Sain sitten koronatartunnan ruokakaupasta, maski ei pelastanut
Vaikka kuinka ruokakaupassa yritti väistellä ja varoa maskittomia raksamiehiä, niin ei sitten onnistunut.
Sieltä se tartunta sitten tuli vaikka itsellä aina maski. Raivostuttaa.
Kommentit (443)
Fpp3, kumihanskat ja suojalasit.
Kun menen lääkäriin, labraan.
Muuten en liiku asunnostani ulos.
Kaikki tulee ovelle, tilattuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja höpö höpö sanon minä.
Ei mitään koronaa ole saanut.
Ja nyt täällä kysytään että miten hän voi.
Hallelujaa😄Joo, huijausta ja valehteluahan se koko korona on, ei sellaista ole olemassa, niinkö se meni?
Tuntuuko sinusta siltä, että muut ihmiset uskovat salaliittoteorioihin tai hopeaveteen tai ufoihin? Tai etteivät he usko korona-viruksen olemassaoloon? Olen huomannut koronaan pelokkaasti suhtautuvien ajattelevan näin.
On ymmärrettävää, että kun toiset eivät jaa samaa pelkoa kanssasi, tulee mieleen moniakin omituisia uskomuksia, kuten juurikin mainitsemasi luulo, että joidenkin mielestä korona olisi huijausta ja valehtelua. Se etteivät monet jaa samaa pelkoa kanssasi johtuu siitä, että moni tietää koronan olevan useimmiten lievä tai jopa oireeton. Eihän sellaista tarvitse pelätä.
Jos korona kuitenkin pelottaa ja jos olettaa, että voi itse saada taudin vakavan version, on syytä keskustella peloistaan asiantuntijan kanssa.
Aika jännä.
Minä sain rahkaa, maitoa, ranskalaisia ja mehua.
Tervetuloa perussairaan elämään jo ennen koronaa. Olen nykyään jo hyväksynyt sen että omat mahdollisuuteni vaikuttaa sairastumisiini ovat rajalliset koska en voi juurikaan vaikuttaa siihen mitä muut tekevät mutta kyllä se ottaa päähän kun itse on tehnyt kaiken oikein ja silti makaa sairaalassa letkuissa. Osa ihmisistä ei ole nyt korona-aikanakaan muuttanut tapojaan. Niilläkin vähillä kerroilla kun olen liikkunut kotini ulkopuolella näkee edelleen käsiin yskimistä, nenän pyyhkimistä, ylipäätään naaman lääppimistä, sormien nuolemista, rasvan levittämistä huuliin ja nenän pieliin sormin joita ei ole varmasti pesty äskettäin... Puhumattakaan siitä että käsiä ei pestä vessassa tai pestään pelkällä vedellä ja painutaan suoraa ruokajonoon ja tuhat muuta esimerkkiä siitä miksi en ihmettele yhtään miksi taudit leviää. Kaikista eniten palaa käpy siihen että tullaan sairaana töihin kun ei ole varaa menettää palkkaa. On kuitenkin sitten varaa maksaa veroissa se kun makaan sairaalassa, lääkkeet, saikku ja kaikki se lääkärirumba joka vaaditaan sen jälkeen perussairauden tasapainoon saamiseen kun Suomessa on tämä systeemi jossa ihminen ei maksa itse kuin murto-osan kuluista. Jos verot kiinnostaa yhtään, pysyisin kotona sairaana.
Vierailija kirjoitti:
Miksei kaikki käytä venttiilimaskia. Se suojaa 100 varmasti oman itsensä. Ja estää pärskeet muihin päin
Venttiilimaski ei suojaa muita ihmisiä, koska ilma menee siitä ulos. Olisi vastuutonta käyttää venttiilimaskia, sillä osa ihmisistä (joskin pieni ryhmä) ei terveydellisistä syistä voi käyttää maskia ollenkaan. On joitakin FFP3-venttiilimaskeja, joista venttiili on peitetty mutta ne ovat todella harvinaisia.
Paras vaihtoehto suojaamaan itseä ja muita lienee siis FFP2-maski, joita saa esim. S-marketista Kingfa-merkkisenä.
Veikkaan, että olet lähminyt jotain toisen lähmimää. Vai pesitkö ja desinfioitko joka välissä?
Sitten koskit nenää tai silmiäsi?
Mistä tiedät varman tartuntapaikan!
