Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksihän en ole saanut mitään ilmoitusta terveyskeskuksesta että olen koronan 1. riskiryhmää?

Vierailija
12.03.2021 |

Työkaveri jutteli siitä ajanvarauksesta jotain niin huvikseni katsoin miltä itselläni näyttää ja ajanvaraussysteemissä tuli että voisin varata itselleni rokotusajan jo vaikka ensi viikolle. Olisinko siis pystynyt esim. tammikuussakin hoitamaan rokotuksen pois alta? Minulla on kyllä astma johon käytän kortisonia ja avaavaa lääkettä (lapsesta saakka) mutta en ole pitänyt tautia koskaan kovinkaan vakavana enkä ole käynyt säännöllisesti kontrolleissakaan tms. Reseptin uusimiset ovat hoituneet tai sitten ovat aina kerran-pari esim. 5-10 vuoteen halunneet nähdä minut. Mutta siis en ole ollenkaan saanut ilmoitusta mistään terveyskeskuksesta tms että olisin voinut hakeutua rokotteelle? Miksen?

Kommentit (67)

Vierailija
61/67 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan on ihan kuntakohtaista. Suurimmassa osassa paikkoja joutuu itse huolehtimaan ajat. Sairaanhoitopiirien sivuilla ilmoitetaan, milloin mikäkin ryhmä on rokotusvuorossa.

Meillä rokotettiin riskiryhmiin kuuluvista ensivaiheessa sairaalassa kontrolleissa käyviä potilaita. Heille soitettiin henkilökohtaisesti. Sain rokotuksen tässä porukassa. Sitten ajanvaraus avautui muille riskiryhmiin kuuluville, mutta heihin ei oteta yhteyttä henkilökohtaisesti vaan jokainen huolehtii ajanvarauksestaitse.

Kannattaa siis seurata paikallisia sivuja, joissa kyllä tiedotetaan rokotuksista.

Vierailija
62/67 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla on astma, olet riskiryhmää vain jos

-sinulla on säännöllinen lääkitys, tällöin kuulut riskiryhmään 2

-sinulla on lisäksi kortisonitablettihoito, tällöin kuulut riskiryhmään 1

Voihan sen rokotusajan varata, jos kuuluu siihen ikäluokkaan, joka aikoja saa varata, se riskiryhmään kuuluminen tarkistetaan siellä paikan päällä. Jos et käytä kortisonia tabletteina, et kuulu riskiryhmään 1.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/67 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla kohdallani riskiryhmään kuuluminen on helppo tarkistaa: Kela-kortissa on merkintä astmasta ja Oma kannasta näkee, että on jatkuva lääkitys ja kortisonitabletit. Mielestäni ap ei määritelmän mukaan kuulu riskiryhmään ollenkaan jos ei ole Kelan erityiskorvausta astmalääkkeille.

Vierailija
64/67 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös astmaatikot ole vasta sitä ryhmää 2.?

Ryhmä 1

Elinsiirto tai kantasolusiirto

Aktiivisessa hoidossa oleva syöpätauti

Vaikea puolustusjärjestelmän häiriö

Vaikea krooninen munuaissairaus

Vaikea krooninen keuhkosairaus

Lääkehoitoinen tyypin 2 diabetes

Downin oireyhtymä (aikuiset)

Hyvän hoitotasapainon astma ei kuulu ryhmään 1.

Mikä sitten lasketaankaan hyväksi hoitotasapainoksi, mikä ei?

Huonon hoitotasapainon merkkinä pidetään sitä, jos on ollut tablettimuotoinen kortisonikuuri vuoden sisään.

Vierailija
65/67 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tietysti kunnasta, jossa asut, mutta alle 70-vuotiaita riskiryhmäläisiä ei ole taidettu ennen helmikuuta missää rokottaa. En kyllä usko, että kuulut ainakaan riskiryhmään 1.

Vierailija
66/67 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos et syö kortisonia, et ole riskiryhmää 1.

Kyllä mä sitä käytän hengitettävänä mutta en saa vielä esim. Kelan erityiskorvauksia siitä ts. en ole saanut aikaiseksi hakea kun se käyttö ei ole ollut niin säännöllistä vasta kuin vuoden mitä todennäköisesti haluavat. Viimeksi lääkäri ehdotti kyllä lausuntoa mutta annoin vielä olla kun ei tuo mikään rahaongelma ole.

Jos oikeasti käytät astmalääkkeitä päivittäoin, haluat kyllä sen erityiskorvauksen, koska nuo lääkkeet ovat kalliita. Toisekseen pelkkä lääkärinlausunto ei kyllä riitä, vaan Kela edellyttää, että astma tutkimuksin osoitettu (esim. spirometrialla tai pef-mittauksilla).

Vierailija
67/67 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin täällä HUS-alueella ei kyllä ajanvarausautomaatti kertonut kuulunko riskiryhmään, vaan ainoastaan ketkä ovat nyt rokotusvuorossa. Jos siellä siis lukee, että riskiryhmä 1, se ei tarkoita että sinä kuuluisit siihen, vaan että tämä ryhmä on nyt rokotusvuorossa. Riskiryhmään kuu!uminen piti itse vakuuttaa ja se tarkistetaan rokotuspaikalla. Luulen että olet nyt tulkinnut väärin tuon rokotuksen ajanvarauksessa näkyneen tiedon. Rokotusaikoja ei aina ole vapaana, siksi et voinut aikaa varata.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yhdeksän