Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

OmaKanta kirjaukset jotenkin aivan sekavia, vaikutan ihan kahjolta niiden perusteella

Vierailija
12.03.2021 |

Minulla oli toissa vuonna pitkä ajanjakso kun olin tosi kipeänä ja jouduin juoksemaan moneen kertaan lääkärissä. Tuolta ajalta on pitkä litania käyntejä, puhelinkeskusteluja, digiklinikan merkintöjä, reseptin uusimistilanteita jne. Kokonaisuus on melko kamalaa luettavaa kun aina oli ensinnäkin eri lääkäri ja oireenikin olivat vaihtelevia.

Toivottavasti kukaan ei tee tuon ajanjakson perusteella minusta koskaan mitään johtopäätöksiä. :D

Kommentit (67)

Vierailija
41/67 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitsee olla vain olemassa ;)

Vierailija
42/67 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä ap välitä - itselläni on viimeisen puolen vuoden ajalta psykiatrisen puolen käyntejä, aborttia ja vaikka mitä. En usko sinun vaikuttavan kirjausten perusteella yhtään kahjolta. Ei ole sinun vikasi, jos lääkärien kirjaukset ovat sekavia. 

Itseäni OmaKanta-historia vähän nolottaa, mutta ei kai sille mitään voi. Eniten oikeastaan harmittaa, kun psykiatri on kirjannut tietoihini "Suvussa siskolla skitsoaffektiivinen häiriö." Minun siskollani ei tuollaista ole vaan tädilläni, äitini siskolla. Liekö lääkärille sattunut lapsus. 

- ap

Kannattaa ehdottomasti korjata tuollaiset, koska ne voivat kääntyä sinua vastaan. Virheet on aina pakko korjata. Mitä enemmän pyydetään virheiden oikaisuja, sitä paremmin nämä oppivat kirjaamaan tietonsa kerralla oikein ja kuuntelemaan tarkasti.

Hoitotekstissäni puhuttiin joskus ihan toisen ihmisen papereista ja kaupungista. Pyysin oikaisua, asiaan meni paljon aikaa ja useita puheluita. Lopputulema oli ettei tekstiä saa sieltä pois. Ainoastaan jollain tavalla huomioitua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/67 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivaa viikonloppua <3

Vierailija
44/67 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen aina oikaisuvaatimukset, yleensä periaatteena se, että potilaskirjauksiin tulee merkitä VAIN ko. asioinnin sen kertaisen hoidon kannalta oleelliset asiat, ja että kaiken kirjatun tulee olla totta. Ihan alkaen kohdista "en ole koskaan sanonut näin, tämä ei ole totta/virheellinen asia " jne voi vaatia poistoa/korjausta. Selkeät ohjeet potilaskirjausten sisällöstä löytyy googlella, muistaakseni lääkäriliiton sivuilta hyvä paketti, jota useimmat lääkärit tai hoitsut  eivät ole tainneet ikinä lukea. Ne kirjaukset ovat virallinen asiakirja, jonka sisältö on tarkoin määritelty.  Jos teksti ei ole oleellisesti ko. asiaan liittyvä, sisältää jaarittelua ja väärinkäsityksiä tai mitä vaan asiattomuuksia, ne saa pois ja muutettua  haluamikseen eli oikein sillä kirjallisella pyynnöllä.

Siihen on virallinen paperi, johon perustellaan, ja toimitetaan ko. yksikköön,  paperin saa puhelimitse tilaamalla yksiköstä, potilasasiamieheltä jne . 4 viikkoa aikaa poistaa ja muuttaa asiakkaan haluamat asiat. Yksiköt menevät niin, että terveyskeskus on oma yksikkönsä, esim. sairaalapäivystys on ko. sairaala mihin toimitetaan. Suosittelen lämpimästi kaikille, jotka löytävät outouksia potilasasiakirjoistaan. Ei ne lääkärit mitään jumalia ole, asiakas joutuu huolehtimaan asiakirjojen sisällöstä, jos hoitohenkilökunnalle tuottaa vaikeuksia. ...korjauspyynnöt ovat ihan lakisääteinen juttu. 

Vierailija
45/67 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla lailla lastensuojelun työntekijät kirjaavat, paitsi vielä räikeämmin. Kiva että joku huomaa epäkohtia edes jossain.

Vierailija
46/67 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka siellä olisi mitä kirjattu niin ne ei varmasti kuulu nettiin. Ja tapaan silti uusia ihmisiä etkä voi sille mitään. Kivaa kun ihastutaan. :)

Vierailija
47/67 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tavallinen ihminen ei tuollaiasta myrskyä saa aikaan. :) kiva olla niin erityinen.

Vierailija
48/67 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myöskään esim. toisten ihmisten MITÄÄN asioita ei saa potilasasiakirjaan kirjata, tyyliin kertoo että serkku työskentelee  palomiehenä. Vaikka tästä olisi ollut puhetta.  

