Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksihän en ole saanut mitään ilmoitusta terveyskeskuksesta että olen koronan 1. riskiryhmää?

Vierailija
12.03.2021 |

Työkaveri jutteli siitä ajanvarauksesta jotain niin huvikseni katsoin miltä itselläni näyttää ja ajanvaraussysteemissä tuli että voisin varata itselleni rokotusajan jo vaikka ensi viikolle. Olisinko siis pystynyt esim. tammikuussakin hoitamaan rokotuksen pois alta? Minulla on kyllä astma johon käytän kortisonia ja avaavaa lääkettä (lapsesta saakka) mutta en ole pitänyt tautia koskaan kovinkaan vakavana enkä ole käynyt säännöllisesti kontrolleissakaan tms. Reseptin uusimiset ovat hoituneet tai sitten ovat aina kerran-pari esim. 5-10 vuoteen halunneet nähdä minut. Mutta siis en ole ollenkaan saanut ilmoitusta mistään terveyskeskuksesta tms että olisin voinut hakeutua rokotteelle? Miksen?

Kommentit (67)

Vierailija
41/67 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on joku lifecare tämä meidän systeemi ja siellä tosiaan on niin että kirjaudun yleisesti tk:n ajanvarauspalveluihin pankkitunnuksilla, sitten voin valita klikata varaa aika jossa vaihtoehtoina koronarokotteet, neuvola, opiskelu, suu jne. Jos klikkaan tuosta koronarokotteet, tulee näkyviin oma profiilini nimellä ja tunnuksella Riskiryhmä1 alle 69. Valikossa lukee Riskiryhmä 1 koronarokotus, lisää rokotukseen oikeuttava taudin syy varaukseen vastaanoton tyyppinä. En saa sieltä valittua mitään toista vaihtoehtoa. Ja aikoja näkyy edelleen olevan ensi viikon perjantaille, sen kun klikkaisin vain.

Vierailija
42/67 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos et syö kortisonia, et ole riskiryhmää 1.

Kyllä mä sitä käytän hengitettävänä mutta en saa vielä esim. Kelan erityiskorvauksia siitä ts. en ole saanut aikaiseksi hakea kun se käyttö ei ole ollut niin säännöllistä vasta kuin vuoden mitä todennäköisesti haluavat. Viimeksi lääkäri ehdotti kyllä lausuntoa mutta annoin vielä olla kun ei tuo mikään rahaongelma ole.

Mulla on ollut jatkuva lääkitys päällä kohta 40 vuotta ja olen joutunut vuoden sisällä syömään kortisonia ja lisäämään lääkärin määräyksellä lääkitystä. Kun kaksi päivää sitten kävin pankkitunnuksilla korona-ajanvarauksessa kokeilemassa onneani, niin yhtään aikaa ei ollut tarjolla. Sen vuoksi kuulostaa todella oudolta, että joku, jolla ei ole edes lääkkeiden erityiskorvaavuutta, kuuluisi automaattisesti riskiryhmään yksi. Tai sitten et asu HUS-alueella, missä ei sitten kai vain ole aikoja tarjolla.

Aloittajan kohdalla on sattunut varmana joku moka. On pistetty väärään riskiryhmään. Kuvittele että kaikkien suomalaisten tiedot pitää käydä läpi, niin kyllä siinä varmasti virheitä sattuu.

Mitä te höpisette, ei kai niitä kukaan muu luokittele kuin jokainen itse varatessaan aikaa. Varaussivulla ennen tunnistautumista on rasti ruutuun "Vakuutan kuuluvani valitsemaani ikäryhmään ja sairastavani vähintään yhtä yllä esitettyä sairautta riskiryhmässä 1"

No minä vakuutin, että kuulun tähän ryhmään, mutta vastassa oli täydellinen tyhjyys.

