaan)