Rokotejärjestyksen muuttaminen
HUSin Juha Tuominen vaatii muuttamaan rokotusjärjestystä, sillä PK-seudulla muuta kuin jotain kolmea kotimaisesta kielestä ensimmäisenä kielenään puhuvien osuus koronatartunnoista on noussut jo 50%:iin (Vantaa) ja on helsingissäkin noin 40%
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/f96e497c-7468-46a1-9723-d99e636a3bc2
Onko HUS:in vaatimus perusteltu? Jos on, niin miksi? Voisiko joku pieni kaupunki yhdessä päättää lopettaa noudattamasta suosituksia ja saada koronan leviämään ja täten kiilata rokotejonossa muiden edelle?
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisitteko lopettaa itkun hiihtolomalaisista ja pääsiäismatkustelusta. Pkseudulla on tuhansia ihmisiä, jotka ei matkusta ikinä yhtään mihinkään, jotka pienissä asunnoissaan toivovat, että uskaltavat mennä joskus lähikauppaan. En itse uskalla mennä edes lääkäriin. Kuinka te siellä maalla? Uskallatteko ilman rokotusta mennä ulos? Minä en.
Oma valinta kärvistellä koronapesäkkeessä. Liian tiheässä väestössä epidemiat leviävät. Mulla ei maalla ole epidemiaa, kun ei ole paljoa ihmisiä eikä palveluitakaan.
Itse koen, että on ikioma valintani asua maalla ilman palveluita.
Nimenomaan, eli jos epidemiat eivät siellä leviä, miksi rokottaisimme teidät ensimmäiseksi?
Ulkomaalaistaustaisilla puolet tartunnoista hkissa. Todellisuudessa varmasti isompi luku. Ja he ovat nuoria, joilla lievä tauti, joten moni ei varmaan hakeudu edes testiin, eikä ehkä ole saanut/ymmärtänyt infoa testaamisen ja rajoitustoimien merkityksestä ja siksi ei tule testiin menneeksi.
Eikö tärkeintä olisi pohtia miksi epidemia leviää tietyissä väestöryhmissä ja suunnata sinne myös muita tukitoimia, ohjausta ja informaatiota kunkin omalla äidinkielellä.
Vierailija kirjoitti:
Voisitteko lopettaa itkun hiihtolomalaisista ja pääsiäismatkustelusta. Pkseudulla on tuhansia ihmisiä, jotka ei matkusta ikinä yhtään mihinkään, jotka pienissä asunnoissaan toivovat, että uskaltavat mennä joskus lähikauppaan. En itse uskalla mennä edes lääkäriin. Kuinka te siellä maalla? Uskallatteko ilman rokotusta mennä ulos? Minä en.
Sun pitäisi hankkia apua pelkoihisi.
Vastuskylysi on ihan nollissa jos nökötät sisällä, eikä elimistösi saa treenattua vastustuskykyä ollenkaan. Sairastut kaikkeen mahdolliseen kun astut ulos ovesta rokotuksen saannin jälkeen. Nyt pihalle ja sormet multaan!
Sankoin joukoin siellä pohjoosessa on käyny ihan tamperelaiset, oululaiset, juvalaiset jne. Yhdestä pikkukaupungista levitettiin korona kuntaan, jossa ei aiemmin tapauksia ollut.
Rokotukset sinne missä tulipalot pitää sammuttaa.
Asiantuntijoiden mukaan tauti leviää nyt eniten vähävaraisten joukossa, asunnot ovat ahtaat, ei voida tehdä etätyötä, töihin mennään julkisilla jne. Mahdollisesti tehdään työtä jossa altistutaan taudille eikä ole esim kunnollisia käsienpesumahdollisuuksia jne.
En lähtisi nyt suoraan syyllistämään näitä ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
vieraskieliset todennäköiseti suhtautuvat rokotteisiin samalla tavalla kuin persut, eli eivät toennäköisti mene ottamaan vaikka tarjottaisiin. kaupungit saattavat soittaa rokotteen tiimoilta kotona asuville vanhoille ihmisille. samaa ei tehtäisi vieraskielisten kanssa, joten he eivät osaisi mennä rokotetta ottamaan.
Onko tää jokin demarikampanja että persuja leimataan taas?
Persut varmaan olisi antaneet rajatkin laittaa kiinni.
(En ole persu, eivät ole esim. työllistämispolitiikassa vastustaneet orjatyöllistämistä, kuten muutkaan eduskuntapuolueet eivät ole eli samalla tapaa orjakansaksi suomalaisia kannattavat, äänestämättä jätän kuntavaaleissa koska ei ole pienessä kaupungissa kukaan ehdokkaista vastustanut koronan levittämistä.)
Jos tälle tielle lähdetään, niin sitten pitää hyväksyä myös se, että Suomi on pahnan pohjimmainen EU:n rokotetoimituksissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järjetön ehdotus. Perseilijöille siis aletaan tarjota rokotusta ennen muita. Ei taida HUS olla selvillä siitä että rokotus suojaa ainoastaan rokotettua itseään, mutta tämä levittää koronaa aivan kuten rokottamatonkin.
Mistä olet saanut päähäsi, että ei suojaisi?
Jokin aika sitten oli epäselvää, että suojaako vai ei. Jotkut luulivat tämän tarkoittavan, että eivät suojaa.Nyt melko varmasti tiedetään, että aika hyvin suojaavat. Eivät sataprosenttisesti, mutta eihän mikään tässä maailmassa ole sataprosenttista.
Miksi tämä viesti on saanut alapeukkuja? Ettekö seuraa uutisia?
vieraskieliset todennäköiseti suhtautuvat rokotteisiin samalla tavalla kuin persut, eli eivät toennäköisti mene ottamaan vaikka tarjottaisiin. kaupungit saattavat soittaa rokotteen tiimoilta kotona asuville vanhoille ihmisille. samaa ei tehtäisi vieraskielisten kanssa, joten he eivät osaisi mennä rokotetta ottamaan.