Miksihän en ole saanut mitään ilmoitusta terveyskeskuksesta että olen koronan 1. riskiryhmää?
Työkaveri jutteli siitä ajanvarauksesta jotain niin huvikseni katsoin miltä itselläni näyttää ja ajanvaraussysteemissä tuli että voisin varata itselleni rokotusajan jo vaikka ensi viikolle. Olisinko siis pystynyt esim. tammikuussakin hoitamaan rokotuksen pois alta? Minulla on kyllä astma johon käytän kortisonia ja avaavaa lääkettä (lapsesta saakka) mutta en ole pitänyt tautia koskaan kovinkaan vakavana enkä ole käynyt säännöllisesti kontrolleissakaan tms. Reseptin uusimiset ovat hoituneet tai sitten ovat aina kerran-pari esim. 5-10 vuoteen halunneet nähdä minut. Mutta siis en ole ollenkaan saanut ilmoitusta mistään terveyskeskuksesta tms että olisin voinut hakeutua rokotteelle? Miksen?
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan meidän tk:sta mitään soitella. Itse pitää soittaa ja varata aika. Sattumalta kuultiin naapurilta, että nyt voi riskiryhmäläiset varata ajan, ukko sai ensi viikolle. Minullakin on astma, mutta ei ole vielä meidän aika.
Sitä juuri ihmettelen miten voi olla mahdollista että tällaisia asioita sattumalta kuulee joltain tuttavilta? Siellä oli jopa mun puhelinnumerokin siellä systeemissä, eikö joku automaattinen tekstari olisi paikallaan?
Ja sä kuvittelet, että kaikille sadoilletuhansille riskiryhmäläisille aletaan erikseen soittelemaan? Sen jälkeen, kun ensin on soiteltu läpi kaikki uli 70-vuotiaat? Onnistuu varmaan jossain Multialla, mutta ei ihan oikeasti ainakaan pääkaupunkiseudulla.
Tekstiviestin saa upotettua nykyään ohjelmaan kuin ohjelmaan. Saimmehan viime keväänä koko kansa ne koronatekstaritkin, uuden vuoden onnittelut jne.
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvä tavaton tuota aloittajaa ja hänen avuttomuuttaan. On siis kyennyt selvittämään oikeutensa rokotukseen, mutta ei ole kyennyt/osannut varata rokotusta itselleen., vaikka on rokotuksen varaussivuilla päässyt niin pitkälle että on kysytty vahvaa tunnistautumista.
Onko aloittaja odottanut, että hänet haetaan rokotukseen kotoa?
No kyllähän nyt lääkärin olisi pitänyt hänelle soittaa ja sopia aika kun hänet voidaan noutaa ambulanssilla rokotettavaksi. Ja sitten soittaa uudelleen kun lanssi on matkalla, muistutukseksi.
Vierailija kirjoitti:
Eikös astmaatikot ole vasta sitä ryhmää 2.?
Ryhmä 1
Elinsiirto tai kantasolusiirto
Aktiivisessa hoidossa oleva syöpätauti
Vaikea puolustusjärjestelmän häiriö
Vaikea krooninen munuaissairaus
Vaikea krooninen keuhkosairaus
Lääkehoitoinen tyypin 2 diabetes
Downin oireyhtymä (aikuiset)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvä tavaton tuota aloittajaa ja hänen avuttomuuttaan. On siis kyennyt selvittämään oikeutensa rokotukseen, mutta ei ole kyennyt/osannut varata rokotusta itselleen., vaikka on rokotuksen varaussivuilla päässyt niin pitkälle että on kysytty vahvaa tunnistautumista.
Onko aloittaja odottanut, että hänet haetaan rokotukseen kotoa?
No kyllähän nyt lääkärin olisi pitänyt hänelle soittaa ja sopia aika kun hänet voidaan noutaa ambulanssilla rokotettavaksi. Ja sitten soittaa uudelleen kun lanssi on matkalla, muistutukseksi.
Olen koko ajan puhunut tekstiviestistä tms muistutteesta. Mutta joo vetäkää överiksi taas tämäkin. Palsta se ei petä koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kans astma ja jokapäiväinen lääkitys ja uutisten mukaan olisin 2. riskiryhmää. En ole kyllä vilkaissut Kantaa, kun eihän nyt ole vielä 2. riskiryhmää rokotettu, etenkin kun oon iältänikin alle 40.