Olisiko ollut väärä kotikunta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/67 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä sitä käytän hengitettävänä mutta en saa vielä esim. Kelan erityiskorvauksia siitä ts. en ole saanut aikaiseksi hakea kun se käyttö ei ole ollut niin säännöllistä vasta kuin vuoden mitä todennäköisesti haluavat. Viimeksi lääkäri ehdotti kyllä lausuntoa mutta annoin vielä olla kun ei tuo mikään rahaongelma ole.

Mulla on ollut jatkuva lääkitys päällä kohta 40 vuotta ja olen joutunut vuoden sisällä syömään kortisonia ja lisäämään lääkärin määräyksellä lääkitystä. Kun kaksi päivää sitten kävin pankkitunnuksilla korona-ajanvarauksessa kokeilemassa onneani, niin yhtään aikaa ei ollut tarjolla. Sen vuoksi kuulostaa todella oudolta, että joku, jolla ei ole edes lääkkeiden erityiskorvaavuutta, kuuluisi automaattisesti riskiryhmään yksi. Tai sitten et asu HUS-alueella, missä ei sitten kai vain ole aikoja tarjolla.

Aloittajan kohdalla on sattunut varmana joku moka. On pistetty väärään riskiryhmään. Kuvittele että kaikkien suomalaisten tiedot pitää käydä läpi, niin kyllä siinä varmasti virheitä sattuu.

Mitä te höpisette, ei kai niitä kukaan muu luokittele kuin jokainen itse varatessaan aikaa. Varaussivulla ennen tunnistautumista on rasti ruutuun "Vakuutan kuuluvani valitsemaani ikäryhmään ja sairastavani vähintään yhtä yllä esitettyä sairautta riskiryhmässä 1"

Okei. Eli ap on siis itse ruksinut itsensä vilpillisesti väärään ryhmään.

Vierailija
44/67 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei. Eli ap on siis itse ruksinut itsensä vilpillisesti väärään ryhmään.

En ole itse ruksinut itseäni yhtään mihinkään vaan se riskiryhmämerkintä oli varauskirjassa valmiina. En saa sitä poiskaan. Ja samalla kun se on tietooni yhdistetty, ei olisi paljon ohjelmalta vaadittu että se laittaisi asiasta tekstarin kun siellä yhteystiedoissani puhelinnumeronikin oli! Ehkä noita aikoja sitten varattaisiinkin jos ihmiset tietäisivät olevansa oikeutettuja.

Vierailija
45/67 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kans astma ja jokapäiväinen lääkitys ja uutisten mukaan olisin 2. riskiryhmää. En ole kyllä vilkaissut Kantaa, kun eihän nyt ole vielä 2. riskiryhmää rokotettu, etenkin kun oon iältänikin alle 40. 

Katso oman kuntasi sivuilta. Mä en ainakaan ole missään kannassa käynyt ollenkaan.

Ok. Katsoin. Ei rokoteta Oulussa vielä 2. riskiryhmään kuuluvia eikä niiden rokotusaika ole tiedossa.

Klikkasiko ap sitten tuollaista "siirry ajanvaraukseen"-linkkiä, johon tunnistaudutaan? Itse en uskalla klikata, kun se on tarkoitettu niille jotka on tällä hetkellä rokotteeseen oikeutettuja.  Voisko se herjata että kaikki sen klikkaajat on oikeutettuja vaikkei olekaan. Olettaa siis että vain oikeutetut käyttää sitä?

Olettaa vasta sitten kun varaa sieltä ajan. 

Vierailija
46/67 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on autoimmuuni keuhkosairaus, joka ei ole vuosikausiin oirehtinut. En ollut varma rokotuksista, niin soitin ajanvaraukseen ja sain heti ajan.

En tiedä tarkistavatko jostain että onko oikeasti sairaus. Tuossahan voisi sanoa mitä vaan. Tai jos itse varaa ajan netissä.

Vierailija
47/67 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse otat yhteyttä ja varaat ajan.