Korjatkaa jos olen väärässä mutta eikö kaikkein paras suoja ole turvavälit ja käsihygienia? Aika monet maskillisetkin menevät esim kaupassa lähelle muita. Tuntuu, että jos on maski, ihmiset ajattelevat, ettei ole vaaraa. Mutta eikö ilman maskia turvavälin suositus ole noin kaksi metriä? Ja eikö tartunnalle tarvita noin 15 minuuttia samassa paikassa? Anteeksi jos olen väärässä, mutta näillä tiedoilla aika epätodennäköistä, että kaupassa tulisi tuntemattomalta tartunta...
Näitä tietoja olen siis itse kuullut, mutta ihmettelen tosi paljon sitä, kuinka ristiriidassa terveysviranomaisten ohjeet ovat. Esim kun koulussani oli koronaan sairastuneita, ohje oli, että jos on ollut maski ja istunut jollain metrin etäisyydellä sairastuneesta, niin ei tarvitse jäädä karanteeniin. Samaan aikaan kuitenkin sanotaan, että maski ei suojaa itseä. Mutta "kyllä se sitten kuitenkin vähän suojaa". Eli jos oli altistunut maski kasvoilla, ei tarvinnut jäädä karanteeniin, tämä oli terveysviranomaisten ohje. Koko ajan näkee sitä, kun ihmiset ottavat maskin jostain taskusta ilman, että edes desinfioivat käsiä ennen sitä saati silloin, kun ottaa maskin pois kasvoilta. Tai koskevat maskia desinfioimatta käsiä. Tässähän ei ole mitään järkeä, päin vastoin. Silti ihmiset pitävät maskia pitäviä vastuullisina, koska näkevät, että hänellä on maski, vaikka se sama maski olisi ollut käytössä ilman että sitä on pesty kertaakaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen maski sinulla oli?
Kertakäyttöinen kirurginmaski. Ja olen ollut niiden kanssa tosi huolellinen, ei mitään uudelleenkäyttöä. Samoin desinfioin kädet aina kaupassa.
Sellainen maski ei suojaa käyttäjäänsä. Ihan hiljattain oli tapaus, jossa yksi maskiton matkustaja bussissa tartutti monia muita, vaikka kaikki muut matkustajat käyttivät maskia. Tapahtui siis Suomessa. Kannattaa lukea se uutinen, jos ei ole vielä lukenut.
Ärsyttää lukea näitä kommentteja. Jos ihminen on sairas, hänellä on yskä ja hän aivastelee, ei siinä auta mikään maski vaan se että pysyttelee kotona eikä mene muiden joukkoon. Ihan sama oliko sillä bussitartuttajalla maski vai ei, pointti oli että hänen ei olisi pitänyt olla lainkaan bussissa.
Olet oikeassa - tämän oireellisen henkilön olisi ehdottomasti pitänyt noudattaa ohjeita ja pysyä kotona. Oli todella vastuutonta mennä muiden pariin kipeänä.
Suuri osa koronapositiivisista on kuitenkin oireettomia tai vasta kehittämässä oireita ja näin ollen he eivät pysyttele kotona vaan ovat muiden kanssa busseissa, junissa, kaupoissa ym. Maskeja ja etäisyyksiä pidetään sen takia.
Reta kirjoitti:
Miksi aina noita ulkomaalaisia pitää haukkua, ovat ihmisiä siinä kun muutkin.
Isoja perheitä asuu ahtaasti, tauti leviää helposti. Osa heistä ei käytä maskia/ suojaa muita. Eivät noudata karanteenia. Eivät voi olla enää tietämättömiä viruksesta vuoden jälkeen.
Mua vähän ärsyttää se kun syyllistetään tosi paljon sairaana kaupassa käyviä. Siis kyllähän sairaana olisi parasta välttää sitä, mutta kaikille se ei ole mahdollista.
Esimerkiksi yksin asuvalla ei välttämättä ole oikeasti ketään, jota voisi kysyä käymään kaupassa puolesta. Esim opiskelija, joka asuu kaukana vanhemmista, kavereilla ei ole autoa, tai kavereita ei jopa ole ollenkaan. Lääkäriin pitää mennä, mutta sairaana ei voi mennä kävellen, kukaan ei pääse viemään, taksiin ei välttämättä ole varaa, pakko mennä bussilla. Apteekista pakko käydä hakemassa lääkkeet. Joka paikassa ei voi tilata kotiin ruokaa, sitä paitsi se on kallista, vähävaraisella ei ole rahaa. Kaupastakin ostoksia tilatessa joutuu maksamaan kympin pelkästä kuljetuksesta. Se on oikeasti iso raha joillekin.
