Miten jaksatte vaan säästää ja sijoittaa?
Ahdistaa kun en jaksa elämää tarjous juuressosekeitolla ja tarkkaan toteutetulla senttibudjetilla jotta voisi sijoittaa enemmän ja enemmän. Enkä jaksa opiskella jenkkiosakemarkkoinoiden kiemuroita ja onko se nyt REIT- osakkeita, joista saisi koko ajan osinkoja yms.
Haluan käyttää tulojani harrastuksiin, ostoksiin, arkeen. Mutta kun pitäisi säästää maailmanlopun varalta jotta selviäisi mahdollisimman pienillä kuluilla elämänsä loppuun asti.
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on niin paljon työkavereita kuollut juuri ennen eläkkeelle jäämistä, sen hetkellä tai heti sen jälkeen että en laske mitään vanhuudenpäivien varaan vaan elän tässä ja nyt.
Enemmistö kuitenkin ehtii nauttimaan eläkkeestä vuosia. Säästäminen ja sijoittaminen ei mitenkään poissulje sitä, etteikö voisi elää myös tässä ja nyt.
Itse uskon oman nettoeläkkeeni olevan noin kolmasosan nettopalkastani. Se ei riitä minulle vaikka olisikin velaton asunto. En myöskään halua tehdä täyttä päivää 70 vuotiaaksi asti. Joten siksi säästän ja sijoitan osan palkastani. Ei se ole omasta onnellisuudesta pois. Tuskin olisin onnellisempi vaikka söisin ravintolaruokaa yhden kerran enemmän kuussa.
Säästän ja syön muutakin kuin juureksia. Ei vaadi ponnistelua. Vähemmän puhutaan kun moni ottaa ensin liian ison tavoitteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on niin paljon työkavereita kuollut juuri ennen eläkkeelle jäämistä, sen hetkellä tai heti sen jälkeen että en laske mitään vanhuudenpäivien varaan vaan elän tässä ja nyt.
Enemmistö kuitenkin ehtii nauttimaan eläkkeestä vuosia. Säästäminen ja sijoittaminen ei mitenkään poissulje sitä, etteikö voisi elää myös tässä ja nyt.
Itse uskon oman nettoeläkkeeni olevan noin kolmasosan nettopalkastani. Se ei riitä minulle vaikka olisikin velaton asunto. En myöskään halua tehdä täyttä päivää 70 vuotiaaksi asti. Joten siksi säästän ja sijoitan osan palkastani. Ei se ole omasta onnellisuudesta pois. Tuskin olisin onnellisempi vaikka söisin ravintolaruokaa yhden kerran enemmän kuussa.
Monella tuntuu olevan se käsitys, että sijoituksien pitäisi olla jotain aivan valtavia summia ja niiden tekeminen olisi jotain rulettiin verrattavaa touhua, jossa voi menettää koko omaisuutensa milloin vaan.
Kun aloittaa tarpeeksi nuorena ja hajauttaa, ei tarvitse sijoittaa mitään älyttömiä summia. Idea on siinä, että se potti kertyy vuosikymmenien kuluessa, kun vaan maltat olla koskematta niihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monella tuntuu olevan se käsitys, että sijoituksien pitäisi olla jotain aivan valtavia summia ja niiden tekeminen olisi jotain rulettiin verrattavaa touhua, jossa voi menettää koko omaisuutensa milloin vaan.
Kun aloittaa tarpeeksi nuorena ja hajauttaa, ei tarvitse sijoittaa mitään älyttömiä summia. Idea on siinä, että se potti kertyy vuosikymmenien kuluessa, kun vaan maltat olla koskematta niihin.
Minä sijoitan noin 2000 euroa kuussa. Voi kuulostaa paljolta, mutta yli puolet on itseasiassa uudelleensijoitettavia tuottoja. Noin tonnin sijoittaminen kuukausittain palkasta ei ole minulle mitenkään ylivoimainen tehtävä.
Vierailija kirjoitti:
Oletko ikinä miettinyt, että jos olet vienyt säästämisesi liian äärimmäisyyksiin?
Just a thought...
En, koska en joudu tinkimään mistään.
Vierailija kirjoitti:
Minä sijoitan noin 2000 euroa kuussa. Voi kuulostaa paljolta, mutta yli puolet on itseasiassa uudelleensijoitettavia tuottoja. Noin tonnin sijoittaminen kuukausittain palkasta ei ole minulle mitenkään ylivoimainen tehtävä.
Mikä on pääomasi määrä jos saat pääomatuloja 1000€/kk eli 12 000€/vuosi? Missä ajassa olet saanut sen kerättyä?
Ei me eletä pelkällä juuressosekeitolla vaikka sitä rakastetaan. Huomenna on ankkaa appelsiinikastikkeella ja mustikkapiirakkaa jälkkäriksi.
Joka kuukausi laitetaan ruokatilille 800e, jos jotain jää yli siirretään rahastoon. Samoin s bonukset menee automaattisesti. Ja jos laskujen jälkeen jää jotain niin sen voi laittaa rahastoon tai matkatilille.
