Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koulujen ruokakassien sisältö on järkyttävää.

Vierailija
12.03.2021 |

Ihan oikeasti. Suomessa on sen verran kovat verot, ettei kukaan pitäisi jankata siitä, että täytyy olla tyytyväinen ilmaiseen ruokaan. Monessa ruokakassissa parin päivän ruuat vaan ja todella todella epäterveellistä ruokaa. Ananaspalat? Voi hyvänen aika! Meillä lukiolainen ja emme ole mennyt hakemaan kassia, koska olemme ajatellut, että joku vähävarainen saa sitten enemmän, mutta saako? Monessa tapauksessa on oikeasti vain parin päivän ruoka.

Kommentit (117)

Vierailija
101/117 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelin sitä "tälläkö pitäisi pärjät koko päivä" ulinaa. Ei tietenkään pitäisi. Kodin pitää edelleen tarjota omille lapsilleen aamupala, välipala, päivällinen ja iltapala. Miksi nämä vanhemmat kuvittelivat, että koulu tarjoaisi heidän lapsilleen kaikki päivän ateriat? Oli ykllä suuri myötähäpeä näitä vanhempia kohtaan, että kehtasivat oikein lehteen tulla itkemään. Kaikissa kuvissa oli raaka-aineita joista helposti näki miten niistä saa tehtyä/lämmitettyä juuri sen määrän lounaita joihin pussin sisältö oli tarkoitettu. Ja kyllä, tarkoitus oli että ne ovat vain lounaita.

Vierailija
102/117 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Wtf nyt taas. Kassillinen ilmaista ruokaa, jonka tarkoitus on korvata se kouluruoka. Tarkoitus ei ole ruokkia kaikkia ruokailukertoja. Samaa makaronia siellä koulussa on tarjolla erilaisessa muodossa, pinaattilettuja ja jopa sitä puuroa. Meinasitteko, että koulussa on ravintolatason annokset? Poikkeusolojen aikana tarjotaan se, mitä pystytään. Silti vauhkoontuneet mammat kitisee, että ei ole tarpeeksi terveellistä ruokaa. Hei, älä hae kassia vaan tee penskallesi itse terveellinen lounas joka päivä, kyllä se ilmainen ruokakassi monelle muulle kelpaa.

Ja taas kerran. Minä en ruokakassista välitä ja teen penskalle terveellistä ruokaa mielelläni joka ikinen päivä. Kuten kirjoitin - harmittaa muiden puolesta. Jos joku väittää rasvatonta maitoa, pikanuudeleita, margariinia ja säilykkeitä terveelliseksi, taitaa olla joku THL uskovainen. Se sama THL joka ehdottaa ottamaan D vitamiinia 10 (!!!) mg päivässä. Olisi hyvin mielenkiintoista lukea perusteluja pikanuudeleiden terveellisyydestä.

Se, että sä olet karppiuskovainen, ei tee siitä ruokavaliosta terveellistä. Luuletko, että ne tekee sun mukuloille jotain karppilounaita siellä koulussa? Siellä saa rasvatonta maitoa, makaroonia, margariinia ja säilykkeistä/eineksistä valmistettua ruokaa. 

Siksi onkin tärkeää, että vanhemmat itse huolehtivat lapsensa ravinnosta. Koulussa ei saa ravitsevaa ruokaa.

Nykyään kouluruuan ravitsemus arvo on tarkkaan laskettu. Tosi hyvää ruokaa verrattuna 70-80-luvun ruokiin. Parasta on kasvis vaihtoehto tai lisäksi. Kumpa olisi ollut omassakin nuoruudessa niin ei olisi nälässä tarvinnut ruokalasta lähteä. Ihme nirsoja ja syömishäiriöisiä on varmaan lisääntyvässä määrin nykyään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/117 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ap oikein luulee että siellä koulussa tarjotaan?

Ihan samaa se siellä on, rasvatonta maitoa, pinaattilettuja, ohrapuuroa, näkkileipää....

Kamala. Miksi? Ohrapuuro on sodan ruoka. Rasvaton maito on epäterveellista. Pinaattilettu on kamala.

Hyi, yäk, en syö!

Vierailija
104/117 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on jotenkin niin huvittavaa taas suomalaisilta, tämä on oikeasti ihan hullu kansa.

Nyt valtion pitäisi ilmeisesti ostaa 50-100€ ruokakassit ja oikein kaksin käsin kantaa niitä kotiovelle saakka monen raavaan miehen voimin, jotta saataisiin verorahoille vastinetta..

Juuri näin, tietenkin, jos jonkun henkilön tai alueen asukkaiden veroeurot on korvamerkitty pelkästään kouluruokaan, niin sitten tietenkin voi valittaa...