En usko edelleenkään koko coronaan.
Corona hysteria ja joukkopsykoosi ovat vaarallisia terveydelle.
Reta kirjoitti:
Miksi aina noita ulkomaalaisia pitää haukkua, ovat ihmisiä siinä kun muutkin.
Ne on a p i n o i t a, ja käyttäytyvät myös niin.
Sain tartunnan Porvoosta. Edes ruotsinkielen taito ei pelastanut.
Vierailija kirjoitti:
Taas on korona-propagandassa piikki.
On "maskipakkoa" julkisissa liikennevälineissä, vaikka jokainen voi mennä halutessaan joukkoliikennevälineeseen ilman maskia.
Bussissa on turvallista istua maskit naamoilla kylkikyljessä ja nenä toisen takaraivossa vaikka tuntitolkulla joka päivä matkalla ihan mihin vaan, mutta yleisötapahtumia ei voida järjestää maskinaamaisina, koska tartuntariski olisi ilmeisesti suuri.
Maskittomista saadaan tartuntoja milloin missäkin, vaikkei ole mitään todistetta keneltä tartunta on saatu ja milloin tai onko puhujalla mitään tartuntaa ylipäätään.
Maskin annetaan ymmärtää suojaavan tartunnoilta 100-prosenttisesti eikä yhtäkään uutista näy, jossa kerrottaisiin kaupassa, bussissa tms. maski naamalla yskivän ja aivastelevan tartuttaneen muita.
Maski suodattaa virukset myös hengitysilmasta, vaikkei kaikki hengitysilma kulje edes maskin läpi, vaan maskin sivuilta.
Ei liity mitään ongelmaa myöskään maskinaamoihin, jotka eivät välitä turvaväleistä tuon taivaallista pitäessään 100-prosenttisen suojan muille antavaa maskia ja jotka käyttävät maskeja kaikkien ohjeiden vastaisestikin.
Kauppias kuuluttaa vähän väliä kuinka asiakkaiden ja työntekijöiden terveys ja hyvinvointi on kauppiaalle ensisijaisen tärkeää. Kaikissa päätöksissä asiakkaiden ja työntekjöiden terveys ja hyvinvointi on varmasti ollut tärkein asia kauppiaalle, joo. Ay-liikkeellä saattaa olla kauppiaalle lista asioista, joilla työntekijöiden hyvinvointia ja terveyttä voi parantaa. Suosittelen kauppiaalle yhteydenottamista Ay-liikkeen edustajaan.
Jokainen on kovasti huolissaan tartunnan saamisen suuresta mahdollisuudesta joltakin maskittomalta, muttei kuitenkaan pidä maskia kotona perheen parissa, koska mitä väliä sillä on tartuttaako perheenjäseniä tai nämä itseä?
Terveysviranomainen on todella huolissaan tehohoitopaikkojen riittävyydestä, muttei lainkaan niiden määrästä. Taas on kerrottava jostakin "Ennätyksellisestä määrästä", muttei kuitenkaan kerrota sitä määrää.
Olet asian ytimessä! Saanko lainata tekstiäsi jos paikkakunnan puskaradio facebook ryhmässä meuhkataan koronasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen maski sinulla oli?
Kertakäyttöinen kirurginmaski. Ja olen ollut niiden kanssa tosi huolellinen, ei mitään uudelleenkäyttöä. Samoin desinfioin kädet aina kaupassa.
Hyi. En koskaan käytä niitä pumppupulloja. Desinfiointi ei suojaa virukselta, käsienpesu taas suojaa. Miettikää monenko kädet on räplänneet niitä desipulloja ja sitten te menette ja suoraan iskette kätenne missä ne miljoonat pöpöt on.
Siksi minulla on oma käsidesi, jota laitan ennen kauppaan menoa, kaupasta tullessani ja maskin poistettuani.
Saan pahoja mulkaisuja ohittaessani rähmäiset pumppupullot.
Vierailija kirjoitti:
Niin. Jos ne Saat*nan raksamiehet ja ulkomaalaiset tajuais suojata myös muita käyttämällä maskia, olisit todennäköisesti säästynyt. Vihaan noita välinpitämättömiä, itsekkäitä ja ennenkaikkea saapastakin tyhmempiä urpoja jotka ei käytä maskia koska ”ei voi pakottaa”. Pakko tai ei, vois sitä ihan itsekin omilla aivoillaan ajatella, ja huomioida muutkin (jos siis olis aivot millä ajatella).