Ei tuo mitenkään rasita meitä eikä tarvitse pihdata mistään. Mulla jää "taskurahoistakin" n 200e yli joka kuukausi
Laitan kuukausittain säästöön/sijoituksiin hajautetusti noin 500€. Mutta säästöjä ja sijoituksia on koossa vasta 100 000€ ja ikää jo 50v. Eli tällä tahdilla näen nälkää eläkkeellä.
Nyt on hyvä tulotaso mutta työpaikka ei ole mitenkään varma. Puoli päätä haluaa nauttia elämästä, tilata lehtiä, ostaa tulppaanikimpun kaupasta ja syödä muutakin kuin kaurapuuroa ja uunijuureksia. Ostan lähes kaiken mahdollisen käytettynä, yritän olla tuhlaamatta mutta silti harrastuksiin menee paljon rahaa. Esim kesämökki on kallis ja puutarhan hoitoon menee useampi satanen vuodessa. Samoin käsityötarvikkeisiin ja urheiluvarusteisiin. Ennen koronaa käytiin muutaman kuukauden välein tyttöporukalla ravintola syömässä ja nyt koronan myötä on perheelle haettu take away annoksia usein. Aiemmin matkustettiin kerran-pari vuodessa jne. Kaiken tämän ”ei-välttämättömän” koen tuhlaamisena; rahana jonka ”kaikki muut” laittaa säästöön/sijoittaa. Voisin kiristää säästämistahtia mutta en löydä sitä motivaatiota itsestäni :( ap
Vierailija kirjoitti:
Mikä on pääomasi määrä jos saat pääomatuloja 1000€/kk eli 12 000€/vuosi? Missä ajassa olet saanut sen kerättyä?
Sijoitettu pääoma on nyt noin 265 000 euroa ja se on kerätty 15 vuodessa. Kasvuvauhti on kiihtynyt koko ajan.
Kaurapuurosta ja uunijuureksista kirjoittelee vaan höntti joka ei osaa tehdä itse ruokaa. Ei hyvä ruoka paljon rahaa vaadi vaan taitoa hyödyntää eri raaka-aineita.
Hajautus. Itse aloitin melko lailla nollista 5 vuotta sitten. Nyt on rahaa n. 40k€, joista puolet säästötilillä, 40% osakkeissa ja 10% kryptoissa.
Osakkeilla pyrin tekemään tekemään keskipitkiä treidauksia, helpot sataset pois.
Kryptoissa sen verran että olen pelissä mukana. Jos hyvin käy niin tarkoitus näillä tuplata koko omaisuus. Oletan siis että buumi jatkuu, mutta toisaalta olen laittanut näihin vain sen verran kuin haluan hävitä.
Vierailija kirjoitti:
Ainut mahdollisuus nauttia elämästä ilman oravanpyörää on säästää ja sijoittaa reilu parikymmentä vuotta ja heittäytyä viettämään 50v eläkepäiviä osingoilla. Viiden parhaan kaverin isät kaikki kuoli ennen 65v ikää ja vain yksi alkoholin takia. Lisäksi naapuri joka suunnitteli maailman ympäri purjehdusta koko elämän eläkepäivillänsä kuoli kuukausi ennen eläkkeelle jääntiä sairauskohtaukseen. Jos tämän päivän kolmikymppinen meinaa eläkettä oottaa niin siinä 70 korvilla se on mahdollista. Elämä on nyt ja tässä tai jos luotat tulevaan niin ala toimimaan siten että viimestään 55 olet eläkkeellä ja toineentulosi on turvattu.
"säästää ja sijoittaa reilu parikymmentä vuotta ja heittäytyä viettämään 50v eläkepäiviä osingoilla."