Katso oman kuntasi sivuilta. Mä en ainakaan ole missään kannassa käynyt ollenkaan.
Ok. Katsoin. Ei rokoteta Oulussa vielä 2. riskiryhmään kuuluvia eikä niiden rokotusaika ole tiedossa.
Klikkasiko ap sitten tuollaista "siirry ajanvaraukseen"-linkkiä, johon tunnistaudutaan? Itse en uskalla klikata, kun se on tarkoitettu niille jotka on tällä hetkellä rokotteeseen oikeutettuja. Voisko se herjata että kaikki sen klikkaajat on oikeutettuja vaikkei olekaan. Olettaa siis että vain oikeutetut käyttää sitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et syö kortisonia, et ole riskiryhmää 1.
Kyllä mä sitä käytän hengitettävänä mutta en saa vielä esim. Kelan erityiskorvauksia siitä ts. en ole saanut aikaiseksi hakea kun se käyttö ei ole ollut niin säännöllistä vasta kuin vuoden mitä todennäköisesti haluavat. Viimeksi lääkäri ehdotti kyllä lausuntoa mutta annoin vielä olla kun ei tuo mikään rahaongelma ole.
Mulla on ollut jatkuva lääkitys päällä kohta 40 vuotta ja olen joutunut vuoden sisällä syömään kortisonia ja lisäämään lääkärin määräyksellä lääkitystä. Kun kaksi päivää sitten kävin pankkitunnuksilla korona-ajanvarauksessa kokeilemassa onneani, niin yhtään aikaa ei ollut tarjolla. Sen vuoksi kuulostaa todella oudolta, että joku, jolla ei ole edes lääkkeiden erityiskorvaavuutta, kuuluisi automaattisesti riskiryhmään yksi. Tai sitten et asu HUS-alueella, missä ei sitten kai vain ole aikoja tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ryhmä 1
Downin oireyhtymä (aikuiset)
Hyvän hoitotasapainon astma ei kuulu ryhmään 1.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kans astma ja jokapäiväinen lääkitys ja uutisten mukaan olisin 2. riskiryhmää. En ole kyllä vilkaissut Kantaa, kun eihän nyt ole vielä 2. riskiryhmää rokotettu, etenkin kun oon iältänikin alle 40.
Katso oman kuntasi sivuilta. Mä en ainakaan ole missään kannassa käynyt ollenkaan.
Ok. Katsoin. Ei rokoteta Oulussa vielä 2. riskiryhmään kuuluvia eikä niiden rokotusaika ole tiedossa.
Klikkasiko ap sitten tuollaista "siirry ajanvaraukseen"-linkkiä, johon tunnistaudutaan? Itse en uskalla klikata, kun se on tarkoitettu niille jotka on tällä hetkellä rokotteeseen oikeutettuja. Voisko se herjata että kaikki sen klikkaajat on oikeutettuja vaikkei olekaan. Olettaa siis että vain oikeutetut käyttää sitä?
Klikkasin kyllä tunnistautumisen jälkeen kun henkilötietojeni perässä oli se 1. riskiryhmä -merkintä ja aukesi ensi viikon ajanvarauskalenteri. En nyt viitsi kuntaa laittaa tässä kun on jo tunnistettavaa tietoa ihan tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä sitä käytän hengitettävänä mutta en saa vielä esim. Kelan erityiskorvauksia siitä ts. en ole saanut aikaiseksi hakea kun se käyttö ei ole ollut niin säännöllistä vasta kuin vuoden mitä todennäköisesti haluavat. Viimeksi lääkäri ehdotti kyllä lausuntoa mutta annoin vielä olla kun ei tuo mikään rahaongelma ole.
Mulla on ollut jatkuva lääkitys päällä kohta 40 vuotta ja olen joutunut vuoden sisällä syömään kortisonia ja lisäämään lääkärin määräyksellä lääkitystä. Kun kaksi päivää sitten kävin pankkitunnuksilla korona-ajanvarauksessa kokeilemassa onneani, niin yhtään aikaa ei ollut tarjolla. Sen vuoksi kuulostaa todella oudolta, että joku, jolla ei ole edes lääkkeiden erityiskorvaavuutta, kuuluisi automaattisesti riskiryhmään yksi. Tai sitten et asu HUS-alueella, missä ei sitten kai vain ole aikoja tarjolla.