Tosi paha olo sinulla.Itse en vihaa ketään.Itseäni suututaa ihan kanta Suomalaiset naiset 58- 86v Jotka samma kerostaloa asuvat vuokralla kuin minä ja naapuri taloissa: Väistän heidät jos kohtaa: .Roska katos pihat ,tie matkalla ostoskeskukseen.Ovat maskitomina niissä paikoissa, missä koko ajan suositus on ollut käytää maskia.Milläkin tekosyyllä ei maskia.Sama asia nyt kun maski pakko metrot/ pussit.Eivät noudata ohjeistukset. Siinähän on mahdolisuus sanoa ei kyken maskin käytöön,yksikin sanoi:On sellainen vaiva nenä vuotaa vettä.Itselläni astma,keuhkojen ahtautuma tauti,alergiat,pidän maskia suosituksien mukaan. Kuten samoja vikoja sukulaisilla,maskit naamassa liikuvat ,missä niiden suositus on!Hikihän siinä tulee ja paha olo.Mutta ajatelen muitakin ,en vain itseäni maski naamassa .( ulkoilessani yksin,en maskia käytä,siloin ulkoinen en kauppa käy ymm)Henkilöillä jotka eivät käytä maskia,ei kai sovi heidän imagoonsa? Jonkun täytyisi tehdä siitä muoti ilmiö.Näkisimme enenmän suosituksien mukaisesti maskin käytäjiä.Mitä endellä mainituista henkilöistä mainitsin.He unohtavat 2 m. välin, Kuin 1m. Luulenkin ovat kuulovikaisia?Kuulokojeet piirongin laatikossa,eivät käytä .Tai eivät ole hankineet.Nehän ovat kuin silmälasit,ei sen kummemat!Antavat laadukaaman elämän kun kuulee oikein ja silmälasit taas näkee oikein.Minulla on molemmat en niitä häpeä,Mainostan kuulokojeitani,molemissa korvissani aina.Itse en jää maskitomien kanssa keskustelemaan, en kenenkään henkilön kanssa,joka julistaa ei käytä maskia suosituksien mukaan!Asia ei minulle kuulu.Mutta heidän ei pidä alentaa minua naama vääränä,kun en jää puhumaan tai kun roska katos karjaisen 2m väli.On minun asia.Ovenikaan ei aukea heille,vaikka kuinka ovikelloa soitaisivat.Asun yksin,läheiseni muut kaupungit.Kuka minusta huolehtisi jos altistuisin viirus tai sairastuisin korona: Ei kukaan.Helpoa noiden maskitomien kun kotinsa heillä asuu muu henkilö,tai jopa muita ,samanlaisia maskitta liikujia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarviiko enää maskia käyttää kun se todettiin juuri vain kosmeettiseksi?
Todetaanko seuraavana rajavalvonta, etäisyyden pito ja käsien pesukin kosmeettisiksi?Älä viitsi. Kosmeettiseksi todettiin maskipakko, kun suurin osa ihmisistä käyttää maskia ilman pakkoakin.
Ai nyt suurin osa käyttääkin? Kumma kun teidän puheissa ei sitten enää käytäkään kun aletaan puhua tartuntaluvuista joissa ei maskin käyttö näy mitenkään. Tartunnat on nousseet flunssakauden edetessä aivan normaalisti ja myös laskevat sen loppuessa eikä siihen maskin käyttö vaikuta mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Niin. Jos ne Saat*nan raksamiehet ja ulkomaalaiset tajuais suojata myös muita käyttämällä maskia, olisit todennäköisesti säästynyt. Vihaan noita välinpitämättömiä, itsekkäitä ja ennenkaikkea saapastakin tyhmempiä urpoja jotka ei käytä maskia koska ”ei voi pakottaa”. Pakko tai ei, vois sitä ihan itsekin omilla aivoillaan ajatella, ja huomioida muutkin (jos siis olis aivot millä ajatella).
Kannattaisi nyt oikeasti yrittää sinne pieneen päähän saada mahdutettua se ajatus, että kaikki ihmiset eivät vain pysty käyttämään maskia terveydellisistä syistä. Kaikki maskittomat eivät ole "välinpitämättömiä urpoja".
Niiku tää uniikki lumihiutale Pristiina Pakkasenhuitu. En tajua.
Ja ap:lle tiedoksi, että se oma maski suojaa vastapuolta, ei sinua!