Vierailija
49/67 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koita ap tykätä kommentista.

Vierailija
50/67 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulihan se palomies taas sieltä ;) laita treffipyyntö kiinnoatuksen kohteelle.

Vierailija
51/67 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla lukee kandin lausunnossa jotain 10 tunnin tajuttomuuden seurauksena painehaavaumia, todellisuudessa olin tajuton 60 tuntia ennenkuin minut löydettiin. Lausunnossa seuraavana aamuna! Kai tuon jokainen täysjärkinen ilman lääkärin koulutustakin tajuaa, ettei 10 tunnin paikoillaan makaamisella painehaavaumia ehdi syntyä, muttenhan niitä olisi kaikilla yhden yön samassa asennossa nukkuneilla! En jaksa korjata, vaikka ärsyttääkin, ettei minua kuunneltu edes psyk.osastolla.

Vierailija
52/67 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli niin kauan kun olen olemassa vien potentiaaliset miehet. :) siitä raivo.

Vierailija
53/67 |
12.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ehkä annan vaan olla. En tiedä edes miksi tämä näin ärsyttää"

Ap, sellainen ärsyttää kaikkia. Minua myös. Ja loukkaa. Koska potilaskirjaukset ovat nykyään niin laajalle leviäviä, ja niissä annetaan usein melko kokonaisvaltainen kuva ihmisestä. Kukaan ei halua, että hänestä levitetään tuntemattomille ihmisille ennakolta negatiivista tai jollain tavalla häpeällistä kuvaa, tai ylipäätään kuvaa joka ei pidä paikkaansa. 

Minusta voisit vaatia korjausta joihinkin kohtiin. Tee oikaisupyyntö, lomake löytyy sh-piirin nettisivuilta. Perustele lyhyesti mitä haluat korjattavan ja esitä myös ehdotus millä tavalla toivoisit asian sanottavan. Jos tekstikohta on mielestäsi tarpeeton, sano se. Jos hyväksyt toisenlaisen muotoilun, esitä oma muotoiluehdotus. Olen itse saanut joitakin tekstejä oikaistua tällä tavoin. 

Ihmisellä on oikeus pitää huolta siitä mitä hänestä ja hänen elämästään kirjoitetaan virallisiin, pysyviin järjestelmiin jotka ovat kymmenien luettavissa. 

Vierailija
54/67 |
12.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ehkä annan vaan olla. En tiedä edes miksi tämä näin ärsyttää"

Ap, sellainen ärsyttää kaikkia. Minua myös. Ja loukkaa. Koska potilaskirjaukset ovat nykyään niin laajalle leviäviä, ja niissä annetaan usein melko kokonaisvaltainen kuva ihmisestä. Kukaan ei halua, että hänestä levitetään tuntemattomille ihmisille ennakolta negatiivista tai jollain tavalla häpeällistä kuvaa, tai ylipäätään kuvaa joka ei pidä paikkaansa. 

Minusta voisit vaatia korjausta joihinkin kohtiin. Tee oikaisupyyntö, lomake löytyy sh-piirin nettisivuilta. Perustele lyhyesti mitä haluat korjattavan ja esitä myös ehdotus millä tavalla toivoisit asian sanottavan. Jos tekstikohta on mielestäsi tarpeeton, sano se. Jos hyväksyt toisenlaisen muotoilun, esitä oma muotoiluehdotus. Olen itse saanut joitakin tekstejä oikaistua tällä tavoin. 

Ihmisellä on oikeus pitää huolta siitä mitä hänestä ja hänen elämästään kirjoitetaan virallisiin, pysyviin järjestelmiin jotka ovat kymmenien luettavissa. 

Lääkäri kun ei kirjoita sitä tekstiä sinne Oma Kantaan suoraan vastaanotolla.

Hän tekee muistiinpanot vastaanotolla.

Kirjaukset rekistereihin hän kirjoittaa sitten kun hänellä on aikaa.

Osan tekstistä voi kirjoittaa jo vast.otolla, mutta koko kuvauksen myöhemmin.

Lääkäri ei voi sanatarkkaan muista mitä potilas on sanonut.

Mutta lääkäri kirjaa kertomukseen myös kaikki omat huomionsa potilaasta.

Sellaisetkin huomioit joita potilas ei tietenkään itse itsestään huomaa.

Oma Kanta on lääkärin kirjoittama näkemys, oire- ja hoitoselostus potilaasta.

Vierailija
55/67 |
12.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä huomattu, että välillä asioita kirjataan päin honkia. Lääkärit vähemmän, mutta jotkut hoitajat vetelee sinne mitä sattuu. Kerran selostin hoitajalle jotain juttua, joka sitten oli selittänyt lääkärille, ja oli vissiin päästä heittänyt puolet jutuista, kun ei vaan täsmännyt. Nykyään en halua selittää mitään hoitsuille, vaan suoraan lääkärille.