En asu HUS-alueella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittajan kohdalla on sattunut varmana joku moka. On pistetty väärään riskiryhmään. Kuvittele että kaikkien suomalaisten tiedot pitää käydä läpi, niin kyllä siinä varmasti virheitä sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ryhmä 1
Downin oireyhtymä (aikuiset)Hyvän hoitotasapainon astma ei kuulu ryhmään 1.
Mikä sitten lasketaankaan hyväksi hoitotasapainoksi, mikä ei?
Ap, sellinen astmaatikko, joka käyttää hengitettävää lääjettä (kuten minä ja ilmeisesti sinäkin siis), emme ole riskiryhmää 1, vaan 2. Emme ole vielä rokotusvuorossa. Nyt saa rokotuksen vasta, jos on saanut astmaansa kuluneen vuoden aikana tablettilääkityksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittajan kohdalla on sattunut varmana joku moka. On pistetty väärään riskiryhmään. Kuvittele että kaikkien suomalaisten tiedot pitää käydä läpi, niin kyllä siinä varmasti virheitä sattuu.
Mitä te höpisette, ei kai niitä kukaan muu luokittele kuin jokainen itse varatessaan aikaa. Varaussivulla ennen tunnistautumista on rasti ruutuun "Vakuutan kuuluvani valitsemaani ikäryhmään ja sairastavani vähintään yhtä yllä esitettyä sairautta riskiryhmässä 1"
Vierailija kirjoitti:
Ap, sellinen astmaatikko, joka käyttää hengitettävää lääjettä (kuten minä ja ilmeisesti sinäkin siis), emme ole riskiryhmää 1, vaan 2. Emme ole vielä rokotusvuorossa. Nyt saa rokotuksen vasta, jos on saanut astmaansa kuluneen vuoden aikana tablettilääkityksen.
Paitsi HUS-alueella.
T. Tabletinsyöjö
Vierailija kirjoitti:
Miksihän tuo rokotusajanvaraus sitten aukesi? Ja saankohan 2. riskiryhmän rokotusajoista jonkun muistutteen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä te höpisette, ei kai niitä kukaan muu luokittele kuin jokainen itse varatessaan aikaa. Varaussivulla ennen tunnistautumista on rasti ruutuun "Vakuutan kuuluvani valitsemaani ikäryhmään ja sairastavani vähintään yhtä yllä esitettyä sairautta riskiryhmässä 1"
Ei ollut tuollaista vakuutusta meidän kunnan ajanvarauslinkissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minä vakuutin, että kuulun tähän ryhmään, mutta vastassa oli täydellinen tyhjyys.
Kyllä se riskiryhmäasia pitää itse selvittää, ei ole mahdollisuutta soittaa jokaiselle, mieti nyt vähän.
HS:n mukaan hyvä kielitaito suojaa. Kannattaa hioa kielitaitoja!
Vieraskielisten suosimilla asuinalueilla on nyt koronatartuntoja noin 2–3-kertaisesti verrattuna pääkaupunkiseudun kaupunkien keskimääräiseen taudin ilmaantuvuuteen.
Aluksi perjantaina Tuominen kertoi eron olevan kymmenkertainen. Iltapäivällä hän täsmensi, että kymmenkertaisia eroja on kaupunkien eri alueiden välisessä ilmaantuvuudessa.
Tuomisen mukaan kyse on suurimmista vieraskielisten ryhmistä. Hän nimeää kieliryhmiksi viron, somalin, kurdin ja arabian.
”Näemme pysyvästi, että tauti koettelee haavoittuvassa asemassa olevia ryhmiä, jotka asuvat tiiviisti ja joiden työt ovat palveluammateissa”, Tuominen sanoo.
No uutisissa on kyllä usein sanottu että astmaatikot eivät olisi riskiryhmää niin en ole jaksanut montakaan ajatusta uhrata asialle. Olen itse töissä terveydenhuollossa niin ajattelin sitä kautta tulevani rokotetuksi ensimmäisten joukossa kuitenkin mutta sitäkään ei ole vielä tapahtunut. Ja siis linkissä aukesi vasta ensi viikko jolloin en töiden puolesta pääse lähtemään omaan terveyskeskukseen kesken päivän, siksi en varannut aikaa. Mutta olisin voinut hoitaa asian esim. talvilomallani jo viikkoja sitten jos olisin tiennyt!