On ollut vavisuttava kokemus tajuta kuinka tyhmiä suurin osa ihmisistä on
En avaa tämän enempää. Onneksi on pieni joukko viisaita kuitenkin. En siis menetä uskoa ihmisiin kuitenkaan.
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Useimmat tyhmät pitävät itseään poikkeuksellisen älykkäinä ja muita ihmisiä tyhmänä massana.
Jos kuulen jonkin juorun jostain ihmisestä, kuuntelen ja unohdan. Ei kiinnosta. Taidan olla poikkeus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matemaattista osaamista pidetään usein älykkyyden mittarina. Olenkin hämmästellyt viime vuosina sitä, että jotkut ihmiset osaavat kyllä laskea yhtälöitä, mutta muu suorittaminen, ymmärtäminen ja soveltaminen on ns. Herran haltuun.
Tunneäly puuttuu, se on todellista viisautta.
Tunneäly on tärkeä osa älykkyyttä. Itse kaipailen sitä maalaisjärkeä toisinaan.
Mä yritän miettiä, miten pitäisi omalta kohdalta ennakoida, että oma järjenvalo pysyisi mahdollisimman pitkään. Olen paljon tekemisissä vanhusten kanssa ja jo ennen 70-vuoden ikää näyttää tapahtuvan selkeää jakautumista ei pelkästään muistin, mutta loogisen päättelykyvyn, terveen kritiikin ja arviointikyvyn ja ehkä myös muiden kognitiivisten kykyjen suhteen. Nykyisissä ikäihmisissä jakoa on varmaan selittämässä englanninkielentaito, elinpiirin laajuus ja internetin käyttö. Minusta on joka kerta pelottavaa tavata ihminen, joka luulee todeksi jotain, mitä on lukenut maakuntalehden mielipidepalstalla. Sama ihminen ajaa autoa itse, äänestää joka vaaleissa ja on joka tavalla täysivaltainen kansalainen. Näinhän ei saa ikäihmisistä ajatella. Mutta tässä yhteiskunnassa luotetaan siihen, että toimivaltaisilla aikuisilla on edes jonkinlainen kriittisen ajattelun taito ja päättelykyky.
ÄO-arvoa välillä 91 - 100 pidetään keskimääräisenä älykkyytenä, jonka omaavia henkilöitä on väestöstä noin 25%.
Henkilöt, joiden ÄO on välillä 81 - 90, kykenevät suorittamaan peruskoulun ja he menestyvät hyvin manuaalisissa ammateissa ja tehtävissä. Kyseessä on hieman keskimääräistä alempi älykkyys. Heitä on väestöstä 10%.
Älykkyyososamäärää mitataan pisteillä. Testitulosten normaalijakauman keskiarvoksi on sovittu 100. Suurimmalla osalla älykkyysosamäärä on 85-115.
Jokos olet tajunnut sen, miten suunnattoman tyhmä itse olet?
Valtioiden väliset älykkyyserot
Valtio Keskimääräinen ÄO
Hongkong 107
Etelä-Korea 106
Japani 105
Taiwan 104
Singapore 104
Itävalta 102
Saksa 102
Italia 102
Alankomaat 102
Ruotsi 101
Sveitsi 101
Belgia 100
Kiina 100
Uusi-Seelanti 100
Yhdistynyt kuningaskunta 100
Unkari 99
Puola 99
Espanja 99
Australia 98
Tanska 98
Ranska 98
Norja 98
Yhdysvallat 98
Kanada 97
Tšekki 97
Suomi 97
Argentiina 96
Venäjä 96
Slovakia 96
Uruguay 96
Portugali 95
Slovenia 95
Israel 94
Romania 94
Bulgaria 93
Irlanti 93
Vierailija kirjoitti:
Monet luulevat olevansa "viisaita" eivätkä ymmärrä "tyhmien" käyttäytymistä. Nämä "viisaat" eivät vaan ymmärrä, että ihmisillä on erilaisia tavoitteita, mielihaluja, pelkoja ja jne.
Ymmärrän kyllä. Tyhmällä se tavoite on lähes aina lähin näkyvissä oleva asia, helpoimmin suoritettava tehtävä tai välittömin nautinto. Esim ei ole varaa ostaa kuin erämaksulla (kalleimmalla mahdollisella korolla) . Tai jos jotain ei ole itse omakohtaisesti nähnyt ja kokenut, sitä ei ole olemassa (esim. täysiä sairaalaosastoja).
Tyhmän tavoitteet, mielihalut ja pelot on helppoja ymmärtää. Ja ei se mitään, tyhmyys on ok niin kauan kuin ei ole myös itsepäinen ja ilkeä.
Ookko sie joku keskimääräistä älykkäämpi?
Minen kyl usko mihinkään älykkyystesteihin.
Surullista, on se että tyhmät on usein onnellisempia, koska eivät tajua sitä miten maailma pyörii ja kuinka kieroutunut pahuus pyörittää maailmaa ja meidänkin päättäjiä. Luulevat raukat voivansa äänestämällä vaikuttaa.
Eihän yhtä lukua voida pitää absoluuttisena totuutena kenenkään älykkyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Järisyttävämpää on se, että vaikka puolet ihmisistä on keskivertoa älykkäämpiä, ne tyhmät ovat onnistuneet valloittamaan lähes koko internetin.
Ja työelämän..
Vierailija kirjoitti:
Järisyttävämpää on se, että vaikka puolet ihmisistä on keskivertoa älykkäämpiä, ne tyhmät ovat onnistuneet valloittamaan lähes koko internetin.
Ja vielä se että vaikka suuri osa av-palstalla roikkujista on mensatestit läpäissyt hyppien keikkuen omien ilmoitustensa mukaan, niin 99% kaikista kirjoituksista on pelkkää paskaa.
Vierailija kirjoitti:
Surullista, on se että tyhmät on usein onnellisempia, koska eivät tajua sitä miten maailma pyörii ja kuinka kieroutunut pahuus pyörittää maailmaa ja meidänkin päättäjiä. Luulevat raukat voivansa äänestämällä vaikuttaa.
En usko et kukaan niin luulee joka on ennenkin äänestänyt, mutta äänestävät silti koska se on vähän niinku kansalaisvelvollisuus.
Niinhän sitä luulisi mutta minä oon ollut kehitysvammaisten kanssa tekemisissä eikä kaikki todellakaan ole onnellisia vaikka tyhmiä ovatkin. Jotkut ovat hyvin negatiivisia.
Jumala täällä vaan moi!
Uskokaa niin pääsette taivaaseen.
Lasten kaltaiset pääsevät taivaaseen.
Siunattuja ovat yksinkertaiset..
Ensin Covid sitten.....
Vierailija kirjoitti:
Matemaattista osaamista pidetään usein älykkyyden mittarina. Olenkin hämmästellyt viime vuosina sitä, että jotkut ihmiset osaavat kyllä laskea yhtälöitä, mutta muu suorittaminen, ymmärtäminen ja soveltaminen on ns. Herran haltuun.
Menee samaan sarjaan kuin että akateemista älykkyyttä pidetään kaiken älykkyyden merkkinä. Se että olet hyvä opinnoissa/työssäsi ei tee sinusta mitään neroa, moni on aika puupää sitten muissa asioissa.
Niin juuri, oikeasti älykkäät haluavat tuhota maapallon ylikuluttamisella ja saasteilla.