Vierailija
105/117 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkään koulun lounaspussilla ei kukaan kuole nälkään. Päivässä on viisi ateriaa ja ruokapussin sisältö on vain lounas/päivä, muu ruoka syödään vanhempien gourmetosastolta.  Joku vanhempi sanoi, ettei teininsä syö eineksiä. Tuskinpa tuo teini itse ruokansa valmistaa, jolloin ei voi myskään olla varma, onko ateriassa valmista tai puolivalmista. Yhden koulun pussissa näkyi kilon pussi vehnäjauhoja, ehkä sillä ajatuksella, jos joku teini haluaa valmistaa alusta asti oman ateriansa. 

Vierailija
106/117 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä niitä yksittäispakattuja 35g eloveena puuroja, kun miettii niiden hintaa. Samalla vaivalla jokaiselle kilo kaurahiutaleita.

Vaasassa ei tullut mitään. Oli puhetta, että tiistaisin ja torstaisin jako, mutta jäänyt vain puheeksi.

Vierailija
107/117 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Wtf nyt taas. Kassillinen ilmaista ruokaa, jonka tarkoitus on korvata se kouluruoka. Tarkoitus ei ole ruokkia kaikkia ruokailukertoja. Samaa makaronia siellä koulussa on tarjolla erilaisessa muodossa, pinaattilettuja ja jopa sitä puuroa. Meinasitteko, että koulussa on ravintolatason annokset? Poikkeusolojen aikana tarjotaan se, mitä pystytään. Silti vauhkoontuneet mammat kitisee, että ei ole tarpeeksi terveellistä ruokaa. Hei, älä hae kassia vaan tee penskallesi itse terveellinen lounas joka päivä, kyllä se ilmainen ruokakassi monelle muulle kelpaa.

Ja taas kerran. Minä en ruokakassista välitä ja teen penskalle terveellistä ruokaa mielelläni joka ikinen päivä. Kuten kirjoitin - harmittaa muiden puolesta. Jos joku väittää rasvatonta maitoa, pikanuudeleita, margariinia ja säilykkeitä terveelliseksi, taitaa olla joku THL uskovainen. Se sama THL joka ehdottaa ottamaan D vitamiinia 10 (!!!) mg päivässä. Olisi hyvin mielenkiintoista lukea perusteluja pikanuudeleiden terveellisyydestä.

Se, että sä olet karppiuskovainen, ei tee siitä ruokavaliosta terveellistä. Luuletko, että ne tekee sun mukuloille jotain karppilounaita siellä koulussa? Siellä saa rasvatonta maitoa, makaroonia, margariinia ja säilykkeistä/eineksistä valmistettua ruokaa. 

Siksi onkin tärkeää, että vanhemmat itse huolehtivat lapsensa ravinnosta. Koulussa ei saa ravitsevaa ruokaa.

Nykyään kouluruuan ravitsemus arvo on tarkkaan laskettu. Tosi hyvää ruokaa verrattuna 70-80-luvun ruokiin. Parasta on kasvis vaihtoehto tai lisäksi. Kumpa olisi ollut omassakin nuoruudessa niin ei olisi nälässä tarvinnut ruokalasta lähteä. Ihme nirsoja ja syömishäiriöisiä on varmaan lisääntyvässä määrin nykyään. 

Varmasti on laskettu. Ja hyvinkin tarkkaan. Terveellisyydellä ei niissä laskuissa ole osaa eikä arpaa.

Vierailija
108/117 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lounaspakkauksen mukana on saatava kokki kotiin, vai onko ohjeet mukana milloin syödään mitäkin  minäkin päivänä?  Ei mulla  mutsi o kotona auttamassa, se on töissä päivät.

Vierailija
109/117 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä valittajat on ymmärtääkseni vähävaraisia jotka kassit noutaa. Meille ei edes tullut mieleen pyytää niitä, mutta mikäli ne olisi noudettu, niin eipä olisi kiristy vaan syöty tai annettu koirille.

Onko oikeasti köyhällä asiat niin hyvin, että elämä kaatuu muutaman viikon ruokakasseista joilla katetaan päivän yksi ruoka.

Samaan aikaan moni valittaja istuu tupakalla tai vetää oluen, niin sillä rahalla olisi lapselle voinut ostaa ruokaakin.

Vierailija
110/117 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kävin kouluni 70- ja 80-luvuilla, eikä todellakaan ollut mitään valittamista tai moitteen sijaa sen ajan kouluruuan laadussa tai terveellisyydessä. Eikä ole valittamista nykyäänkään. Eikä pitäisi valittaa noista etäkoulunkaan ruuista. Nöyryyttä ihmiset. Älkää valittako turhista pikkuasioista.

Vierailija
111/117 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuinka joku kehtaa valittaa ilmaisesta ruuasta mitä saa kotiin kun koulut etäopetuksessa, kai ne pennut voi opettaa kuorimaan siihen lisäksi sen banaanin tai tekemään salaatin mikroruuan kylkeen. ja itse vanhempana huolehtia hyvät aamupalat, välipalat ja illalliset tai opettaa ne muksut tekemään ne itse.

Vierailija
112/117 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä niitä yksittäispakattuja 35g eloveena puuroja, kun miettii niiden hintaa. Samalla vaivalla jokaiselle kilo kaurahiutaleita.