Vierailija
56/67 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sairaskertomus välttämättä kovin imartelevaa ole, kun terveydenhuoltoa käytetään sen vuoksi että on joku oire. Mutta ei se kertomus ole mikään millä olisi tarkoitus hurmata uusia ihmisiä. Siellä on kaiken maailman ummetukset, ripulit, virtsankarkailut, peräpukamat, syylät, patit, kohjut yms.

Harvalla on isoa määrää käyntejä sen takia että on täydellisen terve ja oireeton

Ei ehkä imartelevaa, mutta tulkintavirheistä voi oikeasti tulla mielenkiintoisia tilanteita. Lääkärit eivät kaikki tunne toisiaan eivätkä siis myöskään kaikkien tapoja kirjata tai ajatella.

Itsestä on kirjaus todennäköisestä päihtymistilasta tai olemisesta rauhoittavien lääkkeiden vaikutuksen alaisena, vaikka olin oikeasti vain väsynyt. Siinä on kirjattuna, ettei hän voi luotettavasti puhelimessa arvioida tilannetta, mutta oletti kuitenkin. Olin edellisenä päivänä kertonut, etten käytä alkoholia eikä käytössä ole myöskään rauhoittavia lääkkeitä.

Siitä olisi minut tunteva lääkäri pystynyt ajattelemaan, ettei kirjaus välttämättä pidä paikkansa mutta joku kirjauksen tehneen lääkärin tunteva kollega olisi voinut ajatella kirjauksen olevan oikeansuuntainen.

Tuskin haluaisit itse joutua vastaavaan

tilanteeseen?

Vierailija
57/67 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun menee lääkärille niin kannattaa etukäteen kirjoittaa kaikki paperille. Sen paperin sitten esittää lääkärille niin ei tule mitään sekoiluja kantaan.

Vierailija
58/67 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin päivystykseen, kun mies pelästyi astmakohtausta. Sitten pelästyin itsekin, kun avaava lääke ei alkanut tehota. Tuli siis paniikkikohtaus tai siis hyperventiloin.

Omakannassa lukee, että ihonvärini on hyvä ja puhun pitkiä lauseita.

Tämän lausunnon printtaan seinälle ja kehystän. Mukaan mahtuu myös se kirjaus, että olen omatoiminen rouva.

Vierailija
59/67 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan kaikilla on Kannassa virheitä ja teksti sekopäistä. Siihen päälle lääkärien kirjoitusvirheet niin näyttäähän se aika kauhealle. Se on lääkärin tulkinta sinusta ja sun tilanteesta. Joskus se hänen tulkinta on kaukana totuudesta, joten se kannattaa jättää omaan arvoonsa. Jokainen ammattitaitoinen lääkäri ymmärtää tämän niitä tekstejä lukiessaan. Niitä voi pyytää myös korjattavaksi jos paljon häiritsee.

Ammattitaito ja kuppikunnat eivät sulje toisiaan pois. Osa uskoo toisiaan enemmän kuin potilasta. Osa myös uskoo tiettyyn alaan erikoistuneita paremmin kuin yleislääkäriä. Myös lääkärin osittainen työkyvyttömyys vaikuttaa hänen arviointikykyynsä sen suhteen, onko kirjaus oikea vai ei.

Omaan arvoonsa jättäminen ei ehkä ole vaihtoehto, jos tietyt kirjaukset ovat tuoreimpia kyseisestä erikoisalasta.

Vierailija
60/67 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä menin noin vuosi sitten työteveyslääkärille jatkuvien vatsakipujen vuoksi. Ei suostunut laittamaan tutkimuksiin, antoi vain loppuviikon saikkua (oli torstai iltapäivä eli sairauslomaa tuli se päivä loppuun ja seuraava päivä eli perjantai).

No parin viikon päästä tästä kivut yltyivät menkkojen aikana ja päädyin sairaalaan jossa lopulta vietin yli viikon ja tuolla reissulla poistettiin kohtu (diagnoosina endiometrioosi ja kohtu oli niin kiinnikkeinen ettei sitä voinut pelastaa vaikka olen lapseton ja olin 31-vuotias.

Vasta myöhemmin tajusin käydä lukemassa mitä työterveyslääkäri oli kirjannut.. mm että potilas välttelee katsekontaktia, on itkuinen ja ahdistunut työstään. Ei katso silmiin.

No siis sanoin kyllä että töissä on hankala olla sen kivun vuoksi mutta en ole todellakaan muuten ollut ahdistunut työstäni ja kai kuka tahansa on itkuinen jos on tosi kipeä. Mitään mistään vatsaan liittyvästä ei ollut kirjannut paitsi diagnoosina alavatsakipu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän seitsemän