Ei mun tarvi kun siellä suora varausmahdollisuus mutta en siis oikeasti tiennyt tuota että saan itse hoitaa tämän. Muuten olisin jäänyt odottamaan rokoteaikaa työn puolesta.

Tämä!

Ei minullekaan ilmoitettu ja olen monisairas: keuhkoahtauma, sydämen vajaatoiminta, diabetes.

Seurasin netistä ja Hesarista infoa siitä, että nyt rokotetaan riskiryhmät 65-69 ikäiset. Ilmoittauduin netissä ja pari viikkoa sitten rokotettiin. Toinen piikki ens viikolla. Tämä siis Helsingissä.

Veljeni joka asuu Lapissa on riskiryhmäläinen, mutta ei ole vielä rokotettu, koska rokotusaine loppu kesken ja nyt vain odotellaan.

Vierailija
48/67 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ainakaan meidän tk:sta mitään soitella. Itse pitää soittaa ja varata aika. Sattumalta kuultiin naapureitarilta, että nyt voi riskiryhmäläiset varata ajan, ukko sai ensi viikolle. Minullakin on astma, mutta ei ole vielä meidän aika.

Sitä juuri ihmettelen miten voi olla mahdollista että tällaisia asioita sattumalta kuulee joltain tuttavilta? Siellä oli jopa mun puhelinnumerokin siellä systeemissä, eikö joku automaattinen tekstari olisi paikallaan?

Hyvä ideahan tuo automaattiviesti on, mutta ei sellainen ieraisemalla synny vaan vaatii ohjelmistokehityksen. Henkilökunnallakaan tuskin aikaa soitella ihmisille rokotuksista. Omaa aktiivisuutta siinä vaaditaan. Onhan näistä mediassa puhuttu, joten luulisi riskiryhmäläisen heräävän tiedon hankintaan.

Vierailija
49/67 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ainakaan meidän tk:sta mitään soitella. Itse pitää soittaa ja varata aika. Sattumalta kuultiin naapureitarilta, että nyt voi riskiryhmäläiset varata ajan, ukko sai ensi viikolle. Minullakin on astma, mutta ei ole vielä meidän aika.

Sitä juuri ihmettelen miten voi olla mahdollista että tällaisia asioita sattumalta kuulee joltain tuttavilta? Siellä oli jopa mun puhelinnumerokin siellä systeemissä, eikö joku automaattinen tekstari olisi paikallaan?

Hyvä ideahan tuo automaattiviesti on, mutta ei sellainen ieraisemalla synny vaan vaatii ohjelmistokehityksen. Henkilökunnallakaan tuskin aikaa soitella ihmisille rokotuksista. Omaa aktiivisuutta siinä vaaditaan. Onhan näistä mediassa puhuttu, joten luulisi riskiryhmäläisen heräävän tiedon hankintaan.

Astmaatikkoja ei ole missään vaiheessa pidetty riskiryhmäläisinä ja luulin työn puolesta saavani rokotteen jo aika päiviä sitten mitä ei ole tapahtunut.

Vierailija
50/67 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on autoimmuuni keuhkosairaus, joka ei ole vuosikausiin oirehtinut. En ollut varma rokotuksista, niin soitin ajanvaraukseen ja sain heti ajan.

En tiedä tarkistavatko jostain että onko oikeasti sairaus. Tuossahan voisi sanoa mitä vaan. Tai jos itse varaa ajan netissä.

Kyllä ne tarkistaa. Kysyivät varmaan heltisi ja tarkistavat tiedot.

Vierailija
51/67 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juurihan siitä oli uutisoitu, etteivät pysty tarkistamaan kaikkia. 

Vierailija
52/67 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok, puhelu vaan meni niin nopeasti et ihmettelin

Vierailija
53/67 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla on astma, olet koronan 1. riskiryhmää vain jos olet joutunut vuoden sisällä käyttämään ainakin yhden kuurin kortisonia suun kautta tai laskimoon. Hengitettävällä kortikoidisumutteella pärjäilevät ovat vasta 2. riskiryhmää.