Vaasassa ei tullut mitään. Oli puhetta, että tiistaisin ja torstaisin jako, mutta jäänyt vain puheeksi.

uusavuttomat ei osaa tehdä puuroja kuin valmisannoksista.

Vierailija
113/117 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millainen olisi minun tekemä ruokakassi nuorille.

10 x einesateria. Ei mitään keittoa tai puuroa. Koot pienet eli 2 ateriaa kerrallaan.

Hedelmä jokaiselle päivälle.

Mehu ja maito. Voi. (ei margariini). Kaksi leipää. Kalkkunaleikkeet. Tomaatti ja kurkku. 5x suklaapatukka.

Miksi voita? Margariini terveellisempää.

Vierailija
114/117 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No katsotaas. Aloitan toteamalla että kouluruoka on tämänkin keskustelun perusteella suomalaisille pyhälehmä, mutta minusta aiheelliselle kritiikille on aina tilaa yhteiskunnallisissa asioissa. Meillä perusopetuslaki takaa täysipainoisen ja maksuttoman aterian joka koulupäivä. Riippuu tietysti koulusta, mutta omalla kohdalla tuo täysipainoisuus ei ikinä toteutunut. Mikä oli ikävää koska sen ruuan olisi pitänyt vastata 1/3 päivän ravintotarpeestani, ja se 2/3:kin jäi uupumaan vanhempien välinpitämättömyyden takia. Tämä viesti tulee siis ravintotiedostavalta, joka varttui nälässä.

Ruokakassi kuvia selatessa aika moni tarjoilu on todella puutteellinen, sekoitus sitä ja tätä mistä ei saa mitään valmistettua ilman kauppareissua, eikä ole ajateltu että suurinosa tuon ikäisistä ei osaa tai etäkoulun lomassa ehdi kokata itse, eikä kotona välttämättä ole ketään auttamassa tai ostamassa puuttuvia aineksia. Parhaat tuntuu olevan noita joissa on valmisruoka jokaiselle päivälle tai eväsrasiaan pakattu, vaikkakin kasvikset loistaa poissaolollaan.

Yleisesti olen sitä mieltä että ruokahävikin ja verovarojen hukkaamisen välttämiseksi kouluruokailun pitäisi muuttaa muotoaan nykyisestä. Olisiko se sitten lounasraha vai mikä, siihen en ota kantaa. Suurimmalla osalla on joku mielipide miten lapsensa pitää ruokkia, ja siihen päälle vielä erityisruokavaliot ja allergiat, että luotan vanhempien kykyyn hoitaa lapsen lounaat itse. Niitä jotka eivät tähän kykene tai halua tuesta huolimatta, tulisi voida auttaa muulla tavalla. Kuten aiemmin kerroin, kasvoin itse nälässä ja koululounas oli ainoastaan liian pieni laastari sen tosiasian päälle ettei meillä ollut kotona kaikki hyvin.

Vierailija
115/117 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse keittiötyöläinen ja kyllä todellakin meillä, kuten myös muilla alan ihmisillä syödään kaupan hyllystä valmisaterioita. Kummallinen suhtautuminen eineksiin, aivan kuin olisi jokin tunnustamaton synti syödä valmisaterioita. Kukaan ei tunnusta, mutta joku ne miljoonat ja miljoonat valmisruuat kaupanhyllystä ostaa ja syö. Niin ravintolat kuin suurtalouskeittiöt käyttävät puolivalmiita tai valmiita tukuista ostaen.

Vierailija
116/117 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin ruokaboksin kokeiluun. Olipa kallista ja aikaa vievää tehdä ruoka alusta asti niillä ohjeilla. Hain Alepasta valmista ja työnsin mikroon ja halpaa, sekä hyvää oli. Mikroaaltouuni on hyvä keksintä niin kauan kuin toisten äidit jaksavat ruokaa tehdä.

Vierailija
117/117 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä valittajat on ymmärtääkseni vähävaraisia jotka kassit noutaa. Meille ei edes tullut mieleen pyytää niitä, mutta mikäli ne olisi noudettu, niin eipä olisi kiristy vaan syöty tai annettu koirille.

Onko oikeasti köyhällä asiat niin hyvin, että elämä kaatuu muutaman viikon ruokakasseista joilla katetaan päivän yksi ruoka.

Samaan aikaan moni valittaja istuu tupakalla tai vetää oluen, niin sillä rahalla olisi lapselle voinut ostaa ruokaakin.

Nykyajan köyhät/vähävaraiset ovat tottuneet siihen, että rahat tulee kivasti taikaseinästä ja että yhteiskunta huolehtii kaikista maksuista tukien muodossa. He vertaavat itseään niihin keskituloisiin tai varakkaisiin perheisiin ja luonnollisesti pettyvät, kun eivät satukaan pääsemään samalle "tasolle" millä tahansa elämän osa-alueella, koska pitäisihän se nyt yhteiskunnan tällainen lysti mahdollistaa.

Täysin todellisuudesta irtaantunutta sakkia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kahdeksan