Jos haluaa elää osingoilla, pitää olla väh. 700 000 - miljoona rahaa kiinni osinkoa maksavissa yrityksissä. Suurimmalle osalle suomalaisista tuollainen säästäminen nettopalkasta on mahdotonta (mediaanipalkalla ei onnistu). Ehkä hyvällä tuurilla voi päästä 250-500k summaan. Tämä siis vaikka olisi "korkoa korolle"-ilmiö laskettuna mukana. Itselläni kävi hyvä tuuri, että harrastelin B1tcoinin parissa 10v sitten ja nyt minulla on tämän hetkisen arvon mukaan, no...sanotaan että yli 200k euroa @BTC, kun taas normaaleissa sijoituksissa on "vaan" jotain ehkä +20k euroa ja olen 30-40 v vanha mies. Se on kiva, että lentoyhtiötkin suostuvat vastaanottamaan BTC-maksuja nykyään, niin pääsisi halvalla lentelemään eri lomakohteisiin. Valitettavaa vain on, että nyt on nämä typerät karanteenit päällä, niin ei voi. :(
Mutta jotta köyhempikin voisi rikas...vaurastua, pitää hänen etsiä sellaisia sijoituskohteita, jotka tulevat raketoimaan. Näistä yksi esimerkki oli jenkkiläinen GMC (en ollut mukana) ja AMC (on pieni positio) joka on vielä kysymysmerkki. No nuo ovat huonoja esimerkkejä, mutta siis sellaisia "Nokia ennen matkapuhelimia" tyylisiä osakkeita. Köyhän/Mediaanituloisen kannattaa myös sijoittaa maltillisesti kk-tasolla matalakuluisiin ETF-rahastoihin. Ja jos haluaa osinkoja ja niitähän kannattaa haluta, niin kannattaa sijoittaa vaikka osinko-aristokraatti -yrityksiin, jotka jatkuvasti hieman lisäävät osinkojaan vuosittain. Jotkut valittavat osingoista, koska niistä joutuu maksamaan aina veron (elikä arvon nousu vs. osingot ja hitaampi arvon nousu). Mutta kuten edellinen kirjoitti, niin koskaan ei tiedä milloin kuolee ja se voi tulla jo paljon ennen eläkeikää ja siksi olisi syytä yrittää saada jatkuvasti juoksevaa positiivista kassavirtaa jo nuorempana, elikä itse ainakaan en suosittele pelkästään "jatkuvaa ostoa ja holdausta jotta voisi realisoida vanhana sitten joskus", vaan pitää kerryttää jo nuorempana pääomatuloja, jotta elämä olisi inkrementaalisesti aina parempaa vanhetessaan. Koska sitä elämää pitää olla ennen jo eläkeikää. Mutta se pitää rahoittaa jotenkin muuten kuin pikavipeillä. :D
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa elää osingoilla, pitää olla väh. 700 000 - miljoona rahaa kiinni osinkoa maksavissa yrityksissä. Suurimmalle osalle suomalaisista tuollainen säästäminen nettopalkasta on mahdotonta (mediaanipalkalla ei onnistu). Ehkä hyvällä tuurilla voi päästä 250-500k summaan. Tämä siis vaikka olisi "korkoa korolle"-ilmiö laskettuna mukana.
Mutta jotta köyhempikin voisi rikas...vaurastua, pitää hänen etsiä sellaisia sijoituskohteita, jotka tulevat raketoimaan.
Jep, 700 000€ säästöt ja sijoitukset oman asunnon päälle ovat aika kaukainen utopia pätkä- ja silpputyöläiselle.
Vierailija kirjoitti:
Laitan kuukausittain säästöön/sijoituksiin hajautetusti noin 500€. Mutta säästöjä ja sijoituksia on koossa vasta 100 000€ ja ikää jo 50v. Eli tällä tahdilla näen nälkää eläkkeellä.
ap
Sinulla älyttömän korkeat tavoitteet. Minä ainakin lähden siitä, että eläkkeeni tulee riittämään välttämättömään, kuten kohtuulliseen ruokaan ja asumiseen, ja sijoitusten tuotoilla sitten eläkkeellä nautin, esimerkiksi syön välillä ravintolassa ja matkustelen.
5 %:n reaalituotto-oletuksella tuo 100 000 euroa ehtii kasvaa 200 000 euroksi siihen mennessä, kun täytät 65 vuotta ilman, että teet yhtään uusia sijoituksia. Jos lisäksi pystyt seuraavan 10 vuoden aikana sijoittamaan joka kuukausi 500 euroa, niin samalla tuotto-oletuksella uusien sijoitusten arvo olisi kasvanut 100 000 euroon 65-vuotispäivääsi mennessä. Siinä vaiheessa sinulla olisi siis yhteensä koossa summa, joka vastaa arvoltaan 300 000 nykyistä euroa.
Jos sitten saat tuolle sijoitukselle edelleenkin 5 %:n reaalituoton, saat joka vuosi 15 000 euroa ylimääräistä rahaa eläkkeesi päälle ilman, että sinun tarvitsee vielä nostaa senttiäkään pääomasta. Toki tuosta summasta menee verot, mutta niiden jälkeenkin sinulla olisi joka kuukausi käytössä noin 900 euroa ylimääräistä rahaa eläkkeen päälle. Kuulostaako se surkealta?
Rahaa jää kuin itsestään säästöön, kun on tutkinut omat menonsa ja tehnyt karsinnan. Siirrän tietyn määrän säästötilille ja sijoitan. Loput on riittänyt hyvin. Jos ei alkaisi riittää, pohtisin mitä pitäisi kilpailuttaa tai jättää pois.
Vierailija kirjoitti:
Rahaa jää kuin itsestään säästöön, kun on tutkinut omat menonsa ja tehnyt karsinnan. Siirrän tietyn määrän säästötilille ja sijoitan. Loput on riittänyt hyvin. Jos ei alkaisi riittää, pohtisin mitä pitäisi kilpailuttaa tai jättää pois.
Paljonko summat sulla on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko summat sulla on?
Noin 17% nettotuloista. En tee täyttä työpäivää. Olen myös perheellinen, joten menoja on enemmän kuin yksinäni olisi.
Kaikkeen tottuu ja kasvava tilin saldo tuo iloa enemmän kuin mikään tuhlaaminen
Oletko ikinä miettinyt, että jos olet vienyt säästämisesi liian äärimmäisyyksiin?
Just a thought...