Vierailija
54/67 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä lähetetään viesti: " Hei tietojemme mukaan saatat kuulua tällä hetkellä koronavirusrokotusvuorossa oleviin.

Tarkistathan, että kuulut nyt rokotettavaan ryhmään osoitteessa koronarokotus.hel.fi. Jos kuulut rokotettavien ryhmään, katso ajanvarausohjeet samasta osoitteesta. Rokotus on vapaaehtoinen ja maksuton. Ystävällisin terveisin Helsingin sosiaali - ja terveystoimi."

Vierailija
55/67 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juurihan siitä oli uutisoitu, etteivät pysty tarkistamaan kaikkia. 

ROKOTUSPISTEELLÄ EI EHKÄ EHDI TARKISTAA.

MUTTA AJANVARAUSTA TEHDESSÄ MENEVÄT SUN OMAKANTATIETOIHIN.

Vierailija
56/67 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunnat toimivat eri tavoin. Vantaan kaupunki tiedottaa omilla sivuillaan mielestäni aika hyvin, ketkä voivat alkaa varaamaan aikoja. 

Joo, mutta pitää itse ymmärtää katsoa sieltä sivuilta. Jotkut luulee että erikseen tulee ilmoitus henkilökohtaisesti kun on rokotusvuorossa. Mäkin ihan sattumalta tulin katsoneeksi olisko kaupungin sivuilla jotain infoa rokotusaikatauluista, ja olihan siellä! Mutta en kyllä mistään ole kuullut että pitää sieltä käydä katsomassa ja varaamassa.

Vierailija
57/67 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, sellinen astmaatikko, joka käyttää hengitettävää lääjettä (kuten minä ja ilmeisesti sinäkin siis), emme ole riskiryhmää 1, vaan 2. Emme ole vielä rokotusvuorossa. Nyt saa rokotuksen vasta, jos on saanut astmaansa kuluneen vuoden aikana tablettilääkityksen.

Miksihän tuo rokotusajanvaraus sitten aukesi? Ja saankohan 2. riskiryhmän rokotusajoista jonkun muistutteen?

Ajanvarauksista tulee viesti, jossa vahvistetaan rokotusaika ja paikka. Tämä viesti tulee sekä nettivaraajalle ja että soittajalle.

Vierailija
58/67 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Jos olet noin epävarma suosittelen soittamaan ajanvaraukseen. Helsingissä puh.nro 0931010024

Terveyskeskuksilla ei ole mitään valtaa tässä asiassa. Vastuussa on THL.

Vierailija
59/67 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap. Jos olet noin epävarma suosittelen soittamaan ajanvaraukseen. Helsingissä puh.nro 0931010024

Terveyskeskuksilla ei ole mitään valtaa tässä asiassa. Vastuussa on THL.

Täysin väärä neuvo. Ei ruuhkauteta toisten kuntien linjoja turhilla asioilla, johan se ajanvarauslinkkikin toimi joten ei tässä ole mitään epävarmaa-/selvää.

Vierailija
60/67 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunnat toimivat eri tavoin. Vantaan kaupunki tiedottaa omilla sivuillaan mielestäni aika hyvin, ketkä voivat alkaa varaamaan aikoja. 

Joo, mutta pitää itse ymmärtää katsoa sieltä sivuilta. Jotkut luulee että erikseen tulee ilmoitus henkilökohtaisesti kun on rokotusvuorossa. Mäkin ihan sattumalta tulin katsoneeksi olisko kaupungin sivuilla jotain infoa rokotusaikatauluista, ja olihan siellä! Mutta en kyllä mistään ole kuullut että pitää sieltä käydä katsomassa ja varaamassa.

Minä kuulin telkkarista ja luin Hesarista. Netistä aloin seurata heti kun rokotukset alkoivat.

Hesassa soitetaan niille joilla ei ole älypuhelimia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme neljä